Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen en wanneer het bij jullie paard is vast gesteld.En meer informatie is altijd welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tieme schreef:mijn paard had volgens verschillende dierenartsen (o.a. de uithof) en een paardenfysio ataxie. hij kon nauwelijks galoperen en bij alle testen die ze bij een verdenking van ataxie doen kwam hij slecht uit. dus aan de staart omtrekken, achterhoeven gekruist zetten en dan proberen om te trekken (hij bleef gewoon zo staan en corrigeerde zich te laat).
ik heb toen steffie van der laarse erbij gehad en die vertelde dat hij helemaal geen ataxie had. er zat iets verkeerd in z'n rug en hij had niet genoeg bespiering. hij was dus gewoon te slap in de benen. steffie vertelde ook dat tegenwoordig paarden heel snel de stempel ataxie krijgen terwijl dat helemaal niet zo is. 9 van de 10 x zit er ergens wat vast of zitten ze niet goed in de spieren. hierdoor worden onnodig veel paarden afgeschreven.
dierfysio schreef:
slordig dat die dierenfysio dat gemist had; die had beter kunnen en moeten weten... jammer!
wel fijn dat je paard nu zo goed opgeknapt is
Tieme schreef:
Tijdens de "ataxietesten" stond er een hele groep studenten om heen die met open mond stonden te kijken hoe slecht hij uit de testen kwam. tijdens het rijden was volgens hun niets aan de hand. ik moest er maar flink de zweep eroverheen halen(wat hun dus ook deden) want hij kon best galoperen. hij nam me alleen maar in de zeik.niet dus, hij had er gewoon gigantisch veel moeite mee.
naturehorse schreef:Ik denk dat er nog wel wat aan ataxie kan worden gedaan. Ik denk dat wanneer de blokkade in de rug wordt opgeheven en er gewerkt wordt met bepaalde producten, homeopathie en kruiden dat het helemaal weer goed is te krijgen.
Abrahams schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Bij mijn paard waren zijn nekwervels dusdanig vergroeid en verbeend dat de zenuwbanen zo erg werden afgekneld dat hij geen controle meer had over zijn achterhand. Hij kon niet lopen, draaien, zijn hals niet buigen en als hij had gelegen kwam hij amper omhoog. Daar helpt helaas geen enkel homeopathisch middeltje tegen hoor. Bovendien komt ataxie niet altijd vanuit de rug. 9 van de 10 keer zit het in de hals. In het geval dat het door een trauma is gekomen, kan er nog een kans bestaan dat het met rust weer goed komt omdat er dan eventueel ook vocht op de zenuwbaan kan drukken en dit dan weg moet trekken. In het geval dat het bot echt zichtbaar ernstig is vervormd, is er helaas weinig meer aan te doen. Met bepaalde vormen (vooral hele lichte mate of hele lichte vervorming bij groeiende paarden) zou het met rust of behandeling wel kunnen verminderen of weg kunnen trekken maar het is zeer zeker niet zo dat alle vormen ataxie op te lossen is met homeopathie of middeltjes.
Abrahams schreef:Er zijn zat mensen die niet een half jaar willen wachten...
Abrahams schreef:naturehorse schreef:Ik denk dat er nog wel wat aan ataxie kan worden gedaan. Ik denk dat wanneer de blokkade in de rug wordt opgeheven en er gewerkt wordt met bepaalde producten, homeopathie en kruiden dat het helemaal weer goed is te krijgen.
Dat ben ik niet met je eens. Bij mijn paard waren zijn nekwervels dusdanig vergroeid en verbeend dat de zenuwbanen zo erg werden afgekneld dat hij geen controle meer had over zijn achterhand. Hij kon niet lopen, draaien, zijn hals niet buigen en als hij had gelegen kwam hij amper omhoog. Daar helpt helaas geen enkel homeopathisch middeltje tegen hoor. Bovendien komt ataxie niet altijd vanuit de rug. 9 van de 10 keer zit het in de hals. In het geval dat het door een trauma is gekomen, kan er nog een kans bestaan dat het met rust weer goed komt omdat er dan eventueel ook vocht op de zenuwbaan kan drukken en dit dan weg moet trekken. In het geval dat het bot echt zichtbaar ernstig is vervormd, is er helaas weinig meer aan te doen. Met bepaalde vormen (vooral hele lichte mate of hele lichte vervorming bij groeiende paarden) zou het met rust of behandeling wel kunnen verminderen of weg kunnen trekken maar het is zeer zeker niet zo dat alle vormen ataxie op te lossen is met homeopathie of middeltjes.