voor 4e keer hoefzweer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

voor 4e keer hoefzweer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 18:14

hey bokkers,
mn (vz) paardje heeft nu al voor de 4e keer ( vanaf zomervakantie 2005) hoefzweer, het is afgelopen zaterdag begonnen met kreupelen, toen heb ik niet gereden maar een beetje gestapt, maar het is nu vrij erg, hij komt amper uit zn stal.. ik poets hem op stal, ik durf hem er niet zo goed er uit te halen, morgen komt hoefsmid en als het nodig is DA..
is er ook iets dat hoefsweer kan voorkomen? of is er iets dat het juist veroorzaakt?

Groetjes, Inge

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:22

Tja een hoefzweer komt eigenlijk bijna altijd doordat ze ergens instappen.Ik weet niet of hij veel buiten staat,maar dan zou ik even het weiland of paddock nakijken.Ook zijn stal even controleren of er niets is waar hij in kan stappen.Maar weet je wel zeker dat het een hoefzweer is?Kan hij niet bevangen zijn?Dat geeft n.l vaak ook zo'n beeld of belast hij echt een been niet?

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 18:32

ja dat kan ik inderdaad nog wel eens extra controleren * doe ik ook al wel hoor!! * maar hij is laatst op de rontgen geweest, en daar was niets te zien,, dus het is wel echt een ontsteking..
hij kan wel op het been staan maar je ziet gewoon dat hij er veel pijn aan heeft..
Bedankt voor je reactie,
groetjes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:22

Wat heb je in de stal als bodembedekking liggen?

Heeft je paard ijzers?

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:31

We hebben zaagsel in de stallen, en hij heeft op het moment geen hoefijzers, die wil ik er ook niet meer onder denk ik.. maar zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Bedankt voor je reactie

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:20

Het is bekend dat van zaagsel fijne splintertjes in de witte lijn kunnen dringen en zo ontstekingen veroorzaken.

Dus je kan het uitproberen: óf ander strooisel óf je paard op ijzers..........

Vraag maar eens na bij de kliniek of de hoefsmid, die moeten dit ook weten!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 03:22

__inge__ schreef:
We hebben zaagsel in de stallen, en hij heeft op het moment geen hoefijzers, die wil ik er ook niet meer onder denk ik.. maar zou dat een oorzaak kunnen zijn?


Dat denk ik niet anders moest mijn paard om de haver klap hoefzweer hebben en dat heeft ze niet en ze draagt altijd ijzers.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:12

MSQuin ....... het probleem ontstaat just bij onbeslagen voeten als ze op zaagsel staan!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:14

En dan nog neem ik aan dat niet ieder paard daar last van heeft/gevoelig voor is, want mijn pony is alleen voor beslagen, en zou er dan dus achter problemen van kunnen krijgen, maar heeft dit echter nooit gehad

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:26

Op de achterbenen staat veel minder gewicht Yellowfish!
Algemeen bekend is, dat krullen wat meer kans op een hoefzweer geven. Bij een paard dat er gevoelig voor is is het dus beter om op stro over te gaan en anders op ijzers te zetten, en dat vaak uit te krabben.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:21

Het is inderdaad bekend dat zaagsel bij gevoelige dieren vaker hoefzweren veroorzaakt. Dus als er een mogelijkheid is om hem andere bodembedekking te geven, heb je kans dat het daarna een stuk minder wordt. IJzers kunnen wel helpen, maar dat is lang niet bij alle paarden zo.

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: voor 4e keer hoefzweer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:35

Zaagsel is inderdaad ook een boos doener van hoefzweren.En ja waarom de 1 wel en de ander niet zal wel altijd een raadsel blijven.Ik kom het in de praktijk ook wel vaak tegen dat het vaak bij hetzelfde paard regelmatig terug komt zonder dat er een duidelijke oorzaak is van hoe dit komt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:59

Dan heb je alleen wel een probleem als je paard vanwege luchtwegproblemen op krullen moet ipv stro

Fab heeft gelukkig nooit problemen met de voeten gehad, maar de hoefsmid heeft me er herhaaldelijk op geattendeerd hoe uitzonderlijk dat was!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:15

fabienne schreef:
MSQuin ....... het probleem ontstaat just bij onbeslagen voeten als ze op zaagsel staan!


dat is onzin. normale onbeslagen hoeven op schoon zaagsel krijgen geen hoefzweren. ik heb mijn onbeslagen paarden lange tijd op zaagsel gehad, eentje staat er nog op, en heb nergens last van gehad in die tijd.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:19

Mijn paard heeft altijd erg veel last gehad van hoefzweren en het kwam groten deels als ze haar ijzers kwijt was.
Ook heeft het veel te maken met een vieze stal, natte weides, hierdoor word de onderkant zacht en is de hoef gevoeliger voor een zweer.
Hoeven iedere dag goed uitkrabben. Ook gebruik ik Hoef&zool van de paardendrogist. En sinds ze goed op ijzers staat heb ik er nooit meer last van.

kenneth

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:25

paarden met ijzers krijgen ook gewoon hoefzweren dat heeft niks met ijzers te maken dus oplossing zet hem op stro want jouw paard is er gewoon gevoelig voor

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:35

kenneth schreef:
paarden met ijzers krijgen ook gewoon hoefzweren dat heeft niks met ijzers te maken dus oplossing zet hem op stro want jouw paard is er gewoon gevoelig voor


Daar geef ik je geen gelijk in! Mijn paard staat ook op ijzers als ik dat niet doe kan ik haar gelijk wel op stal zetten! Mijn paard is overgevoelig voor hoefzweren, en ijzers helpen wel zo staat ze niet gelijk met haar blote voet in aanraking met de grond.Ik snap jou ook wel, natuurlijk helpt het niet tegen alles, nee ze heeft zo nu en dan ook wel weer een hoefzweer. stenen kun je niet altijd vermijden. ZO op stal niets aan de hand, maar er hoeft maar weer een steen verkeerd te liggen en ze gaat er op staan mis.. En net zoals met de bak als de bak maar ietsje bevroren is hoef ik niet met haar bezig te gaan.
Natte stal ed heeft er in dit geval niets mee uit te staan want die word elke dag helemaal schoongemaakt , ze staat wel op stro ik weer zelf niet of zaagsel een probleem geeft kan idd maar zo!
Maar als je paard het heeft gelijk de hoefsmid erbij..

kenneth

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:50

nou ik loop 4 jaar stage bij een smid en zit op deurne (hoefsmidopleiding)
en in werk kom ik genoeg gevallen tegen met ijzers dus maakt echt geen verschil

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:58

Ja ik zeg ook niet dat je het met ijzers helemaal voorkomt! Nee zeker niet! Maar het helpt altijd iets meer om een hoefzweer te voorkomen, (advies van de hoefsmid)!Of bekijken ik en mijn hoefsmid dat nou zo verkeerd?

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:15

Mijn paard staat al 11 jaar robdom op ijzers, gewoon op stro en had ook regelmatig hoefzweren. Dit kwam o.a. doordat er in de bak houtsnippers lagen !!!!

Het hoeft dus niets te maken te heben met de bedding of wel of geen ijzers.

Daarbij is het ene paard er gevoeliger voor dan het andere.

Verder helpen zooltjes ook goed !!
Hij staat voor nu op wigzolen vanwege een peesblessure die hij ooit had maar vanaf de zooltjes ook meteen geen zoolzweren meer !!

Misschien zijn gewone zooltjes een optie voor je ??

kenneth

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:25

elcamino dat is wel waar met die zooltjes maar bij jouw paard is het ook nog voor zijn pees dus is het mooi meegnomen dat die dan ook geen zweren meer heeft maar een paard die geen peesblessure heeft/had moet je niet op zooltjes zetten

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: voor 4e keer hoefzweer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:53

Zoals ik al eerder aan gaf kan zaagsel wel degelijk een probleem zijn voor dit paardje.De 1 heeft er geen last van en de ander wel.Zou zeker eens proberen of dit de oorzaak zou kunnen zijn.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:58

ga mee met bovenstaande. Zaagsel leidt nu eenmaal vaker tot zweren als stro.

irmaz

Berichten: 4841
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: voor 4e keer hoefzweer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:47

Kan het niet iedere keer dezelfde zweer zijn die iedere keer weer opkomt, of is het aan verschillende benen?

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 07:21

Mijn paardje heeft ook al 2 keer een zweer gehad en vandaag kwam de smid er weer eentje tegen en die is nu verholpen. Bij mij staat mijn paard 24 uur per dag buiten zomer en winter, komt omdat het bij ons niet zo koud is. De eerste keer dat hij een zweer had heb ik de dierenarts erbij gehaald, deze zei dat het komt door de nattigheid (er lag een grote plas in mijn paddock) De hoefsmid zei tegen mij dat ik als ik iets zie betadine over zijn hoef moet spuiten, voornamelijk de witte lijn. Dit trekt de hoef in en dood de bacterien. Misschien heb je er wat aan.