Ja, een grasbeentje is het been wat een paard verder naar voren zet en altijd hetzelfde been. Dit been krijgt/heeft vergroeiingen en soms een klomphoef. Ik heb nog nooit gehoord dat een paard ervoor afgemaakt hoefde te worden maar wel dat het lastig weer goed te krijgen was en soms dat het niet meer geschikt was voor de sport (wel bijv. recreatie rijden niet al te intensief). Maar goed, een grasvoetje wordt het ook wel genoemd en de hoefsmid kent het vast ook wel en kan er meer over vertellen. Anders even googlen....
Het was wel ernstig want het paard is nog geopereerd maar sit heeft niet geholpen. In overleg met de DA is besloten om het paard in te laten slapen. Ik weet niet of de aandoening wat jij beschrijft datgene is wat het paard had. Ik weet het verhaal ook niet exact. Mijn vader vertelde het vanmiddag.
Bedankt voor jullie reacties. Ik had deze site ook al gevonden. Volgens mij was het niet deze aandoening. Zoals ik al eerder zei, ik zal eerst even goed informeren wat het nu wel precies was.
Volgens mij is een bokhoef aangeboren en ontstaat een graasvoet door de manier van grazen. Mijn paard heeft ook een graasvoet en daar is ze niet mee geboren. Later toen ze begon met grazen zette ze haar benen wijd uit elkaar. 1 ver naar voren en de ander ver naar achteren. Op die manier worden het voetje dat naar achteren staat steeds hoger in de hielen en omdat de toon (teen) korter. Graasvoetjes moet je dus goed bijhouden met de vijl. Een bokhoef moet gelijk als veulen gecorrigeerd worden anders kan het beestje vrijwel niet lopen.