Allergische reakties na het inenten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Allergische reakties na het inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:30

Afgelopen zaterdag zijn mijn 3 paarden ingeent.

Ik heb 2 Friese merries (moeder & dochter) en 1 ruin uit Rusland.

Met mijn ruin heb ik nog nooit problemen gehad na het inenten, met de merries wel .

Mijne ene merrie (7 jr), wordt echt doodziek als ze met Duvaxyn ingeent wordt; ze krijgt dan hoge koorts, die 4 dagen aanhoudt.
De voorlaatste keer heeft de DA haar dan ook met Resequin ingeent, waar ze goed op reageerde.
Afgelopen zat. had ik een andere DA, die ik vertelde dat de oudste geen Duvaxyn verdraagd. Ze had geen Resequin mee en heeft toen Cavallon geent. Ook hier reageerde ze prima op .

Haar dochter (bijna 3) was voorheen ook altijd met Duvaxyn ingeent en reageerde daar altijd goed op, vandaar dat ze dan ook besloot om bij haar gewoon weer Duvaxyn te nemen.
Zaterdag, zondag en maandag was alles in orde.
Gisteren avond wilden we de paarden nog even laten dollen in de binnenbak en normaal gaat die kleine dan altijd als een speer door de bak .
Gisteravond echter, bleef ze maar een beetje rond mij hangen en wilde echt geen stap verzetten .
Toen ik vanochtend kwam om te voeren, was ze ook al "raar". Ik heb haar in de gaten gehouden en besloot rond de middag om toch de DA maar even te bellen.
Koorts had/heeft ze niet.
De DA dacht dat we het nog wel even aan konden kijken, maar als ik het niet vertrouwde, moest ik haar nog een keer bellen, dan zou ze meteen komen.
Aan het einde van de middag heb ik haar nog een keer gebeld, want paardlief liep niet veel en als ze liep, leek het alsof ze zwaar gedronken had .
De DA kwam ook meteen en het blijkt dat zij ook erg allergisch reageert op de Duvaxyn, alleen op een andere manier als d´r moeder.
Ze is in de hals geent (links) en die kant ontlast ze volledig; vandaar ook dat ze zo scheef loopt en het lijkt of ze zwaar aan de drank is .
Ze kan ook d´r koppie nauwelijks naar beneden krijgen om d´r hooi te eten; dat heb ik nu maar in d´r trog gedaan.
De plek waar ze geent is, is wel wat harder, maar niet dik. Ze heeft nu medicijnen gekregen, dus ik hoop maar dat het morgen een stuk beter is.

Mijn vraag is: zijn er meer paarden die zo heftig op Duvaxyn reageren (wat in het algemeen zeer goed verdragen wordt!) en/of heeft dit wat met het ras te maken?
Mijn ruin en de 4 QH´s die bij mij op stal staan, hebben nergens last van en zijn ook allemaal met Duvaxyn ingeent! (behalve dus mijn oudste merrie, die had bij voorbaat al een andere ent-stof gekregen)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 22-02-06 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:31

De mijne gelukkig niet, ze is een weekje geleden geënt en t is goed gegaan. Het moet toch logisch zijn, dat je paard allergisch is voor het een of t ander..

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:35

monteaura schreef:
... Het moet toch logisch zijn, dat je paard allergisch is voor het een of t ander..

Ehh, sorry... ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld ...

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 07:32

Jammer, niemand die me wijzer kan maken ?!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:53

Sterre ik heb het alleen gehad bij de schimmelenting. Lan had na een dag een enorme bult op haar hals en ging heel raar (idd een beetje dronken lopen). Er is toen iets cortizon-achtigs gespoten en na een dag of twee was het over.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:32

Ik heb met Sugar diverse nare reacvties op enten gehad. Het was zelfs zo extreem dat de DA suggereerde dat ik misschien beter maar niet meer zou kunnen enten, aangezien ze bij mij in een erg beschermde omgeving staan (geen andere paarden).

Ik weet niet of het middel waar ze oa op reageerde Duvaxyn is, maar het zou me niet verbazen.
Het wordt nu iig speciaal voor mij besteld en he gaat nu al 2 jaar goed.

Hiervoor heb ik idd een reactie gehad nog sterker dan die van jou. Haar hele nek zat onder de bulten, keihard, en ze kon ook haar nek niet aan de grond krijgen. Ik moest toen om de 2 uur een half uur koelen met ijs.

Het heeft dik 3 weken geduurd voor de bulten weg waren en hierna is ze nog maanden erg stijf geweest op de hals.

Ook is ze daarna een keer ge-ent met een 'levende'stof, hier heeft ze behoorlijk koorts van gehad en was er duidelijk ziek van.

Ze is 1x in de borst ge-ent en heeft daar een dikke vochtbult aan overgehouden (nu wel weg).
En 1x was er een DA zo 'handig' om niet eerst fatsoenlijk kennis te maken maar meteen de naald erin te rammen. Paard schrok en vervolgens kwam de naald er dus krom uit.

Je begrijpt dat de enttijd niet mijn favo tijd is

Vanavond zal ik de entstoffen even opzoeken voor je.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:36

Anya schreef:
Sterre ik heb het alleen gehad bij de schimmelenting. Lan had na een dag een enorme bult op haar hals en ging heel raar (idd een beetje dronken lopen). Er is toen iets cortizon-achtigs gespoten en na een dag of twee was het over.

ik heb precies het zelfde gehad met mijn paard.ook van de schimmel enting.ze kreeg hem in de borst en kreeg dar een bult die zo groot was als 2 tennisballen.ze kon ook haast niet lopen.ze is toen ook ingespoten(volgens mij was dit ook cortizon?)en na een paar dagen ging het al beter.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:45

Je hoort het inderdaad vaak wanneer er Duvaxyn is gebruikt!
De praktijk waar ik gewerkt heb heeft daar veel problemen mee gehad. en is daarom ook overgestapt op een ander middel waarvan ik de naam helaas vergeten ben...(iets van Equilles T Equenza of iets dergelijks)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:54

Ik heb net even in het boekje gekeken, maar het is bij mij juist de Duvaxyn waar ze wél goed tegen kan.
De Equilis Equenza was 2 jaar de boosdoener en de koorts heeft ze van de Proteq-Flu gekregen.

Ik hoorde wel van de DA dat het idd meestal andersom was en dat Duvaxyn meer problemen gaf, vandaar dat het eigenlijk weinig meer gebruikt wordt.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:11

was Equiles Equenza alleen bij jou de boosdoener of zijn er meer mensen met slechte ervaringen met dit middel...
Dit ent ik namelijk zelf ook.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 23:14

*Anya en Lorelei, mijn DA zei ook al dat deze reaktie vaak voorkomt bij die schimmel-inenting (was iets met So...).

*BlazingBoots, ik heb mijn (oudste) merrie in Ned. gekocht en daar was ze ook met Equenza geent. Ik heb toendertijd de vorige eigenaar opgebeld met de vraag of ze daar ook zo allergisch op reageerde. Dit was niet het geval.

Het schijnt dat ze hier niet veel Equenza meer gebruiken, alleen als iemand er specefiek naar vraagt. Hier stond Resequin bekend als zijnde het middel waar paarden slecht op reageren, bij jullie dus blijkbaar Duvaxyn .

Maar goed, ik kreeg even de indruk dat het aan het (Friese) ras lag dat ze er niet goed op reageerde, maar dat is dus niet het geval .
We hebben alleen bij mijn 3-jarige juist Duvaxyn genomen, omdat zij er de vorige keren wel goed op reageerde!
De mama heeft nu Cavallon gekregen, evenals mijn ruin. Daar ze daar beiden goed op gereageerd hebben, krijgen ze dat bij de volgende inenting alle drie.

Bedankt voor jullie antwoorden !

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:04

Mijn pony (Connemara) was ook met Duvaxyn geent. Ze was ca. 1,5 week lang stijf op de plek waar ze was geent (kon niet normaal lopen, leek wel kreupel) Mijn VA zei dat het niet van de enting kon komen, maar ik geloof er niks van want de dag ervoor had ik nog gereden en was er niets aan de hand.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:12

Is het niet verstandiger om dan de volgende keer in de borst te laten enten i.v.m. die reactie?? Niet dat je dan hetzelfde spul neemt, maar je weet maar nooit.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 09:53

Vonnie, dat zei mijn DA idd ook al! Bij ons geen Duvaxyn meer én in de borst.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:16

heey

die van mij kan ook niet tegen duvaxyn..de andere 2 weer wel..
ze enten ook in de hals, maar voortaan in de borstdat is beter heb ik gehoord en niet meer duvaxyn

Soraya92

Re: Allergische reakties na het inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:17

mmm,mijn paardje krijgt morgen een schimmelenting,ik hoop maar dat ze daar vrij normaal op reageerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:20

Toevallig net met de DA er over gehad. Mijn paard heeft er geen last van maar vond het wel interresant om te weten.

Hij had het er over dat je bij andere dieren vaak ziet dat het vanuit een vitamine gebrek kwam. En dan met name het gebrek aan selenium..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:21

Hele oude koe die hier uit de sloot worde gehaald Haha!