Steatitis (vetontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa123

Steatitis (vetontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:44

Wie kan mij advies geven:
Mijn paardje heeft al een aantal jaren een dikke, opgezwollen manenkam. Het is in de loop der jaren steeds iets erger geworden. De dierenarts denkt dat het steatitis is (vetontsteking). Het lijkt alsof m'n paardje er geen last van heeft; ik mag er gewoon aanzitten en op drukken. Ook met rijden geen problemen. Nu het steeds erger wordt lijkt het me wel dat het uiteindelijk echt in de weg gaat zitten; de zwelling begint nu te hangen.
Ze is een aantal keren hoefbevangen geweest.

Wie heeft ervaring met deze aandoening en wat kan ertegen gedaan worden? En kent iemand een dierenarts die ervaring hiermee heeft?
Mijn huidige dierenarts stelt voor om vitamine E en selenium toe te voegen aan haar voeding. Dit geeft volgens hem pas na een jaar zichtbaar resultaat.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

dry

Re: Steatitis (vetontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:26

Mijn fjord heeft ongeveer hetzelfde. Harde vetophopingen bij de staartaanzet en manenkam en zeer gevoelig voor bevangenheid.
Ze krijgt al jaren vitamine E en selenium omdat dit duidelijk te weinig in het bloed zat.
Je kan even bloed laten prikken en dan heb je zekerheid of dat het echt nodig is en of er nog meer tekorten zijn misschien.
Verder krijgt mijn fjord sinds een half jaar magnesiumchelaat, omdat haar syptomen verdacht veel lijken op die van insulineresistentie. Meer hierover vind je op www.paardnatuurlijk.nl.
Dit magnesium hielp in het begin wel, maar nu zijn de bulten weer superhard.
Ik ben aan het kijken of dat niet komt door een te hoge ijzeropname , wat de opname van magnesium weer verhinderd. Maar in principe helpt het supplement wel. En baat het niet dan schaadt het niet. Jij kent je paardje het beste, dus lees het allemaal goed door en overweeg of het je de moeite lijkt. De meningen van de VA verschillen er nogal over.
Laatst was de VA hier en heeft naar de bulten gekeken.
Als het geen pijn bij druk doet e.d., dan is het geen vetonsteking. Het lag gewoon aan het ras.
Dat was de conclusie van mijn VA tenminste? Niet dat ik er erg tevreden mee was, ze is verder namelijk niet dik en je kunt d'r ribben zien.

Heb je misschien een foto van de manenkam en wat voor paardje heb je?

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:17

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik had alle info op paardnatuurlijk ook al eens gelezen en was van plan om ook met magnesium te beginnen, maar wacht hier toch nog even mee omdat ik een bloedonderzoek wil doen en mijn veearts selinium/vitamine E adviseerde ipv magnesium.
Hoe voer jij het magnesiumchelaat? (aangezien het beter niet in combinatie met bix enz. mag volgens paardnatuurlijk) En wat voor voer krijgt jouw paardje verder?

Ik heb helaas geen foto van de manenkam. Mijn paardje is 11 jaar oud, 75% fries en 25% hackney. Ze heeft geen overgewicht (kan haar ribben zelfs een beetje zien).

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:23

Ik heb een KWPN merrie met steatitis, ik weet dat het onmogelijk lijkt maar het is echt zo. Ik moest ook vitamine E bijgeven, maar zag geen resultaat. Ze staat nu full time op het land (vevroegd pensioen vanwege belssures) en doe er nu niks meer aan en de ene keer is het dik en dan weer niet.
Ze heeft ongeveer 3/4 jaar vitmanine E bijgekregen (zonder resultaat), dus misschien dat het indd pas na een jaar gaat werken.
Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:02

even vraagje:
is bij jullie dieren ook gekeken naar de leverfunctie?

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 14:24

ellepel schreef:
even vraagje:
is bij jullie dieren ook gekeken naar de leverfunctie?

Nee, bij mijn paardje niet. Waarom eigenlijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:06

nou...
er was laatst iemand die vertelde me dat een paard met verstoorde stofwisseling vet gaat opslaan in de manenkam,ook vaak de plek waar zomereczeem zit, en die paardjes hebben vaak ook een dikke manenkam. Knipoog
voornamelijk de lever zou daar de boosdoener van zijn, dus vroeg ik het me af...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:13

je bedoelt misschien vetnecrose? Daar is mijn paard afgelopen jaar aan overleden. Dit is wel zeldzaam en komt alleen voor bij koudbloeden.
De onverzadigde vetten kunnen niet omgezet worden, en worden dan vrije radicalen. zeg maar even simpel ze worden "ranzig" en het vetweefsel gaat ontsteken. Er zitten ook vetten in gras. Ze mocht dus ook absoluut géén gras.
Bij mijn paard was het proces van de ontstekingen ondanks de E en selenium en ontstekingsremmers niet te stoppen. Bij haar was ookde uier helemaal opgezet en ontstoken. Iedere keer met bloed prikken zag je dat het erger werd, uiteindelijk hebben we moeten besluiten haar een paardwaardig einde te geven, ze kon amper meer lopen. We hebben vreselijk veel geluk gehad met onze ( internist) dierenarts, die herkende haar ziektebeeld, door toeval had hij juist hier onderzoek naar gedaan.
Dit ziektebeeld is wel in het bloed terug te vinden, maar er moesten ook puncties genomen worden van de verkalkte plekken weefsel.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:33

ellepel schreef:
nou...
er was laatst iemand die vertelde me dat een paard met verstoorde stofwisseling vet gaat opslaan in de manenkam,ook vaak de plek waar zomereczeem zit, en die paardjes hebben vaak ook een dikke manenkam. Knipoog
voornamelijk de lever zou daar de boosdoener van zijn, dus vroeg ik het me af...

Dit is wel interessant om het eens met de VA over te hebben.
De stofwisseling van mijn fjord is iig verstoord.
Bij het bloedonderzoek moet dat te zien zijn toch?

@lisa123: ze krijgt supplementen in een beetje vochtige zemelen. Absoluut geen brok, dat is allemaal teveel voor haar. Verders krijgt ze aleen maar hooi en heeft ze een mineralenblok zonder calcium.

Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer en zou ik eindelijk wel eens willen weten wat er nou precies fout zit. Maar dan moet ik eerst de VA een schop onder z'n h*l geven, denk ik. Hij liet aan de telefoon wel de term vetnecrose vallen trouwens.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:11

Ja vetnecrose geeft wel afwijkende bloedwaarden. Bij ons paard prikten we regelmatig omdat ze niet beter werd, het bloed liet steeds ergere afwijkende waarden zien. Ze mocht geen krachtvoer, maar idd voor de supplementen kreeg ze een handje slobber en daar de supplementen in. De pijnstillers en ontstekingsremmers moesten we echt dwingen met een wormspuit. Dat at ze echt niet. Als de term vetnecrose is gevallen, zou ik echt om bloedonderzoek vragen. Soms kun je het proces stoppen. Bij mijn paard moet het eerder gebeurd zijn, toen ze kwam had ze al hele verkalkte plekken in haar liezen, daar zijn punctie's van genomen, deze hebben het diagnose uiteindelijk bevestigd.

Geeft de DA idd maar even schop onder zijn hol ga anders naar een andere DA.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:00

ik wist helemaal niet dat er dus verschillende aandoeingen zijn die een dikke manenkam geven????

ik heb zelf ooit es een topic geopend vanwege mijn eigen pony die dus in zomermaanden een verdikte harde manenkam laat zien, ja hij heeft zomereczeem,maar vroeg me af of t niet misschienw at anders kon zijn.
gras geeft invloed, maar als hij op hooi staat blijft die manenkam dik.

had ik al een hoop gelezen over magnesium en harde maenkam en nu lees ik hier toch wel dingen die ik heel interresant vind
.
ik ben heel benieuwd of jullie eventueel een foto hebben van de dikke manenkam zodat ik es vergelijken kan?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:06

Ziggy_Janets pony heeft het ook gehad (voorheen mijn pony)..

Als veulen kreeg hij last, hij viel dramatisch af en had een erg pijnlijke en harde nek..Ook had hij erg hoge koorts.

Het heeft even geduurd voor we er achter waren wat het was.
Eenmaal zeker van de situatie was het inderdaad ook steatitis.

Hij heeft zeker een jaar vitamine E + Selenium gehad voor hij echt op begon te knappen.

Inmiddels is hij dik 2 jaar en gaat het heel goed met hem.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:16

ellepel schreef:
.
ik ben heel benieuwd of jullie eventueel een foto hebben van de dikke manenkam zodat ik es vergelijken kan?

Ik heb een filmpje van de laatste dagen, maar dat filmpje wil ik liever niet op Bokt zetten, de manenkam was idd erg dik, ze was helemaal dik, het was eind november, mijn paard is in een hele korte tijd enorm dik geworden, ik schat in een dag of 14. We hebben een maand lang geprobeerd met medicatie en dieet, maar we waren te laat. Wellicht heeft haar algehele conditie een rol gespeeld, ze was al 24 jaar, en ze was hier op pensioen gekomen. Het was een gouden paard, ze zorgde voor de veulens in de groep, dat deed ze met verve! Haar laatste jaar kan niemand haar meer afpakken, ze is hier erg gelukkig geweest. Ik wil het filmpje wel opzoeken voor je en het prive sturen. Maar het is niet om aan te zien. Het is bij haar snel gegaan. Hartverscheurend vind ik dat ze niet goed meer op haar benen kon staan, ze zwalkte maar wat en zakte echt door de koten heen. Ze werd ook depressief, ze stond daar maar met haar hoofd omlaag, en was nergens meer in geinteresseerd. De manenkam kun je denk ik niet goed zien op het filmpje, maar de ellende die van haar afstraalde wel.
Eerlijk gezegd ben ik er nog vaak verdrietig om, omdat het zo senl ging denk ik nog steeds had ik het kunnen zien aankomen?

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:32

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Falka, wat vreselijk dat je paard eraan is overleden! Ik begrijp dat je het filmpje liever niet op bokt plaatst, dat is iets van jou en je paard.

Ik ben vandaag bij de DA geweest en heb bloed laten afnemen. Het bloed wordt onderzocht op ontstekingseiwitten, spierenzymen en de DA had het inderdaad ook over de lever, dus daar wordt ook naar gekeken via het bloed. Ook wordt onderzocht of ze insulineresistentie heeft.
Verder is haar temperatuur gecheckt en heeft de DA naar haar hart en longen geluisterd. Dit was in orde.
De dierenarts heeft over haar gehele lichaam gevoeld en het blijkt dat ze op haar kont ook eenzelfde bult ontwikkelt. Die bult had ikzelf ± 2 weken geleden ontdekt, maar dacht eigenlijk niet meteen dat het ook een vet bult zou zijn....
Na de uitslag van de bloedtest wordt bepaald welk dieet m'n paardje moet volgen, waarschijnlijk vitamine E en selenium.

Ik wil nog weten of jullie paarden ook allemaal hoefbevangen zijn geweest. Mijn paardje is het namelijk meerdere keren bevangen geweest. Op haar 4e jaar voor het eerst, in combinatie met spierbevangenheid. daarna is ze die dikke nek gaan ontwikkelen. Op haar 10e jaar is ze 3 x bevangen geweest, kort op elkaar. Sindsdien is het volgens mij ook weer heftiger geworden.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:13

Hier een foto van mijn fjord.
In mijn profiel staan ook nog een aantal foto's.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:01

falka:
nee, filmpje wil ik denk ik ook niet zien, denk dat het dan te moeilijk word.
echt heel erg allemaal voor je.... Ach gut
ik denk dat ik toch maar es voor en bloedonderzoek ga bij de mijne om te kijken wat er nou allemaal mis is.

Citaat:
De dierenarts heeft over haar gehele lichaam gevoeld en het blijkt dat ze op haar kont ook eenzelfde bult ontwikkelt

ook weer een bericht waarvan ik toch ga twijfelen...ap heeft namelijk bij de staartaanzet ook verdikking, op het moment is hij wat aan de zware kant, adresje waar hij nu staat is wat te goed voor hem.. Knipoog
en hij heeft een verdikking zitten aan de zijkant van zijn lichaam, haast ter hoogte van waar de lever zou moeten zitten denk ik.

ik zal es zien of ik duidelijke foto's kan maken van hoe zijn manenkam er nu uit ziet...
ik vraag me af, of hij werkelijk last heeft van een van de genoemde dingen hierl of dat er wat anders aan de hand is

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:36

Een van mijn merries heeft ook een enorme vetophoping op haar manenkam en staart aanzet. Ze is vorig zomer hoefbevangen geweest door (wat wij nu weten) insuline resistentie. Bij haar heeft de combinatie: hooi, magnesium en voer van Spillers (happy hoof) duidelijk verschil gemaakt. Voorheen kreeg ze altijd voordroogkuil en minimaal biks (1/2 kilo) en veel wortels.
Vit. E en selenium hebben bij haar nooit enig verschil gemaakt.
Ik heb haar nu 10 jaar en al die jaren is ze op dieet geweest en nooit lukte het om haar af te laten vallen.
Indiana is nu super in model. Oke haar manenkam is nog dik, maar vergeleken bij wat het was is het nu super.
Ik heb een foto van haar met de dikke nek. Als je me je email adres pb-t kan ik die mailen.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:42

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto Ja

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:06

Ik heb wat foto s gevonden er zit iets van 8 weken tussen de foto s in, het is bij Ör heel snel gegaan, het was ineens mis en werd ze enorm dik.

Afbeelding

Zo'n week of 8 a 10 later, hier bij de tweede foto was ze zelfs al afgevallen, ze had al een maand niet meer op het gras gestaan, ze was echt nog dikker. Dat vet worden ging razendsnel. Eerst dacht ik nog, een beetje dikker voor de winter kan geen kwaad. Maar je zag haar gewoon dikker worden. Haar bloedwaardes werden steeds slechter ondanks dat ze al weer wat afviel. Ook haar spieren kregen necrose. Haar vacht ging ook snel plukkerig en dik worden. En ze kreeg overal eczeem.

Afbeelding

s_sr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:28

Wow dit is heel herkenbaar...
Mijn (verzorg)shetlander kreeg iets van 1,5 jaar geleden opeens een dikke bult op zijn nek, we schonken er geen aandacht aan, omdat het niet echt groter werd enhij er geen last van lijkt te hebben. Het is ook zo dat de ene dag het wel dik is en de andere dag niet.

Hij is altijd al een beetje gevoelig voor hoefbevangenheid maar daar letten we goed op. Alleen de laatste 2 maanden heeft hij er wel erg veel last van, hij is bijna continu onregelmatig en heeft een typische houding voor hoefbevangenheid! De ene dag loopt hij goed en de andere dag is het weer mis. Hij staat de ene dag op stenen/zand met hooi en de andere dag op de wei (kort gras) Zou dit die steatitis kunnen zijn? Nagelbijten / Gniffelen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:36

Mijn paard had vetnecrose, volgens mij is dat wel iets anders als steatitis, ze is voor zo ver ik weet ook nooit hoefbevangen geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:25

wat ik op de foto kan zien is wel heel erg dik zeg...
nee dat heeft de mijne dus niet zo, bij hem is t echt in de hals zelf en er niet boven op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:42

Interessant topic! ik neem even een abonnement Lachen

Ik heb ook een pony met een dikke/opgezette manenkam, echt met hele harde, ronde bulten. Bij haar staartaanzet heeft ze ook een vetbult zitten (met zo'n jus-kuiltje, zoals we het altijd maar noemen Knipoog ).
Ze is bij mij nooit bevangen geweest, maar is er absoluut wel gevoelig voor.
Ook wanneer Evita mager wordt (de ribben kunnen zien), blijft het vet op haar hals zitten.

Evita staat nu sinds 4 weken aan het magnesiumchelaat poeder van paardnatuurlijk, maar het effect vind ik maar matig.

Ik wist zelf ook niet dat er zo veel oorzaken voor waren! misschien is het zinvol om toch maar eens bloed af te laten nemen in dat geval..
Toevallig is Evita eens behandeld door een holistisch dierenarts, waaruit bleek dat haar leverfunctie niet helemaal oke was.. ik heb hier nooit de link mee gelegd, maar blijkbaar kan dat dus met elkaar te maken hebben!

Ik heb 4 weken geleden toen ik begon aan de kuur een foto gemaakt van haar manenkam, die zal ik straks even plaatsen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:49

Volgens mij is het verschil tussen vetnecrose en steatitis dat bij steatitis het vetweefsel ontsteekt, en bij vetnecrose de vetcellen dood gaan, en dat het afgestorven weefsel de ontstekingen geeft, maar ik weet het niet helemaal zeker. Bij de vetnecrose is het zo dat het lichaam zelf antistoffen maakt voor onverzadigde vetzuren, die vetzuren ( gras) worden vrije radicalen. Wat Ör ook had, waren echte verharde platen in haar liezen, het leek wel op stukken steen zo hard. Bij de uier was dat nog niet verkalkt maar het was hard op weg.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:01

Hier wat foto's van mijn merrie;

Nu ik ze terug zie, zie ik dat het in die 4 weken toch wel minder dik is geworden. Maar wanneer ik voel, zijn de bulten nog wel even hard.
Bij Evita is het overigens langzaam aan ontstaan, dat het echt zo hard is heeft ze sinds ca 2/3 jaar. (ze is nu 20). 's zomers erger dan in de winter! Veeartsen zeggen in mijn geval ook dat het bij ras en leeftijd hoort...

Haar hals:
Afbeelding

Van dichterbij:
Afbeelding

Vetbult bij staartaanzet:
Afbeelding