stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 20:45

heeft je paard of pony deze problemen kan het zijn dat je paard magnesium te kort heeft
voor meer info :
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

*Hoefbevangenheid "zonder aanwijsbare oorzaak"
*Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
*Hardnekkig over- of ondergewicht
*Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid *om te "werken"
*Spierbevangenheid
*Overgevoeligheid van de huid
*Kreupelheid van de achterhand

de (E) pony van mijn dochter krijgt sinds 2 dagen magesium en we merken al verschil
ze komt al wat soepeler van stal s'morgens
het is wel belangrijk het juiste product te kopen
dus geen goedkope syntetisch magnesium want dat werkt niet
info hierover staat ook op paard natuurlijk.nl

Ireen_

Re: stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:51

interessant! Mijn pony heeft een aantal van deze symptomen, en onder andere voor de kreupelheid achter is nog steeds geen oorzaak gevonden.
ik ga de site eens doorlezen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 08:23

@ireentjuh
heeft je pony ook een hekel aan borstelen ?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:37

Nee dat heeft ze niet..
mijn pony heeft een hele harde manenkam, vooral in de zomer. Vroeger ging dit nog weg, maar hoe ouder ze wordt hoe minder het in de winter verdwijnt.
Ze wordt enorm snel dik van heel weinig gras en valt dan moeilijk weer af, ze is gevoelig voor hoefbevangenheid (brede witte lijn, vroeger waarschijnlijk bevangen geweest). Daarnaast is ze al 2 jaar afwisselend kreupel achter waar geen duidelijke oorzaak voor te vinden is, maar dit is aan 1 been dus ik betwijfel of het hier dan iets mee te maken heeft.

Het verhaal over insulineresistentie komt mij trouwens wel heel bekend voor;

De meeste paarden die lijden aan insulineresistentie hebben overgewicht. Door het voortdurend hoge insulinegehalte wordt het onmogelijk om vet af te breken, waardoor deze paarden te dik blijven, ook al staan ze op een streng dieet. Opvallend daarbij is dat het vet zich vooral concentreert bij de manenkam, staartaanzet en flanken. De "harde nek" is typerend voor paarden die lijden aan insulineresistentie.

Bij insulineresistentie wordt er wel genoeg insuline aangemaakt, maar de cellen in het lichaam reageren niet meer goed op de insuline; ze zijn er ongevoelig voor geworden. Er is dan steeds meer insuline nodig om de cellen de glucose te laten opnemen. Deze vorm van diabetes ontstaat pas later in het leven en wordt "diabetes type II" genoemd. Bij mensen wordt vaak de term "ouderdomssuiker" gebruikt

Stom eigenlijk dat ik hier nog nooit aan gedacht heb.. Mijn pony (haf) is ongeveer 19/20 jaar en hoe ouder ze wordt hoe erger ook de "klachten" (vooral de harde manenkam).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:50

@Ireentjuh stom is het niet hoor
je moet het maar net weten
wij hadden er ook nog nooit van gehoord
en toevallig las ik er over in een topic hier op bokt en omdat onze pony dezelfde symptomen had zijn we het meteen gaan proberen
vanmorgen kwam ze weer soepeler van stal
we zijn zo blij dat we eindelijk weten waar het probleem in zit
dat ik dacht dit moeten meer mensen weten
we hebben de magnesium trouwens bij paardnatuurlijk besteld
dat weten we iig zeker dat we het juiste spul hebben

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 02:34

Hier doe je alleen maar goed aan om het hier neer te zetten Unamie

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:53

ik heb ook een paard dat hoogstwaarschijnlijk insulineresistentie heeft, mijn reguliere DA lachte me echter recht in m'n gezicht uit, waar ik die onzin vandaan had, ze had er nog nooit van gehoord dus het was onzin....... ik houd het voortaan wel bij mijn holisitische DA, die blijft tenminste bij in de ontwikkelingen.
Overigens voer ik al vanaf juli vorig jaar magnesium bij op advies van de holist

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:13

unamie schreef:
dus geen goedkope syntetisch magnesium want dat werkt niet

Magnesium is een scheikundig element, bij mijn weten zijn die niet synthetisch na te maken....

Laat me raden, zij verkopen de "goede"?

xMarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:17

Waarschijnlijk heb je niet het hele artikel gelezen. In het begin van het artikel staat beschreven dat ze het niet over het element magnesium hebben, maar over het ion Mg 2+.
Deze kan door het lichaam alleen goed worden opgenomen bij bepaalde verbindingen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:19

Ik reageerde op de zin over synthetisch namaken.

xMarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:24

Of synthetisch het goede woord is weet ik niet precies daarin ben jij waarschijnlijk de expert aan je profiel te zien;)
Maar ze bedoelt waarschijnlijk Magnesiumsulfaat en Magnesiumoxide. Dat die niet goed zijn.

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:58

Mijn fjord heeft dat ook gehad, mijn hoefsmid zei dat ik op moest passen voor hoefbevangenheid als ze een te stijve manenkam krijgt, een teveel aan eiwitten zei mijn hoefsmid..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 12:43

Margreet schreef:

Magnesium is een scheikundig element, bij mijn weten zijn die niet synthetisch na te maken....

Laat me raden, zij verkopen de "goede"?

syntetisch was een beetje foute woordkeuze van mij
het moet zijn onorganisch!

en dat zij het verkopen is alleen maar handig
wij hebben even gekeken naar magnesium op internet
en die van bv de groene oss is veel duurder en ook nog eens niet het juiste spul (zit ook calcium in) en dat moet je juist niet hebben)
overal moet je betalen..
en duur is de magnesium bij paard natuurlijk zeker niet (die van de groene oss kost het dubbele )

het volgende staat op de site van paard natuurlijk:

*Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

*Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.
Laatst bijgewerkt door unamie op 19-03-06 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:46

Tuurlijk, als het op paard natuurlijk.nl staat klopt het allemaal
Moet zeggen dat ze wel heel overtuigend zijn, er trappen een hoop mensen in.
Zit een goeie marketing achter iig

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 12:51

Billy schreef:
Tuurlijk, als het op paard natuurlijk.nl staat klopt het allemaal
Moet zeggen dat ze wel heel overtuigend zijn, er trappen een hoop mensen in.
Zit een goeie marketing achter iig

ons paard is er gewoon beter qua stijfheid van de spieren
dus gelukkig voor ons paard zijn we "er in getrapt"

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:53

Heb je oook "goedkope" magnesium geprobeerd? Misschien was hij daar wel evengoed op opgeknapt

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 12:55

Billy schreef:
Heb je oook "goedkope" magnesium geprobeerd? Misschien was hij daar wel evengoed op opgeknapt

goedkoop is duurkoop heb ik al jaren ervaren!
zelf gebruik ook ook geen onorganische voedingsuppelemeten
gewoonweg omdat het niet goed opgenomen worden

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:14

Mijn paard is insulineresistent, met alle daarbij behorende klachten.
Ik heb vanaf de kerstdagen 6 weken lang magnesium gegeven. In eerste instantie leek de manenkam wat slapper te worden maar daar merk ik nu niets meer van.
Ik ga binnenkort nog een 'kuur' van 6 weken doen.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:01

Ik probeer even niet dom te doen, maar is -proteinate ook OK?
Zie eerste product links boven. http://www.uckele.com/shopping/agora.cg ... feedingred

Ik ken helemaal niks van chemie af om eerlijk te zijn.
Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het best wel goed is je paard magnesium bij te voeren.

Vroeger gaf ik mijn paarden steeds Tempralax van NAF. Totdat mijn DA me eens vertelde dat ik niet zoveel geld daaraan hoefde uit te geven, want Tempralax is gewoon magnesium sulfaat.
En gewoon 'Epsom Zout' die je spotgoedkoop bij de drogist krijgt is precies hetzelfde, ook magnesium sulfaat. Dus ben ik dan dagelijks een theelepeljte epsom zout gaan voeren en ja hoor zelfde effect, gewoon stukker goedkoper. Voor traileren voerde ik ze soms een soeplepel epsom zout en eentje die zag er precies gesedeert uit.

Nauw, als sulfaat niet voldoende opgenomen wordt, wil ik wel eens iets anders proberen, maar via Ndl bestellen is vaak nogal een rompslooi & wachttijd. Ik vond nu per toeval dit magnesium proteinate en vroeg me af in welk listje die behoort, anorganisch of organisch.

Dankjewel voor enig antwoord.
Groetjes, Patsy.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:07

een paardje dat ik nu bijrijd heeft ook een paar van deze verschijnselen.
- harde manenkam
- verder slap in zijn lichaam.
- snel hoefbevangen
- niet willen aanspringen in de galop ( niets aan zijn rug te zien)

komen deze verschijnselen een beetje overeen?
verder lief karakter, lief met borstelen ook.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 08:54

PatsyDB schreef:
Ik probeer even niet dom te doen, maar is -proteinate ook OK?
Zie eerste product links boven. http://www.uckele.com/shopping/agora.cg ... feedingred

Puur Magnesium is ongeschikt om te voeren: Magnesium voor consumptie bestaat altijd uit een verbinding tussen magnesium en "wat anders". Dat "andere" is bepalend voor de mate waarin magnesium kan worden opgenomen: magnesium-oxide is vrij goed bruikbaar, magnesium-chealaat nog beter. Magnesium-fosfaat of - sulfaat is daarentegen nauwelijks bruikbaar. Wat ook belangrijk is, is of er meerdere mineralen in het preparaat zitten. Met name calcium blokkeert de magnesiumopname en mag dus niet of nauwelijks in het preparaat voorkomen.

ik weet niet welk type magnesium proteinate is
maar voor de zekerheid zou je beter oxide of celaat kunnen nemen
als het in prijs niets uitmaakt zou ik het zekere voor het onzekere nemen en het laatste nemen
misschien kunnen ze bij paardnatuurlijk antwoord geven op je vraag over de magnesium proteinate

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:35

schopje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:18

goede schop van je

symptomen komen ook overeen met mijn pony, harde dikke manenkam in de zomer, onregelmatig lopen achter, overkruisd lopen in de galop, en soms behoorlijk slap zijn...

vraagje:
Citaat:
@ireentjuh
heeft je pony ook een hekel aan borstelen

mijne dus wel, je doet hem geen plezier met borstelen, modder eraf en meneer is er alweer zat van...
maar magnesium krijgt de mijne al in de vorm van zeewier, daar zit ook genoeg magnesium in dacht ik zo.

is magnesium trouwens het enige wat in zo'n geval goed helpt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 12:37

ellepel schreef:
mijne dus wel, je doet hem geen plezier met borstelen, modder eraf en meneer is er alweer zat van...
maar magnesium krijgt de mijne al in de vorm van zeewier, daar zit ook genoeg magnesium in dacht ik zo.[//b]

De meeste paarden krijgen tegenwoordig een dieet waarin mineralen in overvloed voorkomen, en het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat het paard een tekort aan magnesium kan oplopen. [b]Maar ironisch genoeg is het onder andere vaak juist die overvloed aan mineralen die een tekort aan magnesium in de hand werkt! Samen met enkele andere factoren, zoals de toename van insulineresistentie en veranderingen in de pH van de bodem, zijn deze verantwoordelijk voor een toename van het aantal paarden met een magnesium-tekort.

Een overmaat aan calcium, eveneens een mineraal, blijkt de magnesiumopname te verstoren. Calcium komt in voldoende mate voor in een natuurlijke voeding, bestaande uit gras en hooi. Calcium en Magnesium lijken in chemisch opzicht sterk op elkaar, en worden dan ook door het lichaam op dezelfde manier opgenomen en getransporteerd. Ga je nu de hoeveelheid mineralen (waaronder calcium en magnesium) kunstmatig verhogen, dan gebeuren er een paar dingen:

Het calcium komt nu meer voor in het voedsel, en wordt als eerste opgenomen.
Wanneer er genoeg calcium is opgenomen wordt de opname van calcium én magnesium (als neveneffect) geblokkeerd.
Er zijn maar liefst vier hormonen (PTH, ADH, calcitonin, glucagon) die reageren op het calciumgehalte van het bloed. Wanneer het calciumgehalte stijgt krijgen de nieren de opdracht om meer calcium uit te scheiden, maar omdat de nieren geen onderscheid kunnen maken tussen calcium en magnesium wordt hiermee het, vaak toch al schaarse, magnesium weggespoeld.
Doordat paarden meer calcium krijgen dan vroeger treedt een magnesium-tekort dus eerder op, zelfs wanneer er voldoende magnesium in de voeding voorkomt en de calcium-magnesium-verhouding theoretisch in orde is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:57

uhh...ja okee ,mooi geschreven hoor, maar wat houd het hele verhaaltje nu in?

geen zeewier meer geven?
wat dan wel?

enige wat ponylief krijgt is 3x per dag hooi en een halve kilo basisbrok.
dure supplementen ga ik niet kopen, zo rijk ben ik niet