Paard valt om, wat kan dat zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Paard valt om, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:36

Een paard van een vriendin van me valt om als ie staat te doezelen, ineens verliest hij zijn evenwicht. Hij valt niet echt omdat hij voor die tijd dat nog kan opvangen.

De VA is er al bij geweest maar weet ook niet echt wat het kan zijn. Het paard is ongeveer twintig...

Wie herkent dit?

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:54

Is dat geen narcolepsie? Dat is een slaapziekte. Ze kunnen dan geloof ik in slaap vallen en dan ineens zomaar om vallen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:11

Grote kans dat het nacrolepsie is. Heb ik al wel meer van gehoord bij paarden. Geef dat maar als suggestie aan je veearts en laat dat controleren. Het is nogal gevaarlijk. Als het erger word kan het namelijk ook gebeuren als je erop zit met alle gevolgen van dien.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:18

is er wat aan te doen?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:04

Arabesk schreef:
is er wat aan te doen?

Naar ik weet niet. Wellicht is het wel heel iets anders. En misschien kan er wel iets worden onderdrukt met medicijnen. Ik zou zeggen haal een goede PAARDENarts erbij en zeg dat je van iemand hebt gehoord dat dit het zou kunnen zijn. Zij kunnen je natuurlijk beter helpen dan wij hier op bokt

Ik ben in wales eens een paard tegen gekomen in een openluchtmuseum. Daar stond een bordje bij dat hij wel eens om kon vallen of bijna om kon vallen en dat je daar dan niet van moest schrikken. Het was een shire van 190 nou reken maar dat je dan schrikt zelfs als je weet dat het kan gebeuren.

Brenniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:05

Mijn vorige pony had de ziekte van Cushing. Daar kunnen ze ook toevallen van krijgen. Mijn pony viel ook afentoe zomaar om. Ik schrok me kapot ik stond bij haar in de stal te poetsen en opeens ging ze een beetje heen en weer op haar benen. Dus ik zo kijken maar het zag er heel eng uit, en liep naar de uitgang van mn stal om een stalhulp te roepen, die in het pad van de stallen aan het vegen was. Ik was nog niet de stal uit of ze viel op de grond. Uit latere diagnoses bleek dat ze waarscheinlijk de ziekte van Cushing had. Maar was allemaal begonnen met spierbevangen. Daarna werd ze ook nog is hoefbevangen. Het was al te laat allebei de voorvoeten gekanteld en doorgezakt. Daarna kreeg ze dus ook nog van die toevallen en waarscheinlijk had ze dus de ziekte van Cushing. Dat allemaal werd veel te veel. Ze werd steeds slechter en slechter en heb toen met pijn in mn hart het besluit genomen om haar te laten inslapen (27-6-04). Ze was pas een krap jaar van mij. Heb haar een half jaar verzorgd/gereden bij mensen thuis. Vlak nadat ik haar had gekocht werd ze ziek, zo ziek dat ik 7 maanden alleen maar heb gestapt aan de hand. En uiteindelijk toch dit vreselijke besluit heb moeten nemen. En dat terwijl ze +/- 11 jaar een slecht leven heeft gehad.. Het ergste wat bij heb kunnen overkomen!
Ik hoop dat dit natuurlijk niet het geval is, maar probeer wat uit te zoeken op het internet ofzo. Zo ben ik er ook achter gekomen. Sterkte en succes ermee!

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:12

Ik zou het inderdaad gewoon voorleggen aan de DA. Het hoeft inderdaad niet persee narcolepsie te zijn. Mijn paard had het ook dat hij stond te doezelen en dan ineens bijna omviel,ze hebben toen ook gedacht aan narcolepsie, maar dat was het niet. Het was een hersentumor( maar ook dit hoeft het in jou geval niet te zijn). Dus het beste is gewoon even overleggen met de DA en anders misschien eens laten onderzoeken bij een paardenkliniek.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:30

uhm ik weet niet precies wat dit betekent als je paardje omvalt maar misschien is het omdat hij al zo oud is en afentoe zijn evenwicht verliest...

Brenniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:50

NeNo schreef:
Ik zou het inderdaad gewoon voorleggen aan de DA. Het hoeft inderdaad niet persee narcolepsie te zijn. Mijn paard had het ook dat hij stond te doezelen en dan ineens bijna omviel,ze hebben toen ook gedacht aan narcolepsie, maar dat was het niet. Het was een hersentumor( maar ook dit hoeft het in jou geval niet te zijn). Dus het beste is gewoon even overleggen met de DA en anders misschien eens laten onderzoeken bij een paardenkliniek.

Dat is de ziekte van Cushing, had mijn paardje ook.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:57

Brenniej schreef:
NeNo schreef:

Dat is de ziekte van Cushing, had mijn paardje ook.

Zo is het niet gezegd bij de kliniek. Ze zeiden gewoon dat het een kwaadaardige hersentumor was en mijn paardje was nog maar 10 jaar.
Dus bij mijn paardje was dat niet de ziekte van cushing neem ik aan.

Ziekte van cushing komt toch bij oudere paarden voor?

Brenniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:29

dat hoeft niet persee, maar meestal is dat cushing.

henny_w

Re: Paard valt om, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:08

Mijn fjordenmerrie van 20 had ook Cushing.
Zij had ook af en toe toevallen waarbij ze zomaar omviel.
Schijnbaar voelde ze het wel van te voren aankomen want ze wilde dan het liefst naar haar stal.

Voor het hek in de rijbak viel ze dan echt om. Niet door de benen zakken oid. Ze was dan ook even afwezig. Daarna hielpen we haar overeind, stapten vervolgens naar haar stal, waar ze dan een paar uur in het stro ging liggen.