Dikke kaken (net 2 hamsterwangen) wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cow_girl

Dikke kaken (net 2 hamsterwangen) wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:47

Graag jullie hulp....

Ik zie sinds kort (af en toe) en het verdwijnt ook weer spontaan... dat mijn paard, 2 dikke bulten heeft, zeg maar van die hamsterwangen, achter haar kaken.

De ene dag zie je het zitten maar de volgende dag is het ook weer weg, heel vreemd. Dit heb ik nu 2 x gezien deze week.

Weet iemand wat dat kan zijn?

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:48

is het toevallig nadat je paard in het weiland heeft gestaan? vaak moeten paarden voor de eerste grassprieten wat meer moeite doen, dan kunnen ze dus opgezette kaken krijgen.....

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:49

Mijn vorige paard had dat ook inderdaad als hij in de wei had gestaan, vooral in het voor- en najaar. Dan kreeg ik soms nieteens de keelriem meer dicht, zo opgezet waren de kaken! Was niets ernstigs bij haar overigens, kwam idd door het gras.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:51

Ja, merrie bij ons op stal heeft dat ook! Wij dachten dat het iets met haar drachtigheid te maken had, ze houd op het eind wat meer vocht vast overal. Ze had het vorig jaar ook. Het is afgelopen week pas weer begonnen dus het kan goed zijn dat het toch wat met het gras (eiwit?) te maken heeft.

Volgens mij is het niet ernstig.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:52

ze moeten meer moeite doen met de kaken om de (vaak korte) grassprietjes eraf te krijgen, hierdoor raken de kaken wat overwerkt zeg maar.....

cow_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:54

Ja, klopt, het is wel als ze in het weiland heeft gestaan en omdat ze drachtig is haal ik der s' avonds naar binnen. Maar ik heb dit nog nooit eerder bij haar gezien?

Het kan ook geen kiezen zijn die (net zoals bij ons) een onsteking heeft veroorzaakt?

Het lijkt er zelfs op zo of dat ze voedsel in der wangen bewaart...

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:57

als ze proppen van haar eten maakt, kan het ook zijn dat ze haken aan haar kiezen heeft, een bezoek van de tandarts is dan wel gewenst, ik weet niet hoe makkelijk ze is, maar als ze drachtig is moet je wel oppassen voor stress

cow_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:59

En haken op der kiezen, verdwijnt niet vanzelf? Ze is namelijk van zichzelf al een heel stressigpaard, schrikt overal van, en vind altijd wel iets om in de lucht te springen....

Maar kan dat zomaar opeens gebeuren, haken op kiezen? ze is nog nooit naar een tandarts geweest....

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:07

haken verdwijnen niet vanzelf, die moeten gevijld worden.....
en net als bij jezelf, komt zoiets altijd als het niet uitkomt......
hoe lang moet ze nog? anders misschien een idee om te wachten tot het veulen er is......mits ze nog goed eet natuurlijk.

Esme_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:09

Mijn verzorgpony had het ook, altijd na het eten, en het bleek dat ze gewoon eten in haar wangen had.

cow_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:33

mmmm... dus niet zo fijn!

Ze is nu eigenlijk uitgeteld... dus het veulen kan elk moment geboren worden.. maar het vreemde eraan is... ze eet nog steeds goed, het is niet zo dat ze minder is gaan eten. Daar heeft ze trouwens nooit last van.. niet eten. Wat ze voor der neus voorgeschoteld krijgt, eet ze METEEN op ;-P.....

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:52

dan zou ik even wachten tot na de bevalling en dan eens een Tandarts laten komen, als ze nog nooit gedaan is word het denk ik wel eens tijd.....succes ermee.

cow_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:11

Maar laat iedereen hier dan maandelijks/jaarlijks (ik weet niet hoevaak) een tandarts komen?

Als ze nog nooit ergens last van heeft gehad hoeft er toch niemand langs tekomen????

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:17

het komt gewon omdat ze door het korte gras teveel speeksel aanmaakt en dit dus niet volledig doorslikt hierdoor blijft het speeksel bij haar kaken zitten (mijn pony heeft dit ook) het is niks ergs gaat vanzelf weer weg..

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:31

Je bedoelt waarschijnlijk opgezette speekselklieren. In het verlengde van de oren achter de kaken?! Daar heeft mijn paardje het hele jaar 'last' van maar volgens mij kan dit geen kwaad!

Marchador

Re: Dikke kaken (net 2 hamsterwangen) wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:37

Één van onze pony's had dit (is ondertussen overleden).
Ze kon niet goed kauwen en alles ging achter haar kiezen zitten waardoor het leek alsof ze hamsterwangen had.
Met een speciaal ding waarmee je de mond openhoudt, haalden we elke dag de proppen eruit die achter de kiezen zaten

IMaar dit hoeft het niet altijd te zijn
Vertrouw je het niet zou ik de DA even bellen

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:01

de tandarts komt bij ons 1keer per jaar alles even controleren, als er niets is doet ie niets, maar soms moeten de haken even gevijld worden, als ze haken op de kiezen hebben, kun je daar met rijden ook last van krijgen......

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:22

Dat zijn overvulde speekselklieren. Je ziet het ook nog wel eens bij paarden die onder het zadel lopen en er net niet helemaal door heen zijn (nageeflijk) Ze ontspannen de kaken dan niet (zetten de kaaklijn dus vast) waardoor er dikke bulten ontstaan het lijken soms net kipfilets. Dit is speeksel wat zich ophoopt in de speekselklieren. Zou er gestreeft worden naar meer ontspanning en dus nageefelijkheid zal het paard wat meer op het bit gaan knabbelen waardoor het speeksel afgevoerd word. Dit is dan ook weer vaak terug te zien bij een lekker schuimend mondje.

asjemenou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:49

De mijne had het ook heel erg ineenkeer!
Had het nog nooit gezien dus de DA gebeld.
Deze is langstgeweest en die zei dat het gewoon lucht is.
Ze staat de hele dag in de wei met het hoofd naar beneden, de huig (geloof ik kan ook anders heten, iig een klepje in de keel) sluit dan niet goeg waardoor de lucht er wel in gaat maar niet eruit.
Iets dergelijks was het, weet niet precies de uitleg meer omdat dit al jaren geleden is, maar het kan in ieder geval helemaal geen kwaad! Je mag gewoon rijden enzo en je paardje heeft er ook geen last van.

Boktpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:57

de pony van een vriendin van me had die hamsterwangen ook! de dierenarts had er ook niet echt een antwoord op aangezien het ook kwam als ie op een kale wei stond en bijgevoerd werd! het is iig niet erg schadelijk! gewoon een paar opgezette kliertjes! alleen als het er altijd zit zou ik me meer zorgen maken!

cow_girl schreef:
Maar laat iedereen hier dan maandelijks/jaarlijks (ik weet niet hoevaak) een tandarts komen?

Als ze nog nooit ergens last van heeft gehad hoeft er toch niemand langs tekomen????

mijn pony is 29 jaar en daar is nog nooit een tandarts bij geweest totaal geen problemen! alleen als je paard proppen maakt op voer laat vallen of zoiets dergelijks zou ik de tandarts laten komen! zolang er niks aan de hand is is het naar mijn idee geldverspilling

smano schreef:
Zou er gestreeft worden naar meer ontspanning en dus nageefelijkheid zal het paard wat meer op het bit gaan knabbelen waardoor het speeksel afgevoerd word. Dit is dan ook weer vaak terug te zien bij een lekker schuimend mondje.

ik weet niet of jij bit wel eens leest? maar een schuimend mondje betekend juist dat ie zen speeksel NIET door kan slikken! dat ie zen speeksel ophoopt vind ik trouwens ook een beetje een vaag verhaal maar dat zal wel aan mij liggen

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:59

Volgens mij zijn het inderdaad haken aan de kiezen, omdat de Shetlander van een kennis daar ook last van had, en we eens aan de binnankant van de mond voelde wat het was.. Kwamen er hele proppen gras uit.. hmm, even naar de TA en het was weer een stuk beter

remi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:03

Rianneke schreef:

ik weet niet of jij bit wel eens leest? maar een schuimend mondje betekend juist dat ie zen speeksel NIET door kan slikken! dat ie zen speeksel ophoopt vind ik trouwens ook een beetje een vaag verhaal maar dat zal wel aan mij liggen

Volgens mij hadden ze het in Het Bit meer over overmatig schuimende monden, er zijn hier al veel discussies over geweest..........Als je bij sommige paarden kijkt op het moment dat ze nageven zie je een flinke bolling van de speekselklieren dat hoort daar niet te zitten. Ik persoonlijk zie toch liever een paard met een licht schuimende mond als 1 met een hele droge mond......... Je ziet soms paarden waarbij de klodders in de rondte vliegen en dan kan je je afvragen of dit niet met stress te maken heeft of met het niet weg kunnen slikken zoals in Het Bit beweerd werdt.

Bij paarden die in de wei staan zie je idd wel eens "hamsterwangen" dat is idd lucht en trekt ook weer weg als een paard weer met zijn hoofd in de normale houding staat. Waarom het ene paard het wel heeft en de ander niet zal altijd wel een raadsel blijven.

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 00:17

de vorige pony van mijn zusje had ook "hamsterwangen" de tandarts gebeld en wat bleek... het arme beest had geen eens kiezen! hij was dan ook 28 jaar en dat paardje had nooit iets gehad waardoor de dierenarts hoefde te komen (we hadden hem vanaf dat hij 27 was) maar we stonden wel verteld van deze ondekking.
wel leuk voor het paardje achteraf want gras kon hij wel eten (in mate) maar geen brok meer dus de rest van zijn leven heeft hij slobber gehad.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:41

Tandarts komt bij m'n pony ook 1 keer per jaar, en dat is vaak niet overbodig!

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:28

Iwan heeft ook wel hamsterwangen en zoals al eerder beschreven is, komt het door de korte grassprietjes waar ze extra hun best voor moeten doen. Ook heeft hij wel eens een dikke wang, maar dat komt doordat hij en zijn weidegenootjes nog wel eens met elkaar spelen, en dus bijten.
Als de merrie goed eet, zou ik mij er helemaal niet druk om maken!