Bacteriele ontsteking sprongewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

girlgirl109

Bacteriele ontsteking sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:02

Hoi,

Graag zou ik ervaringen uitwisselen hoe het herstel van deze blessure verlopen is bij andere paarden.

Samenvatting:
Mijn paard Sunday heeft een acute artritis (geen slijtage, maar een bacteriële ontsteking) aan zijn spronggewricht. Hij is hiervoor behandeld op de kliniek in Utrecht. Hij staat nu weer een week thuis en ik ben met hem aan het stappen.

Verhaal:
Halverwege september vond ik Sunday met een heel dik spronggewricht links achter zo erg dat hij niet op zijn been kon staan in zijn box, natuurlijk gelijk de dierenarts gebeld en die zei naar de kliniek ermee voor foto’s. De volgende dag zijn wij gelijk naar de kliniek gegaan, daar aangekomen werd er eerst een punctie genomen uit zijn gewricht. De gewrichtvloeistof bleek troebel en dun geworden, wat duidde op een bacteriële ontsteking(gewrichtsvloeistof hoort licht geel en helder te zijn, en moet een draderige structuur hebben). Het moest nog onderzocht worden in het lab maar het kon niet missen de diagnose luidde acute artritis. Het gevolg was dat zijn gewricht onder narcose gespoeld moest worden, dit zou waarschijnlijk ongeveer 3x herhaald moeten worden, wat zou betekenen 3 keer helemaal onder narcose brengen en plat op de operatietafel leggen. Maar goed de kans op volledig herstel was 85% hadden ze gezegd dus geen twijfel mogelijk dit moest ik doen! Daarna volgde nog röntgenfoto’s maken van zijn gewricht om te kijken of er geen losse stukjes bot in zaten, gelukkig was dit niet zo!

Daarna ging het heel snel, de behandeling werd gelijk gestart zodat hij binnen een half uur in de operatiekamer belandde. Van achter glas mocht ik naar de operatie kijken, het is best een raar gezicht je paard zo te zien. De operatie was deze keer goed verlopen, de gewrichtsvloeistof was al een stuk helderder geworden. Waarschijnlijk zou hij om de dag gespoeld gaan worden.

De dag na de operatie was de dierenarts zo positief dat hij waarschijnlijk niet meer gespoeld zou hoeven worden en hij kreeg orale antibiotica dus misschien kon hij wel vervroegd naar huis! (hij zou 3 weken moeten blijven) Helaas belde me 2 dagen daarna weer op, hij had een complicatie gekregen, hij had diaree opgelopen en stond in de isolatiebox. Vermoedelijk niets ernstig maar voor de zekerheid toch maar op de isolatie. Dit bleek heel erg tegen te vallen, ‘s avonds laat die dag belde ze mij op, u moet nu beslissen u paard moet antibiotica voor aerobe bacteriën en heel veel vloeistof via het infuus hebben (hoge kosten) of het is einde verhaal. De kans dat hij de volgende ochtend met die medicijnen zou halen was ook nog gering… maar er was nog hoop dus proberen dan maar! Gelukkig heeft hij de volgende morgen gehaald en vanaf daar was het 50/50. In de isolatie mocht ik niet bij mijn paard eigenlijk, maar gelukkig had ik een hele lieve dierenarts en mocht ik hem van achter glas toch nog bekijken. Hij kon mijn stem wel horen en toen ik hem riep keek hij om en hinnikte zachtjes, gelukkig er zat toch nog leven in mijn paard! Sunday is een sterk paard, hij herstelde veel sneller als verwacht en na drie dagen mocht hij van de zware antibiotica kuren af en de dag erna ook van het infuus en mocht hij uit de isolatiebox. Wat was ik blij dat ik hem gewoon weer kon aanraken!! Ik werd wel gewaarschuwd dat het nog kon terugkomen en dat we er nog niet waren, maar het was al super dat hij het overleefd had! Zijn diaree heeft geen terugval gehad zodat de aandacht nu weer naar zijn been kon gaan.

Sunday was nog erg verzwakt en daardoor konden de bacteriën in zijn spronggewricht weer opkomen. Ze dachten dat zijn gewricht nog een keer gespoeld zou moeten worden, maar dat zou niet mogelijk zijn omdat hij nog erg verzwakt was van de diaree. Hij had 5 dagen niets kunnen eten en alleen infuusvocht gekregen. Toen is besloten ontstekingsremmers in zijn gewricht te spuiten. Hij reageerde hier goed op, zijn gewricht werd weer iets dunner. De kansen dat hij weer geschikt zou worden als sportpaard waren inmiddels flink geslonken ze schatten ongeveer 50/50 dat ik er weer op zou kunnen rijden en ongeveer 25% kans dat hij weer sportpaard kon worden. Hij moest nu nog 2 weken in de kliniek blijven. In die tijd zijn er geen complicaties meer opgetreden en na 3,5 week mocht hij weer naar huis!

Nu staat hij weer thuis en mag ik er mee stappen a 2x 5 min per dag en dat langzaam opbouwen. Over een halfjaar weet ik ongeveer wat ik in de toekomst nog allemaal met mijn paard ga kunnen. Maar ik ben al ongelooflijk blij dat hij weer thuis is!!!

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met deze blessure en hoe het daar hersteld is. Ook ben ik benieuwd of iemand ervaringen heeft met nog natuurgeneeskunde/ fysiotherapie o.i.d. bij deze blessure.

Voor het herstel van zijn darmen krijgt hij nu pro-biotica en wordt het voer weer rustig opgebouwd. Als iemand daar nog tips voor heeft ook heel graag!

Nog een foto van op de operatie tafel:
http://www.mijnalbum.nl/Album=QBAPSFM4

Ik zal ook nog een foto maken van zijn gewricht hoe het er nu uitziet.

Anoniem

Re: Bacteriele ontsteking sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:29

--> MD

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:09

Heftig verhaal girlgirl.
Je vroeg om ervaringen met fysiotherapie.
Tijdens de operatie hebben ze gesneden in het kapsel rondom het gewricht. Dat kapsel is dus beschadigd. Als gevolg hiervan kan het gaan verstrakken, waardoor het gewricht stijf wordt. Nu je paard op rust staat, wordt blijft dit dus stijf. Fysiotherapie kan helpen om het gewricht weer soepel te krijgen. Hierdoor wordt het herstel bevorderd. Bovendien kan de fysiotherapeut jou helpen met het opbouwen van het werk tijdens het revalidatietraject. Voor meer info kun je altijd pm-en. Veel suc-6!

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 11:14

Bedankt voor je reactie! Ze hebben me inderdaad verteld dat het gewrichtskapsel stijf kan blijven.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:45

hoi girlgirl,
wat een toestand met je paard! gelukkig lijkt hij op te knappen.
je vroeg naar fysio/dingen die kunnen helpen.
dewi (collega van mij) heeft al e.e.a. aangegeven.
ik kan nog toevoegen dat ik iets soortgelijks met een verzorgpaard heb meegemaakt, weliswaar met een voorknie en geen spronggewricht, maar het betrof ook een kapselschade. tijdens de boxrust-periode heb ik het gewricht voorzichtig bewogen, tegen stijfheid. als je dit niet doet, verstijft en verkleeft de hele boel, en heb je een probleem. het moet wel met beleid gebeuren, door een dierenfysio liefst.
overleg eens met je behandelend dierenarts wat hij ervan vindt. een erkend dierenfysiotherapeut kun je overigens vinden op www.nvfd.nl.
wens je veel sterkte en beterschap toe!

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 16:25

Bedankt voor je reactie! Ik had al op die site gekeken, maar ik had nog twijfel of fysiotherapie nuttig voor hem zou zijn, maar jullie als dierfysiotherapeuten zeggen van wel dus ik ga hem zeker laten behandelen! Die twijfel kwam omdat ze op die kliniek in Utrecht het niet nuttig vonden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:12

haha, ja, de faculteit utrecht is ongeveer de enige kliniek nog in NL die anti-fysio zijn... Haha! beetje kortzichtig wel.
succes met zoeken. weet niet waar je paard staat; ik kan je misschien een goede collega noemen??

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 22:36

Mijn paard staat in Dalem, vlakbij Gorinchem.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:25

da´s vlak bij mij (knipoog)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:52

ik zie een match?? Haha!

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:24

Ik heb inmiddels een fysiotherapeute gevonden, in een dorp naast mij Lachen dus dat is ideaal! Bedankt voor jullie reacties!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:53

Veel suc-6!

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:55

Dankje!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:40

laat je ons nog even weten hoe het afloopt? wens jullie veel beterschap!