Evenwichtsstoornis/ vergiftiging??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Evenwichtsstoornis/ vergiftiging??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 18:21

Maandagochtend ging ik de paarden voeren zoals altijd. Alleen stond jack nou een beetje vaag te doen, hij liep niet zo heel erg makkelijk. Heeft hij wel vaker aangezien hij niet al te beste benen heeft dus ik dacht, wact maar even af. Smiddags werd het steeds erger, net of hij dronken is. DA laten komen en die "dacht" aan koliek Dromen Naja goed, spuiten gekregen (pijnstiller en spierverslapper dacht ik) en even afwachten. Savonds laat is hij nogmaals langsgeweest, hij wist het niet en zou de volgende ochtend terug komen. Gisterochtend en avond is hij weer langsgeweest en wist het nog steeds niet. Dus ik ben vandaag naar mn baas gestapt zodat er een andere da zou komen die wel wat wist. Deze is vanmiddag langs geweest en zij dat er waarschijnlijk iets mis is in zijn zenuwstelsel. Dat kon komen door een vergiftiging of iets dergelijks.Jack kan niet fatsoenlijk op zn benen blijven staan, net of hij dronken is. Hij eet, drinkt en ontlast normaal. Hij valt steeds bijna om maar kan nog net op zn benen blijven staan. We voerden sinds kort graszaadhooi, dit heb ik van de da weg moeten halen omdat daar een of ander stofje in kon zitten wat niet goed was. Hij heeft een aantal spuiten gekregen (weet niet meer precies wat) en de da heeft bloed afgenomen waarvan ik morgenmiddag de uitlsag krijg. Als hij morgen niet meer op zn benen kan staan is het einde verhaal, dus ik hoop maar dat hij morgenochtend iets beter staat dan toennet. Heeft iemand zoiets al eerder gezien??

dorothea

Re: Evenwichtsstoornis/ vergiftiging??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:20

Zou het mogelijk zijn dat jullie hooi gevoerd hebben waarin JKK gezeten heeft? Ik heb een en ander even nagekeken, zwalkende gang is een verschijnsel, maar verminderde eetlust ook dus dat zal het (gelukkig) wel niet zijn. Maar dit had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
In ieder geval sterkte met Jack, en ik hoop dat-ie er snel bovenop komt!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:48

Je paard heeft een mogelijk een Lolitrem vergiftiging. Het hooi wat je voerde is dan Engels raaigrashooi van een graszadenvermeerderingsbedrijf geweest. Als je een paar plukken hooi uit enkele balen trekt en dat naar Utrecht verstuurt kunnen ze de hoeveelheid Lolitrem opmeten.
Lolitrem is een gif dat wordt gemaakt door een schimmel in Engels raaigras hooi. Die schimmel wordt er bewust in gedaan bij graszaadvermeerderingsbedrijven om de plantjes ongevoelig voor bepaalde andere ziektes te maken. Echter, Lolitrem, het gif dat de schimmel aanmaakt, is gevaarlijk voor zoogdieren.
Niet alleen paarden maar ook ander vee kan 'besmet' raken. Hoog in 't bloed staande dieren zijn gevoeliger, dus een Arabier of Engels volbloed zal eerder 'ziek' worden dan een Haflinger. Wat je ziet is een vorm van ataxie (dronkemansgang) maar in 't koppie is alles in orde. Als de dieren omvallen kunnen ze gewoon weer overeind komen (in tegenstelling tot paarden met b.v. Rhino-virus verlamming). Dit komt omdat het gif de prikkeling van spieren door zenuwen steeds remt. Gelukkig is de behandeling simpel: het besmette hooi weghalen. Dan verdwijnen de verschijnselen vanzelf binnen enkele dagen. Een tegengif of medicijn is er niet. Het hooi moet je nog zeker enkele maanden op de zolder laten liggen, dan verdwijnt de Lolitrem vanzelf na een paar maanden. Voor de zekerheid kan je het hooi eerst opnieuw laten testen, neem dan wel uit verschillende balen meerdere plukken, want het is vaak ongelijk verdeeld. Een andere optie is het terug laten halen door de leverancier, want hooi van graszaadvermeerderingsbedrijven mag in Nederland eigenlijk helemaal niet als diervoer verkocht worden.
Sommige paarden krijgen een week of wat na de ataxie een krampkoliek aanvalletje, dat is een 'nawee' van de Lolitrem.

Wij hebben in 2003 meerdere paarden met Lolitrem vergiftiging gehad, dus daarom kan ik je dit vertellen.

Succes!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:36

Wij hebben het ook bij ons op de manege een keer gehad...en het was door verkeerd hooi.....het was hooi voor koeien en niet voor paarden je ziet haast het verschil niet bij ons was het verkeerde geleverd...kijk heel goed uit en als het goed is heeft de dierenarts daar een atistof tegen die ze in kunnen spuiten...!! is heel gevaarlijk als dat het is ....

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 22:59

Heel erg bedankt voor de reactie's , de da komt morgenochtend langs en zal dit ook even met hem bespreken. Vandaag was hij al iets beter, nou nog even ander hooi gaan regelen want de hele schuur ligt er vol mee Boos!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:14

nou gelukkig maar...ik zou even een plukje hooi opsturen zodat ze het kunnen checken wat er mis mee is....succes!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 10:27

Gister is de da weer langsgeweest, die heeft hem nog 1x gespoten met ab en nog iets. We hebben een hele stapel hooi megegeven wat opgestuurd wordt naar utrecht. Hij ziet er al 10x beter uit en de da hoefd dus niet meer langs te komen. Alleen als het weer slechter gaat met hem.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:38

Jeetje wat eng! Ik had hier nog nooit van gehoord, maar zal het goed in mijn oren knopen. Het was in jullie geval dus ook door het graszaadhooi?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:42

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:47

Knavia, bedankt voor je bericht Knipoog

Ik had al wel vaker gehoord dat graszaadhooi gevaarlijk kan zijn maar ik had nog nooit gehoord waarom.

Jen, van harte beterschap gewenst voor je paard.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:59

Mac schreef:
Jeetje wat eng! Ik had hier nog nooit van gehoord, maar zal het goed in mijn oren knopen. Het was in jullie geval dus ook door het graszaadhooi?

Dat weten we dus nog niet helemaal 100% zeker maar waarschijnlijk wel want sinds we het hooi niet meer voeren is hij helemaal opgeknapt. We weten het pas zeker als we de uitslag van het hooi binnen hebben wat we naar utrecht hebben gestuurd.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:54

ben heel benieuwd.. je houdt ons wel op de hoogte he..