chronische Bronchitis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MorgaineA

chronische Bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:37

Hallo...

Heb gister te horen gekregen dat mijn paard chronische
brongitus heeft. Wat inhoud bij inspanning hoesten, dat
hij een nattere neus heeft dan andere paarden etc.
heb van de dierenarts al tips gehad om de kans op een
voorste luchtweginfectie zo klein mogelijk te maken.
Zoals Stof voorkomen, hooi stroo natmaken, veel buiten staan,
alleen maar lichte werkzaamheden met hem doen. En heb
Fanne Griek bij zijn eten geven.
Hebben er bokkers ervaring met deze ziekte? En zijn er
bokkers die nog tips hebben voor mij?

groetjes
Laatst bijgewerkt door Anya op 09-04-06 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: spelfout titel gewijzigd.

Kimnor

Re: chronische Brongitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:02

Hallo

Dat is heel vervelend. Dat heeft het paard van een vriendin van mij ook.
Ze stond bij ons op stal, maar daar lag altijd hooi of stro boven op zolder, waar het dier vreselijk benauwd van wordt. Het is natuurlijk sowieso altijd beter een stofvrije stal te hebben, maar zeker bij een paard wie hier last van heeft. Ze is verhuisd en heeft haar paard mee genomen, merrie van 17 jaar. Ze was altijd vreselijk benauwd en stond altijd te pompen als ze het moeilijk had. Met rijden moest ze soms ineens terug naar stal, want dan hadden we echt het idee dat ze elk moment neer kon vallen, heel eng wel.. Enorme neusgaten, echt met piepende geluiden ademhalen, vreselijk gezicht altijd. Soms had ze dat ook als ze gewoon alleen op stal stond en net uit de wei kwam.

Maar nu staat ze dus op een andere stal. Daar zijn open stallen, goed stro en kuil, en ze staat erg veel buiten, zomers dag en nacht. Die open stallen is echt een must voor dat dier geweest. Ze is er heel erg van opgeknapt en je kent haar niet meer terug. Al een tijdje is ze niet meer benauwd geweest..

Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, een stal waar het lekker een beetje doorwaait ( geen tocht natuurlijk ). Verder stoomde ze haar paard vaak. Maar het beste is toch.. dag en nacht naar buiten, als dat kan. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten.

Succes met je paardje.

Groetjes Linda

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:09

Mijn eerste pony had het ook. Ik heb haar weggehaald van de pensionstal waar ze stond, omdat ze daar eenvoudigweg te weinig buiten kwam. Ze was al wat ouder, en voor mij was het eigenlijk het signaal om haar lekker van haar pensioen te gaan laten genieten en op de wei te zetten. Ze is 22 jaar geworden, en is uiteindelijk overleden aan een hartstilstand. Toen ze eenmaal op de wei liep had ze er nauwelijks nog last van.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 16:46

haay,
Mijn paard heeft het ook. Maar dan in een veel ergere vorm.
Ik kon haar nieteens meer berijden.
Ze had luchtwegen infectie, vocht in de longen en noem maar op.
Mocht je wat willen vragen PM maar.
Heel veel sterke!
Kusjes leandra

Hier een foto van haar toen ik nog op haar kon rijden:
Afbeelding

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:07

Mijn vorige paardje had het ook, alleen zij kreeg bij inspanning steeds (lees: 2x) bloedneusjes. Bij een onderzoek in een kliniek kreeg ze een longbloeding en dat kwam door de chronische bronchitis.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:21

Kimnor schreef:
Hallo

Dat is heel vervelend. Dat heeft het paard van een vriendin van mij ook.
Ze stond bij ons op stal, maar daar lag altijd hooi of stro boven op zolder, waar het dier vreselijk benauwd van wordt. Het is natuurlijk sowieso altijd beter een stofvrije stal te hebben, maar zeker bij een paard wie hier last van heeft. Ze is verhuisd en heeft haar paard mee genomen, merrie van 17 jaar. Ze was altijd vreselijk benauwd en stond altijd te pompen als ze het moeilijk had. Met rijden moest ze soms ineens terug naar stal, want dan hadden we echt het idee dat ze elk moment neer kon vallen, heel eng wel.. Enorme neusgaten, echt met piepende geluiden ademhalen, vreselijk gezicht altijd. Soms had ze dat ook als ze gewoon alleen op stal stond en net uit de wei kwam.

Maar nu staat ze dus op een andere stal. Daar zijn open stallen, goed stro en kuil, en ze staat erg veel buiten, zomers dag en nacht. Die open stallen is echt een must voor dat dier geweest. Ze is er heel erg van opgeknapt en je kent haar niet meer terug. Al een tijdje is ze niet meer benauwd geweest..

Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, een stal waar het lekker een beetje doorwaait ( geen tocht natuurlijk ). Verder stoomde ze haar paard vaak. Maar het beste is toch.. dag en nacht naar buiten, als dat kan. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten.

Succes met je paardje.

Groetjes Linda

wat kimnor hier schrijft ben ik het helemaal mee eens,ik kende dat paard ook,en wat hier omschrijft wordt is de juiste oplossing ik heb hetzelfde probleem gehad ook op deze stal en mijn pony is 19 jaar en staat ook dag en nacht buiten en ken je ook niet meer terug,da tis het beste middel voor zulke paarden...succes

MorgaineA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:42

hallo

Inmiddels gebruikt hij nu ventilinpoeder 2 x daags
30 mg.. De DA zecht dat ik wel mag rijden maar dan
mag ik paffi zichzelf niet te veel laten inspannen.
Nu kan hij tijdens het rijden erg lastig zijn (bokkerig)
EN de ventilin verhoogd de hartslagfrequentie. Dan beter
2 weken laten stil staan?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:46

Ventolin is het denk ik, dat moet ik zelf ook nemen tegen de astma
Kun je haar niet elke dag even met haar wandelen en dan even loslaten in de bak en dat afwisselen met rijden?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:26

Een paard met chronische bronchitis kun je beter niet stil zetten zo lang het gaat, beweging is goed omdat het dan allemaal een beetje los komt, en omdat je paard dan op conditie blijft.
Te veel rijden is natuurlijk ook niet goed, dan krijgt hij het benauwd. Vooral veel stappen is prettig voor zo'n paard. Ik zou gewoon even aankijken hoe het gaat met de ventolin, niet alle paarden krijgen veel last van bijwerkingen. Als je merkt dat hij sneller moe is kun je je rijden daar op aanpassen.

Buitenlucht is ook belangrijk, het liefst in de wei/paddock of een buitenbox. Bij mijn pony is ook chronische bronchitis vastgesteld 2 jaar geleden, maar ze is met veel buitenlucht en een kuur ventipulmin/antibiotica en rustige lichaamsbeweging zo goed opgeknapt dat ze helemaal geen klachten meer heeft. Ze blijft waarschijnlijk wel gevoelig voor stof, maar ze staat nu in een uitloopstal.
Ik heb in die tijd veel gezocht naar behandelmogelijkheden voor paarden met CB. Op bokt was er volgensmij iemand die haar paard boven een emmer liet stomen wat goed hielp. De dierenarts die ik op dat moment had (hij is helaas verhuisd) deed ook acupunctuur bij paarden met CB en had daar volgensmij goede resultaten mee!

MorgaineA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:49

Nou heb nog contact gehad met de dierenarts en ik mag een stukje met hem gaan wandelen. Dus dat ga ik dan ook morgenvroeg gelijk doen.
Alelen stappen en zorgen dat hij zich niet inspand of zichzelf druk maakt.
Ben ook samen met de stal eigennaar aan het kijken of we paffi niet een
inloopstal kunnen geven of misschien een andere stal met zo min mogelijk stof. Heb trouwens ook geprobeert hem te stomen maar dat vond hij echt helemaal niets was zelfs een beetje boos op mij

MorgaineA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:03

Ben dus vanmorgen met paffi wezen rijden. En ja hoor hebben wij dat veel regen en een harde wint onderweg. Maar als je eenmaal weg bent tsja dan sta je daar. gelukkig was chantal mee gegaan en wat denk je geen een hoestje onderweg dus was super blij,. En op een kleine bok na ging het prima. Dus maandag weer maar een klein stukje doen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:52

ventipulmin is wat je gekregen heb en het onderdrukt/geneest inderdaad ,het is alleen maar tijdelijk helaas!

ik heb ook een welsh gehad ,die heeft totaal 9 maanden buiten moeten staan incl 2 x ventipulmin en antibiotica na een onderschatte hoest en ze is er bovenop gekomen.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:07

Zet je paard veel buiten, vermijd stof etc.

Hoe is chronische bronchitis vastgesteld bij je paard? Door middel van een bronchoscopie of "natte vinger werk" van je va?

Bij mijn paard was er ook chronische bronchitis vastgesteld, maar ik heb een bronchoscopie gedaan en slijm laten afnemen en daaruit bleek dat hij een streptokok bacterie had en dat de hoest die hij had een beetje onderschat werd. Deze wordt nu heel intensief behandeld sinds een week en ik merk nu al heel veel verschil. Hij hoest niet meer en snottert niet meer.

Feit bij mijn paard is wel dat hij gevoelig is op de luchtwegen en dit heeft aandacht nodig de rest van zijn leven. Dus alles zo stofvrij mogelijk.
Hij staat nu in een buitenstal en straks komt hij in een stal met uitloop met rubberen matten op de vloer. Hooi wordt nat gemaakt en een aantal hooi voedingen worden vervangen door gras (ook in winter) en door fiberblend.

Als je de leefomstandigheid aanpast van je paard, kan hij/zij er heel oud mee worden. Maar het heeft veel aandacht nodig qua huisvesting en het beste is nog: dag en nacht buiten!

Succes!

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:19

Mijn paard heeft het ook, 7 jaar geleden werd het bij haar geconstanteerd in een erge vorm.
Ze kreeg toen antibiotica en ventipulmin, over dat laatste was ik niet echt tevreden, het werkte een beetje "verslafend" als ze het maar even niet kreeg kwam de erge hoest en benauwthheid weer terug.

Ik heb haar toen een jaar op het land gehad om op te knappen, na dat jaar ben ik van stal verandert, nu heeft ze een buitenstal met uitloop.
Nu 7 jaar later is ze 27 en kan ik haar nog geregeld rijden en hoest ze haast niet!

stabik

Re: chronische Bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:49

onze a welsh is dampig, wij hebben haar een buitenbox gezet, op zaagsel, we geven haar kuilgras en proberen haar dus op de wei te houden.... als ze last heeft van de dampigheid dan hebben wij homeopatische druppels of poeder en dat werkt super goed!

nu na 3 jaar ziet en hoort je niet eens meer dat ze dampig is... ze hoest niet meer, geen loopneuzen, staat niet meer te pompen etc... je moet paarden met bronchitis / dampiheid wel in beweging houden want de longblaasjes moeten geactiveerd blijven anders gaan er meer "kapot".

pamelico had het zo erg toen we haar kochten dat ze op haar knieen lag te snakken naar adem, nu loopt ze als een 3 jarige over straat, voor de kar en onder de man!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:53

Ireentjuh schreef:
Buitenlucht is ook belangrijk, het liefst in de wei/paddock of een buitenbox. Bij mijn pony is ook chronische bronchitis vastgesteld 2 jaar geleden, maar ze is met veel buitenlucht en een kuur ventipulmin/antibiotica en rustige lichaamsbeweging zo goed opgeknapt dat ze helemaal geen klachten meer heeft. Ze blijft waarschijnlijk wel gevoelig voor stof, maar ze staat nu in een uitloopstal.

Zelfde ervaringen hier. Paard kreeg rond haar 14e chronische bronchitis en had vooral in het voor- en najaar last van benauwdheid en de zgn dubbelslag. Ze kreeg eerst ventipulminpoeder of siroop. Later zijn we overgestapt op een dubbele ventipulmin-spuit in het voor- en najaar als ze er last van had. Dat werkte geweldig. Paard kon weer wedstrijden lopen en is pas met pensioen gegaan op haar 23e. Ze werd bijna 32 jaar.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:59

Jeetje lastig.
Mijn pony heeft een afwijking aan haar longen, wat dus zeg maar neerkomt op hetzelfde als chronischie bronchitis.

Maar zoals al gezegd: Buiten, buiten, buiten.
Zo weinig mogelijk stof en tocht.

Als het kan scheren in de winter.

Bravure: Wat is dat voor spuit?
Ik heb namelijk ook 3x Ventipulmin Siroop gehad, dat werkte wel, maar ben benieuwd wat dat dan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:03

Ventipulmin spuit? Die ken ik nog niet ga ik eens naar vragen.Ik heb ook een CB paard.Ze heeft net een kuur cortisone en ventipulmin achter de rug.Zo gauw het kan gaat ze dag en nacht buiten.Voorlopig staat ze s'nachts nog binnen en staat ze op vlas.Mijn DA doet ook aan accupunctuur maar heeft daar nog geen woord over gerept i.v.m bronchitus.Wel wilde ik het dinsdag aan de osteophaat vragen die komt,ik heb gehoord dat die soms ook kunnen helpen bij bronchitus.Mocht het zo zijn zal ik het hier zeker melden.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:09

houdt dit topic even in de gaten. ik ben na een maand stappen nu weer aan het opbouwen, dus 15 min instappen en dan een paar rondjes draven en weer stappen. niet in het zweet enz.

mijn paard heeft ook 2 weken aan de ventipulmin gestaan en hoeste daarna nog(zeer zeker wel een heel stuk minder). paard staat nu aan een kruidenbasis, dat een beetje naar menthol ruikt en ze reageert daar super op. ze hoest nu al 1.5 week niet meer, maar ik ben er nog niet.

zodra ze nu weer begint met hoesten, dan gaat ze direct naar een kliniek voor onderzoek.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:13

Ook hier een paard dat sinds een paar maanden hoest en heeft sputolysin gehad van de va. Het leek erop alsof ze er helemaal vanaf was, ze deed het nl. na het rollen en bij het rijden en nu de eerste keer met rijden niet en na rollen sowieso niet meer. Helaas heeft ze vandaag bij het aandraven 5x gehoest en kreeg het ook best benauwd. Ze had ook niet zo'n zin in het rijden als normaal. Ze heeft uiteindelijk wel lekker geproest en heel lang aan de lange teugel gelopen.
Gelukkig hoor ik hier veel positieve verhalen mocht het bronchitus zijn, ik ga morgen de va weer bellen en evt. een onderzoek hiernaar laten doen.

Ik heb een aantal vragen:
* Kun je ook bij het vermoeden van bronchitus gewoon wel de behandeling starten zonder dat er echt met zo'n echo bronchitus vastgesteld wordt? Want het zal dan toch sowieso tegen het hoesten helpen? Zo'n echo is nl. moeilijk op ons weiland zonder stroom.

* Ze staat dagelijks en vaak ook 'snachts op de wei met inloopstal. Nu is deze wei wel wat zanderig geworden en op droge dagen kan het dus zelfs wat stuiven. Moet en kan ik daar wat tegen doen? En waarom worden er matten neergelegd?

* Moet het hooi alleen vochtig of echt nat gemaakt worden?

* Ze gaat binnenkort naar het zomerweiland, hier staat ze dag en nacht buiten waar het niet stoffig is (want: veel gras ) Maar er is gen afdak o.i.d en ze staat dan dus ook in de regen. Is dat niet een probleem met een hoestje?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:21

Cindy, new forest pony die ik verzorg heeft ook chronische bronchitis.

Op stal is het echt zielig af en toe om te zien, ze staat flink te hoesten en te piepen. We zetten haar vaak op de wei, maar goed rond deze tijd heeft ze het gewoon erg moeilijk. Foene griek helpt niet, we maken haar hooi altijd goed nat en we hebben stro waar gelukkig weinig stof vanaf komt. Maar ze heeft het zwaarste met de amoniak die in de stallen ronddwaalt. Haar stal staat op een plek waar de lucht mooi doorheenstroomt. Van de winter heeft ze buiten gestaan met een dun dekentje. Omdat kou ook op de longen wekt hebben we die keuze gemaakt.

In de zomer hoor je haar zelden, geen gehoest, ook geen gepiep. Ze heeft dan ook nergens last van. ze staat dan ergens anders op de wei en ook dag en nacht. Dan rijden we ook rustig met haar. Ze heeft het alleen moeilijk na een galopje, maar dat is afstappen en er naast wandelen.

We laten de dierenarts ook niet meer komen omdat dit veel geld kost terwijl het geen resultaat oplevert, we proberen haar zo veel mogelijk te helpen. Maar het is alleen in de winter waar ze extreem veel last van heeft, in de zomer zou je niks aan haar merken.

groetjes

Bravura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:22

Sassieja schreef:
Bravura: Wat is dat voor spuit?
Ik heb namelijk ook 3x Ventipulmin Siroop gehad, dat werkte wel, maar ben benieuwd wat dat dan is?

Bij mijn oude paard werkte de poeder en de siroop niet zo heel erg best, vandaar een dubbele spuit en dan was ze er weer voor een half jaar van haar problemen af. Het wordt gewoon in de hals ingespoten (ik denk dat dat dan ook in de bloedbaan is geweest maar zeker weet ik dit niet). Het is vrij zwaar spul en met een paar dagen was er al resultaat. Het werkte ook lang door. Was perfect voor mijn paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:24

Sjen schreef:
Ik heb een aantal vragen:
* Kun je ook bij het vermoeden van bronchitus gewoon wel de behandeling starten zonder dat er echt met zo'n echo bronchitus vastgesteld wordt? Want het zal dan toch sowieso tegen het hoesten helpen? Zo'n echo is nl. moeilijk op ons weiland zonder stroom.

Ik zou persoonlijk wel een bronchoscopie laten doen, er zijn namelijk meer oorzaken voor hoesten. De pony van een stalgenootje bleek na de bronchoscopie namelijk een keelontsteking te hebben in plaats van CB. Zo'n scopie is meestal niet erg duur, volgensmij was het bij mij rond de 70 euro, het moet alleen wel op de kliniek gebeuren.

* Ze staat dagelijks en vaak ook 'snachts op de wei met inloopstal. Nu is deze wei wel wat zanderig geworden en op droge dagen kan het dus zelfs wat stuiven. Moet en kan ik daar wat tegen doen? En waarom worden er matten neergelegd?

Of je paard last zal hebben van stuivend zand weet ik niet, ik denk dat dat wel mee zal vallen als het niet 1 grote zandvlakte is! Matten zijn als vervanging van strooisel, zodat er geen stof in de stal is.

* Moet het hooi alleen vochtig of echt nat gemaakt worden?

Het beste is om het helemaal nat te maken, dus echt te laten weken in water!

* Ze gaat binnenkort naar het zomerweiland, hier staat ze dag en nacht buiten waar het niet stoffig is (want: veel gras ) Maar er is gen afdak o.i.d en ze staat dan dus ook in de regen. Is dat niet een probleem met een hoestje?

Waarschijnlijk niet als je paard in de winter ook al gewend is buiten te staan. Stel dat je merkt dat hij wel meer hoest wanneer hij in de regen heeft gestaan, kun je nog een regendeken proberen.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:40

Dank je wel voor je reactie. Het probleem is alleen dat ik geen trailer heb en m'n paard dus niet makkelijk naar de kliniek kan (heb haar ook nooit in een trailer gehad). Zal wel even aan de va vragen hoe we dat gaan doen.
Het hooi zal ik dan voortaan helemaal laten weken.
Die regendeken is ook een goed idee, ga van de week toch naar divoza dus meteen even kijken

lara75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:25

De wereld veraat niet!

Ik heb mijn pony al 22 jaar en heb d'r gekocht met CB.
Ze is inm. (bijna) 36!!!
Ze heeft altijd gewoon gereden, je moet ff zoeken tot hoever ze kan gaan, en er voor zorgen dat je paardje niet (te) nat wordt als je gaat rijden, omdat ie dan net een koudje te pakken kan krijgen.
Mijn pony staat al 22 jaar op de fene-griek!
Ze heeft in al die tijd bij mij misschien 5 x ventiepulmin (4x siroop en 1x een spuit1)gehad!

Tsja, het is idd een kwestie van goed op conditie houden, droog houden, voer nat houden (zefs biks een beetje nat maken!), veel frisse lucht(die van mij heeft een in-uitloop stal), mot op de grond, buiten poetsen, uit de buurt houden van (verkouden) paarden!
Eigenlijk is het simpel, je moet er gewoon voor zorgen dat er geen stof en (verkoudheids-)virussen in de buurt zijn, en je paardje moet niet nat worden, en een goede weerstand houd!

Ach je komt er wel uit, 't went vanzelf!
En eigenlijk is het gewoon logisch nadenken!

Suc6 ermee!
Groetjes Lara