Galbultjes in de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Galbultjes in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 21:53

Shannon merkte laatst op dat Maël boven de koten aan zijn achterbenen bultjes heeft, zogenaamde galbultjes.
ze zei ook dat het geen kwaad kan, maar dat het uiteraard beter is als ze er niet zitten.
weten jullie misschien wat ik er het beste aan kan doen? wel bandages, geen bandages, masseren, afspuiten....of gewoon zo laten.
even ter achtergrondinformatie, Maël staat in het land en heeft dus geen last van stalbenen of iets dergelijks.

Bon Jovi rules!


Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:07

Galbulten zijn toch een vorm van slijtage. Het is een ophoping van Synoviavocht (ik weet even niet meer of dit de goede spelling is). Normaal gesproken zorgt dit voor een goede geleiding.
Op zich kunnen ze niet veel kwaad zolang ze los zitten (ze zijn dan beweeglijk). Als ze vastzitten aan een pees geven ze wel grote problemen.

Je kan de galbulten masseren maar veel resultaat zul je daar niet bij boeken. Het is wel belangrijk dat je er rekening mee houdt in de training. Je moet het paard niet meer te zwaar belasten.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 14:33

slijtage? Maël is net drie maanden onder het zadel! hij moet van de zomer de sport in. nu is zijn training niet zwaar. ik rijd bijna elke dag (momenteel even niet door een klap tegen zijn voorbeen) en dan niet echt enorm heavy.
shannon heeft verder niets tegen mij gezegd over dat ik hem minder moest belasten, zij zei dat het niet echt erg is.
ik wilde gewoon weten welke beenbeschermers ik het beste kan gebruiken en eventueel extra middeltjes om ze weg te krijgen/te voorkomen...
minder belasten...tje ik zal het proberen, maar hij heeft het al helemaal niet echt zwaar. staat lekker buiten...

Bon Jovi rules!

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 15:09

Door een verkeerde been/hoef-stand kan het ook heel goed komen.
Een galbultje is meestal helemaal niet erg, maar je moet het niet negeren. Je moet het zien als een 'waarschuwing'. Hoelang zit die bult er al? Sinds jullie wat met hem/haar zijn gaan doen, of al eerder?

Als ie er altijd al zat, en als ie ook niet groter is geworden hoef je je geen zorgen te maken. Gewoon opletten of ie niet nog meer gaat groeien.
Als ie net nieuw is (of is gegroeid), dan moet je even een stapje terug doen hoor. Eventueel een DA of smid erna laten kijken.

Helaas is er helemaal niets aan te doen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 15:36

De juiste benaming is volgens mij (zachte) gallen. Als ze er eenmaal zitten kan je er inderdaad vaak weinig meer aan doen. Het ene paard heeft er eerder last van dan het andere. Wel kun je proberen de weefsels wat te verstevigen door regelmatig na het rijden de benen af te spuiten met koud water.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 22:41

pfoe, dit klinkt toch al beter als de eerste tip.
of de bultjes er altijd al hebben gezeten...ik weet het niet. heel slecht maar ik heb er nooit op gelet. dat zal ik nu dus wel gaan doen.
afspuiten na het rijden is voor mij ook geen enkel probleem. we hebben naast de bak een ouderwetse brandslang hangen die is daar perfect voor geschikt.
morgen ga ik waarschijnlijk voor het eerst weer rijden na de blessure van dinsdag...
maël heeft inderdaad een erg maffe stand van zijn benen, maar dat is voor. zijn hoeven staan echt naar elkaar toe, zelf een leek ziet dat. echt van die x-voetjes. alleen de hoeven gelukkig en niet de benen. binnenkort komt de hoefsmid om die voorhoeven even recht op ijzertjes te zetten en dan kan ie gelijk naar die achterbenen kijken. al staan die hoeven perfect recht.
nou, bedankt voor de tips!! Knipoog

Bon Jovi rules!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

gallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:37

De benaming van dit probleem zijn gallen. Met galbultjes kan je denken dat er een ophoping van gal zit maar dat is niet zo. Het is een overvulling van het bandenapparaat, ontstaan door een chronische ontsteking. Dit kan kreupelheid veroorzaken, maar hoeft dit absoluut niet!
Het wordt idd vaker gezien bij oudere paarden, die veel gewerkt hebben.

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 17:19

Misschien ten onrechte hoor ,
maar ik heb het idee dat jullie beantwoorders het over iets anders hebben ?

Misschien dat je een duidelijke omschrijving van de bultjes kan geven ,
het zou kunnen dat je er de verkeerde naam aan geeft en het nu verkeerd begrepen wordt ?

Als ik het mis heb sorry voor de bemoeial Knipoog maar het voelt zo aan alsof
je iets anders bedoeld dan de "zachte gallen" ?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:19

veel paarden hebben gallen op de achterbenen net iets boven de kogel. Op zich kan hetidd geen kwaad maar hou het in de gaten.

Toen Leys stilstond met zijn pees kreeg hij door minder training ook meer gal op het achterbeen. Nu ben ik 3 a 4 weken bezig en de gal wordt minder. Ik train heel gelijk matig en stap altijd uit op het harde afspuit met koud water doe ik nu om de dag. Mijn paard is nu 9 jaar en heeft echt super drooge benen en ik hou ze ook goed in de gaten. Ik krijg er vaak complimenten op. Ik rij nooit met bandages en als ik ermee rij is het voor de versiering en bieden GEEN steun. Ik wil dat mijn paard op zijn eigen benen loopt die benen en spieren moeten sterker worden ook al is de training zwaar.

Ik kijk altijd naar benen va paarden en valt me idd op dat veel jonge paarden al flink wat gal hebben. Slecht teken hoor ?? worden ze te zwaar getraind of verkeerd belast ?? Weet iemand of er ooit een onderzoek is geweest naar hetontstaan van Gallen Jantien weet jij er wat van ?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Chantal_1978, daiswees, ellepel, Facebook, Freddydeshet, Gitje1973, IASCrawler, Lauke, Noukie, Paloedie en 14 bezoekers