Kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:36

Hallo,

ruim 2 weken geleden stapte ik op mijn pony en liep ze wat stijf, beetje verzet in dr mond , kortom ze liep niet lekker. Wat ze wel vaker heeft in het begin en daar moet ze dan even doorheen. Dus ik aandrafen en toen leek ze wat kreupel op linksvoor. Het leek vanuit haar schouder te komen. Ik ben afgestapt en een stuk met haar gaan wandelen.

( ze had al eens eerder precies zo gelopen nadat ze erg druk had gedaan in de bak en uitgleed op haar linker schouder. ( jaar terug ). Toen had ze een spiertje verrekt. )

Dus ik dacht dat ze waarschijnlijk gek had lopen doen in t land en weer eens uitgegleden was.

Na haar 1,5 week niet gereden te hebben, ( we hele dag op het land natuurlijk ) ben ik er weer op gegaan om te kijken en voelen hoe ze liep. Omdat het aan de longeerlijn onduidelijk was en er niks te zien was. Maar ze liep nog steeds een beetje verzet te geven en beetje te kreupelen, kan het niet echt kreupelen noemen het was meer stijf haar linkervoorbeen gebruiken. Paar dagen later ben ik er eens zonder zadel op gaan zitten om te voelen of ze dan ook zo liep ( ik dacht misschien last van het zadel ) maar ze liep het zelfde.

Toen ben ik er na een paar dagen weer met zadel op gegaan om wéér te kijken. Dus ik zat er weer op en heb andere mensen van mijn stal die er ook vrij veel vanaf weten laten kijken die zagen niks. Ik voelde weer in het begin wat stijfheid en verzet en zeg maar over haar linker voorschouder heen stappen in draf ( in stap is er niks ) Maar als ik dan 5 minuten doorrij krijg ik ontspanning en is er niks meer te voelen.

Dat is nu al 3 dagen zo, ik heb haar nu 2 keer weer echt gereden en na 5 tot 10 minuten loopt ze normaal. In de eerste 5 tot 10 minuten loopt ze heel afentoe anders, kreupelig. Niet de hele tijd , maar afentoe een paar passen.

Wie kan uit mijn verhaal halen wat er kan zijn?

Rugproblemen?
Schouderproblemen?

Of verzet van haar, pony is erug gevoelig. Echt een merrietje die soms wat té slim is. Wat het dus zo moeilijk maakt om honderden euro's aan onderzoeken uit te geven enz.

Belangrijk detail:

Geen gevoelige hoef ( geen verschil tussen stappen op harde of zachte bodem, TOTAAL GEEN kreupelheid of gevoeligheid bij rechte stukken drafen op harde bodem, volte moeilijk te zien.

Nergens een dikke warme of gevoelige plek in het been.

sorry voor de vele tekst, ik hoop dat jullie het even lezen

Groetjes Lotte

sunnymay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:57

Hoi Lot,

Vervelend zeg! Een heel verhaal, maar ik hoop dat er mensen zijn die er herkenning in zien.

Ik ga er zelf vanuit, dat je haar niet meteen te veel aan de teugel wilt rijden (ken je langer dan vandaag), dus ga er van uit dat het niet teugel-kreupel kan zijn.
Ook ga ik er van uit, dat de linker zadelwrong, dus niet te veel druk op haar schouder. Jij zegt dat het zadel oke ligt. Wie weet belemmerd dat toch iets en moet ze er even aan wennen. Wel een vreemde verklaring.

Maar wat het wel is..... Heb zo niet echt een idee. Hoop op meerdere reacties voor je!
Sterkte, x sas

lotttttttt

Re: Kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:38

Heey sas,

Van het zadel dacht ik eerst ook, maar dan zou ze er toch wel eerder last van gehad hebben... En ze liep dus ook zo appart zónder zadel. Het is nu zeg maar zo dat als ik haar dus wat doorgereden heb en haar wat rond heb ze normaal loopt.
Houd ze haar hoofd in de lucht, gaat ze wat hupsen over dat voorbeen..

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:01

Is er nog iemand die dit herkent of misschien advies voor me heeft? ....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:03

Als je contact hebt met de teugels heb je dan ook op de ene teugel meer druk dan op de andere teugel? Loopt ze ook makkelijker de ene kant op dan de andere kant?
Welk niveau rijd je ermee?

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:22

Ik rij nog geen wedstrijden met haar.

Ik heb haar vorig jaar gekocht, zadelmak maar niet doorgereden. Toen heb ik haar ruim een half jaar bereden. Toen wegens omstandigheden een half jaar niet tot een week of 10 geleden, weer begonnen. Wel al die tijd intensief aan de longe gehad + bijzet dus ze is wel getraint die tijd.
Het ging/ gaat super met rijden nu.

Oke, als ik opstap doet ze nu dus haar hoofd heel erg omhoog zodat het heel moeilijk is voor mij om teugels in mn handen te hebben. Als ik dan ondanks dat het lastig is goed contact hou en heel erg ontspannen ga zitten zakt ze uiteindelijk wat met haar hals. In draf doet ze weer het zelfde en doe ik dus ook weer het zelfde. Na die eerste 10 minuten dus heb ik een wat meer ontspannen pony onder me die ik op beide kanten rond kan rijden. En dan heb ik wel juiste druk op mn teugels , buitenteugel meer druk en binnen teugel kan ik als t ware naar voren geven. Dat gaat op beide kanten, Alleen gister kreeg ik op links moeilijker stelling. Maar dat is altijd al een beetje zo, ze is ook nog maar zo kort weer onder t zadel.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:40

Het kan zijn dat ze wat scheef is. rechtirichten en achterhand eronder. Wellicht dus toch wat teugelkreupelheid.
het kan ook zijn dat ze heeft vastgelegen of onderuit is gegaan. je kan dan advies vragen aan een osteopaat.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:42

Okee bedankt! ik had al ene steffie van laarse gemailt... Die had helaas geen tijd om nieuwe paarden aan te nemen momenteel, heeft iemand nog een goed adres voor me?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:45

Waar kom je vandaan? Dan weet ik wellicht nog wel iemand

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:21

Ik woon in Purmerend

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:29

Ik ben osteopaat en fysiotherapeut voor paarden en woon niet ver bij je vandaan. Misschien even een kijkje nemen op mijn website?

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:07

Het ook idd uit zijn rug komen.