Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tieme schreef:ik zou hem geen luchtzuigplek geven , maar het hem echt onmogelijk proberen te maken. misschien dat je het zuigen nog kan doorbreken.
hij is nog jong dus je kan nog proberen het eruit te krijgen. als je hem nu een plek geeft waar hij lekker kan blijven zuigen, zal hij het altijd uit verslaving blijven doen.
mijn paard is 7 en heeft vanaf z'n derde luchtgezogen. op een gegeven moment zo erg dat hij het bijna continu deed. hij is naar een andere stal verhuist, geen bix meer, onbeperkt ruwvoer, medicijnen voor z'n maag. de reden waardoor was gaan zuigen was al opgelost, alleen hij zoog nog uit verslaving. ik heb toen alle stroomdraden in de wei omhoog gedaan en alles wat hij vastpakte ingespoten met cribbox en P.B.H. spray. dit een paar maanden vol gehouden. hij kon in die paar maanden niet tot nauwelijks meer zuigen en is het nu afgeleerd.
ik kan hem nu gewoon in de paddock zetten zonder dat hij gaat zuigen. er zit geen spul meer op om het te voorkomen.
dus ik zou het proberen te doorbreken. lukt dat na een tijdje niet dan kan je altijd nog een luchtzuigplek geven.
casanova schreef:
of je krijgt een heel gefrustreerd paard,ik heb inmiddels geleerd luchtzuigen is niet erg en hoe meer happy ze zich voelen hoe minder ze het doen.
ik heb het zelf ervaren met een ruin die al ruim 15 jaar ernstig luchtzuigt en altijd een band heeft gedragen...hij staat nu al 5 weken zonder band (met onbeperkt hooi,muesly ipv biks,maagcompositum,rubber plekje voor zuigen ,verder cribbox)van 400 x luchtzuigen naar max 30 x luchtzuigen en het wordt nog steeds minder.
Urielle schreef:De voerbak kan wel, dat heeft mijn pensionhoudster vandaag al geopperd. We twijfelden dan alleen nog over die waterbak. Overdag staat hij op de paddock dus daar heeft hij gewoon water in een ton. Op stal ligt het wat moeilijker want ik wil het stalpersoneel ook niet gaan overvragen. Het paard heeft natuurlijk 's nachts ook water nodig. Zo'n schrobborstel, kan dat ook op die ronde automatische waterbakken? Hoe bevestig je zoiets? En die stroom, hoe organiseer je dat? Hij staat in een box in een rijtje. Zal zo ff een foto laten zien.
Wij geven momenteel, op aanraden van de Bokkers in het luchtzuigtopic, maagcompositum van de Groene Os. Dat zou het maagzuur ook moeten bestrijden. Tot dusver helaas geen verbetering. Hij doet het ook erg uit stress: als er paarden of mensen langskomen of net na het werk als hij nog wat opgewonden is. Misschien dat ik idd nog Rennies ofzo kan proberen.
Pff, moeilijk hoor. En op zich heb ik met het zuigen zelf niet eens zo'n probleem, maar ja, die tanden daar schrok ik toch wel van!