Dry Spots & Drukkingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Dry Spots & Drukkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 09:48

Gister via de westernhoek wat te weten gekomen waar ik nog nooit van gehoord had: als je een zadel na het rijden van de rug afhaalt, en er zitten droge plekken (de zgn dry spots) tussen de natte plekken van het zweet dat dit komt omdat te boel te strak heeft gezeten, dat alles in de verdrukking zat en daardoor niet kon zweten. gevolg: de overbekende witte haren.
Ik heb drukkingen wel leren herkennen als gevoelige bulten/wondjes, maar heb nog nooit van het fenomeen dry spots gehoord. Leek me toch wel handig om te weten, want zo kan je misschien gelijk erger voorkomen als je ze constateert, toch? Ben ik de enige die dit niet wist of hebben er meer mensen nog nooit van gehoord?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:01

Vreemd, er wordt vaak gezegd dat westernzadels op elk paard passen Frusty .
Maar blijkbaar zorgen de niet-engelse zadels minder vaak voor problemen Verward .

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:15

Klopt inderdaad, je ziet het wel bij zadels met een te nauwe kamer dat het paard bij de kussens niet zweet. In sommige gevallen krijg je drukkingen en witte plekken maar in nog meer gevallen valt de bespiering op deze plaatsen enorm terug. Dit komt omdat de bloedsomloop ernistig beperkt wordt tijdens het rijden op die plaatsen en de spieren zich niet meer kunnen ontwikkelen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 16:27

dus dat (het wegvallen van de bespiering) is dat gedeelte achter zn schouder, waar veel paarden een soort kuiltje hebben? vroeger had vendi dat wel, maar nu niet meer, dacht altijd dat dat door het ouder worden kwam. heb wel een keer fysio gezien, dan liet ze de buikspier aantrekken en hup kwam die spier aan de bovenkant bij zn schouder weer tevoorschijn.
nog een teken dat een zadel niet goed zit Huilen
Maar eigenlijk merk je dat pas als de bespiering wegvalt, als er verder geen droge plekken/zwelling ontstaan...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:09

Door een slecht passend zadel kan de bespiering naast de schoft verdwijnen, maar je kunt niet zeggen dat als de bespiering verdwijnt het altijd van het zadel komt. Het is ook afhankelijk van de manier van trainen en b.v. ook wel ouderdom.