Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:18

Hoi,

Ik heb een leuk paardje te koop gezien maar deze heeft een goedaardige metanoom ter grootte van een vuist onder der staart.
De mensen die haar verkopen zijn ermee naar de kliniek geweest en deze zeiden dat het geen kwaad kon maar dat het verwijderen ervan puur cosmetisch is.
De metanoom zou dan worden bevroren en dat zou 16 keer moeten.
Maar hij hoeft niet perse verwijderd te worden.
Nu wil ik graag wat meer hierover weten zowel positief als negatief.
En of het een reden is om het paardje niet te kopen.
En het heeft een beetje spoed.
Alvast bedankt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:34

metanoom is volgens mij altijd een goedaardig gezwel en is idd niet mooi maar ook niet gevaarlijk dus.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:44

Het heet melanoom. Kijk maar eens op google, dan vind je heel veel info. O.a. Melanoom is vermoedelijk de gevaarlijkste kanker gezien hij razend snel metastaseert. Eens hij is uitgezaaid is, is er nog weinig tegen te doen. ...

Is het een schimmel? Die hebben het nl. het meest. Vervelende is dat het vaak goedaardig is, maar dat er hoe ouder ze worden vaak meer bij komen en het dan niet altijd goedaardig is. Het is dus best een risico.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:45

Bedoel je geen melanoom?

EDIT: ja dus

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:10

bij schimmels komt dat vaak voor. mijn andalusier had er ook 1. je "moet" ze weg halen omdat ze steeds groter worden en op den duur bijv. (wat bij mijn paard was) te dicht bij zijn "gat" komt en dan zou hij dus niet meer kunnen mesten. de melanoom van mijn paard had een doorsneden van ong. 2cm. dat was wel te doen maar een grote van een vuist? dat vind ik erg groot dat zou misschien nieteens meer goed weggehaald kunnen worden....

oja....onder der staart? aan de onderkant van de staart? dat kan dus wel gevaarlijk zijn als het in de buurt van de sluitspier ofzo komt want ik heb verhalen gehoord dat ze om die reden hun paard hebben moeten laten inslapen......

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:11

Euh het woord komt mij wel bekend voor , maar ik zou je paardje toch laten keuren als ik jou was !

joypaard
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:10

Hoi hoi,

hier even mijn verhaal met mijn ervaringen met melanomen. Inmiddels 5 jaar geleden kocht ik mijn paard. Toen 10 jaar oud. Na 2 jaar ontdekte ik bij haar melanomen onder haar staartwortel en later ook op haar rug. Na advies van de dierenarts heb ik ze weg laten halen om uitzaaingen te voorkomen. Nu zijn we 2,5 jaar verder en heeft ze inmiddels weer meerdere melanomen onder haar staartwortel, rond haar anus en vulva, op haar rug en 1 bij haar luchtpijp. Vandaag heb ik de dierenarts laten komen om er weer naar laten kijken en deze ontdekte dus de melanoom bij haar luchtpijp. Bij mijn paardje zijn de melanomen naar binnen geslagen. Het is afwachten of het verder groeit en of ze er dan last van krijgt ( grote kans van wel ). Zolang ze pijnvrij kan leven mag ze lekker blijven leven. Het naar binnen slaan van melanomen gebeurt niet vaak. Sommige paarden hebben er helemaal geen last van en dan is het idd niet meer als een schoonheidsfoutje, maar ook kan het voor grote medische problemen zorgen. Ik zou geen paard aanschaffen waarvan bekend is dat hij/zij melanomen heeft. Puur om het feit dat het afscheid al snel kan volgen. Succes bij je beslissing. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

Groetjes Desire

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:06

Even iets heel anders:
Er zijn 400.000 paarden in Nederland waarvan heel veel te koop staan.
Waarom deze kopen met dit gebrek ????

Laten staan en verder kijken is mijn advies, ook al is het dier nog zo leuk.
Ga nou niet iets kopen waar je problemen mee gaat krijgen !!!

Kijk, als het jouw paard al is en hij krijgt het okee.... maar ga nou gewoon naar een ander leuk gezond dier kijken en zet deze uit je hoofd !!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:24

Ik denk ook niet dat het verstandig is. Ken ook de ervaringen van een schimmel met melanomen en die is er idd aan overleden. Bovendien is een gezwel ter grootte van een vuist waarschijnlijk toch ook hinderlijk voor het paard en krijg je er misschien last mee met rijden.
Hoe lief ie misschien ook is, ik zou er niet aan beginnen, je krijgt misschien een heleboel zorgen en teleurstelling die je nu nog kunt voorkomen. Als het nou een paard was dat je al heel lang kent en waaraan je gehecht bent is het wat anders, maar nu speelt dat nog niet.

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:25

Dat was ik inmiddels ook van plan.
Het ging erom dat ik het een leuk beest vond en ik wilde weten wat een melanoom inhield.
Toen ik hier de antwoorden kreeg ben ik behoorlijk geschrokken en heb dus ook besloten om verder te kijken.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:27

Ik heb deze zomer op stage een paard verzorgt en deze had ook een melanoom onder aan zijn buikt..
Die moesten ook regelmatig weggehaalt worden en kwamen ook steeds terug.

Het paardje was ook een schimmel en is nog jong, 3 jaar. Het was ook goedaardig zeiden ze.. Maar nu denk ik er wel anders over..

Ik vond het niet echt hinderlijk, het paard had er niet echt last van, en ze lieten het ook steeds optijd weghalen

Maar ik zou ook eerst goed nadenken voor ik hem zou kopen
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 08-03-06 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:29

Het paard van mijn vriendin (ook een schimmel) heeft dat ook gehad. Ze heeft er jaren geen last van gehad maar het is wel naar binnen geslagen en uitgezaait. Er was niets meer aan te doen toen en ze moest worden ingeslapen.
Bij haar was het ook goedaardig en zij dacht ook dat er niets kon gebeuren.

Sven002
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:09

Luusjee schreef:
Euh het woord komt mij wel bekend voor , maar ik zou je paardje toch laten keuren als ik jou was !



Dan word hij meteen afgekeurd

Inderdaad, lekker verder kijken!
Spijtig maar niets aan te doen. Je hebt hem nog niet diep in je hart zitten en kan me alle gemak afstand doen!

lekker verder kijken er zijn genoeg andere leuke

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:59

Meetje22 schreef:
Dat was ik inmiddels ook van plan.
Het ging erom dat ik het een leuk beest vond en ik wilde weten wat een melanoom inhield.
Toen ik hier de antwoorden kreeg ben ik behoorlijk geschrokken en heb dus ook besloten om verder te kijken.


Hopelijk loop je binnenkort tegen je - gezonde - droompaard aan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:19

goedaardig wil niet anders zeggen dan: zaait niet uit. Melanomen zijn bij paarden inderdaad minder gevaarlijk of problematisch dan bij mensen. Melanomen bij mensen zaaien vrijwel altijd uit, bij paarden zelden. Een kwaadaardig melanoom is ook niet zo makkelijk te behandelen. Een niet uitzaaiend melanoom kun je laten zitten of bij groei weg laten halen.

ter plekke gedraagt een melanoom (maar ook een andere vorm van celgroei als sarcoide) zich al een huidkanker. Met het verschil van niet uitzaaien dus. Voor ik een paard met een melanoom zou kopen zou ik eerst een goed gesprek met een da willen hebben. en in ieder geval hoort de prijs er stevig van omlaag te gaan.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:24

Melanoom, ik heb er een heel werkstuk over geschreven, net 2 weken geleden, het is een huidziekte, kijk ook op www.melanoom.nl en ik kan je de info sturen als je dat wil.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:27

punkies schreef:
Melanoom, ik heb er een heel werkstuk over geschreven, net 2 weken geleden, het is een huidziekte, kijk ook op www.melanoom.nl en ik kan je de info sturen als je dat wil.


punkies dat is een uitgebreide site en het klopt ook. BIJ MENSEN!
Een melanoom bij paarden is echt een ander verhaal. Dat is absoluut niet te vergelijken.

Zoals sarcoiden bij mensen ook heel erg gevaarlijk en agressief zijn en bij paarden doorgaans beperkt blijven tot 1 plek en niet uitzaaien. Kortom: interessant, maar ts heeft hier niets aan om te bepalen wat de risicos voor haar al dan niet aan te schaffen paard zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:52

Ik denk dat er over melanomen bij paarden nog lang niet zo veel bekend is over kwaadaardigheid. Wij hebben bij pathologie nl al meerdere paarden gezien met uitgebreide melanomen in en rond de darmen, maar ook in de hersenen, rond en achter de ogen, etc. Volgens de pathologen kun je niet zomaar aannemen dat een melanoom bij een schimmel per definitie niet kwaadaardig is. Het heeft niet alleen met uitzaaien te maken, maar ook met de soort cellen, de manier van groeien etc. En een melanoom rond de anus of op de staart is meestal suggestief voor nog meer melanomen ín het lichaam, waar ze dan op dat moment nog geen last van hoeven te hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:55

ik weet niet exact hoe het zit met melanomen en de mate van kwadaardigheid, maar in ieder geval is het niet zo agressief en snel dodelijk als bij mensen. Bij mensen is een melanoom een van de moeilijkste vormen van huidkanker om te behandelen.

Van sarcoiden is bekend dat de meeste vormen zich alleen plaatselijk gedragen als een vorm van huidkanker (d.w.z. wel groeien maar niet uitzaaien). Een sarcoide vorm van huidkanker bij mensen is vrijwel altijd het einde. Dus kennelijk is er iets in het metabolisme van paarden dat anders reageert op ongeremde groei als bij mensen.

vlietstede
Berichten: 21
Geregistreerd: 04-09-05

Re: Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:59

Ik heb een oudere Lusitano hengst die 4 jaar geleden een behoorlijke operatie heeft ondergaan in Belgie bij zijn eerste eigenaar. Hij had zoveel melanomen dat mesten onmogelijk werd. Men heeft toen zijn staart totaal geamputeerd, de endeldarm iets ingekort en de kringspierv erwijderd en de bilnaad schoongemaakt c.q. wat weefsel weggehaald.

Hij heeft op deze plekken geen melanomen van betekenis meer terug gekregen. Alleen zijn manen zitten wel wat vol. Verder is hij kip lekker, vrolijk en is nog zeer actief onder het zadel.

De operatie heeft vast veel geld gekost, maar hij was het wel waard.

Meestal rijden we hem nu zonder staart. Soms weleens met kunsstaart, maar dat is een gedoe om goed vast te krijgen.

Je kunt foto's van hem zien van afgelopen jaar op www.andalusiershow.nl kijk bij "Genio"

Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat je schimmel met melanomen er ook snel aan dood gaat. Ik heb meerdere schimmels op stal, en vaak na een aantal jaren krijgen ze wel van lieverlee enkele melanomen.

Als je paard het werkelijk zo erg heeft als mijn Genio het 4 jaar geleden had, dan is er dus toch wel een (prijzige) oplossing.

Maar een paard kopen. die al zo'n bal heeft zitten onder de staart, is natuurlijk wel een groter risico. Je weet niet hoe snel de melanomen groter worden en in de weg gaan zitten. Meestal groeien ze niet snel, maar die garantie kan niemand je geven.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:20

mijn shetlander heeft 2 knobbeltjes onde rhaar staart zitten en 3 bulten op haar ene achterbeen.
de dierenarts zei zolang ze er geen last van heeft er niks aan de hand is.

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Wat is een Metanoom ???? spoed!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:34

Hoi,

toevallig heb ik deze week een leuke discussie gehad binnen de vakgroep pathologie over melanomen, en melanomen metastaseren toch de nodige keren uit.

Melanomen komen ontzettend veel voor onder schimmels (tussen de 50 en de 80% van de schimmels ouder dan 15 jaar hebben melanomen).
In de meeste gevallen zijn ze goedaardig, en zaaien ze niet uit.
Echter zijn er ook zeker gevallen dat ze uitzaaien. Ze zijn dus potentieel maligne, waardoor je niet kunt zeggen dat je er nooit problemen van verwacht. In die gevallen is melanoom ook een verkeerde naam, en zou je beter melanosarcoom kunnen zeggen.
Bij pathologie zien ze wel eens metastases in spieren, in de bekkenholte of elders in het lichaam (kan overal zijn, zelfs in de hersenen.).
Het komt niet zo veel voor, maar het komt zeker wel voor. Dat is ook de reden waarom een aantal slachthuizen geen schimmels willen slachten.

Wat betreft de aankoop van een paard, zou ik zeker afdingen op de prijs, aangezien het een extra risico is voor de gezondheid van het paard.