pony kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

pony kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 12:46

ik zag vanochtend dat mijn pony kreupel liep, hij stond ook de hele tijd op rust op stal! ik zag dat zijn kogel helemaal dik was! heb meteen zijn been afgespoten en ben met hem gaan lopen over het harde....
das toch goed?
kan ik verder nog wat doen?
ik heb hem gewoon buiten gezet, want binnen gaat ie zich vervelen, hij staat nu apart zodat ie niet gaat dollen met de kleintjes, heb hem hooi gegeven maar ook nu staat ie steeds met dat been op rust!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:51

Is de kogel warm? (vergelijk even met het andere been) Dan is afspuiten goed. Doe dit dan 2-3 keer op een dag 10 minuten. Verder zou ik niet met 'm aan de hand gaan stappen. Dan heb je kans dat je dingen forceert omdat je hem dan dwingt te lopen.
Apart in de wei is perfect. Dan heeft hij wat afleiding en gaat niet aan het jagen met de rest.
Is er verder nog iets aan de kogel (wondjes etc) te zien? Als het alleen dik en warm is na vannacht op stal dan ben je goed bezig.
Kijk het zo een dag of 3-4 aan. Als er dan nog geen duidelijke verbetering is dan moet je een DA erbij halen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 13:00

thanx, nee het was geneens warm, voelde verder nix, baal onwijs
morgen is de opening van onze nieuwe 2e binnenbak! grrrr ik rijd in het carroussel en doe met 2 meiden nog een springdemonstratie! baal echt wel. naja paardje gaat voor he! hij heeft nooit wat, en dan moet het precies nu zijn!
heb altijd van die dingen! 2 jaar geleden voor het kampioenschap ook!
maar ik kan dus beter niet lopen?! tja aan de ene kant wel waar, als ie schrikt en hij forceert wat!
thanxxxx

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:47

Als je met hem aan de hand stapt dan dwing je hem te lopen. Als je dan teveel loopt kan het probleem verergeren. Jij voelt niet hoeveel last hij van het been heeft. Vaak gaat eventjes bewegen wel, maar echt veel niet meer. En dat kan je pony 't best zelf bepalen. Wanneer hij in de wei staat heeft hij wat afleiding, kan hij toch wat bewegen maar als hij er echt erg last van heeft zal hij wel blijven staan.
Vergelijk 't met jezelf met een verstuikte enkel: lopen binnenshuis (kleine stukjes) gaat meestal wel maar langere stukken zijn toch echt minder.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:05

nou zijn koot is dus wat dikkig,maar zijn hoef voelt warm aan! ik vind het zo sneu,want hij staat er dus niet op! de hele tijd maar op rust! wat zou het kunnen zijn? hoefzweer ofzo?
wat is dat eigenlijk en dat kan je toch weg laten halen door de smid
moet zeggen dat ie wel weer naar de smid moet!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:46

Een hoefzweer is een ontsteking binnen de hoef. Aangezien de hoefwand hard is kan het weefsel niet uitzetten (wat normaal wel kan, in een spier of zo). Hierdoor wordt de druk in de hoef groter en dat is erg pijnlijk.
Wat de smid (of de DA, als je niet zeker bent dat het een hoefzweer is) doet is de plek van de ontsteking opzoeken en daar het hoorn weghalen zodat de druk van de hoef af is en de ontsteking kan genezen.
Dat is meestal snel weer over.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 11:45

nee hij hefet geen ijzers, gister is de DA geweest, en hij heeft idd hoefzweer, moet 2x per dag in de biotex. ik heb nu ook klei,dat het been 24 uur koelt,