hanetred of krampigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

hanetred of krampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 15:07

bij mijn paard is krampigheid geconstateerd, dit is een hanetred achtige beweging... heeft iemand hier ervaring mee?


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 11:11

Hanetred en kramperigheid zijn twee verschillende dingen. Het is in beide gevallen een overreactie van de zenuwbanen waardoor er een overprikkeling plaatsvindt. Hierdoor trekt het paard zijn been te hoog of heel krampachtig op. Van paarden met kramperigheid hebben ze vaak iets meer last in het rijden dan van hanetred maar in beide gevallen hangt het natuurlijk af van de mate waarin het aanwezig is. Er stond een paar weken geleden een goed artikel in de strengen geschreven door Leendert Jan Hofland. Hier stond in dat sommige paarden veel baat hebben bij een behandeling van de manueel therapeut. Ik rijd een paard voor iemand die ook iets kramperig is achter en die is nu twee keer door de manueel behandeld en kan wel een stuk beter met zijn eigen lijf overweg.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:27

Mijn paard is ook krampig, maar dan alleen als hij net van stal komt en stil moet staan.Ziet er heel eng uit, en soms denk ik dat hij omvalt. Ook bij de hoefsmid is het dus moeilijk om hem goed te beslaan achter. Een streepje sedalin helpt dan heel erg goed tegen de kramperigheid. Met rijden en lopen heeft hij er dus helemaal geen last van . Ik heb wel het idee dat het veel voorkomt bij hele grote paarden. Die van mij is 1.76m. De dierenarts heeft gezegd dat het absoluut geen probleem is, omdat hij met lopen wel goed is. En als hij op rust staat (bijv. een weekje) dan heeft hij er meer last van dan als er met hem getraind wordt. Het komt vanuit de rug, meestal hebben deze paarden ook een moeilijk buigbare hals.
die van mij is zelfs door de keuringen (klinisch) gekomen, dus het valt wel mee als je niet zo'n heel erg kramperig paard hebt!!!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Re: hanetred of krampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-02 13:23

mobick schreef:
bij mijn paard is krampigheid geconstateerd, dit is een hanetred achtige beweging... heeft iemand hier ervaring mee?


Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad het is een groot paard 1.76cm en ik heb het artikel in het blad gelezen, waarin ook stond dat het vaak bij Tuigers voor komt. Nou ook dat klopt. Ik vind het alleen raar dat ik er zo weinig over lees en hoor verder. Ik weet ook niet goed wat nou echt helpt. Ik heb al extra seleen en vitamine E gevoerd maar dit verminderd alleen tijdelijk..... wellicht wel een therapeut. Maar denken jullie dat de paarden er last van hebben?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 15:50

Als je het gevoel hebt dat hij zich in zijn lijf vasthoudt dan zou je eventueel een keer een goede manueel kunnen laten kijken. Anders gewoon rustig doorwerken en dan kun je altijd zien of er verandering in komt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:13

Een vriendin van mij heeft ook een kramperig paard. Hij vertoont verder geen tekenen van hanetred. Paard heeft wat moeite met lengtebuiging, dat schijnt er wel een beetje bij te horen.

Verder is het bekappen en beslaan geen pretje voor paard en hoefsmid. Na een half jaar is dan ook besloten om achter geen ijzers meer toe te passen.

Het vinden van een hoefsmid die een kramperig paard wil bekappen valt hier in de regio nog niet mee...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Balou_k, Bielsje, ComscoreBot, Gitana, Googlebot, Melzazu, MyWishMax, spiritfleur en 29 bezoekers