* Cornage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

* Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 14:17

Is het mogelijk dat cornage op latere leeftijd (14 jaar) ontstaat? En zo ja, wat kan daarvan dan de oorzaak zijn?

Mijn arabier heeft als 8-jarige een stevige bronchitis gehad, is daarvoor behandeld en was daarna weer in orde. Vorig jaar, hij was toen 13, heeft hij na een lange periode van stilstand (MKZ) een lichte bronchitis gehad weer. Een bronchoscopie wees dat uit en een onderdrukmeting van longen was toen in order.

Nu, in februari hoorde ik weer een licht rocheltje, met name wanneer hij "in de krul" loopt. Hij hoest echter niet (de vorige keren trouwens ook niet). Bronchoscopie werd niet nodig geacht, voor 10 dagen ventipulminsiroop gekregen plus een kuur van prednisolon capsules (7 dgn 3 capsules, 7 dgn 1,5 capsules, 7 dgn 1 capsule). Nog steeds hoor ik in 't werk echter een geluid alsof 'm er nog iets dwars zit. Zou dat cornage kunnen zijn?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 20:20

Cornage is een aandoening die wordt veroorzaakt door het afhangen (verlamming) van een van de stembanden. Ik heb begrepen dat het vooral voorkomt bij grote warmbloedpaarden en vaker bij hengsten dan bij merries.
De oorzaak kan erfelijk zijn, maar het ontstaat ook vaak na infecties aan keel of luchtwegen.
Wanneer de luchtstroom door de luchtwegen groot is, dus vooral tijdens arbeid, brengt de lucht de afhangende stemband in trilling. Dit is wat een piepend of fluitend geluid geeft.
Over het algemeen heeft een paard hier weinig last van, al kan het het uithoudingsvermogen wel enigszins verminderen. In ernstige gevallen is een operatie mogelijk waarbij de stemband wordt vastgezet, maar dit is erg ingrijpend.

Ik denk dat het zeker mogelijk is dat je paard cornage heeft, maar denk dat je dat het beste door de veearts kunt laten vaststellen.
Succes!

* To Belg, or not to Belg *

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

het kan ook als cornage klinken, zeker na ziekte....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:58

hoi,
mijn paard is een jaar of drie geleden behoorlijk ziek geweest. Ze is er gelukkig bovenop gekopen maar hield er in eerste instantie een hijgerig, piepend geluid aan over. Zeker in galop, maar je kon het ook al horen in draf.

Diagnose was cornage als gevolg van haar ziekte. Ik moest er maar gewoon mee rijden want het was niet erg genoeg voor een operatie.

Een andere dierenarts vertelde mij dat het niet perse cornage hoefde te zijn (dat kun je alleen zeker weten als je ook naar de stembanden kijkt). De laatste dierenarts heeft gelijk gehad! heeft heeft een half jaar geduurd, maar het gepiep hield op en het gehijg ook. Dus het hoeft niet perse cornage te zijn.

succses,
Anya

correlien
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: monster

cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 00:05

zou kunnen komen na een wat zwaardere bronchitis, maar als je een bronchoscopie laat doen weet je het zeker. Als je paard het (erg?) heeft kun je hem inderdaad laten opereren dat is een operatie waarbij ze een van de stembanden als het ware vastzetten. Cornage betreft meestal de linker stemband en zie je het meest bij grote langgelijnde paarden.
De operatie is op de tijdsduur na heus niet heeel erg ingrijpend hoor. wij doen er een stuk of tien per jaar, en die lopen allemaal vrij snel weer op hun oude niveau en.. zonder geluid!
succes! Knipoog

zorg en hou van je paard,houd van leed hem bespaard. geef hem eten en een dak boven z'n hoofd,want bedenk wie hem van z'n vrijheid heeft beroofd...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lyanne_sanne, Trendiction, xTammyy en 88 bezoekers