Is dit nu MOK of wat...???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foefer

Is dit nu MOK of wat...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:58

Mijn friesje heeft dus, na mijn mening MOK!
De eigenaar van haar zegt dus dat t geen mok is!

Alle symptomen wijzen na mijn idee dus WEL daarna!
Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van verschillende benen, graag hierop JULLIE mening!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ladigo14

Re: Is dit nu MOK of wat...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:59

ben ook benieuwd hou het topic even in de gaten

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:02

Volgens mij is het mok, bij die van mij zien de sokken er ook zo uit, en dan zijn de koten ook kapot. Maar als je niet helemaal op de huid kijkt, ziet het er zo uit. Dus ik zou zeggen dat dit inderdaad mok is.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:03

De tinker van mn zus heeft het ook. Mok is het naar ons idee niet omdat er geen sprake is van 'plekken' die mijn KWPN'er wel heeft. Maar ophoping van talk, zweet, vuil etc wat in de sokken blijft zitten. We wassen het om de week om het zo minimaal mogelijk te houden en met betadine... voor de zekerheid! Ben benieuwd wat anderen ervan zeggen!

Heeft onder zijn sokken geen open plekken ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:06

Volgens mij is dit geen mok, maar "eelt". Ik weet niet of je dat kan voelen, maar heeft je paard zo'n bobbel onder zijn sokken? Dus niet in de kootholte, maar gewoon onder zijn sok. Dat is eelt, en die stukjes laten soms los en die blijven in de sok hangen.
Zo hebben ze het mij gezegd Bloos So don't shoot me if I'm wrong Knipoog

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:06

Volgens mij is het geen mok. Dit zie je vaker bij paarden met sokken, friezen en tinkers, overmatige talgproductie. Vaak zit er dan een beetje vettige knobbel of korst waar steeds van die brokjes afbreken.
Ik heb het regelmatig gezien bij tinkers en volgens de DA was het geen mok. Dus ik weet niet of dit het zelfde is (ziet er wel zo uit) maar misschien dat andere sokkenpaarden-eigenaren er meer ervaring mee hebben.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:07

Dat heet een vetlok toch?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:10

volgens mij rasp.Hoe zien de kootholtes eruit?

Foefer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:12

Nou ze heeft wel een eelt bobbel idd, die kan je ook op de foto's wel zien..
Maar dan gaan toch niet de hele sokken, voor en achter onder de schilfers zitten?? Of toch wel?

Overigens wat ik was vergeten te zeggen, als ik gereden heb met haar slaat ze altijd met haar achterbenen en vervolgens gaat ze met haar bekkie proberen te krabben....het jeukt dus na t rijden!
Op de huid heeft ze geen kapotte plekken...wel op haar onderbenen...maar dat zal wel weer ergens anders van zijn, denk ik Verward

Ik vind het echt naar en wil er graag wat aan doen...maja...

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:40

Ik denkook dat het rasp is!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:24

Mijn pony heeft stevige rasp gehad en dat zag er ook zo uit.

Maar jeuk hoorde hier niet bij. Dat zie je vaak icm mijten! Ik zou de DA even laten kijken, dan weet je wat het is en wat je eraan kunt doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:53

Dit heeft die van mij ook regelmatig. Ga maar eens in de sokken pluizen waar die korstjes uitkomen, daar zul je een klein vies plekje vinden en als het erg is laten de haren zelfs los. Enige remedie is wekelijks de sokken wassen met betadine of ander ontsmettingsmiddel. En als je was de sokken met een handdoek droogwrijven. Bij mijn paard heb ik de koten uitgeschoren en benen opgeschoren, alleen een klein sokje laten zitten wat hogerop de kogel, dan voorkom je deze plekken en dan regelmatig een flinke dot uiercreme met zwavelbloempoeder erop.

Het komt doordat de haren in de sokken vaak zo dicht en donzig zijn dat er geen lucht bijkomt en er vanalles gaat zitten broeien en als het nat is droogt het niet vlug genoeg.

En hoe het heet? Geen idee, onder mok vallen een hele hoop aandoeningen.... dit is eerder een soort rasp, mok is vaak een veel groter stuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:41

Het lijkt mij meer opgehoopt vuil. Zeker ook omdat je zegt dat het jeukt, wat logisch is na het rijden omdat hij (zij) dan heeft gezweten.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:42

Hm, op de onderste foto lijkt het absoluut op rasp.
De foto's daarboven, daarop lijkt het wel of de spoor (die 'eeltbult zoals hierboven genoemd, eigenlijk een rudimentaire teen) mwat afbrokkelt, dat kan.
Ik zou tegen de jeuk in ieder geval wassen met sebacil of neocodil, dat werk tegen mijt, want daar kan de jeuk wel door komen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:46

Het is denk ik rap (of rasp). Heeft mijn paard ook. Maar als hij er jeuk bij heeft is er een grote kans of schurftmijt. Laat je DA dan maar even kijken.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:51

dit is geen mok (denk ik) wat het wel is weet ik zo 123 niet zeker Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:28

Starbreeze schreef:
Dit heeft die van mij ook regelmatig. Ga maar eens in de sokken pluizen waar die korstjes uitkomen, daar zul je een klein vies plekje vinden en als het erg is laten de haren zelfs los. Enige remedie is wekelijks de sokken wassen met betadine of ander ontsmettingsmiddel. En als je was de sokken met een handdoek droogwrijven. Bij mijn paard heb ik de koten uitgeschoren en benen opgeschoren, alleen een klein sokje laten zitten wat hogerop de kogel, dan voorkom je deze plekken en dan regelmatig een flinke dot uiercreme met zwavelbloempoeder erop.

Het komt doordat de haren in de sokken vaak zo dicht en donzig zijn dat er geen lucht bijkomt en er vanalles gaat zitten broeien en als het nat is droogt het niet vlug genoeg.

En hoe het heet? Geen idee, onder mok vallen een hele hoop aandoeningen.... dit is eerder een soort rasp, mok is vaak een veel groter stuk.

Dit heeft mijn Fries dus ook!
En ik kwam al tot de conlusie dat het volgensmij géén mok is, maar wat dan?
Wat is het verschil tussen mok en rasp? En hoe zit het met de behandeling van het laatst genoemde?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:37

Beenschurft wordt veroorzaakt door schurftmijt wat over het algemeen heel onschuldig is, maar je paard veel last kan bezorgen door de enorme jeuk die het met zich meebrengt. Je paard of pony kan zich zelfs flink bezeren om van de jeuk af te komen.
Op de plekken waar je paard de schurft heeft zitten droge korstjes. Je paard of pony zal op vele manieren proberen de jeuk weg te krijgen wat gepaard gaat met bijten en stampen.
Van de dierenarts kun je een zalfje krijgen, dat je dagelijks op de korstjes moet smeren tot dat deze verdwenen zijn

Heb dit van internet op gezocht, beenschurft word ook wel rasp genoemd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:40

Miirthe schreef:
Starbreeze schreef:

Dit heeft mijn Fries dus ook!
En ik kwam al tot de conlusie dat het volgensmij géén mok is, maar wat dan?
Wat is het verschil tussen mok en rasp? En hoe zit het met de behandeling van het laatst genoemde?

Ehm dat zet ik toch al in mn post? Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:42

timokyana schreef:
Heb dit van internet op gezocht, beenschurft word ook wel rasp genoemd.

Rasp is volgens mij mok hogerop het been dit is niet hetzelfde als beenschurft.
Bij schurft zie je eigenlijk een soort streepjes die overal heen kronkelen en dat jeukt heel erg.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:59

rasp is een vorm van mok, die zich uitbreidt over het gehele onderbeen, dus niet alleen de kootholte.
Hier staat een uitleg over mok, de oorzaken en de behandelingen.

Foefer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:49

Hmw...ingewikkeld allemaal he...

Maar goed, de eigenaar wil er geen dierenarts bij halen, dus wat kan ik hier nu zelf aan doen dan?
Tips? Iemand?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:27

Mijn pony heeft precies hetzelfde (fries x haflinger) ik heb haar sokken helemaal afgeknipt om er goed lucht bij te laten komen.
De dierenarts zei tegen mij goed schrobben tot het eraf en daarna goed ontsmetten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:41

ja vind het niet duidelijk staan op intenet, de een zegt mok hoger op het been en de ander zegt beenschurft.Zoek het zelf maar eens op met google,dan zie je het.Ik zou ze wassen met bv sebacil of een ander middel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:03