Bultje op ruggengraat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Bultje op ruggengraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 22:05

Mijn pony heeft de laatste 4 dagen als ik hem gereden heb een klein bultje op zijn ruggegraat. Het bultje zit net achter zn schoft.
Een half uurtje nadat ik gereden heb ik het bultje weer weg.
Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, die wist ook niet precies hoe het kwam. Het zadel ligt goed volgens haar, toch moest ik voor de zekerheid maar een keer een gelpad er onder leggen. Dit heb ik dus vandaag gedaan, maar nog zat er na het rijden een bultje. Ik heb even zonder zadel uitgestapt en binnen 2 rondjes was het weer bijna weg.
Mijn instructrice heeft dus mee gekeken naar het zadel, en daar lijkt het niet aan te liggen, en met gelpad rijden helpt dus ook niet.
Ook dacht ze dat het misschien kon komen doordat mijn pony zn rug gaat veranderen, omdat hij steeds ronder gaat lopen, vooral in de galop. Een tijd terug was het net een houten plank en hij viel helemaal uit elkaar (bij wijze van spreken dan Party!! ) en nu loopt hij een stuk ronder en gebruikt zijn rug beter.
Maar dan blijft het nog een beetje vreemd, want doordat zijn ruggegraat zou gaan veranderen hoort er natuurlijk geen bultje te komen.
Je merkt met rijden ook dat hij de laatste dagen niet rond te rijden is en niet over zijn rug wil lopen, terwijl het de laatste weken juist steeds beter ging.
Ik probeer het morgen nog een keer met mn veelzijdigheidszadel (heb nu een dressuurzadel) wat ik nog heb liggen, kijken of dat helpt....
Maar ik wou dus even vragen of er iemand enig idee heeft hoe dit kan komen en wat ik er aan zou kunnen doen, want ik snap er echt helemaal niks meer van Verward
Alvast bedankt!
Groetjes Diane
Laatst bijgewerkt door daantjuh op 30-06-02 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:15

Ik heb het vaak bij mijn merrie, dat komt van de hormonen. Die zijn ook altijd na het rijden weer weg en verdwijnen uiteindelijk vanzelf. Ik weet niet of het dat kan zijn??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 00:35

Mijn zadel lag altijd wat te ver naar voren, dus ik kocht er een voorsingel bij. Die leg je voor het zadel, dat dan wat verder naar achteren kwam te liggen. Ze had dan na het rijden ook steeds een zachte zwelling bij een van de wervels achter de schoft. Nadat ik de voorsingel weer achterwege liet was het over. Het kan dus zijn dat het komt door verandering in de rug zelf, of toch verandering in je zadel misschien.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 09:30

Kendra, ik denk niet dat dit het geval is bij mijn ruintje

Fabienne, wij hebben zelf ook gedacht aan verandering in het zadel, maar mijn instructrice heeft mee gekeken en volgens haar ligt alles goed, en met gelpad verschijnt het bultje nog steeds.
Wel probeer ik het straks nog even met mijn vorige zadel.
Als het dan nog is vragen we het even aan de dierenarts waarschijnlijk, het is dan wel niet heel ernstig, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het erger wordt en ik wil ook wel even weten hoe het nou komt. Verward

In ieder geval bedankt voor de reacties!!

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 09:00

Helpen kan ik je helaas niet, maar mijn ruin had dat ook een tijdje. Telkens als ik gereden had was het daar.
Als ik alleen gestapt had, was het er niet. Ik heb mijn zadel toendertijd op nieuw laten opvullen, heeft helemaal niks geholpen. Omdat het telkens na een tijdje weer weg was, heb ik gewoon gereden en er niet meer naar omgekeken en opeens was het weg.
Hij had toen wel een hele tijd gestaan van te voren ( driekwart jaar) en hij was natuurlijk wat ronder geworden, misschien heeft het werkelijk met verandering van zijn lichaam te doen.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 13:10

Ik heb gisteren met mijn vorige (veelzijdigheids)zadel gereden. Mijn pony liep meteen een stuk lekkerder en was weer nageeflijker. Na het rijden heb ik meteen gekeken naar zijn rug en het bultje was er niet. Het komt dus toch door het zadel, wat blijkbaar verandert is. We laten er een zadelmaker naar kijken binnenkort, kijken of hij/zij weet wat er nou niet goed aan ligt en of er iets aan te doen is.
Voorlopig dus maar weer even met mn veelzijdigheidszadel rijden Verdrietig
In ieder geval bedankt voor de reacties!
Groetjes Diane