Lintworm behandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Lintworm behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:00

Dit las ik gisteren in een oud nummer van het tijdschrift Landleven: Wat velen niet weten, is dat ‘normaal’ ontwormen de lintworm ongemoeid laat. Deze inwendige parasiet die bij het paard ontstekingen en verstoppingen (koliek) kan veroorzaken is namelijk niet gevoelig voor ivermectine, de werkzame stof in wormkuren als Eqvalan en Furexel. Zelfs voor het nieuwste middel Equest is de lintworm ongevoelig. De enige manier om de parasiet te bestrijden, is het toedienen van een dubbele dosis wormiddel op basis van pyrantel. Gezien de schade die lintwormen kunnen aanrichten, is het aan te bevelen om een behandeling met een dergelijk middel aan het ontwormschema toe te voegen.

Mijn vragen na het lezen: is een dubbele dosis niet heel slecht om te geven. Hoe groot is de kans dat een paard een lintworm heeft? Wat zijn tekenen die er op kunnen wijzen dat een paard lintworm heeft?
En zou je de wormkuur met pyrantel dan elke keer moeten geven als je ook de gewone wormkuur geeft (ik geef om de 8 a 9 weken een wormspuit van Eqvalan of Furexel) of moet het maar een paar keer per jaar?
Ik had hier echt nog nooit van gehoord trouwens vandaar mijn vragen.

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:08

Bij mijn paard heb ik voor een paar weken een groot bloedbeeld laten maken. De dierenarts stelde vast dat hij parasieten had. Waarschijnlijk een teken van lintwormen. Daarvoor heb je speciale wormspuiten. Geen dubbele dosis geven, dat helpt eerstens niet en ongevaarlijk lijkt me dat ook niet. De dierenarts had me die wormspuit gegeven, weet helaas de naam niet meer, maar in de bijsluiter stond dat die alleen tegen lintwormen was. Ik kan van het weekend wel even nakijken, ik geloof dat ik de bijsluiter bewaard heb.......

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:50

Vandaag gaf de dierenarts mijne een lintwormspuit. Die zijn er gewoon appart voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:03

Ik heb er eentje gehad die lintworm had, dierenarts bellen, en die geeft hetzelfde middel die mensen ook krijgen, de gewone wormpasta's werken niet tegen lintworm, ook niet als je een dubbele dosis geeft.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:00

Pipo schreef:
Ik heb er eentje gehad die lintworm had, dierenarts bellen, en die geeft hetzelfde middel die mensen ook krijgen, de gewone wormpasta's werken niet tegen lintworm, ook niet als je een dubbele dosis geeft.


Werkt wel! Een dubbele dosis Pyrantel (=horseminth) doodt lintwormen (is al voldoende getest en bewezen, wordt ook aan de Universiteit aangeraden dit jaarlijks 1x te doen). Helemaal niet gevaarlijk, dat produkt is zeer veilig ook in hogere dosis. Er bestaat nu ook een apart middel tegen lintwormen, het effect blijft hetzelfde.
Ik heb hier vroeger al eens geschreven over die lintwormbehandeling, doe ik a jaren, ook bij drachtige dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:02

Zannekin"]
[quote="Pipo schreef:
Ik heb er eentje gehad die lintworm had, dierenarts bellen, en die geeft hetzelfde middel die mensen ook krijgen, de gewone wormpasta's werken niet tegen lintworm, ook niet als je een dubbele dosis geeft.


Werkt wel! Een dubbele dosis Pyrantel (=horseminth) doodt lintwormen (is al voldoende getest en bewezen, wordt ook aan de Universiteit aangeraden dit jaarlijks 1x te doen). Helemaal niet gevaarlijk, dat produkt is zeer veilig ook in hogere dosis. Er bestaat nu ook een apart middel tegen lintwormen, het effect blijft hetzelfde.
Ik heb hier vroeger al eens geschreven over die lintwormbehandeling, doe ik a jaren, ook bij drachtige dieren.
[/quote]

Dus werken de gewone wormpasta's niet (eqvalan, furexel)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:32

Nee, niet tegen lintwormen, wel een dubbele dosis pyrantel en dat nieuwe middel waar jullie het over hadden.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:01

hoeveel keer per jaar moet je dit geven en wat doen die lintwormen eigenlijk in het lichaam. ik bedoel wat voor schade kunnen ze aanrichten?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:20

Ze eten de voedingsstoffen (een gedeelte) op die je paard binnenkrijgt, je paard wordt broodmager.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 16:05

Hoi Katrien,

Sinds kort bestaat er een prima ontwormingsmiddel die ook tegen lintworm werkt, ben de naam even kwijt, We hebben ze op voorraad in de praktijk.