Harde bultjes op de rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 21:21

Mikey schreef:
Zoals ik al zei: die ontstoken talgkliertjes onstaan door het schuren van huid over gespannen spieren (moeten ze wel onder het zadel zijn natuurlijk) Dus zijn de spieren te hoog gespannen en dat moet veranderd worden (andere manier van rijden om spieren los te maken of een fysio laten komen)


Ja das dan erg lollig want hij heeft ze beide keren ontwikkeld in een periode waar die op rust stond en dus niet onder het zadel kwam Haha! en wel in het land stond.
Maar ik moet erbij zeggen dat er bij hem geen talg uitkomt en het word ook niet kaal. Volgens Rodinde zijn het bultjes ontstaan door wormenlarven van een niet goed aangeslagen wormenspuit,
tevens vertelde me ze dat ze iets heeft om het weg te spuiten?
Mocht dat nodig wezen na actie ondernemen zelf (restantje ofzo), maar zoals ze ook al zei is het dan meer voor de schoonheid omdat hij er zelf geen last van heeft.
Laatst bijgewerkt door orri op 07-05-02 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:17

En die van mij toen hij vakantie had in het land: kwam op een dag met bultjes uit het land.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:18

Hij heeft er trouwens wel last van want het jeukt Huilen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:57

Toevallig die van mij heeft het ook. De ene dag was er nog niets aan de hand, de volgende dag zaten er opeens 2 bultjes op z'n rug, verder niet pijnlijk. Op dat moment was die al 2 weken niet onder het zadel geweest, dus wat het nou is? Zou ook wel een goede remedie willen weten.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:08

De mijne had die vieze talgzooi nadat ik er 6 weken niet op had gereden vanwege m'n gebroken rugbotje dus van het zadel kwam het niet. Ik heb ze goed schoongewassen met shampoo met een druppeltje teatree erin totdat de talgkorstjes wegwaren. Nu zitten er kale plekjes die ik insmeer met jojoba olie met teatree en ik hoop dat er weer haar op komt. De bulten zijn weg en de talg ook. Verder heb ik van de paardenwinkel een zak met reinigingskruiden voor de darmen gekregen om eea van binnenuit te ondersteunen. Ik hoop dat ze nu wegblijven want het ziet er maar zielig uit met al die kale plekjes.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:09

Kun je geen foto's maken Natascha? als iedereen dat nou doet van de bultjes op zijn haar paard en eventuele kale plekjes dan kunnen we ze vergelijken of onderscheiden van elkaar Haha!

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 12:56

Fitz zijn bultjes zijn inmiddels bulten geworden. Ik denk er toch aan om de DA even te laten kijken.
Niet dat hij er last van heeft, maar ze horen er gewoon niet te zitten.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:12

Ik heb sterk het vermoeden dat het iets heeft te maken met het nieuwe weidegangseizoen. Paarden komen weer lekker in de wei, toch al snel te lang ipv eerst opbouwen met 1 uurtje per dag. Daarbij komt dat ze bij het verharen heel wat energie nodig hebben, en volgens mij, net als mensen, de afvalstoffen van de winter ook nog wat kwijt moeten raken.

Dus als een veearts zegt dat hij mogelijk ergens gevoelig voor is, dan klopt dat denk ik wel. Het punt is alleen dat mijn ervaring met veeartsen is dat ze zo weinig naar het totaal kijken, maar alleen de kwaal behandelen of niet...

Je moet wel goed kijken of die bultjes geen onderhuids gelegde eitjes van insecten zijn. Als dat het geval is moet je er zeker niet op gaan drukken, want dan kun je afschuwelijke ontstekingen krijgen. Er zijn goede middeltjes tegen te krijgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:15

Mikey, schuren van huid over gespannen spieren lijkt mij toch niet echt. Mijn paard had bultjes toen ze stilstond. En toen een half jaar niet terwijl ze gereden werd. In de winter werd het weer erger. Ik hou het op warmteophoping en schruren van dekje of deken, waardoor bacterieen een kans krijgen om de talgklieren te ontsteken. De bultjes gaan in ieder geval weg als de deken zoveel mogelijk afgaat, en sinds ik met een dekje met bultex kern rijd....

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:46

Het zijn bindweefsel bultjes, daar kun je weinig aan doen volgens mijn DA. En het heeft niet altijd te maken met schurende dekjes enzo. Het komt omdat ze altijd zweten op die plek.
Je kunt er een bloedsomloopstimulerende creme opsmeren, zoals Arnica, en kruidenwondzalf. Die van mij heeft het ook, maar ze worden wel minder !

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 20:17

Dit is een oud topic.
Inmiddels heb ik ze in laten spuiten met ontstekingsremmers en het is al voor de helft verminderd. Ik ben er nog over na aan het denken of ik ze nog een keer in laat spuiten.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 20:18

Dit is een oud topic.
Inmiddels heb ik ze in laten spuiten met ontstekingsremmers en het is al voor de helft verminderd. Ik ben er nog over na aan het denken of ik ze nog een keer in laat spuiten.