hardnekkige oorontsteking, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

hardnekkige oorontsteking, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:48

aileen heeft nu al voor de derde keer achtereen (externe) oorontsteking...
Ze heeft nu al weer 4 weken oordruppels en hoewel het na 2 weken over leek te zijn, was het vandaag weer helemaal mis.
De DA zou het juist gaan uitspuiten na een maand druppelen, als het rustig was. Nou het is dus helemaal nog niet rustig.
Ik word hier zo moedeloos van...straks wordt het hoofdschudden een gewoonte.
Wie weet raad?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:58

Niet leuk zeg.. kan het niet zijn dat ze imuum is voor dat middel= Heb je al contact met je DA opgenomen=

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 23:09

wat dacht je, t is het tweede soort antibiotica, die heeft de DA gekozen nadat er een kweek van haar oorsmeer is gemaakt.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 23:45

please, is er NIEMAND die dit kent?

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:10

Mijn pony had ook vaak last van oorontsteking. Ik moest zijn oren van de DA (na de oorontsteking) preventief schoonmaken met babydoekjes met wat babyolie erop. Dit kun je om de dag doen.

Hij heeft geen ooronsteking meer gehad, sinds ik de oren preventief ben gaan schoonmaken.

Als hij oorontsteking had, dan ging ik niet rijden, hij mocht los in de paddock, in de stapmolen of ik ging met hem wandelen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 20:31

Ga je dan echt met de babydoekjes in de gehoorgang?

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 07:47

De DA heeft voorgedaan tot hoever ik met het doekje erin kon. Je mag niet al te diep, maar het gaat er vooral om, dat je de oorschelp schoonhoudt. Het vuil kan van de gehoorschelp los raken en in het oor terechtkomen, wat dan gaat ophopen en kan gaan ontsteken. Met je vinger kan je in het oor -langs de randen voelen- waar het oorsmeer met vuil is opgehoopt, als het veel is, kun je dit eerst met je vinger eruit halen, maar omdat die van jou al oordruppels heeft gekregen, zal het denk ik op het moment niet zo vies zijn.

Ik dacht altijd dat je het haar in de oor niet mocht knippen, maar bij paarden die vaak oorproblemen hebben, moet je de haren juist wegknippen, zodat het vuil er makkelijker uit kan (begrijp ik nog steeds niet helemaal, want het vuil kan er zo ook makkelijker in...).

Bij Mr. Ed hebben ze ook een klein flesje oorzalf (= ook voor honden en katten), die zou je ter preventie ook af en toe kunnen gebruiken: langs de randen in de gehoorgang smeren en dan het oor masseren tussen je hand, zodat de zalf goed verdeeld wordt.

Ik heb ook al eens een oorspray geprobeerd (Divoza), maar daar kwam een hele harde straal uit (geen nevel), dat vindt het paard niet echt prettig. Ik dacht dat het een productiefout was, maar het tweede flesje had precies hetzelfde probleem.

DianneM

Re: hardnekkige oorontsteking, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:43

Hardnekkige oorontsteking komt veel vaker voor bij koudbloeden als bij warmbloeden, omdat koudbloeden veel meer oorhaar hebben. Shetten zijn er ook bekend mee. Mijn paardje heeft het nog niet gehad gelukkig, maar knip wel regelmatig haar oren uit, zodat er niet hele klossen aan hangen. In de winter laat ik het haar wel zitten.

Wil je dierenarts het oor niet spoelen met antibiotica-oplossing?

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:29

Die van mij was een Welsh K/NWR, geen koudbloed, hij zal wel een uitzondering op de regel zijn geweest. Hij had ook niet veel oorhaar.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:28

ik heb het haar ook al weggeknipt. Volgens de DA zorgt dat haar voor te weinig 'ventilatie' waardoor er een warm en vochtig milieu heerst. Dat is het ideale klimaat voor bacterien.
Woensdag gaan we weer naar de kliniek, wellicht gaan ze dan de oren uitspuiten. We hebben het er al wel met hun over gehad. Helpt dat goed?
Ik zal mijn DA dan meteen vragen hoe de babydoekjes te gebruiken.

Gelukkig vindt Aileen het inmiddels prima dat ik met mn vingers of het druppelflesje in haar gehoorgang kom. Hoef ik tenminste niet elke dag te klooien met een praam.

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 07:38

Gelukkig dat je aan haar oren mag komen, veel paarden vinden dat maar niets. Dat scheelt straks een hoop ellende als je het preventief gaat schoonmaken en het haar moet knippen. Mijn vorige pony vond het juist fijn als ik aan zijn oren zat om het schoon te maken.

Ik heb nu een jong ding van bijna 3, toen ik haar net had, mocht ik totaal niet bij haar oren in de buurt komen, maar nu kan ik haar oren gewoon aanraken en vastpakken.

Bij mijn pony hoefde de oren niet te worden uitgespoten, dus ik weet het niet, maar het zal vast goed helpen!

Veel succes woensdag in de Kliniek en laat even weten hoe het is gegaan.

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:57

Wat houdt een oorontsteking in bij een paard? Symptomen enz? Ff nieuwschierig hoor...

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:23

Paradiso schreef:
Wat houdt een oorontsteking in bij een paard? Symptomen enz? Ff nieuwschierig hoor...

Het oor voelt warm, schudden met het hoofd, hoofd kantelen. Hangend oor.

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:50

En... hoe gaat het nu na het spoelen?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:57

HaileysComet schreef:
Paradiso schreef:

Het oor voelt warm, schudden met het hoofd, hoofd kantelen. Hangend oor.

Het enige wat ik aan Aileen heb gemerkt was knikken met het hoofd. In eerste instantie dacht ik gewoon dat ze dwars was. Na 2 weken ofzo ben ik naar de DA gegaan. Ik had nooit aan de oren gedacht, maar hij was er snel achter. Kantelen doet ze niet, de oren hangen ook niet en zijn niet warm. wel schuurt ze; ze had een kaal plekje vlak achter haar oor.

HaileysComet schreef:
En... hoe gaat het nu na het spoelen?

Op dit moment, met de medicijnen, valt het heel erg mee. vandaag gereden en ze knikt 2-3 keer, eigenlijk alleen bij het losrijden. Maar over is het nog niet...
A.s. woensdag komt de DA, met 2 man zelfs. Ben benieuwd of ze dan gaan spoelen. Dat wilde de DA nl. pas doen als de ontsteking wat tot rust was gekomen. Ik laat het weten!

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:58

Ik hoop dat het snel beter met je paardje gaat! Ik blijf het volgen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:40

Gisteren ging het toch weer wat slechter met rijden...
Vandaag zijn de oren uitgespoten, niet met een antibiotische spoeling maar gewoon met een zoutoplossing. Daarna heeft ze het oor schoongemaakt met watten.
Ook heeft de DA de oren voor mij uitgeknipt; ik was nog wat te voorzichtig geweest.
het rechteroor was nu wel goed (die was eerst het ergst) maar het linkeroor was nog vol troep. Verbaasde me niet, want ze schuurde altijd met de linkerkant van het hoofd tegen mij aan, de laatste paar weken.
Nog 1 week rechts druppelen en nog 2 week links druppelen; dan stoppen en zien hoe het gaat.

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:54

Gelukkig dat het al beter gaat met 1 oor, ik hoop dat het andere oor ook snel over is.

Sterkte en succes met je paardje!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 22:15

Bedankt!
Ben vanavond nog even wezen kijken, en heb gedruppeld.
Vanmiddag mocht het niet omdat de oren nog nat waren.
ze was gelukkig weer helemaal wakker.
Ik vind het toch altijd een beetje zielig gezicht hoor, als ze zo platgespoten zijn. Koppie helemaal laag, ogen half dicht, mond half open, lange sliert kwijl uit haar mond...
t was wel gemakkelijk voor de DA, die had geen krukje nodig. je kon haar hoofd zo naar beneden trekken...