*hersenvliesontsteking bij veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

*hersenvliesontsteking bij veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 16:59

Een tijdje geleden is er bij ons op stal een hengstveulen geboren. Alles leek goed te gaan met het veulen. Alleen een week op een dinsdag na de geboorte kreeg hij hersenvliesontsteking. Hij lag op de grond, kreeg krampen, draaide zijn nek weg, spartelde met zijn benen. Zo snel mogelijk de veearts er bij en sindsdien heeft hij een paar dagen elke dag een infuus gehad en sondevoeding. Ook kreeg hij 5 dagen lang 3 keer per dag een antibioticaspuit tot en met zaterdag.
Hij lag dan de hele dag op zijn zij, met zijn hals dan weer gestrekt en dan weer in een vreemde kronkel. Zijn krampigheden in de benen waren na 3 dagen al weg.
Hij krijgt om de 2 uren een vles melk; de merrie wordt gemolken en die melk krijgt hij toegediend.

Sinds zondag kan hij weer op zijn buik liggen (zonder hulp) en heeft hij voor het eerst gestaan met behulp van de beide eigenaren. Hij was te zwak om alleen te staan.

Nou is mijn vraag: Hoeveel kans heeft dit veulen om nog beter te worden en wat kan hij hieraan over houden? En hebben jullie ervaringen hiermee, of met paarden die hersenvliesontsteking hebben overleefd?

Natuurlijk is de dierenarts er zo vaak als nodig is erbij geweest,maar hij kan/wil niet duidelijk zeggen hoe het verder moet. Ik zou graag ervaringen / adviezen willen horen op dit gebied.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:22

vraag alles aan de dierenarts die heeft het meeste ervaring op dit gebied

Kiekeboe

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:18

Heel goed dat jullie hem daardoor hebben gekregen. Zulke symptomen zijn meestal fataal.
Als het veulen goed vooruit gaat en niet meer stuipt is er een goede kans dat hij volledig herstelt. Gewoon elke dag bekijken en hem een beetje de kans geven wat aan te sterken.
Succes.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 11:17

In principe komt de veearts niet meer langs, omdat het veulen het nu helemaal zelf moet doen. Ook heeft de veearts maar heel weinig ervaring op dit gebied. Zijn er hier mensen die paarden kennen die zijn overleden / hersteld van hersenvliesontsteking?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 12:44

Op de post van Wouter wou ik antwoorden dat dat helemaal niet waar is dat het er zeer slecht uitziet. Je moet pas antwoorden op die manier als je weet waarover je praat. Ik heb veulens gezien die pas na een week gingen staan (prematuren bv) en daarna weer helemaal opknapten (mits de juiste begeleiding uiteraard). Ik spreek over veulens die op intensieve zorgen liggen, sondevoeding krijgen, en continu gemonitored zijn. Als je een veulen thuis er op die manier doorkrijgt is dat een heel goed teken voor het verder verloop. Je moet alleen niet te vroeg stoppen met antibiotica (vroeg ik me af, aangezien de da niet meer langskomt) want zulke veulens zijn tijdens hun herstel heel gevoelig voor allerlei infecties.
Hou ons op de hoogte!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 12:52

Het veulen heeft tot en met zaterdag 3 keer per dag een antibiotica spuit gehad. Dat is dus 5 dagen. Ik hoop dat het lang genoeg is.
Maar we zijn heel erg bang dat het veulen er iets aan overhoudt. En dan denken we aan ataxie, blind, doof, scheef. Hoe groot is de kans daarop?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:14

Het aantal dagen speelt niet zo'n rol, 5 dagen vind ik persoonlijk niet zo lang voor zoiets maar het hangt van z'n toestand af.
Meestal zie je dat een veulen zoiets ofwel niet overleeft ofwel volledig herstelt. Een kans daarop plakken is onmogelijk, ik zou gewoon een beetje afwachten. Zeker in het oog houden dat hij goed blijft drinken en bij iets van terugval direkt de DA bellen.
Succes!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 21:57

Vandaag ben ik nog niet langs geweest. Morgen ga ik een dag op het veulen passen en hem melk geven. Ik hoop dat hij blijft verbeteren en er vooral niets ernstigs aan overhoudt.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, GabberGill, xemmafalcon en 76 bezoekers