Ik heb 2 Friese merries (moeder & dochter) en 1 ruin uit Rusland.
Met mijn ruin heb ik nog nooit problemen gehad na het inenten, met de merries wel
.Mijne ene merrie (7 jr), wordt echt doodziek als ze met Duvaxyn ingeent wordt; ze krijgt dan hoge koorts, die 4 dagen aanhoudt.
De voorlaatste keer heeft de DA haar dan ook met Resequin ingeent, waar ze goed op reageerde.
Afgelopen zat. had ik een andere DA, die ik vertelde dat de oudste geen Duvaxyn verdraagd. Ze had geen Resequin mee en heeft toen Cavallon geent. Ook hier reageerde ze prima op
.Haar dochter (bijna 3) was voorheen ook altijd met Duvaxyn ingeent en reageerde daar altijd goed op, vandaar dat ze dan ook besloot om bij haar gewoon weer Duvaxyn te nemen.
Zaterdag, zondag en maandag was alles in orde.
Gisteren avond wilden we de paarden nog even laten dollen in de binnenbak en normaal gaat die kleine dan altijd als een speer door de bak
.Gisteravond echter, bleef ze maar een beetje rond mij hangen en wilde echt geen stap verzetten
.Toen ik vanochtend kwam om te voeren, was ze ook al "raar". Ik heb haar in de gaten gehouden en besloot rond de middag om toch de DA maar even te bellen.
Koorts had/heeft ze niet.
De DA dacht dat we het nog wel even aan konden kijken, maar als ik het niet vertrouwde, moest ik haar nog een keer bellen, dan zou ze meteen komen.
Aan het einde van de middag heb ik haar nog een keer gebeld, want paardlief liep niet veel en als ze liep, leek het alsof ze zwaar gedronken had
.De DA kwam ook meteen en het blijkt dat zij ook erg allergisch reageert op de Duvaxyn, alleen op een andere manier als d´r moeder.
Ze is in de hals geent (links) en die kant ontlast ze volledig; vandaar ook dat ze zo scheef loopt en het lijkt of ze zwaar aan de drank is
.Ze kan ook d´r koppie nauwelijks naar beneden krijgen om d´r hooi te eten; dat heb ik nu maar in d´r trog gedaan.
De plek waar ze geent is, is wel wat harder, maar niet dik. Ze heeft nu medicijnen gekregen, dus ik hoop maar dat het morgen een stuk beter is.
Mijn vraag is: zijn er meer paarden die zo heftig op Duvaxyn reageren (wat in het algemeen zeer goed verdragen wordt!) en/of heeft dit wat met het ras te maken?
Mijn ruin en de 4 QH´s die bij mij op stal staan, hebben nergens last van en zijn ook allemaal met Duvaxyn ingeent! (behalve dus mijn oudste merrie, die had bij voorbaat al een andere ent-stof gekregen)