te veel hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

te veel hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 14:24

Mijn merrie is echt heel vaak hengstig met iedere keer maar een anderhalve week pauze er tussen. Dat lijkt me niet gezond. WEet iemand of dit schadelijk is voor haar, en wat je er aan zou kunnen doen?
sommige mensen zeggen dat het fokken van een veulen de hengstigheid weer op orde kan brengen. Is dat zo?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:28

Nu hoort de merrie een mooie regelmatige hengstigheid te hebben, met een cyclus van 21 dagen, waarvan 5 hengstig en dus ongeveer 16 dagen niet.

Abnormaliteiten kunnen vele oorzaken hebben, een scan van de toestand van de eierstokken door een dierenarts kan veel aan het licht brengen. Is geen duur onderzoek, is binnen een minuut of 5 gedaan.
Als de merrie geen mooie ei-ontwikkeling laat zien kan zij problemen hebben met haar hormoonspiegel, wat uiteindelijk toch ook verdere problemen op kan leveren met de stofwisseling ed...

Ik zou er toch even naar laten kijken...

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Beetje dubbel topic!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:40

Heel onhandig! Maar er is net een nieuw topic geplaatst over hetzelfde probleem (titel: Merry vaak hengstig), dus je bent nu een beetje dubbel bezig! Voor meer antwoorden zie ook dat topic!
Succes