Wat is een paard met spat nog waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:15

Novelle schreef:
Spat is een ernstige artrotische aandoening die voorkomt in het spronggewricht. Spat is zeer pijnlijk. Het paard kan erg kreupel zijn en zal de beide benen om en om belasten en ontlasten. De prognoses zijn zeer matig te noemen, ofschoon sommige paarden met aangepast beslag goed bruikbaar zijn.


Maar als het paard echt zoveel pijn heeft, help je hem er dan niet meer mee als je hem uit zijn lijden verlost...inslapen dus..
Natuurlijk zijn er wel medicijnen en pijnstillers maar dat haalt dat spat nooit weg. Ook zie je niet snel wanneer je echt moet stoppen met rijden..je vergalt het gewricht alleen maar..

Natuurlijk zijn er mensen die zo'n paard op een weiland zetten en ermee gaan wandelen zodat hij het toch nog prettig heeft maar dat soort types vindt je weinig. Er zitten altijd gekken bij die denken dat het wel meevalt dus er vervolgens mee gaan springen..

Succes!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:20

er zijn zoveel middeltjes op de markt die ene paard weer helemaal op kunnen knappen,
en als het middel goed aanslaat kun je er weer mee rijden,
kijk mensen die denken dat het meevalt en dan later erachter komen dat het paard nog erger kreupel van word zijn helemaal niet goed bezig, ben ik het met je eens,
maar om nou elke paard met een afwijking af te maken vind ik onzin

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:25

Novelle schreef:
er zijn zoveel middeltjes op de markt die ene paard weer helemaal op kunnen knappen,
en als het middel goed aanslaat kun je er weer mee rijden,
kijk mensen die denken dat het meevalt en dan later erachter komen dat het paard nog erger kreupel van word zijn helemaal niet goed bezig, ben ik het met je eens,
maar om nou elke paard met een afwijking af te maken vind ik onzin
wil jij mij dan asjeblieft zeggen welk middel een paard met spat weer helemaal op zou kunnen knappen?????????
[/quote]

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:30

Laatst bijgewerkt door Novelle op 01-07-02 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:32

bedankt!!!

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:28

nicolietje"]
[quote="Novelle schreef:
er zijn zoveel middeltjes op de markt die ene paard weer helemaal op kunnen knappen,
en als het middel goed aanslaat kun je er weer mee rijden,
kijk mensen die denken dat het meevalt en dan later erachter komen dat het paard nog erger kreupel van word zijn helemaal niet goed bezig, ben ik het met je eens,
maar om nou elke paard met een afwijking af te maken vind ik onzin
wil jij mij dan asjeblieft zeggen welk middel een paard met spat weer helemaal op zou kunnen knappen?????????
[/quote][/quote]


Nou, dat is dan sneu, maar dat middel bestaat niet. Spat gaat nooit meer weg als het zich eenmaal heeft ontwikkeld. MAAR...het hoeft ook niet erger te worden. Van Primaval wordt gezegd dat het erger voorkomt, maar bij de paardendrogist staan nog wel meer middeltjes te koop met dat doel.

tuurlijk, met een paard met spat gaan springen is vragen om problemen. Problemen die nogmaals, net zo goed bij goedgekeurde paarden kunnen ontstaan, ook het pard met spat was eens rontgenologisch 100 %.
Maar met een fatsoenlijk beleid, verzorging met verstand van zaken, en rijden zonder overmatige belasting, kan je met een paard met geringe spat (dus ik heb het niet over de ernstigere gevallen) echt nog een heel eind komen....
Een geringe spat hoeft echt niet einde paard te betekenen. Het hoeft niet eens te betekenen dat je paard elke maand op aangepaste ijzers moet en op aangepast voer. Maar je moet wel weten wat je doet, en als je zoiets koopt; waar je aan begint.....
En daar mag dan inderdaad best een heel zacht prijsje tegenover staan...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 15:32

Een drietje op de foto's of spat, dat kan je niet over een kam scheren. Ik heb nu een paard gekocht met een chip: dat is - als het al problemen gaat opleveren wat het nu niet doet - eenvoudig te verwijderen. Ik heb echter ook een paard met spat gehad en die was stok en stok kreupel en die is uiteindelijk afgemaakt. Het is een klote-aandoening en ik zou nooit een paard met spat komen (helaas was deze destijds door de ront. keuring gekomen....) Huilen

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:32

als je paardje bolspat zou hebben dan kan je er niks aan doen het paardje heeft daar wel last van maar als het geen bolspat is kan je nog alles met hem doen .Zal hooguit in het begin stijf zijnals je gaat rijden heeft veel beweging nodig. Maar is zowie zo minder gel waard een paardje met spat

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:33

als je paardje bolspat zou hebben dan kan je er niks aan doen het paardje heeft daar wel last van maar als het geen bolspat is kan je nog alles met hem doen .Zal hooguit in het begin stijf zijnals je gaat rijden heeft veel beweging nodig. Maar is zowie zo minder geld waard een paardje met spat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 09:58

Tinne"]
[quote="Novelle schreef:
Dees schreef:
Als ruiter meot je het aandurven om met een paard met spat te gaan rijden, en velen durven dat niet....maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij die rijden op een paard met spat ongelijk hebben....
,


Ik heb ook op een paard gereden met spat, maar ik merkte niets anders aan haar hoor (in vergelijking met een paard zonder spat).
[/quote]

Misschien merk je er niet veel van, maar als jij een paard koopt voor veel geld, wil je toch dat ie gezond is. Dat je het dier niet een paar jaar later naar de slacht moet brengen. Tuurlijk als je zo'n dier al hebt zul je er alles aan doen om hem goed te houden. Maar om zo'n dier te gaan kopen????

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 18:17

Mijn merrie had spat, ik woonde toen in Schotland en heb haar toen we weer naar Nederland verhuisde aan iemand gegeve. Ja gratis dus, ik vond het belangrijker dat ze een goed leven had en dat die mensen er een dierenarts bij konden halen als het nodig was.
Ze is nu 20 en heeft een pracht leven bij die mensen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:04

je kunt een paard met een erge vorm van spat ook net zoakls hier boven staat aan iemand geven die hem lekker verzorgd en dat het dier de hele dag lekker gras kan eten en verder klaar,