Paard heeft telkens prop in ze keel net alsof hij stikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

Paard heeft telkens prop in ze keel net alsof hij stikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 08:55

Ik weet niet zo heel goed hoe ik het uitleggen moet het is nu 2 keer gebeurt dat wanneer mijn jaarling eet hij ineens stopt met eten en het net is alsof hij stikt. Er komt allemaal snot uit zijn neus en gaat erg kwijlen. De vorige keer voelde je dus bij zijn keel heel duidelijk een prop zitten. We hebben toen zijn hoofd omhoog gehouden en water naar binnen gegoten en die prop gemasseerd en ineens hoorde je hem slikken en weg was het. Gister had hij het dus weer alleen kwam er dit keer dus ook het kwijl, snot en prut uit. Ik heb weer ze hoofd omhoog gehouden en water naar binnen gegoten wat hij dus niet door wilde slikken ben net zolang door gegaan dat het weg was en dan staat hij dus ook gewoon weer rustig te eten of gaat een stukje lopen. Wat kan dit zijn? Ik zit er toch over te denken de veearts even te laten kijken alleen wanneer die prop weg is is er ook niets meer aan de hand en is het gekwijl en gesnotter over.

Sies

Re: Paard heeft telkens prop in ze keel net alsof hij stikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:59

Misschien niet alleen de veearts maar een tandarts. Als hij zijn gras niet goed kan vermalen en daardoor grote proppen moet doorslikken heb je een mogelijke oorzaak.
Verder veel succes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:05

Dit heet een slokdarmverstopping en kan erg gevaarlijk zijn.
Als er voedselresten in de luchtpijp komen kan je paard erg ziek worden.Het kan longonsteking krijgen of de longen beschadigen.

Zelf gaan knoeien met water kan dus erg gevaarlijk zijn omdat je niet precies weet hoe je het moet doen. Beter is om de DA dit te laten oplossen of overleggen of je het goed doet.

Kijk even of het aan het voer zelf ligt, of dat hij gewoon te schrokkerig eet ( los dit op door iets in zijn bak te leggen zodat hij zijn voer moet "zoeken", bv een steen of zo)

Wees er voorzichtig mee, kan erg gevaarlijk zijn.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 09:22

Ja het is dus dat hij ze eten naar binnen schrokt en daardoor alles blijft zitten omdat hij grote stukken naar binnen propt. Ik ga straks wel even bij de veearts langs vragen wat ik het beste kan doen en zal iets in ze voer leggen zodat hij minder schrokken kan kijken of dat helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:26

Sluit me helemaal bij ElCamino aan!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:54

Je kan ervoor ook ruwvoer geven,dan is de maag al wat meer gevuld en is er minder kans op schrokken + een steen in de voerbak.

Laat ook eens de tanden nakijken,misschien dat hij haken heeft,dus niet goed kan kauwen en daarom proppen maakt.

Ook als is de slokdarmverstopping over,ALTIJD een dierenarts laten komen aangezien er delen kunnen beschadigd zijn

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 10:02

Ja wilde jullie mening echt even hebben maar dan ga ik gewoon de veearts toch laten komen het is nu al 2 keer gebeurt zit er niet op te w8ten dat er wat gebeurt.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:22

Vanmiddag toen ik er dus was deed hij het weer precies nadat hij zijn bix gegeten had (nu moet ik erbij zeggen dat we sinds gister ander bix hebben en hij het dus nu ineens heel vaak heeft) Ik ga in ieder geval zo direkt even langs de dierenkliniek een afspraak maken dat het wel nagegeken word want ik vertrouw het niet hij begint eerst te kwijlen dan komt er een zooitje drap (ik denk zelf de bix) uit zijn mond en dan is het soms net alsof hij stikt en paar tellen later is het over. Ik laat in ieder geval de veearts kijken naar hem en ga morgen even weer terug op veulenbrok die zijn weer wat kleiner

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:04

Je moet echt zorgen dat hij zijn eten niet naar binnen schrokt, mijn inmiddels overleden paard kreege dit ook als hij schrokte, toen ik het de eerste keer meemaakte, dacht ikd at hij dood ging, maar gewoon rustig blijven vooral. Meestal komt het gewoon los, als het echt blijft duren moet je de dierenarts bellen!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:30

ja, klinkt als slokdarmverstopping.
krijgt hij voer wat erg uitzet, pulp ofzo? dan kan samen met speeksel zo opzwellen dat het klem komt te zitten tijdens slikken->verstopping. het opgeklopte speeksel zie je terugkomen, dat is het slijm uit z'n neus. (evt. samen met voerresten).

zorgen dat hij minder schrokt met eten (apart voeren, niet in de koppel / kleinere porties tegelijk geven / steen oid in bak leggen, dat hij moet zoeken / voederbal gebruiken) is echt het eerste wat je zou moeten regelen.
verder overleggen met je d.a. over hoe verder.
succes!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:39

Ja apart eten krijgen ze al en hij krijgt 1 kilo per keer heb vanmiddag al ze bak vastgehouden en hem telkens eerst zijn mond leeg laten eten voordat hij de volgende hap kreeg. Ja sinds gister hebben we andere bix grote brokken van pavo dus ik denk dat ik maar terug ga op de veulenbrok voor hem. Verder moet ik morgenochtend hier bij de dierenkliniek komen om 10 uur dan is de paardenarts aanwezig en kan ik het hem uitleggen en een afspraak maken. Slokdarmverstopping kan hij daar aan geopereerd worden of gaat zoiets over of moet ik hem gewoon kleinere brok voeren?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:35

Hij heeft het vanavond na zijn bix dus weer gehad weer het kwijlen daarna komt er een smerige brok uit en ze neus word helemaal nat en smerig en dan is het weer net alsof hij stikt je voelt ook duidelijk dat er wat zit (iemand zei dat het droes kon wezen maar volgens mij is droes anders)Ik ga in ieder geval morgen de veearts laten kijken want ik vertrouw het gewoon niet. Maar hebben meer mensen dit misschien wel is gezien?

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:45

Gewoon inderdaad even de da bellen.. Die heeft er meer verstand van en kan hem onderzoeken. succes...

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:44

Nou ik ben net naar de dierenkliniek geweest en heb een paardenarts gesproken. Het is dus waarschijnlijk een vernouwing in zijn keelholte en doordat hij zijn eten al wat naar binnen schrokt blijft het dus gewoon steken in zijn keel. Ik heb gevraagd of het verstandig is als ze even langs komen om te komen kijken maar het eerste wat ik nu moet doen is hem terug op veulenkorrels zetten met slobber en dan kijken hoe dat gaat zit er geen verbetering in dan moet ik meteen bellen en komen ze langs om te kijken. Ze vertelde ook nog dat als hij het wel houdt het verstandig is om hem een keer met een cameraatje aan de binnenkant te laten bekijken (mocht het zo blijven wil ik dat zeker) Dus ik ga nu maar trug op de veulenkorrels met slobber en kijken hoe dat gaat ook moet ik hem kleine porties geven zodat hij niet meer schrokken kan en het dus beter kauwt. Ik ga het proberen en hopelijk gaat het beter want het is wel elke keer schrikken.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 05:43

Even nog een tip, laat hem zo laag mogelijk bij de grond eten! Dit is de meest natuurlijke houding voor een paard om te eten. Het paard van een vriendin van mij moest dit namelijk ook van de VA en dat hielp al enorm. Hij had het dus ook een paar keer in de week. Ze strooide meerdere porties biks per dag gewoon uit op de grond, wat ook al zoeken betekent en dus niet schrokken.Wat iemand voor mij ook al zei, moest ze eerst een beetje hooi geven voor hij zijn brok kreeg, ook meerdere porties per dag, net als zijn brok. En slobber betekend niet automatisch dat er geen slokdarm verstopping kan ontstaan want ook dit kan vastlopen in de slokdarm. Laats hadden we een nieuwe pony bij ons op stal die gewent was om uit een emmer te eten vanaf de grond. De pony kreeg eigenlijk alleen maar een soort slobber achtig spul voor zijn luchtwegen. Maar de eigenaresse was vergeten om te vertellen tegen iedereen dat hij altijd vanaf de grond at. Ik moest voeren en gooide het gewoon in de voerbak en na een tijdje hoorde ik gehoest en geproest en gelukkig herkende ik het gelijk (hellaas veel ervaring met slokdarm verstopping). Dus eigenaresse gebelt dat de VA moest komen en gaan masseren op de prop.
Het duurde best lang voor het er uit was maar ik was wel op tijd gelukkig. Leuke eerste ontmoeting met je stalgenoot maar niet heus!
Hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt!

Groeten Brenda

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:33

Ja die slobber leek mijzelf eigenlijk niets ga nu gewoon kleinere bixjes proberen en een steen in ze voer leggen zodat hij niet meer schrokken kan.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:50

Wat je ook kunt doen is hem eerst hooi geven, en een paar minuten later de brok op het hooi strooien. Ze kunnen dan minder makkelijk schrokken en in een veel natuurlijkere houding eten.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:10

Het zou ook heel goed kunnen dat hij een afwijking aan zijn huig (of er zelfs GEEN) heeft!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 10:20

@rowan wat houdt dat precies in?