Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Th0mas schreef:zit dat ongeveer achter de kaak ?
en de ander echt door een trap. dwertje schreef:mijn paard had ook een grote bult op zijn hals van de ene op de andere dag en toen heb ik de da gebeld.Die is gekomen maar wist niet zeker wat het was.Het advies was om een scan te laten maken.Dat heb ik de volgende dag gedaan en toen blek het een ontsteking te zijn.De da heeft het ter plekke open gemaakt en mijn paard werd opgenomen in de kliniek.Na 3 dagen mocht ze weer naar huis maar ik moest het wel 2 x per dag van binnen uit spoelen.De wons was 6 cm diep en ongeveer 5 cm lang.Daar moest ik met een soort pompje in wat je kon vullen met jodiumwater.Dat pompje moest ik in de wond leeg spuiten.Dit heeft zo ongeveer 3 weken geduurd voordet de wond weer helemaal dicht was.Het was ook de bedoeling dat het niet zo snel dicht ging omdat de troep uit de wond er helemaal uit moest want anders dan kon de ontsteking terugkomen.Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen van haar wond,maar dit ziet er echt goor uit dus je bent gewaarschuwd.

Th0mas schreef:oke dan
Serendipity1 schreef:Heeft mijn pony ook, zag ik vanavond. Is als het goed is niet ernstig, tenzij het bij de kaak zit, dan heb je nml grote kans op droes...
Miirthe schreef:Dazen niet in Noord-Holland. Zover ik weet heb je zeer veel soorten en overal in Nederland zijn te vinden. Hier in Zuid-Holland, zelfs in Den Haag, zie ik ze.
Ik zou het niet weten; Als de bult aaanhoudt zou ik't maar eens aan de DA vragen.
Toydoll schreef:Waarschijnlijk gewoon een trap gehad of gebeten, je kan er miss wel traumeel zalf op smeren, kan geen kwaad als het toch iets anders is maar dan neemt de zweling als het goed is af. Kneuzingen worden vaak de eerste 24 uur alleen maar erger, maar daarna moeten ze ook snel afnemen.
Beide ponys van mij hebben het wel vaker, eentje echt gebeter want ze had ook een wond in de in de vorm van een kaaken de ander echt door een trap.
.

Cowgirl schreef:Hoi Stalgenoot.
Ik ben de eigenaar van de haflinger bij jou op de wei (en een van de fjorden).
Ik ontdekte de bult ong 3 dagen geleden toen was het echt een zakje met vocht. Ik denk dat ie gebeten is of een trap heeft gehad dus zit er vocht in(bloed).
Echter vond ik de bult vandaag weer gegroeid.
Ik denk dat je er het beste aan doet even de DA te bellen. Hij zal het waarschijnlijk wel open maken zodat het vocht eruit kan. (zie de foto's die hier geplaatst zijn).
Zelf denk ik niet dat het vanzelf open zou gaan want het is nl geen ontsteking (of misschien inmiddels wel.
Zie het maar als een grote blauwe plek
Toevallig staat er nog een topic over hetzelfde in medisch:
viewtopic.php?f=3&t=614975
Dus zeker verstandig de DA even te laten kijken en te overleggen wat te doen.