Tanden slijten af - wat nu?! Kribbebijtersprobleem!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Tanden slijten af - wat nu?! Kribbebijtersprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:37

Mijn driejarige kreeg ik steeds niet goed rond, ondanks alle mogelijke soorten bijvoer etc. Het is een kribbebijter/luchtzuiger. Nou eet hij ook ontzettend langzaam en bijv. wortels en appels kreeg hij niet zelf doorgebeten, ik moest die in hele kleine stukjes geven. Dus: vandaag de tandarts geweest omdat ik dacht dat het misschien van het wisselen of de haken was.

Maar helaas, wat blijkt: door het kribbebijten zijn de voortanden boven vrijwel helemaal afgesleten en het paard kan natuurlijk nauwelijks meer eten zo.

Nu zit ik even met het handen in het haar: wat nu te doen? Hij krijgt maagcompositum bij tegen het zuigen, maar tot dusver geen verbetering. Een luchtzuigband vind ik ook geen goed idee. Een muilkorf liever ook niet maar als dat de enige manier is om hem in staat te stellen om te eten... Hij zou een losse voerbak mogen maar we zijn bang dat hij dan aan zijn waterbak of de tralies of het muurtje begint. Hij krijgt een Himalayasteen bij in de hoop dat hij zich daarmee bezig kan houden. Hij komt op stro te staan in de hoop dat hij zich daarmee bezig kan houden. Hij kreeg al zemelen en maismeel bij om hem ronder te krijgen.

Iemand nog een idee en een idee hoe ik hem a) van zijn bak kan krijgen b) in goede conditie kan krijgen/houden c) die tanden weer beter kan krijgen?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:54

Lastig! Ze vinden vaak iets anders om op te zuigen, dus de voerbak weghalen heeft vaak geen zin. Het kan handig zijn om een rubberen voerbak te nemen, of de rand van de bak met rubber te bekleden, dat is zachter en dan slijten zijn tanden niet zo hard.
Wel bizar dat ze trouwens zover afgesleten zijn; zijn dit nog zijn melktanden, hoop ik?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:10

Hij is bijna drie dus volgens mij zijn het dan al zijn volwassen tanden? Dat rubber is idd een goed idee, zal het eens bespreken met de pensionhouder (die overigens hartstikke haar best doet om een oplossing mee te bedenken )

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:16

rubber op zijn favouriete luchtzuigplek,de rest smeren met cribbox.
veel hooi geven en een losse voerbak.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:28

Bedankt Casanova! Dus echt de hele stal onder de Cribbox smeren dan? Hij krijgt al onbeperkt ruwvoer. Op de paddock zuigt hij trouwens ook: op de omheining.

Tieme

Re: Tanden slijten af - wat nu?! Kribbebijtersprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:40

ik zou hem geen luchtzuigplek geven , maar het hem echt onmogelijk proberen te maken. misschien dat je het zuigen nog kan doorbreken.
hij is nog jong dus je kan nog proberen het eruit te krijgen. als je hem nu een plek geeft waar hij lekker kan blijven zuigen, zal hij het altijd uit verslaving blijven doen.
mijn paard is 7 en heeft vanaf z'n derde luchtgezogen. op een gegeven moment zo erg dat hij het bijna continu deed. hij is naar een andere stal verhuist, geen bix meer, onbeperkt ruwvoer, medicijnen voor z'n maag. de reden waardoor was gaan zuigen was al opgelost, alleen hij zoog nog uit verslaving. ik heb toen alle stroomdraden in de wei omhoog gedaan en alles wat hij vastpakte ingespoten met cribbox en P.B.H. spray. dit een paar maanden vol gehouden. hij kon in die paar maanden niet tot nauwelijks meer zuigen en is het nu afgeleerd.
ik kan hem nu gewoon in de paddock zetten zonder dat hij gaat zuigen. er zit geen spul meer op om het te voorkomen.

dus ik zou het proberen te doorbreken. lukt dat na een tijdje niet dan kan je altijd nog een luchtzuigplek geven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:51

Bedankt voor de tip. Ik vrees dat het dan idd de Cribbox gaat worden

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:55

Tieme schreef:
ik zou hem geen luchtzuigplek geven , maar het hem echt onmogelijk proberen te maken. misschien dat je het zuigen nog kan doorbreken.
hij is nog jong dus je kan nog proberen het eruit te krijgen. als je hem nu een plek geeft waar hij lekker kan blijven zuigen, zal hij het altijd uit verslaving blijven doen.
mijn paard is 7 en heeft vanaf z'n derde luchtgezogen. op een gegeven moment zo erg dat hij het bijna continu deed. hij is naar een andere stal verhuist, geen bix meer, onbeperkt ruwvoer, medicijnen voor z'n maag. de reden waardoor was gaan zuigen was al opgelost, alleen hij zoog nog uit verslaving. ik heb toen alle stroomdraden in de wei omhoog gedaan en alles wat hij vastpakte ingespoten met cribbox en P.B.H. spray. dit een paar maanden vol gehouden. hij kon in die paar maanden niet tot nauwelijks meer zuigen en is het nu afgeleerd.
ik kan hem nu gewoon in de paddock zetten zonder dat hij gaat zuigen. er zit geen spul meer op om het te voorkomen.

dus ik zou het proberen te doorbreken. lukt dat na een tijdje niet dan kan je altijd nog een luchtzuigplek geven.

of je krijgt een heel gefrustreerd paard,ik heb inmiddels geleerd luchtzuigen is niet erg en hoe meer happy ze zich voelen hoe minder ze het doen.

ik heb het zelf ervaren met een ruin die al ruim 15 jaar ernstig luchtzuigt en altijd een band heeft gedragen...hij staat nu al 5 weken zonder band (met onbeperkt hooi,muesly ipv biks,maagcompositum,rubber plekje voor zuigen ,verder cribbox)van 400 x luchtzuigen naar max 30 x luchtzuigen en het wordt nog steeds minder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:50

Sluit me bij Casanova aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:57

Urielle, als je hem voert en daarna meteen de etensbak eruit haalt en je paard laat drinken en dan weer de emmer eruit. Drinkbak smeren met cribbox kan helpen, maar niet altijd.

Kan je een borstel met lange harde stekels, een schrobborstel tegen de rand van je drinkbak plakken zodat hij niet die rand vast kan houden, maar alleen kan drinken??
Anders een zachte rand maken zodat hij hij niet zijn tanden kapot kan maken, hem afleren gaat helaas niet he? Das zo jammer. Maar die tanden zijn nu het belangrijkste dus dan maar zijn plekjes of zacht maken of zorgen dat hij er niet meer bij kan. Heb je nog dat gemene stroomdraadje dat boven de bovenrand van de staldeur hangt zodat hij die niet kan pakken.

Die maagdrankjes voor mensen met een maagzweer helpt niet? Is dat niet magnesium of zo? , iig wit stoperig spul dat een laagje in de maag maakt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:18

De voerbak kan wel, dat heeft mijn pensionhoudster vandaag al geopperd. We twijfelden dan alleen nog over die waterbak. Overdag staat hij op de paddock dus daar heeft hij gewoon water in een ton. Op stal ligt het wat moeilijker want ik wil het stalpersoneel ook niet gaan overvragen. Het paard heeft natuurlijk 's nachts ook water nodig. Zo'n schrobborstel, kan dat ook op die ronde automatische waterbakken? Hoe bevestig je zoiets? En die stroom, hoe organiseer je dat? Hij staat in een box in een rijtje. Zal zo ff een foto laten zien.

Wij geven momenteel, op aanraden van de Bokkers in het luchtzuigtopic, maagcompositum van de Groene Os. Dat zou het maagzuur ook moeten bestrijden. Tot dusver helaas geen verbetering. Hij doet het ook erg uit stress: als er paarden of mensen langskomen of net na het werk als hij nog wat opgewonden is. Misschien dat ik idd nog Rennies ofzo kan proberen.

Pff, moeilijk hoor. En op zich heb ik met het zuigen zelf niet eens zo'n probleem, maar ja, die tanden daar schrok ik toch wel van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:19

Afbeelding

Mijne staat in de tweede stal links, dus naast de groene deken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:57

casanova schreef:

of je krijgt een heel gefrustreerd paard,ik heb inmiddels geleerd luchtzuigen is niet erg en hoe meer happy ze zich voelen hoe minder ze het doen.

ik heb het zelf ervaren met een ruin die al ruim 15 jaar ernstig luchtzuigt en altijd een band heeft gedragen...hij staat nu al 5 weken zonder band (met onbeperkt hooi,muesly ipv biks,maagcompositum,rubber plekje voor zuigen ,verder cribbox)van 400 x luchtzuigen naar max 30 x luchtzuigen en het wordt nog steeds minder.

Jij hebt het over een paard dat al 15 jaar luchtzuigt. het zal een stuk moeilijker worden om die helemaal te laten stoppen met zuigen dan een jong paard. haar paard is 3 jaar geweest. Dan is het nog mogelijk het zuigen te stoppen. Lukt dat je na een paar maanden niet dan kan je hem altijd nog een zuigplek geven. maar ik denk dat je dit per paard moet bekijken.

ik heb namelijk juist het tegenovergestelde. mijn paard zoog de hele dag door. Kon dit ook gewoon. had geen band om. maar hij was er niet happy door. stond zo stoned als een garnaal in de wei. na dat ik zeker wist dat de maagproblemen over waren en hij alleen nog zoog uit verslaving ben ik gaan proberen of ik het zou kunnen stoppen. maar alleen toen ik zeker wist dat alle omstandigheden qua voeding en dergelijke optimaal waren. zou hij nog maagproblemen gehad hebben en dan het zuigen nog verbieden dan had ik een supergestrest paard gehad. nu is hij helemaal een happy paard. zonder het zuigen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:22

Urielle schreef:
De voerbak kan wel, dat heeft mijn pensionhoudster vandaag al geopperd. We twijfelden dan alleen nog over die waterbak. Overdag staat hij op de paddock dus daar heeft hij gewoon water in een ton. Op stal ligt het wat moeilijker want ik wil het stalpersoneel ook niet gaan overvragen. Het paard heeft natuurlijk 's nachts ook water nodig. Zo'n schrobborstel, kan dat ook op die ronde automatische waterbakken? Hoe bevestig je zoiets? En die stroom, hoe organiseer je dat? Hij staat in een box in een rijtje. Zal zo ff een foto laten zien.

Wij geven momenteel, op aanraden van de Bokkers in het luchtzuigtopic, maagcompositum van de Groene Os. Dat zou het maagzuur ook moeten bestrijden. Tot dusver helaas geen verbetering. Hij doet het ook erg uit stress: als er paarden of mensen langskomen of net na het werk als hij nog wat opgewonden is. Misschien dat ik idd nog Rennies ofzo kan proberen.

Pff, moeilijk hoor. En op zich heb ik met het zuigen zelf niet eens zo'n probleem, maar ja, die tanden daar schrok ik toch wel van!

Die waterbak, daar heb ik ooit prikkeldraad rondom de bak gezien, maar dat vond ik toch wel barbaars. Paard had 1e keer ook zijn lip beschadigd, maar dat was eenmalig, maar daar ben ik niet zo voor.

Dat stroomdraadje. In de wand tot links tot rechts een weideisolatording draaien, dan een dun stroomdraadje, ik ken dat roodwitte nylon gedraaide dunne draad. Net boven de deur met een handvat voor op de wei vastklikken zodat je hem los kan maken en als de stroom er op blijft zitten, losmaken en buiten naarst de deur hangen als de deur open moet. Doe er maar wel een waarschuwingsbordje bij . Deze draad doorbevinden met de stroomklok als hij in de buurt is . Of een kleine klok op accu of batterij kopen. Misschien zijn ze wel voor schapen of zo in een klein achtertuintje te koop. (zal manlief vragen die electricien is of hij een huis tuin en keuken idee heeft)

Stel dat je een spons rond de drinkbak maakt en die spons drenkt in cribbox of sambel. Sommige paarden storen zich nl niet aan cribbox.

S'nachts drinken paarden bijna niet, ze drinken bij hun eten en als het s'nachts te warm is op stal. Ik moet in de winter van die etensbakken voor in de trailer ophangen voor water als het vriest. Kan ongeveer 10 liter in, de volgende ochtend mag ik blij zijn dat hij 2 liter heeft gedronken.

Anders vraag je of ze je hooi nat maken, niet weken maar in een hooizak doen goed afspoelen met de waterslang en even laten hangen zodat het niet druipt, maar het hooi zuigt water op en dan krijgt hij ook al vocht binnen met eten. Dan laten drinken bij het eten en emmer weghalen. Of een hele slappen zachte brede emmer of plastic ding als is het voor iets anders zoeken. Als hij die oppakt om zijn tanden in te zetten of aan wil gaan hangen, dat het meebuigt dus dan kan hij niet hangen, heeft hij een doelloos ding aan zijn mond hangen, of kan hij het dan nog steeds.

Dat van die borstel, zacht dat niet kan doen wat hij wil of hard wat irri is, heb ik ook nog een idee. Maak een stalen beugeltje rond doe hieraan de borstels met tierips en bevestig die stalenbeugel rond de drinkbak. Doe nog een flinke klodder cribbox of dat andere spul dat ze voor de staartknabbelen gebruiken. Blijkt ook een goedje dat ze voor spieren gebruiken dat je moet verdunnen met water en nog veel viezer is dat ze in de staarten smeren. Als je niet weet wat het is, ga ik zoeken of ik dat flesje nog heb. Maar het beste iets wat vies smaakt en niet stinkt, omdat ik niet weet of je paard dan nog wel wil drinken.

Stel dat je paard stress heeft na het werk , misschien kan je zijn boven deur dichtdoen en hem een haffeltje hooi geven als je dan een halfuur later of zo weggaat dat je de bovendeur weer open doet. Tijdens het eten misschien ook die bovendeur dicht doen. Als je geen deur hebt misschien een gordijntje? Op de drukste uren, dat gordijntje even dicht zodat je paard niet wordt opgewonden van al dat gedoe? Het mooiste is aan het einde van de gang, zodat hij naar buiten kan kijken en niemand langs hem heen loopt.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:38

Wat je ook kan gebruiken om overal op te smeren is hertshoornolie, lekker goedkoop en het stinkt verschrikkelijk! De geur blijft ontzettend lang hangen, dus je hoeft maar heel zelden te smeren. Het bestaat trouwens ook in spuitbusvorm.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:48

De meeste tips zijn al gezegd maar ik denk niet dat een paard op 3-jarige leeftijd al zijn tanden al gewisseld heeft, volgens mij is dat pas op 4 jaar ...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:11

Hier een slotje. Er is een centraal luchtzuigers/kribbebijterstopic.