keizersnee dodelijk bij paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

keizersnee dodelijk bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-02 09:30

Er loopt bij ons in de buurt een Friese merrie rond met een enorm 'gezwel' van 30 bij 50 cm onder de buik. Het ziet er niet uit, er komt vocht uit enz. Deze merrie heeft een veulen. Het veulen is in Utrecht met een keizersnee geboren, maar de wond wil dus niet meer genezen.
Daardoor is dat 'gezwel' ontstaan, het buikvlies wil niet meer dicht ofzo. Het enige dat ze nu nog willen proberen is de wond alsnog dicht te maken zodra het veulen oud genoeg is om gespeend te worden. Lukt dit niet, dan wordt ze afgemaakt.
Nu direct wat doen betekent misschien dat direct bekend is dat het paard niet meer te helpen is, maar dat betekent ook einde veulen. De merrie heeft waarschijnlijk niet veel pijn, en loopt daarom met dat enorme gezwel in de wei. In Utrecht is dus geadviseerd om pas als het veulen een maand of 3 is weer aan de moeder te gaan 'sleutelen'.

Iemand vertelde mij dat het eigenlijk altijd einde paard is bij een keizersnee. Het buikvlies wil niet meer dicht.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:42

Ik ken een paar verhalen van zeer succesvolle keizersnedes, dus het gaat niet helemaal op. Maar een operatie brengt nou eenmaal altijd risico's met zich mee, en het kan dus ook goed fout gaan.

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:02

Bij ons op stal staat een paard dat van een operatie een gigantisch litteken heeft overgehouden. Er hangt gewoon een grote bult onder aan de buik, verder heeft ze er geen last van het ziet er alleen niet uit.

Sprakeloos

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:06

Mijn buurman heeft bij één van zijn shetlanders ook een keizersnede laten doen in Utrecht. En dat is weer helemaal goed gekomen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jet, Padoertje, Sky_As en 36 bezoekers