rare bult op de hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

rare bult op de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 19:38

Mijn pony heeft sinds 2 dagen een hele vreemde bult op zijn hals.
Hij zit er echt van het ene op het andere moment (woensdag avond niks aan de hand, donderdagochtend zit het er in ene)
Hij is ongeveer zo groot als een vuist, als ik er op druk dan deukt de bult in.
Magic lijkt er verder geen pijn aan te hebben, als hij op het land staat kan ik de bult gewoon vastpakken zonder dat hij een krimp geeft, hij eet goed, zijn ogen staan helder, heeft geen koorts, glanst, is lekker alert en loopt gewoon te spelen.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Vonnie84

Re: rare bult op de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:41

Is het niet van een dazensteek?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 19:49

Ik weet het niet, zijn er dazen in Noord-Holland?
Ik dacht van niet. Wij dachten zelf ook al wel aan een insectenbeet. Maar het is echt zo'n grote bult dat ik er toch een beetje aan twijfel.
Zolang hij er verder niet ziek van is wacht ik nog even met de dierenarts er bij halen, Magic heeft het niet zo op dierenartsen en heeft al vrij veel stress te verduren gehad (hij is net verhuisd) maar ik ben wel benieuwd of er iemand ervaring heeft met zulke grote bulten..

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:53

Misschien is hij gebeten door een ander paard?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:55

zit dat ongeveer achter de kaak ?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 19:56

Dat was inderdaad ook al iets waar ik over twijfelde.
Ik zal zo direct even foto's maken. Misschien dat iemand het eerder heeft gezien.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 19:57

Th0mas schreef:
zit dat ongeveer achter de kaak ?

Nee het zit echt op zijn hals, rechts onderin zeg maar.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:13

oke dan Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:14

Heeft mijn pony ook, zag ik vanavond. Is als het goed is niet ernstig, tenzij het bij de kaak zit, dan heb je nml grote kans op droes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:26

Dazen niet in Noord-Holland. Zover ik weet heb je zeer veel soorten en overal in Nederland zijn te vinden. Hier in Zuid-Holland, zelfs in Den Haag, zie ik ze.
Ik zou het niet weten; Als de bult aaanhoudt zou ik't maar eens aan de DA vragen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:29

Waarschijnlijk gewoon een trap gehad of gebeten, je kan er miss wel traumeel zalf op smeren, kan geen kwaad als het toch iets anders is maar dan neemt de zweling als het goed is af. Kneuzingen worden vaak de eerste 24 uur alleen maar erger, maar daarna moeten ze ook snel afnemen.

Beide ponys van mij hebben het wel vaker, eentje echt gebeter want ze had ook een wond in de in de vorm van een kaak Clown en de ander echt door een trap.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:43

mijn paard had ook een grote bult op zijn hals van de ene op de andere dag en toen heb ik de da gebeld.Die is gekomen maar wist niet zeker wat het was.Het advies was om een scan te laten maken.Dat heb ik de volgende dag gedaan en toen blek het een ontsteking te zijn.De da heeft het ter plekke open gemaakt en mijn paard werd opgenomen in de kliniek.Na 3 dagen mocht ze weer naar huis maar ik moest het wel 2 x per dag van binnen uit spoelen.De wons was 6 cm diep en ongeveer 5 cm lang.Daar moest ik met een soort pompje in wat je kon vullen met jodiumwater.Dat pompje moest ik in de wond leeg spuiten.Dit heeft zo ongeveer 3 weken geduurd voordet de wond weer helemaal dicht was.Het was ook de bedoeling dat het niet zo snel dicht ging omdat de troep uit de wond er helemaal uit moest want anders dan kon de ontsteking terugkomen.Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen van haar wond,maar dit ziet er echt goor uit dus je bent gewaarschuwd.
Afbeelding.
Afbeelding

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 21:30

dwertje schreef:
mijn paard had ook een grote bult op zijn hals van de ene op de andere dag en toen heb ik de da gebeld.Die is gekomen maar wist niet zeker wat het was.Het advies was om een scan te laten maken.Dat heb ik de volgende dag gedaan en toen blek het een ontsteking te zijn.De da heeft het ter plekke open gemaakt en mijn paard werd opgenomen in de kliniek.Na 3 dagen mocht ze weer naar huis maar ik moest het wel 2 x per dag van binnen uit spoelen.De wons was 6 cm diep en ongeveer 5 cm lang.Daar moest ik met een soort pompje in wat je kon vullen met jodiumwater.Dat pompje moest ik in de wond leeg spuiten.Dit heeft zo ongeveer 3 weken geduurd voordet de wond weer helemaal dicht was.Het was ook de bedoeling dat het niet zo snel dicht ging omdat de troep uit de wond er helemaal uit moest want anders dan kon de ontsteking terugkomen.Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen van haar wond,maar dit ziet er echt goor uit dus je bent gewaarschuwd.

Weet je misschien hoe hij aan die bult kwam? En hoe gedroeg hij zich? was hij lusteloos, had hij er duidelijk pijn aan of merkte je niet zo veel aan hem?

Dit is de bult van Magic:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ladymagic op 30-06-06 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 21:30

Th0mas schreef:
oke dan Lachen

toch bedankt voor het mee denken! Pling

Serendipity1 schreef:
Heeft mijn pony ook, zag ik vanavond. Is als het goed is niet ernstig, tenzij het bij de kaak zit, dan heb je nml grote kans op droes...

Dat van droes weet ik, maar dan zou hij veel zieker moeten zijn, koorts en neus uitvloeing en alles, maar dat heeft hij gelukkig allemaal niet.

Miirthe schreef:
Dazen niet in Noord-Holland. Zover ik weet heb je zeer veel soorten en overal in Nederland zijn te vinden. Hier in Zuid-Holland, zelfs in Den Haag, zie ik ze.
Ik zou het niet weten; Als de bult aaanhoudt zou ik't maar eens aan de DA vragen.

Ik had er inderdaad nog nooit één hier gezien, maar je weet het maar nooit natuurlijk.
Al shij blijft zitten was het ook inderdaad de bedoeling om de DA te bellen, maar omdat hij verder nergens last van lijkt te hebben wacht ik het nog heel even af.

Toydoll schreef:
Waarschijnlijk gewoon een trap gehad of gebeten, je kan er miss wel traumeel zalf op smeren, kan geen kwaad als het toch iets anders is maar dan neemt de zweling als het goed is af. Kneuzingen worden vaak de eerste 24 uur alleen maar erger, maar daarna moeten ze ook snel afnemen.

Beide ponys van mij hebben het wel vaker, eentje echt gebeter want ze had ook een wond in de in de vorm van een kaak Clown en de ander echt door een trap.

Magic zit onder de plekken van zijn andere kuddegenoten, hij staat er net, is de kleinste maar van nature erg dominant, geen beste combi als je nieuw bent geloof ik Clown .
Er zit ook een halve maanvormige afdruk in de bult, kan heel goed afkomstig zijn van een paar paarden tanden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:48

mijn eerst indruk als ik naar de foto`s kijkt ,lijkt het op een hoef afdruk

wie weet heeft hij daar een flinke bloeduitstorting van een trap zitten.

en dat hoeft niet zeer te doen,ik heb zelf ooit een trap vol op mijn bovenbeen gehad
z`n hele afdruk met hoefballen al stonden erin
maar geen centje pijn
ik heb 3 weken met een zwarte plek gelopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:54

Hoi Stalgenoot.

Ik ben de eigenaar van de haflinger bij jou op de wei (en een van de fjorden).

Ik ontdekte de bult ong 3 dagen geleden toen was het echt een zakje met vocht. Ik denk dat ie gebeten is of een trap heeft gehad dus zit er vocht in(bloed).
Echter vond ik de bult vandaag weer gegroeid.

Ik denk dat je er het beste aan doet even de DA te bellen. Hij zal het waarschijnlijk wel open maken zodat het vocht eruit kan. (zie de foto's die hier geplaatst zijn).

Zelf denk ik niet dat het vanzelf open zou gaan want het is nl geen ontsteking (of misschien inmiddels wel.

Zie het maar als een grote blauwe plek Knipoog

Toevallig staat er nog een topic over hetzelfde in medisch:
viewtopic.php?f=3&t=614975

Dus zeker verstandig de DA even te laten kijken en te overleggen wat te doen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:05

De bult bij mijn paars is waarschijnlijk ontstaan door een kleine verwonding waardoor er wat vuil is binnen gekomen in de wond.Eerst had ze er niet zoveel last van maar na een paar dagen merkte ik dat ze er pijn aan had.Dat was dan ook de reden dat ik de da heb gebeld.De bult die ze had was ook zo groot als een vuist.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:15

Cowgirl schreef:
Hoi Stalgenoot.

Ik ben de eigenaar van de haflinger bij jou op de wei (en een van de fjorden).

Ik ontdekte de bult ong 3 dagen geleden toen was het echt een zakje met vocht. Ik denk dat ie gebeten is of een trap heeft gehad dus zit er vocht in(bloed).
Echter vond ik de bult vandaag weer gegroeid.

Ik denk dat je er het beste aan doet even de DA te bellen. Hij zal het waarschijnlijk wel open maken zodat het vocht eruit kan. (zie de foto's die hier geplaatst zijn).

Zelf denk ik niet dat het vanzelf open zou gaan want het is nl geen ontsteking (of misschien inmiddels wel.

Zie het maar als een grote blauwe plek Knipoog

Toevallig staat er nog een topic over hetzelfde in medisch:
viewtopic.php?f=3&t=614975

Dus zeker verstandig de DA even te laten kijken en te overleggen wat te doen.

Wat grappig dat je mijn pony kent, welke van de fjorden is van jou?
Magic trekt namelijk vrij veel met eentje op.
Ik had even met meneer Veldt overlegd en die maakte er zich ook niet zo'n zorgen over, vandaar dat ik de DA er nog niet bij gehaald heb.
De bult is niet gegroeid sinds ik hem voor het eerst zag, ik heb het echt heel nauwkeurig bij gehouden.
Dat ik hem voor het eerst zag was hij echt al hard. Als jij hem drie dagen terug al zag dan is het dus gebeurd nadat ik dinsdag ben geweest jammer genoeg, had hem dan ook wel even willen zien inderdaad. Juist omdat hij niet echt veranderde maakte ik me niet zo veel zorgen, in z'n gedrag is namelijk niks te merken. Ik wist ook niet zeker of het een bloed uitstorting was, die zijn vaak wat gevoelig en dat is dit in z'n geheel niet.
Wel fijn om te merken dat andere stalgenoten ook opletten op mijn pony, dat geeft een gerust gevoel.
groetjes
Laatst bijgewerkt door ladymagic op 30-06-06 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:18

toch maar een DA bij laten komen... beter het zekere voor het onzekere he! Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:20

Ik denk het maar wel inderdaad.
Motgen even bellen.
ik ga nu slapen, dus zal even niet meer antwoorden in dit topic, maar als iemand anders er nog ervaring mee heeft hoor ik het graag!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:27

Is je pony recent ingeent (sorry, ik kan op deze computer geen trema's maken)?
Mijn pony had een enorm abces op haar hals, dit is opengegaan en de veearts heeft het uitgedrukt. Ik moet het nu zelf ook elke dag uitdrukken en spoelen met biotex. Mijn pony is 2 weken geleden geent en volgens de arts komt het hierdoor.