Dikke uiers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Dikke uiers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 21:46

Mijn merrie begint inene wat dikkere uiers te krijgen. Niet zo vreselijk dik, maar wel dikker als ze normaal heeft. Vooral de puntje zijn dikker. Moet ik me zorgen maken??

PS ze is niet drachtig, was wel geinsimineerd vorig jaar maar is gust gebleven (gescant) en al hengstig geweest.

Verward

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 22:02

DA's zitten er wel eens vaker naast en verklaren een merrie gust, terwijl er 11 maanden later een veulen naast staat. Een opkomende hengstigheid gedurende een dracht komt ook vaker voor.

Wanneer is ze gedekt vorig jaar? Is het haar eerste veulen?

Ik zou het nog even aankijken. Als de uiers snel dikker worden en zijn zijn meer dan normaal warm kan het een uierontsteking zijn. Dan de DA erbij halen.

Zijn ze over 2 weken nog iets meer dikker én trekt het weg na arbeid dan kon ze toch wel eens drachtig zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:31

Staat ze op het land? Het kan ook door het jonge gras komen. Zeker nu met de regen het gras weer goed groeit.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 10:53

Nee ze staat ivm het weer nog niet op het land. Ze heeft geen koorts ofzo. Temp is gewoon normaal. Ze is niet anders als normaal, eet goed, speelt leuk met de andere paarden en is zo druk als altijd.

Ze is voor het laatst gedekt eind augustus (begin september), maar werd toen weer hengstig en is via de scan gust verklaard. Drachtig is ze dus volgens mij niet. En het zou haar eerste veulen zijn ja. Als het volgende week maandag nog dik is zal ik eens de dierenarts erbij roepen.

Verward

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 13:08

Is ze niet schijndrachtig?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 16:07

Yootha schreef:
Is ze niet schijndrachtig?


Nee, ze is hengstig.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 15:47

*Marije* schreef:
Staat ze op het land? Het kan ook door het jonge gras komen. Zeker nu met de regen het gras weer goed groeit.


Bij navraag stond ze toch wel een paar keer op de graswei. Wat doet het jonge gras dan??