snuit helemaal open ,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

snuit helemaal open ,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 05:55

Hoi,

Mijn paarden staan sinds 2 weken op een nieuwe weide.
èèn van de paarden haar snuit ligt helemaal open,,allemaal kleine open ronde wondjes op haar snuit.
Eerst dachten we dat ze aan de prikkeldraad had bezeerd,maar er komen elke dag wondjes bij ?????
Momenteel doe ik er isobetadinegel op,,maar ben al zwaar aan het nadenken om haar van die weide af te halen en terug thuis te zetten.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 06:08

Mijn haflinger heeft dat vorig jaar toen ik hem net een week of 2/3 had, ook gehad. Ik weet niet wat het is, bij hem ging het vanzelf over na een weekje, eerst bultjes op zijn neus, toen gingen ze open en het verdroogde. Een vriendin van mij even laten kijken en zij ei dat het iets is wat jonge paarden vaker krijgen, maar ik weet dus niet wat het is. Nu ik jou verhaal lees denk ik opeens: misschien heeft het te maken met verandering van omgeving? Misscien toch een klein beetje stress-exceem. Of een plantje wat op de weide staat. Ben benieuwd wat de andere bokkers ervan zeggen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:35

ik zou zo 123 niet weten wat het is. als het wondjes zijn. kan je er calendula zalf opsmeren. dan heelt het echt snel. ik ben ook benieuwd wat het is. liggen er geen kleine steentjes onder het gras, dat ze daar tegen aan komt of jeuk heeft en wil krabben?

Amandake

Re: snuit helemaal open ,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:23

nee geen steentjes,,en toevallig is ze ook Haflinger.
Ik ga straks foto maken dan kan ik jullie een beter beeld geven v/d aandoening.
Als er morgen geen beterschap is haal ik haar terug naar huis,,ik slaap er niet van,ze staat er ook zo triest bij en wil altijd betutteld worden als we naar de weide komen 's avonds

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:40

Er loopt trouwens nog een ander topic in medisch, wat mijn haf had was volgens mij wat hierin wordt beschreven:

wratjes

Hmm ik weet niet hoe ik een link moet maken.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:36

Hier de foto's van mijn arme Haffie,,herkend iemand dit ???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stabik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:05

het lijkt op een allergie die onze welsh elke zomer heeft.... alleen zij krijgt het zo eind augustus pas als er een bepaald bloemetje op komt rond die tijd en de plekjes bij de ogen heeft mijn fjord ook maar die heeft zomereczeem dus denk niet dat het is.... kijk het even aan en smeer er gewoon betadine zalf op... ziet er verder schoon uit...

het zou ook nog kunnen bedenk ik me opeens, dat het gras wat stug is en dat ze zich daaraan open haald.... hebben mijn pony's wel eens als het lang droog is, dan word het gras ook altijd stug...

verder geen ideetjes meer...

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:43

Alvast bedankt

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:11

Hoe oud is ze? Want in dat andere topic hebben ze het over jeugd-wratjes? Dit was ook wat mijn haf had (tenminste het ziet er hetzelfde uit). Als het goed is verdroogt het vanzelf, als het nou echt veel erger wordt dan zou ik even de VA bellen en uitleggen.

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:03

ze is 8 , dus geen jeugdwratjes...vannavond komt de VA

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:30

ik zou zelf ook niet weten wat het is maar ben echt reuze benieuwd hoor!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:13

hmm ik ben ook wel benieuwd wat de DA zei...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:45

Op der neus ziet het er eerder uit als zonnebrand, dat hebben paarden die weinig pigment hebben op bijv. een roze neus of witte aftekeningen, je zou zeggen dat er weinig zon is; maar mijn gezicht was laatst na een dagje stal ook verbrand
Of de wratjes zouden een optie kunnen zijn, hier wordt vaak weinig aan gedaan, tis een typische kwaal van jongere paarden!

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:10

Het lijkt wel een soort van schimmel vindt ik. En ik denk dat de plekjes dan open gaan door het schuren van de mond over de grond. Ik ben geen dierenarts maar ik vindt het er wel verdacht veel op lijken. Succes

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:29

Heb hem nu de foto's laten zien en hij denkt ook aan een schimmelinfectie,of bacteriele infectie.
morgen brengen we haar met de remork mee naar huis en komt hij haar zelf eens bekijken....ik houd jullie op de hoogte

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:10

Wat ik op de foto's zie vind ik ook verdacht veel op schimmel lijken. Krentebaard misschien?

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 00:05

DA is vandaag geweest en het zou idd schimmel zijn...ze heeft antibiotica gekregen .

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:41

Vreemd dat je voor schimmel atibiotica krijgt?! Heeft hij ook gezegd wat het precies was. Mocht het toch krentebaard zijn, kijk dan goed uit want dat is erg besmettelijk ook voor jezelf!
Sterkte ermee!

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:44

Hallo,
Schimmel is een infectie,vandaar de antibiotica en het is al een hèèl stuk beter

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:35

oeh, dat ziet er verveelend uit voor de pony, suxes er mee! ik vind het eerlijkgezegd niet zo op schimmel lijken! maar wat het anders is weet ik natuurlijk niet, en de DA zal wel gelijk hebben!