inenting: wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

inenting: wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:33

Ik heb mijn twee paarden aan huis staan, ze komen verder niet in aanraking met andere paarden, en laat mn paarden momenteel niet enten.
Ik rij geen wedstrijden, heb aan de ene kant zoiets van: ik krijg geen griepprik, dus waarom hebben mn paarden het wel nodig? Natuurlijk ademen ze alleen door hun neus dus als ze dan een keer griep hebben is het extra lastig.
Als je op een pensionstalling staat is het ook anders, dan komt je paard veel in contact met andere paarden.
Hier in de buurt staan de meeste paarden aan huis en de meeste paarden die geen wedstrijden doen worden ook niet ingeënt.
Ik overweeg er nu wel mee te beginnen. (beide paarden werden bij de vorige eigenaar ook niet geënt)

ben eigenlijk wel benieuwd welk percentage van bokt de paarden wel worden geënt maar ook vooral hoeveel er niet worden geënt....

ook ben ik benieuwd hoevaak je je paard laat inenten, omdat er soms geadviseerd wordt het 2x per jaar te doen

vullen jullie de pol in?
Laatst bijgewerkt door missnynke op 31-08-06 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellowfish

Re: inenting: wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:35

Mijn pony word 1 x per jaar ingeënt, ze staat op een kleinschalige pensionstal met meerdere paarden en er komen ook nog wel eens paarden van buitenaf. Ik vind het een geruststellend idee dat ze gewoon haar enting krijgt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:38

Mijn paard wordt 2x per jaar geënt. Influenza en rhino.

Heb graag een gezond paard, sta op een pensionstalling waar behoorlijk wat paarden en pony's van op wedstrijd gaan. Zelf ga ik ook wel eens naar een andere stal oid, dus gewoon als preventie.

Robin6833

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:40

Mijn pony werdt waar wij haar kochten ook niet ingeënt, maar wij wilden het wel dus dan kreeg ze eerst een prik en naar een maand weer omdat ze zolang niet had gehad.. nu verder steeds 1x per jaar

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:41

hmm ik zie de pol niet meer!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:42

Ik ent mijn paarden om de 9 maanden. Alle paarden worden bij ons geent ook degene die geen wedstrijden lopen. Bij de influenze enting zit ook tetanus en dat vind ik toch wel belangrijk. Zich verwonden kan altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:46

Mijn paard staat met nog twee paarden op stal, hij loopt wedstrijden dus hij word wel elk jaar geent.

Ik kan me er iets bij voorstellen, dat als je een klein aantal paarden hebt die nooit met andere paarden in aanraking komen, dat je ze dan niet zo nodig hoeft te enten. Maar toch zou ik het wel doen denk ik.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:49

het vaccin wat gebruikt wordt voor enten tegen influenza/tetanus is maar 9 maanden geldig. wil je het goed doen, dan moet je dus elke 9 maanden enten (en niet 1xpjaar).
verder moet je het zelf weten, maar ik zou het persoonlijk erg knullig vinden als m'n paard aan griep zou bezwijken (en ja: dan kan). verder weet ik niet of je ooit een paard met tetanus hebt gezien? dat gun je echt niemand! echt walchelijk zoals ze dan lijden!
mijn idee is dus: iedere 9 maanden enten tegen influenza en tetanus, ongeacht of er contact is met soortgenoten.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:55

ik ent mijn paarden ook 2 keer per jaar, gewoon voor het risico.. Liever de kosten van een enting dan de kosten van de DA als er wat gebeurd : Verzorgpony van mij is 2 jaar niet geënt heeft op de wei gestaan en toen nat geregent, S'Avonds was het koud geweest en daarna had hij longonsteking, dit komt voor de helft doordat hij niet was geënt (Volgens de DA. )

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:58

Tetantus zou ik in ieder geval wel enten, een verwonding kan ieder paard overkomen, of ze nou in aanraking komen met andere paarden of niet.
De kans op influenza is niet zo groot als je paarden niet in contact komen met andere paarden en jij/ de verzorgers van je paarden niet met andere paarden/stallen in contact komen.
maar het zit samen in 1 prikkie en voor een paar tientjes per jaar zijn je paarden beschermd Knipoog

mijn pony wordt geent (eens in 9 maanden), maar staat dan ook op een pensionstal waardoor ik het wel noodzakelijk vind.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:01

mijn twee paarden staan beide aan huis, hebben tot nu toe ook geen tot nauwelijks contact met beide paarden.Ze worden 2x per jaar geent tegen tetanus en influenza en rhino, nu mijn merrie drachtig is zal het zelfs nog vaker zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:05

Bij ons in het dorp woonde een zielige man die van zijn vrouw altijd de straat op moest, zijn hond sjokte mee en was zijn alles.Het beest was helaas niet ingeènt viel in een sloot en was met 3 dagen naar de honden hemel,de man dacht maar aan 1 ding HAD IK MAAR GEÈNT. Tis misschien geen vergelijking maar toch.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:16

Mijn paard wordt 1x per jaar geent.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:20

somokkele schreef:

da's dus te weinig. helaas denken veel mensen dat ze met 1xpj enten hun paard WEL goed beschermd hebben. dat is dus NIET het geval; je moet elke 9 maanden enten wil je optimaal gedekt zijn.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:09

bij ons worden de paarden 1x per jaar geënt zover ik weet.
Het zou ook kunnen dat ze wel in keer in de 9 maanden worden geënt. Maar dat weet ik niet precies, maar ze worden idd geënt.
Dit is noodzakelijk omdat er vaak nieuwe paarden bijkomen en we hebben het op het drukste moment 60 paarden. Niet zo fijn als ze allemaal ziek worden Tong uitsteken

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:22

als je wedstrijden rijd moet je dan al om de 9 maanden eenten ??
of was dan 1 keer per jaar genoeg

ik ent zowiezo om de 9 maand
maar vroeg me af of je nu voor wedstrijden al verplicht was om de 9 maanden

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:39

Ik vind enten wel nodig, alleen de eisen zijn gewoon belachelijk overtrokken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar entingen blijven lang werkzaam, 2 x per jaar enten is gewoonweg geldklopperij.

Maar goed, als je wedstrijden wilt rijden moet je wel enten.

Wat is jouw reden voor het niet-enten?

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:51

mijn paard word 2x geént :Influenza en rhino.
omdat mijjn paard op een stal staat met meerdere paarden Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:56

dierfysio schreef:
somokkele schreef:

da's dus te weinig. helaas denken veel mensen dat ze met 1xpj enten hun paard WEL goed beschermd hebben. dat is dus NIET het geval; je moet elke 9 maanden enten wil je optimaal gedekt zijn.

Ongetwijfeld, maar daar staat tegenover dat mijn paard niet met andere paarden (als de paarden op stal) in contact komt en deze het terrein nooit verlaten....

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:05

Citaat:

dat schijnt dus echt bullshit te zijn, een enting werkt langer dan een jaar.

Snap wle dat ze het voor de veiligheid op gemeenschappelijke stallen vaker doen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:09

aldus mijn da is 1 keer per jaar voldoende..

maar mijn paarden komen niet tot zelden in aanraking met andere paarden.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 23:12

waarin is paarden-griep anders dan mensengriep?
en hoe kan het dat tetanus bij mensen 10 jaar geldig is, en bij paarden 6/9/12 maanden?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:13

En waarom is dat bull oliebol. Alle bronnen vermelden dat het raadzaam is om 2x p/j te enten. De knhs gaat nog de regel invoeren waarin wordt verplicht 2 x p/j te enten ipv 1x. Het is geen bullshit dat de entstof maar 9 maanden werkzaam is. Een van de 2 is echter wel langer werkzaam, 5 jaar. Ik moet even opzoeken welke dat daadwerkelijk is.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:14

Tegen sommige aandoeningen (schimmel, droes, rhinopneumonie) is vaccineren niet altijd nodig. Dat hangt mede af van de omstandigheden.
Tegen influenza en tetanus is een entijg wel raadzaam. De eerste kan 1 of 2 x per jaar worden gegeven, afhankelijk weer van de omstandigheden en van de fabrikant van het vaccin. Maar langer dan een jaar werkt een influenza-enting beslist niet.
Hier staat alles over wat vaccineren is, welke vaccinaties er bij paarden bestaan en of het bij elk paard wel nodig is.
Laatst bijgewerkt door henkv op 31-08-06 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:16

Precies. Helaas is het zo dat influenza en tetanus in een faccin zit en niet los gegeven kan worden