Enorme haaruitval, wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Enorme haaruitval, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:41

Onze ezel Lodewijk verliest sinds afgelopen dinsdag met een rotgang zijn vacht. Kale plekken die snel uitbreiden over zijn hele lichaam.
Lodewijk heeft afgelopen maandag Equest gehad. Daarvoor is hij een aantal malen gewassen met Sebacil. De dierenarts staat voor een raadsel. Bijwerkingen van 1 van deze middelen?
Het lijkt geen schimmel want onze andere ezel heeft nergens last van.
Herkent iemand dit beeld? Komt het haar weer terug? Is er iets aan te doen?

Zo zag hij eruit tot afgelopen dinsdag
Afbeelding

De eerste plek, al aardig groot
Afbeelding

Zijn achterbeen afgelopen donderdag
Afbeelding

Vandaag zijn de plekken uitgebreid over zijn hele lichaam
Afbeelding

Van dichtbij
Afbeelding

eefjep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:23

kan een vorm van ringworm zijn, in ieder geval is het wel ernstig en een nader onderzoek waard, je zou kunnen zeggen dat tekort aan vitamine b haaruitval geeft maar zo ernstig, zou toch even het zekere voor het onzekere nemen en een bloedmonster en/of nog een vee-arts bezoek raadplegen. succes

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:26

Jeetje dat is wel extreem ja.....wat raar zeg en zo ineens...kan je helaas niet helpen.
De huid is ook geirriteerd of valt alleen t haar eraf?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:26

ik sluit me aan bij eefjep. Ringworm is ook nog eens besmettelijk, dus kijk hier goed mee uit!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:31

Het ziet er niet uit als ringworm. De huid lijkt gaaf.

Ik heb het ooit meegemaakt met een paard. Dat was ziek geweest (net toen ik het net had gekocht natuurlijk) en die kreeg precies hetzelfde als jullie ezel. Het was echt dramatisch; hele plekken kon je met de hand kaalplukken. en er kwamen steeds meer plekken bij...

Het zag er echt exact zo uit als bij jouw ezel!

Ik als een wilde paard en alles wassen met Sebacil. Het was dus geen schimmel.
na 14 dagen zag je het eerste nieuwe donshaar verschijnen op de eerste kale plekken.

Volgens de DA was het gewoon een extreme wijze van verharen als gevolg van de slechte conditie. Met de nieuwe zomervacht kwam het ook vanzelf weer goed en ze heeft het nooit weer gehad.

Zou het met jouw ezel net zo kunnen zijn? Door een wormbesmetting bijvoorbeeld?
Laat je even weten hoe dit verder verloopt?

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:34

jeetje ziet er extreem uit!
ik heb het nog nooit gezien dus kan je daar niet mee helpen, hopen dat je da er achter komt wat het is en dat het snel over gaat dan.. ben benieuwd wat het is!

ellepel

Re: Enorme haaruitval, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:38

ik sluit me aan bij wat beantsje zegt..

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:17

beantsje schreef:
Het ziet er niet uit als ringworm. De huid lijkt gaaf.

Ik heb het ooit meegemaakt met een paard. Dat was ziek geweest (net toen ik het net had gekocht natuurlijk) en die kreeg precies hetzelfde als jullie ezel. Het was echt dramatisch; hele plekken kon je met de hand kaalplukken. en er kwamen steeds meer plekken bij...

Het zag er echt exact zo uit als bij jouw ezel!

Volgens de DA was het gewoon een extreme wijze van verharen als gevolg van de slechte conditie. Met de nieuwe zomervacht kwam het ook vanzelf weer goed en ze heeft het nooit weer gehad.

Zou het met jouw ezel net zo kunnen zijn? Door een wormbesmetting bijvoorbeeld?
Laat je even weten hoe dit verder verloopt?

Jouw bericht klinkt bemoedigend. Lodewijk had al een doffe vacht toen wij hem ophaalden uit Frankrijk (in januari). Ik heb hem toen wel direkt ontwormd maar niet met Equest. Een wormbesmetting zou dus heel goed kunnen.
Ik kan niet wachten tot de eerste haren weer beginnen te groeien maar ik hou je op de hoogte.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:56

Tjee Marjolein, wat zullen jullie zijn geschrokken, ziet er naar uit!

Laten we hopen dat het idd is wat beantsje zegt en dat het weer bijtrekt! Sterkte ermee!

Groetjes Marleen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:01

Mijn pony had schimmel en die moest ik toen behandelen met immaverol ofzo en daar bleek ze dus niet tegen te kunnen, met als gevolg net zulke plekken.

Heeft de DA al een kweekje gedaan?
Het kan natuurlijk toch nog een schimmel of bacterie zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:27

Heb dezelfde vraag als pony25; DA er al naar gekeken?
Voor de zekerheid wel zo verstandig!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:52

Jasper schreef:
De dierenarts staat voor een raadsel.

Lezen is ook een vak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:23

Marl1tje schreef:
Jasper schreef:
De dierenarts staat voor een raadsel.

Lezen is ook een vak...

Kan je wel stellen ja, neemt u mij niet kwalijk .

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:23

Hm,, appart zeg!
Ik ben dit nooit eerder meegemaakt of gezien. Het zou een reactie op een van de middelen kunnen zijn die je hebt gebruikt. Kan de DA geen bloedonderzoek doen, om te kijken of daar iets opvallends uitkomt. Je had haar al eerder ontwormd las ik, heb je hierbij helemaal niets gemerkt?
Ik vind het een appart verhaal, en ik ben er benieuwd wat het is!
Houd ons op de hoogte!
Succes met je ezel , voor de rest leuk diertje .

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:47

Marl1tje schreef:
Tjee Marjolein, wat zullen jullie zijn geschrokken, ziet er naar uit!

Laten we hopen dat het idd is wat beantsje zegt en dat het weer bijtrekt! Sterkte ermee!

Groetjes Marleen

Hoi Marleen,
Het ziet er niet uit, he. Gelukkig lijkt hij er weinig last van te hebben. De veearts heeft heel Nederland rondgebeld en heeft ook contact gehad met de faculteit in Utrecht.
Het schijnt vaker voor te komen. Het kan een reactie zijn op stress (zijn verhuizing uit Zuid Frankrijk hier naartoe) of een reactie op de worminfectie die waarschijnlijk al lang onder de leden heeft.
Ik kan niet wachten tot de dag dat ik de eerste haartjes weer zie groeien.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:15

gelukkig is het nu lekker weer!
ik duim voor je dat het gauw weer gaat groeien.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:20

het ziet er idd niet uit, maar ze te zien is de huid gaaf en schuurt hij dus ook niet, dus het juikt niet...

Schimmel is meestal de huid ook wel goed geiiriteerd en bij ringworm jeukt het toch behoorlijk...

Een shetje hier had ook toen ze hier kwam een hele lelijke vacht, waar ook kale plekken in kwamen. Heb haar toen een paar keer met water gewassen en veel geborsteld, en nu zit er weer mooie zomer vacht. Maar zo erg als bij je ezel was het niet..
Ik hoop idd dat het komt door zijn verhuizing e.d., en dat hij snel weer een mooie vacht heeft!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:27

Ringworm is het echt niet, dan is de huid rood en geirriteerd en het jeukt. Bij deze is de huid punt gaaf.
ik hoop voor je dat het gauw weer goed is, en het niks ernstig is!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:38

Jasper schreef:
Hoi Marleen,
Het ziet er niet uit, he. Gelukkig lijkt hij er weinig last van te hebben. De veearts heeft heel Nederland rondgebeld en heeft ook contact gehad met de faculteit in Utrecht.
Het schijnt vaker voor te komen. Het kan een reactie zijn op stress (zijn verhuizing uit Zuid Frankrijk hier naartoe) of een reactie op de worminfectie die waarschijnlijk al lang onder de leden heeft.
Ik kan niet wachten tot de dag dat ik de eerste haartjes weer zie groeien.

Nee het ziet er niet uit, nee... Fijn dat hij er geen last van schijnt te hebben! Ik reed gister bij jullie langs (op weg naar de stal van Mo en volgens mij was je niet thuis, anders was ik ff gestopt! ) en toen zag ik hem staan, het ziet er erg vervelend uit... Kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot de eerste haartjes weer groeien... Ik duim voor je dat dat snel gebeurt!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:58

Een soortgelijke haaruitval heb ik ooit bij een pony gezien, als gevolg van rainrot. Bij deze pony begon het op het kruis (Was een hele dikke pony waar het regenwater echt in een gootje op bleef staan ) en verspreidde zich over de flanken en achterhand.
Binnen twee weken kwam er weer gezonde zomervacht terug.

Een pony die ik zelf had, had alopecia areata, ofwel pleksgewijze haaruitval. Dit wordt ook met stress in verband gebracht. Dit zag er echter niet zo dramatisch uit als bij jouw ezel, hoewel helaas de staartharen ook uitvielen. Maar dit kent vele verschijningsvormen. En kan ook zeer tijdelijk zijn.
Waarschijnlijk zelf al aan gedacht, maar zorgen voor schaduw is wel fijn. Anders verbrand je ezel akelig in de zon, vooral omdat ze niet gewend zijn aan een blote rug en er dus zelf niet aan denken.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:51

Idd, zonnebrand smeren!!

Rainrot, dat noemen wij gewoon regenschurft

Maar dat is meestal langs de ruggengraad, waar de vacht helemaal loslaat, omdat het niet droogt. Meestal bij te dikke paarden met dikke wintervacht, waardoor er idd water inblijft staan... Is ook wel rottig hoor! Bij de ponys hier 'genas' het pas toen de winter voorbij was en de zomervacht iid begon te groeien.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:05

Het is zeker geen rainrot. Onze ezels staan nooit in de regen. Bij de eerste druppels rennen ze al naar binnen. Ze hebben namelijk geen vette vacht (woestijndieren) en zijn niet waterdicht .
Vandaag zijn we begonnen, op advies van de dierenarts, met het bijvoeren van biotine. Dat schijnt de groei van de nieuwe vacht te bevorderen.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:09

Dit lijkt me verdacht veel op wat mijn pony heeft:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag is de DA geweest en heeft ze een vitaminestoot gekregen en iets tegen allergiën. Hij staat ook voor een raadsel, maar denkt dat het komt door vitaminegebrek of door een of andere allergie. Misschien is de kans dat jouw ezel hetzelfde heeft, want ik vind het er wel op lijken Let wel op met de kale plekken, ivm fel zonlicht!!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:03

Dit berichtje kreeg ik van een andere bokker door:

Citaat:
Die wormkuur waarmee je voorzichtig moet zijn is Equest. Die kan en mag je wel geven maar geef em aub alleen tussen eind oktober en maart. En overigens is hij alleen maar gevaarlijk als je een verdacht of zeker weet dat je paard bloedworm heeft. Equest dood nl bloedworm idd ala minute. En is nu dus redelijk link te geven. Bij een paard wat vrijwel geen bloeworm heeft zul je weinig merken maar als hij/zij behoorlijk besmet is word het verhaal anders

Bij haar paard zat de bloedworm dus in het hart en helaas heeft het paard het niet overleefd.
Wellich iets om eens met je dierenarts te overleggen.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:14

biotine kan helpen, evenals een zinkpreparaat.

Wat is de werkzame stof van Equest, weet iemand dat?