Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan1

Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:18

Ik ben in het bezit van 2 kwpners die al 3 jaar op een eigen stukje grond lopen.
Hier komen geen andere paarden op en de mest wordt elke dag verwijderd.
Nu begin ik mijzelf af te vragen of mijn paarden nog wel elke 8 weken ontwormt moeten worden, is er nog een grote kans op wormbesmetting?
En is dit wel zo gezond!
Het is inprincipe wel een verdelgingsmiddel wat je je dier geeft.

Inprincipe ontwormt (bijna) iedereen zijn dier prefentief zonder zich ook maar af te vragen heeft mijn dier wel wormen.
Gewoon omdat het gewoon zo is (iedereen die GOED voor zijn dier is, die ontwormt het dier regelmatig) want anders ben je geen goede paardeneigenaar.

Maar hoe groot is nu de kans op besmetting??
Heeft een pensionpaard dat niet in de wei komt met andere paarden een grotere of een kleinere kans op wormen.
Dan een dier wat ingeschaard staat op een wei waar elk jaar andere paarden op lopen.

En wat zijn de negatieve kanten van ontwormen?
Tegenwoordig zijn de artsen er al niet meer zo'n voorstander van om snel medicijnen te geven, dit omdat er toch vaak ook een negatieve kant aan het medicijn zit.
Wat hoor je over de negatieve gevolgen van jaren lang elke 6 tot 12 weken ontwormen

Zou het ook niet mogelijk moeten zijn, dat we ontwormen als we weten dat er ook echt sprake is van worm besmetting.

Ik begin er elke keer meer moeite me te krijgen als ik mijn paarden ontworm,
Help ik ze wel, is dit echt wel goed voor ze?
Wie loopt ook met deze gedachten rond en wat doen jullie eraan of mee?

groetjes Danielle Cool

Alytuiere

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:20

ik ben sowieso geen voorstander van die chemische ontworm troep want er zijn ook planten die hetzelfde effect hebben. Dus ik ontworm nu voornamelijk met Verm-X.

ben wel benieuwd naar de reacties in dit topic dus zal het in de gaten houden.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:22

Mijn da zegt ook niet dat je elke 8 weken moet ontwormen, omdat het steeds minder gaat werken.
Hij raad aan om het 3 keer per jaar te doen. Zo gaat het bij ons altijd al, nog nooit problemen oid ermee gehad. Lachen

In ons land wordt niet gemest, eens in de zoveel tijd gaat er een trekker doorheen. Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:25

je zou een monster kunnen maken van je mest en dit laten onderzoeken.Zo weet je of er een wormbesmetting is bij je paarden.Volgens mij is het ook niet zo duur.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:26

er zijn pas weer onderzoeken gedaan hiernaar, heeft in de in de strengen gestaan in het voorjaar.
de strekking van het verhaal was volgens mij dat je beter niet elke 8 weken kan ontworden, omdat er dan resistentie ontstaat. beter is te onderzoeken of het paard worden heeft dmv bloed- of mestonderzoek en pas dan ontworden.
het precieze weet ik niet meer, te lange geleden, kan je wellicht nog opzoeken op de kwpn- site...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:34

Ik ben ook een voorstander van alleen dan ontwormen wanneer het echt nodig is.
Op een ander topic kreeg ik van een bokker de volgende tip:

http://www.wormbestrijding.nl/

Ik heb kitjes besteld, het ziet er goed uit en ik ga dit ook op deze manier doen.
Dat stuk in de Strengen heb ik ook gelezen, het gevaar van resistentie ligt op de loer.
Voorheen bracht ik mestmonsters naar de dierenarts, maar daar krijg je alleen te horen of er wel of geen besmetting is. Welke wormeieren was nog wel eens onduidelijkheid over, en ook de mate waarin is niet altijd helder.
Op die manier zoals in de link staat weet je precies waar je aan toe bent....

Edit: en het is niet eens duur, misschien zelfs wel goedkoper dan standaard ontwormen...om nog maar te zwijgen van het welzijn van je paard...

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:45

Ik ga op site kijken bedank voor je tip

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:10

Ik ben van mening dat wel elke 8 weken moet worden ontwormt. Door mijn werk als DA assistente zie je zo veel ellende als het niet gebeurt. Wormen kunnen ook door bijvoorbeeld vliegen worden versprijd. Verder is een paard nooit wormvrij. Als je ontwormt wordt voorkomen dat het er teveel worden en ze uikomen met de mest. Ontworm je minder dan gaan ze zich meer voortplanten met alle gevolgen van dien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:20

Nancy_ schreef:
Mijn da zegt ook niet dat je elke 8 weken moet ontwormen, omdat het steeds minder gaat werken.
Hij raad aan om het 3 keer per jaar te doen. Zo gaat het bij ons altijd al, nog nooit problemen oid ermee gehad. Lachen

ik ontworm ook echt niet iedere 8 weken! ten eerste is het voor de werking niet al te goed en voor een paard schijnt dat chemische goedje ook niet zo goed te zijn! heb dit al van verschillende mensen gehoort en ontworm dus 2 of 3 keer per jaar en mijn paarden blaken van gezondheid Haha!

kende zelfs een pony die 33 jaar is geworden en echt niet om de 8 weken een wormspuitje kreeg! eerder 1 keer in het jaar ofzo....

waar het om gaat is gewoon de juiste dosering! ik spuit als ik ontworm ruim voldoende spul in zodat het ook werkelijk helpt! als jij een trouwe ontwormer bent maar iedere keer net iets te weinig spul er in spuit gaan de wormen nog niet dood en heeft het ook geen nut Haha!

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:40

Is het ook zo dat in het zomerseizoen de kans op wormen groter is? of is deze kans het hele jaar evengroot? Zelf heb ik geen eigen paard en kom ik niet veel met ontwormen in aanraken maar vind het wel interessant.
Ik kan me er wel in vinden dat het niet gezond is om het elke 8 weken te doen.. Of om het zoiezo te doen.. Het blijft een soort verdelgingsmiddel.
Waar ik rij doen ze het geloof ik wel elke 8/12 weken.. Maar om resistentie tegen te gaan nemen ze elke keer van een ander merk, maar nu las ik ergens dat een groot deel van de ontwormingsmiddelen uit dezelfde fabriek komen dus dan heeft wisselen van merk ook geen zin.
Ik volg dit topic even

Jikke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:47

Het beste is te kijken naar de werkzame stof, niet naar het merk natuurlijk...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:47

Bij wisselen van merk moet je gewoon naad de werkzame stof kijken, en kijken of dat een andere is. ik zelf ontworm iedere 8 soms 10 weken maar zou het minimaal 4 keer per jaar doen.
over paarden die zonder ontwormen oud worden, er zijn ook mensen die roken en 100 worden en mensen die gezond leven 60.
ook ik ben da assistent (bet afgestudeerd) maar heb bij 2 paardenklinieken stage gelopen, ooit de darmen van een door wormen aangetast paard gezien (koliekoperaties) die waren echt enorm aangetast!!!!
ik zou wel regelmatig blijven ontwormen, een paard heeft er altijd wel wat last van want ook horzels veroorzaken ze.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:50

Er wordt ook vergeten dat je met een wormeitelling en ook mestonderzoek geen zekerheid hebt over de bloedwormen en lintwormen. Hier is echt bloedonderzoek voor nodig!!

Jikke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:15

Trouwens, Verm-x? En welke werkzame stof mag daarin zitten dan, knoflook?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:49

Narco schreef:
Er wordt ook vergeten dat je met een wormeitelling en ook mestonderzoek geen zekerheid hebt over de bloedwormen en lintwormen. Hier is echt bloedonderzoek voor nodig!!

en die wormen die je in het bloed aan zou tonen kun je niet met een oraal wormmiddel bestrijden dus wat doe je dan met die kennis? Van verschillende kanten hoor ik (en jij) dat een mestonderzoek een prima middel is om wormen aan te tonen. Wat is nu precies de toegevoegde waarde van dit bloedonderzoek en wat doe jij met die informatie?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:05

Ik heb mijn paard 4 jaar geleden gekocht en ze had op dat moment een behoorlijke bloedwormbesmetting.
Dit voorjaar is het pas voor het eerst dat ze wormvrij was.
Ik ontworm 4 keer per jaar en als ze in het voorjaar bloedwormen had dan herhaalde ik na 3 weken de ontworming.
Vorig voorjaar heb ik de dierenarts een ontwormingsschema op laten stellen wanneer en welk middel gegeven moest worden.
En gelukkig. Dit jaar helemaal wormvrij. (na 4 jaar)
Ik zou als ik jou was gewoon aan de DA vragen hoevaak en met wat je moet ontwormen.
Het is overigens iedere keer zo dat als ik een paar van iemand anders op stal heb dat ze altijd wormen meenemen.
Het is erg belangrijk om een goed wormschema te hebben.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:35

En een goed (ont)wormschema is voor ieder paard anders?

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 02:05

Mijn paarden worden elke 8 tot 12 weken ontwormd en ik pak 2x per jaar (1x in het voorjaar en 1x najaar ) het zelfde middel vanwege bepaalde soort stof en wormen die dan meer aanwezig zijn en om de resistentie kans te verkleinen.

Elk middel geeft zelf aan in de bijsluiter wanneer je opnieuw moet ontwormen en
dat kan een paar weken schelen. En hoe schadelijk het werkelijk is ja, dat is altijd moeilijk maar wees eerlijk is het ook niet schadelijk om ze juist niet te ontwormen en pas doen als ze het al hebben?
Ontwormen is preventief en verkleint de kans op wormen zeker als ze in grotere groepen staan of bij koeien en schapen of ezels.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 04:37

Borivage schreef:
Ontwormen is preventief en verkleint de kans op wormen zeker als ze in grotere groepen staan of bij koeien en schapen of ezels.

Kán ontwormen wel preventief? Is het niet zo dat alleen wormen in een volwassen stadium die zich in de darm bevinden bestreden worden?

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 04:50

Het kan wel, inprincipe zal een paard altijd wel een vorm van wormen binnenkrijgen in een wei....... en veel kuren zijn larf bestrijdend incombinatie met de volwassen stadium. Is een vorm van preventief omdat je de volwassen versie tegen gaat door de larf preventief te doden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:22

Een paard is nooit wormvrij. Ontwormen is om een grote besmetting tegen te gaan.

Als je elke dag goed uitmest en de weide het liefst elke dag schoonmaakt en hij staat alleen op een stukje weide of met een paard dat ook goed verzorgd wordt, dan is het beheersbaar en zal je paard van een grote infectie niet snel last hebben, elke 6 weken ontwormen is dan ook niet nodig. Houd je de geadviseerde maanden aan om te ontwormen en neem dan een goede bv equest, dus 1 x eqimax per jaar dan bv 2 x equest, dan zit je goed.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:53

Er is over wormen nog niet zo heel veel bekend.
Het is wel bekend dat de larven van bloedwormen zich in de darm inkapselen en zich daar soms jaren schuilhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:54

Ik denk dat er genoeg over wormen bekend is, ook de schade als de larven zich naar buiten boren.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:57

1 x in de 3 maanden is voldoende!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:15

ik deed ook 1 keer in de maand, vee arts is bij mn paard geweest omdat ie te mager bleef, 1 keer in de 3 maand was te weinig zei hij. duis ik doe hem nu elke 8 week