Bulten op rug door kuilgras????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mynique

Bulten op rug door kuilgras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:08

Mijn paard heeft een aantal bultjes (kleiner dan 1 cm) op zijn rug op de plek waar het zadel ligt. Ze zijn niet gevoelig maar iets hard. Je kan er in knijpen of op drukken en hij reageert er niet op.

Nou heb ik mijn paard pas heel kort en meteen een zadelmaker ernaar laten kijken, ook of mijn zadel wel paste. Gelukkig was zijn antwoord bevestigend dat mijn zadel er goed op lag.
Ik vroeg hem naar die bultjes of het door een niet passend zadel kon komen of door iets anders.

Hij antwoordde mij dat dat door teveel aan kuilgras kwam en niet door een slecht passend zadel. Ik weet dat hij bij zijn vorige eigenaar de hele dag kuilgras gevoerd kreeg dus het zou kunnen.

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt of erover gehoord??

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:13

Ja mijn haffie heeft het ook van kuilgras en straks als ze de eerste paar dagen op het land staat heeft ze het ook maar dat trekt weer weg

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:14

Kan idd van t kuil zijn. Ik geloof dat als je 1x in de week een of twee eetlepels azijn over t voer doet dat t weggaat. (gewoon simpele azijn uit de supermarkt)

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:17

shadi heeft ook allemaal bultjes nu. alleen niet echt op zijn rug. veel op zijn zij en kont enzo.hij krijgt ook kuilgras..
soraya heb t ook een keer gehad ook waar t zadel lag.alleen zij kreeg toen geen kuil.maar was wel in de zomer.
bij shadi jeuken ze volgens mij ook.hij staat er steeds aan te bijten enzo

fliam

Re:

Mijn paard heeft dat ook! maar weet zeker dat het zadel past en volgens de boer krijgt hij geen kuil....
Hij krijgt wat basisbrok, pulp en muesli (en hooi natuurlijk)

Oydis

Re: Bulten op rug door kuilgras????

Ja kan van het kuil zijn, die van ons doet het nu beter op hooi, alleen jammer dat ze de wei niet op kan omdat het echt te erg wordt bij haar. Bij haar is het niet alleen op haar rug, maar ook op de hals/benen en buik.

De DA zegt dat het een eiwitoverschot is en vooral in de zomer heeft ze er dan last van. 2 Zomers geleden zo erg dat ze om de 3 dagen foreensuspensie kreeg. ( injectie )

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:18

Needje schreef:
Kan idd van t kuil zijn. Ik geloof dat als je 1x in de week een of twee eetlepels azijn over t voer doet dat t weggaat. (gewoon simpele azijn uit de supermarkt)

Nu maar hopen dat hij dan zijn eten nog wel lust met azijn erin
Waar huis tuin en keukenmiddeltjes al niet goed voor zijn he.
Ik ga vanmiddag meteen proberen.....

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:19

Het kan idd door te veel aan eiwitten komen.

Ik zou zeggen houd het gewoon goed in de gaten..... Eventueel minderen in kuilgras.... Sommige paarden zijn er erg gevoellig voor.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:23

eiwitbultjes werd tegen mij verteld toen mijn vorige paardje dat ook had, ga gauw over op hooi en niet te veel !

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:25

Ludora schreef:
Het kan idd door te veel aan eiwitten komen.

Ik zou zeggen houd het gewoon goed in de gaten..... Eventueel minderen in kuilgras.... Sommige paarden zijn er erg gevoellig voor.

Ja bij zijn vorige eigenaar stond ie de hele dag op kuilgras. Nu krijgt ie alleen in de ochtend kuil en de rest van de dag gewoon hooi.
Dus het moet wel minder gaan worden.
Ik wacht het wel af en ga maar een keer azijn proberen.... ben benieuwd of dat werkt.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:28

Katoo71 schreef:
eiwitbultjes werd tegen mij verteld toen mijn vorige paardje dat ook had, ga gauw over op hooi en niet te veel !

Die van ons kan hooi eten wat ze wil, daar heeft ze geen last van, maar kuil en gras zijn de boosdoeners

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:31

Oydis schreef:
Katoo71 schreef:

Die van ons kan hooi eten wat ze wil, daar heeft ze geen last van, maar kuil en gras zijn de boosdoeners

Als gras ook een boosdoener is........ zal hij straks dus weer op het land er meer last van hebben. Dan maar wat later het land op ofzo... Hij staat bij mij overigens maar 2 uur per dag op het land.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:40

Ik weet natuurlijk niet hoe snel jouw paardjuh last heeft van die bultjes. Maar die van ons heeft ze erg snel. In de bovenstaande reactie van mij stond al dat zij helemaal het land niet op kan. Hooguit een kwartiertje grazen per week!!

Ik hoop voor jou dat die van jou het in mindere mate heeft, dan kan hij gewoon lekker het land op

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:40

Ik vraag t nog even voor je na hoeveel je precies moet geven! Laat t je zsm weten!

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:51

Needje schreef:
Ik vraag t nog even voor je na hoeveel je precies moet geven! Laat t je zsm weten!

Helemaal toppie!!!!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:54

Oydis schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe snel jouw paardjuh last heeft van die bultjes. Maar die van ons heeft ze erg snel. In de bovenstaande reactie van mij stond al dat zij helemaal het land niet op kan. Hooguit een kwartiertje grazen per week!!

Ik hoop voor jou dat die van jou het in mindere mate heeft, dan kan hij gewoon lekker het land op

Dat is wel balen voor jouw paard!!
De mijne heeft er ongeveer 10 aan beide kanten van zijn rug zitten en inderdaad alleen op de plek van het zadel.
Ik ga het van de zomer gewoon proberen, ik hoop dat hij er niet zo heel erg veel last van heeft en gewoon het land op kan.
Ga het ook maar rustig opbouwen en de eerste grassprieten door andere paarden laten eten.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:12

Succes ermee!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:38

Ok, ik hoorde dat ze gewoon een scheut over t eten doet. Wel zo dat hij t nog eet.
Nu doet ze t 2x in de week omdat hij er heel erg last van heeft. Anders doet ze t maar 1x in de week. Succes!!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:26

Ik ga het gewoon proberen en kijken hoe hij erop reageert.
Zijn die bultjes ook zonder haar of zijn de bultjes onderhuids???

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:32

Onderhuids. Maar door schuren kunnen de haren er natuurlijk af gaan.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:46

Ja dat heeft de mijne ook.
Ik heb vanmiddag nog even gekeken en ze worden al wel minder maar dat komt vast omdat hiij nu maar 1 x per dag kuilgras krijgt ipv de hele dag door.
Morgen krijgt is voor het eerst azijn.... ben benieuwd

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:37

Als het een eiwit-allergie/overgevoeligheid is, paard van de kuil af en op hooi (is sowieso niet verkeerd). Kuil zit boordevol met eiwitten.
Eiwt-arme brok, oppassen met (eiwitrijk) gras.

Verder gooi ik azijn over haar voer (brokken) heen, elke dag een scheut. Gewoon azijn uit de supermarkt.
Paard eet het gewoon op, nu doe ik er meestal ook (zonnebloem)olie doorheen, maar ook zonder de olie eet ze het op.
Anders eerst een heel klein beetje er overheen doen en dit steeds ietsjes meer tot de gewenste hoeveelheid.

Het kan natuurlijk ook een reactie op iets anders zijn, bijv een (allergische) reactie op het wasmiddel waar het dekje mee gewassen is?

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:04

Chrystal-gek schreef:
Als het een eiwit-allergie/overgevoeligheid is, paard van de kuil af en op hooi (is sowieso niet verkeerd). Kuil zit boordevol met eiwitten.
Eiwt-arme brok, oppassen met (eiwitrijk) gras.

Verder gooi ik azijn over haar voer (brokken) heen, elke dag een scheut. Gewoon azijn uit de supermarkt.
Paard eet het gewoon op, nu doe ik er meestal ook (zonnebloem)olie doorheen, maar ook zonder de olie eet ze het op.
Anders eerst een heel klein beetje er overheen doen en dit steeds ietsjes meer tot de gewenste hoeveelheid.

Het kan natuurlijk ook een reactie op iets anders zijn, bijv een (allergische) reactie op het wasmiddel waar het dekje mee gewassen is?

Ik heb mijn paard nog niet zo lang en hij had het al toen ik hem kocht.
Ik weet dus niet of zij hem gereden hebben met een shabrakje die gewassen is in iets waar hij allergisch voor is.
Sinds hij bij mij is krijgt ie alleen in de ochtend kuil (daar kreeg ie de gehele dag). Maar het is al wel wat minder, ik heb hem ook sinds gister azijn gegeven en zal het elke dag door zijn voer gaan doen. Eens kijken of dat helpt.
Wel een wondermiddel dan he gewoon azijn. Zoiets simpels.
Ik ben ook benieuwd hoe hij het straks op het land gaat doen, of hij er dan ook last van krijgt.

Gister hoorde ik ook iemand zeggen dat ik die bultjes kan in laten spuiten. Maar of ik dat ga doen....misshcien als het zo erg blijft.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:51

Bij mijn paard verdwijnen de bultjes meestal wel met een dag of wat.
Ze heeft nooit langdurig bultjes gehad door haar eiwit-allergie/overgevoeligheid.
Ze heeft er verder, naar het lijkt dan tenminste, ook geen last van, geen pijn of jeuk oid.
Het is ook nooit bij 10 bultjes oid gebleven, het waren er altijd meer.
Toppunt is wel de keren geweest dat ze echt van top tot teen onder zat.
Van boven naar beneden en van links naar rechts, op haar rug, buik, benen, nek, hals, hoofd, overal waar je maar kijken kon zag je bultjes in zeer dichte hoeveelheid.
Een zeer akelig gezicht kan ik je wel vertellen .
De andere keren was het vooral onder haar buik, aan de zijkant en op haar hals en nek.
Ook geen prettig gezicht, vooral de 1e keer niet toen ik nog niet wist hoe en wat, maar altijd nog beter dan van top tot teen.
Maargoed, het was dus altijd met een dag of wat over, dus met spuiten ed heb ik geen ervaring.
Ik heb 1 maal wel op het punt gestaan om haar een spuit te laten geven (de 1e keer dat ze echt van top tot teen onder zat), de Da zag als enige optie een of andere allergie-spuit te geven, maar na overleg toch een dagje gewacht en toen was het alweer heel wat afgenomen.

Zij gaat gewoon iedere dag naar buiten, zomer en winter.
In de winter weinig last van het gras, in de zomer wil ze nog wel eens haar staart erdoor gaan schuren.
Vorig zomer ging het vrij goed, eerdere zomers heb ik de staart wel eens bij geschoren aan de zijkant en bovenop haar staartwortel om de staart goed te kunnen behandelen (met hydrocortiderm van de DA, niet al te fijn spul, mag je ook niet al te lang gebruiken).
Ook heeft ze er al een keer rotstraal door gehad.
Minder naar om te zien, maar des te naarder voor het paard.

Zolang het paard maar geen last heeft van de bultjes (jeuk of pijn dus) en het ook niet aan blijft houden, doe ik er dus niks aan.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:38

Naar mijn weten heeft mijn paard er ook geen jeuk aan.
Tenminste als ik hem daar borstel vindt hij het wel lekker maar hij probeert daar niet zelf te krabben.
Ik denk ook, zolang hij er geen last van heeft laat ik hem ook niet inspuiten oid.
Al die troep in zijn lichaam wat misschien helemaal nergens voor nodig is.
Wel hou ik het goed in de gaten, als het niet meer minder wordt zal ik hem toch volledig van het kuil afhalen.

Hij heeft het overigens (gelukkig) alleen maar op de plek zitten waar het zadel ligt. En nog niet overal, maar hopen dat dat ook zo blijft.