placentitus (onstoken placenta)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

placentitus (onstoken placenta)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:59

hai

mijn merrie is vier maanden drachtig, vanaf gister verliest ze wat bloed

vandaag ben ik naar de kliniek gegaan, ze is gescand, veulentje ziet er goed uit,

maar de placenta is te dik, dit samen met het bloedverlies kan duiden op een ontstoken placenta, dit komt vaker voor maar nooit zo vroeg in de dracht, wie heeft hier ervaring mee ???

en hoe is dat afgelopen ?? er is contact geweest met utrecht, hun advies is om haar aan de regumate en antibiotica te zetten. de kosten zijn ons even voorgerekend en kwamen op zo, n drieduizend euro

hoe leuk en lief ik veulentjes ook vind, gaat dit mij iets te ver, maar goed we moeten iets als we niks doen is de kans groot dat mams en veul het niet gaan redden;

sas

Nickeltje

Re: placentitus (onstoken placenta)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:02

Dit klinkt ernstig. Ik heb hier geen ervaring mee, maar volg dit tpoic wel, omdat ik benieuwd ben hoe dit afloopt. Ik hoop dat in elk geval je merrie er geen blijvende schade aan overhoudt...
Sterkte

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:02

Ik weet dat de Paardenkraamkliniek ervaring heeft met placentitus. Mischien dat je hun om advies kunt vragen.
WWW.Paardenkraamkliniek.nl
Succes.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:29

nikkessen schreef:
Ik weet dat de Paardenkraamkliniek ervaring heeft met placentitus. Mischien dat je hun om advies kunt vragen.
WWW.Paardenkraamkliniek.nl
Succes.

hai,

bedankt, maar ook hun hebben alleen ervaring met dit probleem aan het eind van de dracht, hier moeten we nog 7 maanden

vandaag toch begonen met antibiotica en regumate, we gaan dit drie weken proberen en daarna weer scannen

en blijven duimen Huilen

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:37

Wij hebben onlangs een merrie gehad die vanaf maand 3 placentitis gehad heeft tot en met het einde van de dracht. Er is een gezond, maar klein veulen geboren dat het prima doet! Merrie had melkverlies en de placenta zat vol gaten bij de geboorte, ze had een chronische placentitis. We hebben de merrie op antibiotica gezet en gedurende de hele dracht op regumate. Antibiotica is niet constant gegeven.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:39

Ik begrijp niet waar het kostenplaatje van 3000 euro ins hemelsnaam vandaan komt! En dat je merrie hier aan kan sterven is ook niet waar. Het veulen kan inderdaad verworpen worden, maar het is niet gevaarlijk voor de merrie...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:30

3000 euro voor regumate en antibiotica???

Gevaarlijk is het altijd, in t slechtste gevolg krijg je een ontstoken baarmoeder, met daar weer allerlei enge gevolgen van. Ik zou me goed laten informeren, ook door andere dierenartsen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:29

Ik denk eerlijk gezegd wel degelijk dat het gevaarlijk is voor de merrie. Ontstekingen kunnen idd overgaan op de baarmoeder. Wanneer de baarmoeder etter loslaat kun je allerlei vervelende dingen krijgen, tot zelfs buikvliesontsteking aan toe, en dat is vaak dodelijk.

Verder geen ervaring mee. Wanneer het voor mijn merrie een gevaar opleverde zou ik de dracht beeindigen. 7 maanden antibiotica lijkt me voor de merrie ook geen gezond gebeuren.

Natuurlijk moet je die beslissing niet zomaar nemen. Ik wens je veel sterkte met het maken van je keuze en beterschap voor je paard(jes)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:13

hoi,

even een updatje,

paard heeft geen koorts meer, das al een pluspunt,

ze krijgt nu drie weken antibiotica en regumate, daarna laten we haar nog een keer scannen

afwachten dus

grtz sas

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:27

Yinari schreef:
Ik denk eerlijk gezegd wel degelijk dat het gevaarlijk is voor de merrie. Ontstekingen kunnen idd overgaan op de baarmoeder. Wanneer de baarmoeder etter loslaat kun je allerlei vervelende dingen krijgen, tot zelfs buikvliesontsteking aan toe, en dat is vaak dodelijk.

En baarmoederontsteking is idd het laatste wat je wilt.. Ik kan er helaas over meepraten en nadat ik zo blij was dat ik een veulentje had, liep ik tranen met tuiten te huilen omdat mijn merrie zo ziek was geworden en daarna ook nog eens hoefbevangen door baarmoederontsteking.

Voor je merrie is het idd een pluspunt dat ze geen koorts meer heeft. Ik zou haar maar heel goed in de gaten houden en hopelijk is de placentitus nog te genezen. Lijkt me dat het veulen ook niet genoeg stoffen binnenkrijgt als de placenta ontstoken is?