Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickNameWS

Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:15

Van het weekend is Nienke ontsnapt uit haar afgezette stuk (we weten niet hoe) en tussen de andere paarden terecht gekomen. Dat is een behoorlijke knokpartij geworden, en toen Nienke wilde vluchten is ze door een stapel afvalhout gerent, met dit als resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Het stuk stak er nog een goeie 30 cm in...

Wij waren er niet bij toen het gebeurde, dus wat toedracht betreft blijft het gissen.

Veearts is erbij geweest en heeft heel voorzichtig het hout verwijdert, en nog een uur staan wroeten naar splinters. Voor de rest moet het nu uit zichzelf genezen, en komen als het goed is de splinters er weer uit.

Wonder boven wonder is er niets cruciaals geraakt voor zover hij kon zien. Geen spieren, aders, pezen etc. Geluk bij een ongeluk zeg maar.

Ze kan ook nog "gewoon" lopen, eerste paar passen gaan moeizaam, maar daarna loopt ze wel mee. Zo zielig

Veearts laat dit open, en het moet vanzelf genezen.
Is dit gebruikelijk bij dit soort wonden?
Iemand tips om dit zo mooi mogelijk te laten genezen? Wild vlees voorkomen enzo?

Dat het een lelijke plek wordt maakt mij niet uit, maar het moet wel goed genezen!

Hier nog een foto van Nienke voor deze ellende:

Afbeelding

Voor het verhaal van hoe ik aan haar kom:

viewtopic.php?f=13&t=558390

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:23

Ohw jeetje, zul jij je even kapot zijn geschrokken toen je haar zo vond zeg!!! Veel sterkte meid, dat het maar snel en vooral goed mag genezen. Ik denk wel dat jullie mazzel hebben gehad, zoals je zelf ook al zegt, 30 cm erin gestoken en nog niks geraakt!!! Ik heb geen tips van hoe je het sneller kunt laten genezen en zonder vorming van wildvlees...maar ik zal duimen, misschien dat dat ook helpt;)

jarrah

Re: Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:25

Jezus, ik snap niet hoe jij op zo een moment nog rustig en stabiel genoeg kan zijn om uitgebried foto's te gaan staan maken zeg

Suc6 iig met de genezing!!!
Laatst bijgewerkt door jarrah op 15-05-06 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:26

Brrrr, wat zullen jullie geschrokken zijn toen je haar zo zag !! Hopelijk geneest het goed, misschien kun je Calendula zalf van VSM (homeopathisch dus) op de littekens smeren, dat helpt bij mensen ook goed om het mooi te laten genezen. Maar dan zal het eerst toch dicht moeten zijn.
Succes met Nienke, het is een prachtig paardje !!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:28

Ik kan me nog herinneren dat je dat topic opende waarbij een collega een paard had "gewonnen". Leuk dat je haar bent gaan rijden! Ik vind het knap dat de DA de wond blijkbaar schoon genoeg heeft gekregen en dat het nu open moet genezen. Hoelang denkt hij dat ze uit de roulatie is? Het ziet er aan de buitenkant uit als een behoorlijk gat, en dan nog eens 30 cm naar binnen! In ieder geval heel veel succes met je paardje...ik zou niet weten hoe je wild vlees hierbij kan voorkomen...

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:29

jarrah schreef:
Jezus, ik snap niet hoe jij op zo een moment nog rustig en stabiel genoeg kan zijn om uitgebried foto's te gaan staan maken zeg

Nouja, suc6 iig met de genezing!!!

Ik heb haar zelf niet gevonden, maar 1 van de andere meiden.

Die foto's had ik eigenlijk gemaakt voor de veearts, want dat duurde ruim een uur voordat ie kwam. Ik dacht, laat ik maar foto's maken, mocht ze wegrennen of in paniek raken, dan weet ie in ieder geval hoe het erin heeft gezeten

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:31

Elmond schreef:
Ohw jeetje, zul jij je even kapot zijn geschrokken toen je haar zo vond zeg!!! Veel sterkte meid, dat het maar snel en vooral goed mag genezen. Ik denk wel dat jullie mazzel hebben gehad, zoals je zelf ook al zegt, 30 cm erin gestoken en nog niks geraakt!!! Ik heb geen tips van hoe je het sneller kunt laten genezen en zonder vorming van wildvlees...maar ik zal duimen, misschien dat dat ook helpt;)

bedankt voor het duimen

En ik ben geen meid, maar die man die op die foto staat

Dokter heeft nog geen zicht op wanneer ze weer genezen zal zijn.
Over 10 dagen komt ie weer, en dan kijken we verder.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:32

oh bah
nu maar hopen dat alles goed komt
sterkte ermee
X

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:33

op de manege was een paardje die gecastreerd is.
en ik dacht, "die wonden zullen ze wel hechten"..
nee dus..het word gewoon open gelaten omdat paarden warm wondvocht hebben dat weg moet kunnen stromen.
als je het dan gaat hechten dan gaat het broeien waardoor die kans op infecties en dergelijke groot word..
mischien kun je het dagelijks afspoelen met koud (lauw) water..
(doen ze op de manege wel)

-mona

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:33

NickNameWS schreef:
jarrah schreef:

Nouja, suc6 iig met de genezing!!!

Ik heb haar zelf niet gevonden, maar 1 van de andere meiden.

Die foto's had ik eigenlijk gemaakt voor de veearts, want dat duurde ruim een uur voordat ie kwam. Ik dacht, laat ik maar foto's maken, mocht ze wegrennen of in paniek raken, dan weet ie in ieder geval hoe het erin heeft gezeten

Het was niet als aanval bedoeld hoor, dus je hoeft je echt niet te verdedigen
Ik denk alleen dat ik in zo'n situatie te labiel zou zijn om nog een foto camera vast te houden!!
Sterkte ermee!!

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:36

jarrah schreef:
jarrah schreef:

Het was niet als aanval bedoeld hoor, dus je hoeft je echt niet te verdedigen
Ik denk alleen dat ik in zo'n situatie te labiel zou zijn om nog een foto camera vast te houden!!
Sterkte ermee!!

Zag het ook niet als aanval Ik had er ff een smiley bij moeten zetten

Ik was ook niet echt helemaal erbij hoor, maar na een half uurtje was de grootste schrik er bij mij wel uit, en toen heb ik hem maar gemaakt.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:42

Jeetje zeg. Lijkt me niet echt fijn om je paard zo te vinden op de wei, maarja, het blijven paarden he. Veel sterkte met de genezing van je paard.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:46

Dat is een flinke wond!

Een merrie bij ons op stal had het ook maar dan met een ijzeren buis. Deze had ook een flink gat in dr lijf. Deze is wel gehecht maar de eigenaar heeft er Cole's Liniment telkens op gedaan en je ziet er nu helemaal niks meer van. Geen litteken helemaal niks.

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:48

MArl0esJuh schreef:
Dat is een flinke wond!

Een merrie bij ons op stal had het ook maar dan met een ijzeren buis. Deze had ook een flink gat in dr lijf. Deze is wel gehecht maar de eigenaar heeft er Cole's Liniment telkens op gedaan en je ziet er nu helemaal niks meer van. Geen litteken helemaal niks.

Cole's Linement? Waar kan je dat krijgen?
Maar goed, dat is op een dichte wond gesmeerd begrijp ik?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:52

Wow dat ziet er heftig uit! Ik kan me voorstellen dat je je rotschrikt als je een paard zo aantreft.

Cole's liniment zou ik zeker niet op een open wond gebruiken! De werking is te vergelijken met tijgerbalsem, niet echt fijn dus. En of je het op een litteken moet gebruiken.......

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:56

ellenlouise schreef:
Wow dat ziet er heftig uit! Ik kan me voorstellen dat je je rotschrikt als je een paard zo aantreft.

Cole's liniment zou ik zeker niet op een open wond gebruiken! De werking is te vergelijken met tijgerbalsem, niet echt fijn dus. En of je het op een litteken moet gebruiken.......

Tijgerbalsem

Maar niet doen dan inderdaad...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:01

Dat ziet er echt heel naar uit.
Wij hebben een keer een paard gehad die een stuk van een geknotte wilg in haar hals heeft gehad. Het heeft wel een jaar geduurd voor ze er weer een beetje bovenop was, maar helaas is de hals nooit meer echt hersteld. Hopelijk gaat het bij dit paard beter! Veel succes.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:02

ellenlouise schreef:

Ja idd, dat spul is wel goed dat als je straks een stuk verder bent....de wond dicht is en de spieren weer opgebouwd moeten worden, maar op een open wond.......

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:03

Oeh, wat een naar ongeluk.
De wond laten ze idd open omdat er vast nog wel splinters ed achtergbleven zijn, en dat moet eruit kunnen. Ben bang dat het geen mooi litteken wordt, maar misschien valt het mee.
Veel succes met het paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:05

op een open wond zou ik helemaal niks smeren, hoogstens heel voorzichtig wat betadine oplossing op de randjes ofzo

wat je wel om de wond heen kan smeren is srl-gelei, dit zorgt ervoor dat eventuele zwelling beter word afgevoerd.

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:06

Na mn blindedarmoperatie moest mijn wond ook openblijven, en ieder dag uitgespoeld worden om infectie te verkleinen. Waar ik verder goede resultaten mee heb is de wondspray van de Groene Os. Van Betadine krijgen ze lelijke plekken schijnt.
Succes ermee, ziet er echt niet fijn uit!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:07

Ow, wat een afschuwelijke foto! Dat moet pijn hebben gedaan. Inderdaad heel knap dat je rustig gebleven bent. Cole's liniment is een massagemiddel. Ik denk dat je DA betere middelen aan kan raden.

't Is wel een leuk paard. Leuk dat je haar bent gaan rijden (nav dat andere topic)!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:08

Jeetje Wat een gat zeg! Mijn paard heb ik ook eens met een gat in zijn been uit het land gehaald (niet zo groot als bij jou paard, maar wel aardig groot) Mijn advies is: Geen middeltjes op smeren! De meeste middeltjes dekken alleen maar af en vertragen juist de genezing. Dagelijks spoelen met koud water (zachte straal!) zodat de wond schoonspoelt en dat gaat ook eventuele zwelling tegen. Tegen wild vlees kun je er wat jonge jenever opspuiten (oppassen, want dat prikt!). Verder niet aankomen en het paard lekker in het land laten (minder kans op infectie dan op stal en lopen stimuleert de bloedsomloop, waardoor het sneller geneest)

polly2

Allereerst...geen Cole's er op smeren.....!!!! Dat mag nooit op open wonden!!!

Ten tweede, op mijn werk hebben we iets soortgelijks gehad. Een Gelderse merrie trok zich los bij een leerling en steigerde naast een weidepaal. Ze landde daarna op de weidepaal. Die paal is ongeveer 15 cm haar borst ingegaan. Daarna kwam ze weer omhoog en ging er vandoor. Later zagen we stukjes paardenvlees op de paal zitten....
Toen we haar te pakken hadden had ze een gapende wond in haar borst, precies tussen haar voorbenen.
De dierenarts heeft de wond schoongemaakt en splinters verwijderd. Daarna heeft hij de wond gehecht. Onderhuids met oplosbare hechtingen en de flap opperhuid er netjes overheen. Twee dagen later knapte de heleboel open en was de wond weer net zo als daarvoor. De flap huid is er afgeknipt toen. Wij moesten twee maal daags acederm in de wond sprayen. Als je het toen had gezien en je ziet hoe het nu er uit ziet...dan hadden we dat niet durven hopen dat het zo mooi zou genezen. De mensen die niet weten dat dit paard dit heeft gehad zien het niet. Wij wel....aan een stukje haarwervel dat daar op die plek anders zit dan normaal.
Het paard heeft ook nog een extra tetanusinjectie gehad, voor de zekerheid. De oude injectie was toen vijf maanden geleden, dat vond de DA toen nodig. Heeft jouw paard dat ook gehad?
Ik vind dat je supergoed gehandeld hebt. Ik ben ORUN paarden EHBO-er, ook voor wedstrijden en wij hebben geleerd om inderdaad hetgeen er in de wond zit te laten zitten, behalve als het in de onderkant van de hoef zit (dan haal je het er uit, je bewaart het en merkt met een stift waar het zat en op het voorwerp hoe diep het zat).
Je moet het in de wond laten zitten, omdat het kan zijn dat er een slagader is geraakt en het voorwerp het dichtdrukt. Als je het er dan uithaalt heb je een slagaderlijke bloeding, dus dat kun je beter doen als de veearts er bij is. Daarnaast heb ik ook meegekregen in mijn opleiding om als het mogelijk is foto's te maken van de situatie. Als er dan wat verandert kun je de veearts laten zien hoe het was.

Mijn advies aan jou: check even hoe het met de tetanusenting zit (misschien heeft hij die wel gegeven? of is het recent gebeurd?)
smeer er niets op....tenzij de dierenarts het voorschrijft. Vraag het desnoods nog eens na...misschien moet je wel acederm gaan gebruiken na een paar dagen.
Hou met dit warme weer de vliegen zo veel mogelijk op afstand...vliegenspray (niet in de buurt van de wond natuurlijk). Je hebt nl kans dat ze eitjes leggen in de wond en dan krijg je maden in de wond en ben je verder van huis.....
Maak regelmatig foto's van de wond. Dat is ook leuk voor later...als het weer genezen is kun je je nog eens verbazen over hoe het was en het is handig voor de dierenarts als het nodig zou zijn.
Succes er mee!

Ojajoh

ik heb ook eens bij me oude paardje een gat in zijn onderbeen gehad..

wij gebruiken voor groffe wonden altijd vulketan om wildvlees tegen te gaan
helaas mag het in nederland niet verkocht worden en moet je het over de grens kopen
gelukkig kan ik er wel in nederland aan komen maar mag je helaas geen namen geven

misschien dat een belgische bokker het voor je kan kopen en opsturen?
veel sterkte iig!!