Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Kimnor schreef:Hallo
Dat is heel vervelend. Dat heeft het paard van een vriendin van mij ook.
Ze stond bij ons op stal, maar daar lag altijd hooi of stro boven op zolder, waar het dier vreselijk benauwd van wordt. Het is natuurlijk sowieso altijd beter een stofvrije stal te hebben, maar zeker bij een paard wie hier last van heeft. Ze is verhuisd en heeft haar paard mee genomen, merrie van 17 jaar. Ze was altijd vreselijk benauwd en stond altijd te pompen als ze het moeilijk had. Met rijden moest ze soms ineens terug naar stal, want dan hadden we echt het idee dat ze elk moment neer kon vallen, heel eng wel.. Enorme neusgaten, echt met piepende geluiden ademhalen, vreselijk gezicht altijd. Soms had ze dat ook als ze gewoon alleen op stal stond en net uit de wei kwam.
Maar nu staat ze dus op een andere stal. Daar zijn open stallen, goed stro en kuil, en ze staat erg veel buiten, zomers dag en nacht. Die open stallen is echt een must voor dat dier geweest. Ze is er heel erg van opgeknapt en je kent haar niet meer terug. Al een tijdje is ze niet meer benauwd geweest..
Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, een stal waar het lekker een beetje doorwaait ( geen tocht natuurlijk ). Verder stoomde ze haar paard vaak. Maar het beste is toch.. dag en nacht naar buiten, als dat kan. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten.
Succes met je paardje.
Groetjes Linda

Ireentjuh schreef:Buitenlucht is ook belangrijk, het liefst in de wei/paddock of een buitenbox. Bij mijn pony is ook chronische bronchitis vastgesteld 2 jaar geleden, maar ze is met veel buitenlucht en een kuur ventipulmin/antibiotica en rustige lichaamsbeweging zo goed opgeknapt dat ze helemaal geen klachten meer heeft. Ze blijft waarschijnlijk wel gevoelig voor stof, maar ze staat nu in een uitloopstal.
) Maar er is gen afdak o.i.d en ze staat dan dus ook in de regen. Is dat niet een probleem met een hoestje? 
Sassieja schreef:Bravura: Wat is dat voor spuit?
Ik heb namelijk ook 3x Ventipulmin Siroop gehad, dat werkte wel, maar ben benieuwd wat dat dan is?
Sjen schreef:Ik heb een aantal vragen:
* Kun je ook bij het vermoeden van bronchitus gewoon wel de behandeling starten zonder dat er echt met zo'n echo bronchitus vastgesteld wordt? Want het zal dan toch sowieso tegen het hoesten helpen? Zo'n echo is nl. moeilijk op ons weiland zonder stroom.
Ik zou persoonlijk wel een bronchoscopie laten doen, er zijn namelijk meer oorzaken voor hoesten. De pony van een stalgenootje bleek na de bronchoscopie namelijk een keelontsteking te hebben in plaats van CB. Zo'n scopie is meestal niet erg duur, volgensmij was het bij mij rond de 70 euro, het moet alleen wel op de kliniek gebeuren.
* Ze staat dagelijks en vaak ook 'snachts op de wei met inloopstal. Nu is deze wei wel wat zanderig geworden en op droge dagen kan het dus zelfs wat stuiven. Moet en kan ik daar wat tegen doen? En waarom worden er matten neergelegd?
Of je paard last zal hebben van stuivend zand weet ik niet, ik denk dat dat wel mee zal vallen als het niet 1 grote zandvlakte is! Matten zijn als vervanging van strooisel, zodat er geen stof in de stal is.
* Moet het hooi alleen vochtig of echt nat gemaakt worden?
Het beste is om het helemaal nat te maken, dus echt te laten weken in water!
* Ze gaat binnenkort naar het zomerweiland, hier staat ze dag en nacht buiten waar het niet stoffig is (want: veel gras) Maar er is gen afdak o.i.d en ze staat dan dus ook in de regen. Is dat niet een probleem met een hoestje?
Waarschijnlijk niet als je paard in de winter ook al gewend is buiten te staan. Stel dat je merkt dat hij wel meer hoest wanneer hij in de regen heeft gestaan, kun je nog een regendeken proberen.