Afwijkende waardes Kreatinine, CPK, LDH +celv. Bloedplaatjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Afwijkende waardes Kreatinine, CPK, LDH +celv. Bloedplaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 10:57

De dierenarts vond het niet noemenswaardig, maar ik hoor dingen graag 2x....

Vandaar:
Zijn deze afwijkende waarden niet noemenswaardig?

Kreatinine = 58. (referentie waarden: 116 - 180)
CPK (CK) = 327 (referentie waarden: < 269)
LDH = 839 (referentie waarden 162 - 412)
Gemiddeld celvolume bloedplaatjes = 7.2 (referentie waarden: 8-13)

Deze is laag maar valt wel tussen de referentiewaarden:
Bloedplaatjes = 160 (referentie waarden 100 - 600)

BelleFleur

Re: Afwijkende waardes Kreatinine, CPK, LDH +celv. Bloedplaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:10

Wat betreft lage waarde voor creatinine is me altijd geleerd dat lage waarden niet vaak belang hebben.
Wat betreft de CPK, had je onlangs gewerkt met je paard, had ie er een lang transport opzitten, deed ie wat moeilijk, kwam ie uit de wei gelopen? CPK is een enzyme wat (als ik het goed heb) voornamelijk vrijkomt bij spiercelverval (of hemolyse maar dan zou dat er waarschijnlijk bijstaan). Ook een gestegen LDH wijst op celschade ergens in het lichaam, maar aangezien beide waarden niet dramatisch gestegen zijn lijkt me dit geen probleem. Het aantal bloedplaatjes is normaal, tot eerder aan de lage kant maar dit hoeft niet dramatisch te zijn. Wel handig zou zijn mocht je er de eenheden nog eens bijzetten waarin de verschillende waarden uitgedrukt zijn (toch voor de bloedplaatjes).

Mij lijkt het in ieder geval geen drama, een bloedonderzoek is een momentopname en er zal altijd wel 1 of andere waarde wat afwijken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:04

Dat CPK en LDH dat heeft inderdaad met spieren te maken. bij mijn paard waren die waarden ook ligt verhoogd, maar dit was niets ernstigs. volgens de dierenarts schieten die waarden al omhoog als je paard bijv. tijdens het bloedprikken een stap verzet, of als hij wat druk is geweest of uit stal gehaald is. als die waarden in de duizenden zouden zijn dan hebben ze echt problemen met de spieren en kan het bijv. duiden op spierbevangenheid.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:12

Ik sluit me aan bij de laatste twee posts. De genoemde waardes zijn normaal en de iets verhoogde LDH is nietszeggend.
Op basis hiervan zou ik zeggen dat alles normaal is, maar nu begeef ik me op glad ijs. Bij het posten van een dergelijke vraag is het namelijk erg belanmgrijk is de reden te vermelden waarom er bloed is afgenomen. Wat zijn de klachten, wat is er bij verder onderzoek gevonden, hoe lang bestaat het probleem al, etc. Op basis van alleen bloeduitslagen is het onmogelijk uitspraken te doen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 08:32

JoAnn schreef:
Wel handig zou zijn mocht je er de eenheden nog eens bijzetten waarin de verschillende waarden uitgedrukt zijn (toch voor de bloedplaatjes).

Kreatinine 58 umol/l
cpk(ck) 327 U/L
LDH 839 U/L
gem. celvolume bloedplaatjes 7.2 fL

Had geen idee hoe je zoiets moest lezen. Als je het procentueel ziet dan is de LDH bijvoorbeeld 'best hoog'. De max. bovengrens is 412, en hij heeft 839, dus dat is ruim 2x de maximaal toegestane grens. Dat klinkt zeg maar hoog. Maar omdat je niet weer wat ECHT hoog is, weet je ook niet hoe hoog hoog is zeg maar. Misschien is 2500 pas hoog, en in vergelijking is de gemete 839 weer laag. Vandaar dat ik dit gepost heb. Dan weet ik ook in welk perspectief ik de waardes moet plaatsen.

Iedereen bijzonder bedankt voor de goede uitleg!!!!

De reden van het bloedprikken (en mestonderzoek) is omdat hij bijna altijd zachte ontlasting /diarree heeft, hem de laatste tijd wat suf vond en ik voorstander ben van af en toe een check-up, omdat het een beetje een kneusje is.
Hij is al met pensioen (is pas 9) wegens diverse beenblessures. (heb hem zo gekocht) De enige inspanning die hij heeft is wat hijzichzelf geeft in de wei. (staat 24/7 op de wei)

Omdat hij niet helemaal gezond is ben ik extra kritisch ermee. Hij moet niet onnodig pijn lijden. De dierenarts vindt dat hij al erg opgeknapt is, en ziet de toekomst rooskleurig in. (al weten we nog steeds niet waarom hij zo vaak diarree heeft. De dierenarts zei dat sommige paarden dat gewoon hebben. Zijn overige bloedwaardes waren binnen de marges.)

Nogmaals bedankt voor de bevestiging!

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:51

Krijgt hij hooi bij op de weide?

Zoniet, dan zou je hooi bij kunnen voeren, dit maakt de mest ook weer minder zacht omdat het een gunstige darmflora bevordert.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 13:10

jjs schreef:
Krijgt hij hooi bij op de weide?

Zoniet, dan zou je hooi bij kunnen voeren, dit maakt de mest ook weer minder zacht omdat het een gunstige darmflora bevordert.

Hij krijgt er hooi bij, de wei is wat kaal aan het worden. En een beetje biks. Hij is wat gewicht betreft goed. Niet te dik, en niet te dun.

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:58

hoihoi
mijn jaarlingen hebben ook een dergelijk LDH , maar dit komt waarschijnlijk door hun groei en de afbraak van groeiplaten .
het kan ook komen door afbraak van botweefsel , je zegt dat je paardje beenblessures heeft , misschien komt het hoge LDH hiervan ?
dagdag

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:07

cind schreef:
het kan ook komen door afbraak van botweefsel , je zegt dat je paardje beenblessures heeft , misschien komt het hoge LDH hiervan ?
dagdag

De dierenarts dacht dat het door zand in de darmen kon komen. (hij had een kleine hoeveelheid zand in de darmen) En die ander omdat hij misschien wild gedaan had in de wei.

(voor dat zand moest ik van dat zand -weg spul kopen. Maar omdat hij toch terug moest komen om de hechtingen weg te halen (ze hadden een gezwel verwijderd) bood hij aan om het dan meteen mee te nemen. Ik dacht: "Dat is mooi, spaar ik verzendkosten uit en ik hoef niet te sjouwen met het openbaar vervoer.) Heeft hij een pot meegenomen voor E95,-!!! Slik. Volgende keer toch maar in de paardenwinkel kopen.

Hij heeft Atrose en spat. Maar volgens DA had het met spierweefsel te maken.