Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freya_bokt

Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 09:46

Mijn paard is verstrikt geraakt in de bilkoord van haar deken.

Nu heeft ze een de achterzijde van haar bil, dus bovenop de spier, een weke zwelling ter grootte van een voetbal. Het voelt aan als vloeistof en als ze stapt zie je het klotsen. Er is geen schade aan gewrichten, pezen of spieren.

Ik heb er de DA bij gehad, en die heeft pijnstillers en antibiotica ingespoten, en meegedeeld dat laten leeglopen geen goed idee is, omdat je er dan bacteriën in binnenbrengt en het dus alleen maar erger maakt. Allemaal goed en wel.

Maar nu heeft ze dus een klotsende voetbal aan haar bil hangen Verdrietig Ik kan haar natuurlijk niet rijden zo, en ze verveelt zich stierlijk op stal (op de wei kan niet, ze heeft zomereczeem), en begint echt vervelend in de omgang te worden omdat ze zo weinig beweging heeft (we hebben natuurlijk het voer aangepast).

Dus mijn vraag is: wie heeft er ooit zoiets meegemaakt? Hoe lang duurde het bij jou? Heeft jouw veearts het wel laten leeglopen? Dat lijkt mij nl het meest logische: het is gewoon een 'zak' met vocht. Zou ik naar een andere veearts gaan? Help?

Billy

Re: Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:48

Volgens mij heeft Anya zoiets gehad bij een paard, die zou je even moeten pb-en
Als ik me goed herinner hebben ze dat wel leeggehaald, maar pas na een week of 3 om te voorkomen dat het opnieuw ging bloeden.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:25

3 weken?! dan is mijn stal in mekaar getrapt denk ik Haha!

Ik heb haar ge-PBt, bedankt voor de tip! Nog iemand?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:47

Misschien kun je toch nog een andere dierenarts om raad vragen. Sommigen hebben een bepaalde mening en blijven daar bij, terwijl er misschien best andere mogelijkheden zijn.

Tegen de verveling kun je nog proberen om wat speeltjes in de stal te doen, maar ik geloof dat dat meestal maar kort werkt.
Een luidsprekerbox/radiootje in de stal zetten met een gezellig muziekje?
Een beetje stro in haar stal strooien zodat ze wat te knabbelen heeft? (ik ga ervan uit dat ze op vlas oid staat)
Een paar takken (wilg, els of berk) ergens vandaan knippen (weet niet of jij bomen in de buurt hebt) en in de stal leggen. Heeft ze wat te knabbelen en het is nog gezond ook (in wilgenbast zit pijnstiller, dat is de voorloper van asperine)

Staat ze alleen op stal? Misschien als het kan een maatje erbij zetten? (wel zielig misschien maar gedeelde smart is halve smart)

Verder hooi geven verdeeld over de hele dag, dat moet als het goed is geen kwaad kunnen, zodat ze de hele dag wat te knabbelen heeft.
Eventueel in een hooinet met hele fijne mazen, zodat ze veel werk heeft om het eruit te krijgen.
En helemaal geen krachtvoer verder. Wel een liksteen.

En probeer haar misschien toch buiten te laten? Ik kan me voorstellen dat je geen deken meer kan zien, maar eventueel een simpele vliegendeken waar geen koorden en toestanden aan zitten?
Ik kreeg zelf omdat ik op zoek was naar een simpele vliegendeken een tip van een bokker, misschien is dit ook wat voor jou:

http://www.paardenshop.nl/assets/s2dmai ... 74662.html

Er zitten iig geen bilkoorden en buikriemen aan, en misschien is dit handig als je met haar gaat wandelen...heeft ze misschien minder last van de vliegen en dat ding kost bijna niks.

En verder stappen met haar zoveel je kunt (maar dat deed je al). Afspuiten, koelen, en haar (als ze dat leuk vind tenminste) borstelen, zodat ze aandacht krijgt.

En ik zou als therapie voor mezelf ook heel erg gaan zoeken op internet, kijken of daar nog wat te vinden is....
Sterkte...
Laatst bijgewerkt door Ammy01 op 29-06-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:49

PB ontvangen. Billy heeft gelijk.
Mijn DA zei dat het vanzelf moest wegtrekken, maar na een paar dagen heb ik de kliniek gebeld. Het was een mega-bal idd ter grote van een voetbal. En ze had er echt last van.

De kliniek vertelde dat dit soort enorme bloeduitstortingen wel leeggemaakt moesten worden, omdat het anders een giga harde klont zou worden. Maar het mocht niet direct leeggemaakt. De druk van het vocht in de bult zorgt ervoor dat het bloetvat dicht blijft en niet verder doorbloedt. Na twee weken zijn we naar de kliniek geweest. Daar is een klein sneetje gemaakt. Er kwam een ontzettende hoop prut uit. In gedeelten. Met de hand zijn de vliesjes tussen de kamertjes (er waren een soort kamertjes gevormd) steeds stuk gemaakt. Daarna een flinke dosis antibiotica en weer naar huis. De wond (snee) moest openblijven om te spoelen. Dit om loslatende prut ruimte te geven eruit te komen en onstekingsvocht e.d. Ik moest drie keer per dag spoelen met een zoutoplossing met antibiotica erbij in (kreeg ik mee, met spuiten). Je spuit dan de vloeistof door de snee naar binnen en het komt er met prut weer uit. Er ging steeds een stukje meer dicht zitten vanaf de zijkanten van de bult. Inmiddels zie je er niks meer van, behalve dat ze een klein stukje extra huidplooi heeft in de bilnaad.

Dus ik kan je adviseren WEL naar een kliniek te gaan.

Succes!
Anya

Bijgaand foto van de bult van Lanna
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:49

oh ja.. ze mocht gewoon in de wei.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:34

idem als Anya, heb het ook eens gehad, ook op de bil van mijn paard- kwam een halve emmer puss uit !

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:09

Anya, ik ben erg blij met je reactie! Die foto is precies hetzelfde als wat de mijne heeft, en op precies dezelfde plaats! Knipoog
Hoe is het bij jou gekomen?
Ik ga dus morgen al naar de kliniek bellen om langs te komen.
Mocht jij met je paardje stappen nadat het opengesneden was? eventueel wat wandelen? Ik zou dit heel graag willen om het vervelingdsprobleem de baas te blijven...
bedankt he!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:18

Franka, bedankt voor de tips. Ze staat al op stro en heeft heel de dag door hooi. Ze gaat nu tussen de middag zonder deken een 2-tal uurtjes in de paddock en heeft vandaag niet geschuurd (hout vasthouden)!
Hopelijk kan de kliniek me helpen want ze heeft best veel pijn ondanks de pijnstillers.
Blijft mij nog de vraag hoe ze eraan komt. Hopelijk weet Anya me dat te zeggen want haar foto lijkt gewoon griezelig veel op de mijne...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:44

trap gehad denken ze.. maar er kan ook spontaan een ader zijn geknapt. Normaal wordt dat een blauwe plek, maar als dat per ongeluk blijft bloeden, krijg je zo'n bult.

Ik mocht gewoon weer rijden. Als de spanning eraf is, is het niet pijnlijk meer, dan is er alleen dat kleine sneetje. Alleen niet zwaar de achterhand belasten. Buiten schuiven was geen probleem.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:04

MASSEREN!!

Afspuiten met wisselbaden *koud en warm water*. En daarna masseren met een gel 30000 of iets vergelijk baars. Lekker stappen.

edit: of open laten maken, en een drain laten aanbrengen. maar daarvoor moet je naar een kliniek.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 08:32

@anya: je mocht er gewoon mee rijden? Dat zou goed nieuws zijn!

Ik heb ook het een en ander opgezocht op internet. Blijkbaar zal het bloed nog gaan stollen en als het eenmaal hard is verdwijnt het geleidelijk aan vanzelf.

We gaan dat eerst proberen, omdat het na het opensnijden zo te horen best een zware verzorging vraagt. Ik zie het mijn moeder door de dag niet doen bij een 4-jarige. Ik ga haar nu nog tot na het weekend laten staan, en dan stilaan proberen wat te rijden. Als ze niet teveel pijn heeft zou dat moeten lukken!

Bedankt voor alle tips, ik ben blij dat er nog mensen zijn die zoiets meegemaakt hebben. Ik dacht echt dat mijn paard een heel nieuw soort blessure had uitgevonden Haha! , gelukkig niet dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:26

De kliniek meldde mij dat een dergelijk groot hematoom NIET vanzelf zou weggaan. Je houdt dan een dikke bult op de bil over. Zo ingewikkeld is de verzorging nu ook weer niet hoor. 2x per dag een spuit met vocht leegdrukken in de wond. 2 minuten werk. Ik zou het risico niet nemen en echt die bult even open laten snijden. Zeker bij een vierjarige.

Nádat de bult leeg was mocht ik er gewoon mee rijden. Daarvoor dus niet.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 09:38

ah zo! Dat verandert de zaak. Dan toch maar even veearts bellen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:34

Inderdaad openmaken. Koelen kan verlichting geven. Goede zalven hiervoor zijn Tensolvet en Traumeel

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 20:43

Update:
ik ben bij de DA geweest. Het is intussen zo'n grote bult dat ze er met 2 artsen van de praktijk naar zijn komen kijken Haha!

Het goede nieuws: er is geen beschadiging van de spier, en ik mag gewoon met haar rijden (wel licht werk)

Het slechte nieuws: ze vinden het niet verantwoord om het open te snijden voordat het bloed helemaal hard geworden is. Nog 3 weken met die voetbal rondlopen dus.

Ik heb haar toen we terugkwamen meteen flink gelongeerd, ze liep heel vrolijk en staat nu een stuk rustiger op stal. Morgen ga ik gewoon rijden (enkel stappen en een drafje, nog geen galop).
Het is wel een raar gezicht, dat geklots. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:03

hmm
Bel voor de zekerheid even een kliniek zou ik zeggen.
Dat zei mijn eigen DA ook. De kliniek zei wat anders en die hadden het vaker meegemaakt. Mijn veearts niet. Ja met koeien. Maar daar is het niet erg dat ze een bult op de kont houden.

Fijn dat ze kan bewegen weer Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:27

apart... wel kliniek bellen inderdaad.. beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:27

Zou ook inderdaad een kliniek bellen. Anders loopt je paard straks zijn hele leven met zo'n bult. Lijkt me niet fijn

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:07

Ik ga met de rest mee --> Kliniek bellen!

Misschien is het een idee om haar anders 's avonds naar buiten te doen? En een exceemdeken is misschien ook een optie?
Paarden die niet naar buiten kunnen is in mijn ogen gewoon dierenmishandeling Bloos

Wat een bult zeg Anya Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig dat het zo goed is genezen!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 12:39

Heb nog een derde veearts om raad gevraagd.
Hij vond ook niet dat het opengemaakt mocht worden, omdat het adertje pas stopt met bloeden als de druk in de holte even groot is als de druk in de ader. Als je nu het bloed weghaalt is het dus zo weer terug. Bovendien kan je altijd bazcterieen binnen brengen en een abces in veel erger dan een hematoom.

Deze veearts zegt hetzelfde:

http://www.horses-and-horse-information.com/articles/0702bump.shtml

Ik ga het dus niet laten openmaken, temeer omdat ik gewoon mag blijven rijden met haar. Zij heeft geen pijn meer, en die bult hangt mij niet in de weg. Heeft de rest van de stal weer wat om naar te kijken....

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:09

Fijn dat ze geen pijn meer heeft en dat je weer mag rijden!
Gelukkig, dat is heel wat beter dan een paar dagen geleden... Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:22

Freya dat klopt. Dat je NU de bult niet open mag maken. Dat mocht bij mij ook pas na ee paar weken. Omdat het anders weer ging bloeden. Maar de kliniek meldde mij dat zoveel drab niet zelf door het lichaam afgevoerd kon worden. Daarom ging het na een paar weken alsnog open.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:37

Mijn pony heeft ook zo'n vreemde bult van de ene op de andere dag. (van dat andere topic dus), maar ik las dat het bij jou 'klotst'.
Is het een hadre bult of voel je echt duidelijk dat er wat in zit en zie je het ook bewegen als ze loopt?