Inentingsprobleem op stal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Inentingsprobleem op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 21:15

Ik zit met het volgende probleem:

Een stalgenootje (we staan met zn 2en bij kennissen) heeft afgelopen zondag controle gehad bij een springwedstrijd.
Haar pony was in Maart 2005 voor het laatst geent. Ze is dus uitgesloten. Koe

Het paspoort is bijgewerkt in de vrachtwagen van een 'kennis'. Deze kennis heeft met een DA stempel en een enting sticker haar paspoort weer up to date gemaakt. Volgens het paspoort is ie gewoon in maart geent.

Haar pony zal nu niet meer geent worden, want het paspoort klopt en het heeft niks gekost.

Nu vind ik dit niet kunnen, voor andere wedstrijd ponies niet, maar ook niet voor mijn paard. Mijne is altijd op tijd geent en staat door deze aktie toch bloot aan meer risico. Boos!

Wat vinden jullie hiervan? Kan ik hier wat van zeggen? Overleggen met de staleigenaar? Haar paarden zijn ook altijd op tijd geent.
Wat zijn de risico's?

pubelia

Re: Inentingsprobleem op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:17

Ik vind dat je het eerst met haar moet overleggen, als zij moeilijk begint te doen zal ik idd naar de stal eigenaar gaan.

(ben toch blij dat we onze eigen wei hebben)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:21

Hoe komt die kennis aan sticker en stempel, hoezo fraude Gestoord

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:32

ja ben ik ook wel benieuwd naar.. ik vind dit eigenlijk niet kunnen....
zal toch wel met haar de confrontatie aangaan....en evt. met een 3de persoon erbij....

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:36

't Is fraude ja. Ik denk alleen niet dat jouw paard gevaar loopt of iets dergelijks.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:40

Belachelijk!!
Die mensen spelen niet alleen met de gezondheid van hun dier, maar ook met dat van anderen...
Ben blij dat bij ons op stal alles in een keer geent wordt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:19

Gewoon bij de KNHS aangeven !!! zal even lekker worden.. geen medelijden met fraudeurs...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:16

Maar dat valt nog nooit te controleren? Die kennis heeft overigens ook nog even de paspoorten van zn eigen ponies bijgewerkt voor het starten...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:20

En hij komt hij aan stickers dan en aan een dierenarts stempel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:21

Zit met stomme verbazing je verhaal te lezen...
Is degene die de paspoorten bijwerkt zelf dierenarts?
Ik vraag me dit af omdat hij/zij blijkbaar beschikking heeft over een stempel en stickers.
Als hij/zij geen DA is ik het melden bij de KNHS, die kan dan bij de DA die op de stempel staat nagaan dat de genoemde paarden NIET geënt zijn.
Is hij/zij wel DA zo ik het behalve bij de KNHS ook bij de tuchtraad aankaarten..........

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:24

En als het een "illegale" stempel is van een DA die er niets mee te maken heeft, dan zal die DA ook blij zijn om te horen dat zijn/haar naam te grabbel is gegooid t.b.v. frauduleuse praktijken.

Ik denk echter dat jouw paard niet zo'n risico zal lopen, het is immers geent. Het zijn juist haar paarden die het risico lopen omdat ze onbeschermd zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:25

Precies dat bedoel ik !!"
KNHS bellen en de naam van het meisje doorgeven. Die moet dan haar paspoort laten zien daar en dan kunnen ze de stempel bekijken.
Waarschijnlijk kunnen ze er niets tegen doen want het zal een valse naam en stickers zijn vrees ik.
Wel kunnen ze de mensen die hieraan meedoen ( de paardenegenaren dus) uitsluiten en bekeuren op fraude.
Tevens wordt de naam op de stempel bekend en kan men hierop controleren bij andere ruiters . Een zogenaamde zwarte lijst maken van valse namen op stempels.
Iets anders kan ik zo 123 niet verzinnen

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:25

Manege eigenaren kunnen dit ook, die mogen ook hun paarden en pony's zelf enten en die van pensionklanten. Zij hebben ook stickers en stempels e.d.

Ik vind het niet meer normaal dat mensen zo ver gaan voor het toch wel even kunnen rijden van een wedstrijd. Wedstrijden is een bron van virussen, en zo'n niet ingeënte pony wordt daar compleet aan blootgesteld ..

Je kunt hiermee gewoon naar de staleigenaar gaan, aangezien hij verantwoordelijk is voor de stal. Je kunt ook naar de eigenaar van de pony gaan, maar ik denk niet dat dat veel nut heeft. Voor jouw pony kan het denk ik niet veel kwaad, aangezien hij wel keurig geënt is. Lachen

Suc6 ermee!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:28

Ilindra schreef:
Zit met stomme verbazing je verhaal te lezen...
Is degene die de paspoorten bijwerkt zelf dierenarts?
Ik vraag me dit af omdat hij/zij blijkbaar beschikking heeft over een stempel en stickers.
Als hij/zij geen DA is ik het melden bij de KNHS, die kan dan bij de DA die op de stempel staat nagaan dat de genoemde paarden NIET geënt zijn.
Is hij/zij wel DA zo ik het behalve bij de KNHS ook bij de tuchtraad aankaarten..........

Nee is zelf geen DA. Mijn stalgenootje vertelde dat hij zelf de stickers van de DA heeft gekregen. Misschien dat ie normaal zelf spuit? Ik heb geen idee, ze hebben wel veel paarden die komen en gaan.

Maar juist daarom is het verstandig om te enten, lijkt mij.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:28

dit vind ik wel heel erg, hoe komt die man aan sticker en stempel en idd nu kan je risico lopen op wedstrijd zonder dat je het weet grrr Boos! het helpt naturrlijk wel als je eigen paarden netjes geent zijn, de mijne worden 2 keer per jaar geent maar je loopt toch wel meer risico op ziekte uitbraken met die ongeente paarden

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:33

De sticker en de stempel van de enting zijn niet geldig zonder handtekening van de dierenarts. Maarja, hier doen nog niet alle dierenartsen 'aan mee'. Er zijn dierenartsen die geen handtekening zetten.
Dus ik weet niet of het overal in Nederland niet geldig is zonder handtekening van de dierenarts...

Het is echt fraude. En ik vind het ook belachelijk!
Maar ik denk inderdaad ook niet dat jouwn paard of andere paarden gevaar lopen. Zo'n enting is dan wel uitgewerkt op een gegeven moment, maar de weerstand van het paard zelf zorgt er ook voor dat bepaalde ziektekiemen geen kans krijgen. En in een stal (met weide) krijgt een paard een kleinere kans op de gevreesde ziektes. Bovendien is jouwn paard wel netjes geent. Lachen

Weet je al wat je gaat doen? Als ik jou was zal ik het wel overleggen met de staleigenaar.
Puur omdat het paspoort is bijgewerkt in de vrachtwagen van een 'kennis', en volgens het paspoort is die nu gewoon in maart geent, terwijl dat niet zo is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:35

juultjuh schreef:
Manege eigenaren kunnen dit ook, die mogen ook hun paarden en pony's zelf enten en die van pensionklanten. Zij hebben ook stickers en stempels e.d.

Ik vind het niet meer normaal dat mensen zo ver gaan voor het toch wel even kunnen rijden van een wedstrijd. Wedstrijden is een bron van virussen, en zo'n niet ingeënte pony wordt daar compleet aan blootgesteld ..

Je kunt hiermee gewoon naar de staleigenaar gaan, aangezien hij verantwoordelijk is voor de stal. Je kunt ook naar de eigenaar van de pony gaan, maar ik denk niet dat dat veel nut heeft. Voor jouw pony kan het denk ik niet veel kwaad, aangezien hij wel keurig geënt is. Lachen

Suc6 ermee!

Dat mag helemaal niet, alleen een dierenarts mag enten, hoe kom je aan deze onzin?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:35

De paarden zullen geen risico lopen. In principe is elke dubbele basisenting voldoende voor het hele leven, de rest -de herhaal entingen elk (half) jaar- is puur commercieel, vraag maar na aan een DA die niet aan zijn eigen portemonnee denkt Haha! Dus wat betreft het gevaar zou ik me niet te druk maken Lachen (mijne worden overigens wel braaf geënt hoor, voordat daar onduidelijkheid over komt Haha!).

Maar idd een erg misselijkmakend verhaal. Als je wedstrijden wilt rijden of buiten de deur wilt met je pony, moet je er imo gewoon voor zorgen dat alles netjes op orde is en niet op deze manier gaan sjoemelen. Op het moment dat je zelf ent -omdat je op 1 of andere manier aan entstof kunt komen-, dan kom je niet aan een krabbel of sticker van de DA.

Ik weet niet wat je ermee kunt... Misschien de DA bellen waarvan ze zeggen een sticker te hebben of de KNHS bellen. Maar aan de andere kant: wil je voor klikspaan spelen? Ik weet het niet, je moet het zelf bepalen.

Succes iig Lachen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 14:18

Quellian schreef:
De paarden zullen geen risico lopen. In principe is elke dubbele basisenting voldoende voor het hele leven, de rest -de herhaal entingen elk (half) jaar- is puur commercieel, vraag maar na aan een DA die niet aan zijn eigen portemonnee denkt Haha! Dus wat betreft het gevaar zou ik me niet te druk maken Lachen (mijne worden overigens wel braaf geënt hoor, voordat daar onduidelijkheid over komt Haha!).

Maar idd een erg misselijkmakend verhaal. Als je wedstrijden wilt rijden of buiten de deur wilt met je pony, moet je er imo gewoon voor zorgen dat alles netjes op orde is en niet op deze manier gaan sjoemelen. Op het moment dat je zelf ent -omdat je op 1 of andere manier aan entstof kunt komen-, dan kom je niet aan een krabbel of sticker van de DA.

Ik weet niet wat je ermee kunt... Misschien de DA bellen waarvan ze zeggen een sticker te hebben of de KNHS bellen. Maar aan de andere kant: wil je voor klikspaan spelen? Ik weet het niet, je moet het zelf bepalen.

Succes iig Lachen

Omdat ik er wel van overtuigd ben dat mijn paard geen risico loopt ga ik er niet veel meer mee doen. Ik heb het met mn stalgenootje overgehad en ze zou het met haar vader overleggen. Ik denk dus dat ie niet geent gaat worden.

De staleigenaresse was alleen geinteresseerd in het risico voor onze paarden en aangezien dit niet zo groot is, zal ze het wel zo laten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:22

Alleen de dierenarts mag enten. Werk er zelf en ook ik krijg geen entstof, stickers en dergelijke mee. Ook moet er een handtekening worden gezet. Zonder geldt officieel niet. Helaas is een krabbel zo gezet en bweijs maar dat hij niet echt is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:43

jouw paard staat niets meer bloot, als die wel tijdig ge-ent is, haar pony wel... die loopt risico (echter als een ieder zich braaf houd aan de regels mag het geen gezondheidsprobleem opleveren)
correct is een ander verhaal, en je mag je afvragen wat het woord van die DA nog waard is, en dan denk ik ook aan bijv. aankoopkeuring ed

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:36

Entstof is een UDD product, UDD betekend dat het uitsluitend door een dierenarts gebruikt kan worden.
Als andere mensen UDD producten gebruiken, zonder dierenarts, (veel boeren doen dat...) kunnen deze mensen gestraft worden!

Er is dan ook regelmatig controle op boerderijen...maar dus nog niet op maneges...misschien zouden ze daar ook eens moeten beginnen met controles...