AUB lees dit en misschien weten jullie iets...???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol

AUB lees dit en misschien weten jullie iets...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 10:37

Afbeelding
Waarschijnlijk is hierboven een filmpje te zien van mijn paard. Zoals te zien is kanteld hij zijn hoofd op een vreselijke manier. Hij heeft hier een halster om en de longe staat onder geen enkele spanning. Hij doet dit zowel linksom als rechtsom. Ook als hij los loopt in wei of bak. In alle drie de gangen maar in stap het minst. Het is begonnen in augustus toen was hij licht atactisch (coördinatie probleem) en het hoofdkantelen is er in november bij gekomen. Mijn paard is al door verschillende veeartsen onderzocht en door Rodinde Hoogenraad 2 keer behandeld en staat nu al weken in Utrecht. Heel veel onderzoeken gedaan, er zijn röntgenfoto's en Ct scan gemaakt enz.
Misschien is er iemand die ons nog kan helpen die mogelijk iets dergelijks mee heeft gemaakt en ons op het goede spoor kan zetten. Alvast bedankt!!!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:40

Jeetje....... *is even verbaast......

Ik ken wel paarden die dat doen als ze spelen maar op zo'n manier. Is het niet dat er iets mis is met de hersenen aan de hand van het atactische ??? Of konden ze op de CT niets vinden ??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:43

Als ik dit zie denk ik meteen aan de eerste halswervel die scheef zit. Ik an het filmpje niet zien (zie alleen een foto). Kantelt ze maar naar één kant? Bel anders Eric Laarakker eens. Dit is een holistisch dierenarts die ook fysiotherapeut is. Hij is erg goed. Mijn paard kantelde ook heel erg met zijn hoofd en het bleek dat bij hem ook zijn eerste halswervel een kwartslag gedraaid was en daardoor zijn hersenen te weinig zuurstof kregen.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:44

Zoiets heb ik nog nooit gezien. Het ziet er wel appart uit.
Ik wens je succes naar een oplossing!

aminah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:44

of misschien iets met zijn oren? ...marja als hij het alle 2 de kanten op doet is dat misschien ook weer niet logisch..
mijn beesie doet het ook wel eens maar dat is idd meer spelen en dan maar heel even...

WiMa

Re: AUB lees dit en misschien weten jullie iets...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:48

dit is inderdaad wel heel erg..ik ben niet zo weg van utrecht.daar zitten studenten die moeten leren. ik zou kijken naar een andere kliniek.
Wellicht dat er dan meer uit komt..Zijn de tanden/kiezen nagekeken?Zit er een nekwervel dwars?Misschien oorontsteking?

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:58

Jeminee, shrikt hier even, heb het nog nooit zo erg gezien....

Lijkt idd wel iets met haar hoofd/hersenen te zijn ofzo, misschien vocht wat drukt, maar ik zou het niet durven zeggen want als er al veeartsen bij zijn geweest....

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:03

Ik zal zeggen, haal er een fysio bij... deze kan het paard ook geheel onderzoeken en waarschijnlijk krijg je dan ook de opdracht om op een bepaalde manier te 'trainen'. Succes

pol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 11:06

Op de ct scan konden ze wel wat kleine afwijkingen vinden maar die konden volgens de prof. niet lijden tot dit zeer aparte beeld. In Utrecht hebben ze eigenlijk nog nooit een paard gezien wat dit beeld zo liet zien. Op heelkunde hebben ze eigenlijk geen mogelijkheden/opties meer om dit op te lossen of eigenlijk zelfs een goede diagnose kunnen stellen. Hij is zelf onder narcose geweest en ze hebben met een scoop in zijn oren gekeken om te zien of daar mogelijk een middenoor ontsteking was oid. Gebit oké. Bedankt voor het meedenken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:57

t lijkt net alsof op het filmpje hij zijn binnen achterbeen niet goed wegzet, wat ik zie dat de pas niet goed word afgemaakt..

misschien zie ik t helemaal verkeerd hoor, maar ik zou haast denken dat hij doordat hij dat achterbeen niet goed gebruikt er dus een denkbeeldige lijn doorloopt helemaal tot aan het hoofd.

ehh moeilijk uitleggen hoor, maar ongeveer zo:

trek een lijn vanaf de kogel door tot aan de heupen, dan trek je die lijn aan de zij/bovenkant van de rug door tot aan de oren..

op het filmpje meen ik ook te zien dat de linker heupknobbel iets hoger ligt dan de rechter( als je achter het dier staat de linkerkant)

poeh..ik ben helemaal geen veterinair ofzo hoor, maar ik kan me ergens voorstellen dat dit dier een probleem heeft in dit linker achterbeen, en de heup die daarbij hoort.

als je dan een vorm van spanning krijgt in dat gebied gaat hij zich vastzetten op die kant wat resulteerd in het kantelen van het hoofd omdat de boel aan die kant op spanning staat..

bekijk het zo:

er zit een blokkade in die denkbeeldige lijn, waardoor er ergens een spierspanning ontstaat, of misschien een zenuw die bekneld zit, of niet het juiste signaal doorgeeft..

doordat hij die spanning dus voelt probeert hij dat op te rekken, door het hoofd te kantelen net als de mensen die hun nek gaan strekken. als ze vastzitten in de rug. die hebben dan een stijve nek, en gaan hun nek ook scheef strekken om die spanning weg te halen.
( volg je me nog?)

hmm...beter kan ik het haast niet uitleggen, ik heb er dus geen verstand van hoor, maar op een of andere manier komt t bij mij zo over...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:02

Misschien kan thermografie een oplossing bieden?
Wat zei Rodinde over je paard?

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:02

Is je paardje gechipt? daar hoor ik ook rare dingen over dat ze daar last van kunnen hebben!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:05

Misschien is een fysio een goed idee. Je kan het altijd probeer.

De theorie van ellepel klinkt erg logies. Ik vind hem ook niet helemaal zuiver lopen achter. Misschien zit er een blokade ergens dat door trekt naar zijn hals?

Veel veel sucses!

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:12

Mijn paard had een keer de binnenkant van haar oor opengehaald waardoor er bloed inliep en liep toen ook op zo'n manier, maar jij geeft aan dat dit al onderzocht is. Erg raar. Heel veel succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:18

ik heb t filmpje nou al zo'n 20 keer bekeken haahah!

lijkt me dat in die lijn die ik vertelde er een blokkade kan zitten net achter de schouder, of rond het schoudergebied, ter hoogte van waar normaal het zadel zou zitten zeg maar.

of net rond het gebied bij de flank, de lijn waar de haren de andere kant op groeien dat gedeelte....een van de twee gedeelten, maar heb t gevoel dat t toch meer bij de schouder ligt op een of andere manier.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:28

als alle wervels(hoofd tm.de staart) goed bekeken zijn, ben ik bang dat dit paard een beschadiging in de hersenen en /of de zenuwbaan heeft opgelopen......destemeer omdat hij het ook doet als hij in de wei loopt, de cöordinatie hoofd-achterbeen (dragend) is duidelijk verstoord!
Hetzelfde beeld zie je ook bij mensen met een gedeeltelijke dwarslaesie.......Hoe reageert hij op de rechte lijnen met dubbele longe en met steun op schouderhoogte?

pol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:59

rosso nov.movHier nog even een filmpje maar dan rechtsom!
Het linker achterbeen is mijn inziens ook de zwakke schakel. Het is het been dat hij als hij van halthouden naar stap gaat ook wel eens vergeet?! Het is ook het been dat wanneer je hem om de voorhand een keertwending(links) laat maken zijn linkerachterbeen achter het rechterachterbeen plaats. Mijn paard is tijdens mijn vakantie in augustus naar mijn trainer geweest en is daar in het land uitgegeleden/gevallen. Meer weet ik daar ook helaas niet van. Na mijn vakantie natuurlijk naar de veearts die constateerde licht atactisch. Naar Rodinde (Fysio en veearts) heeft hem behandeld en geprobeerd zijn heup rechter te krijgen (links inderdaad hoger). Zij kon eigenlijk niet meer voor hem doen. Vandaar Utrecht om toch zeker te weten dat een en ander uit nek hals oren tanden e.d. kon komen.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:02

Jezus, ik sta echt paf.
Dit heb ik nog nooit gezien.

Ik denk dat ik met ellepel meega.
Succes ermee!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:15

misschien een headshaking variant??? omdat hij het langs twee kanten doet, en ook in de wei. ook een halswervel lijk mij goed mogelijk. een blokkade in de shouder lijkt me niet zo, omdat hij het langs twee kanten doet. of hij zou een aandoening moeten hebben aan beide kanten. het kan dus ook een allergie zijn...

het kan eigenlijk heel veel zijn, gelukkig wordt he nu helemaal onderzocht, iig succes ermee!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:18

Als rodinde hoogenraad je al geholpen heeft, kan je een probleemin de wervelkolom al uitsluiten denk ik. Misschien dat in dit geval een holistisch dierenarts wel helpt... Eric laarakkers of steffie van de laarse oid. Renske20 heeft goede ervaringen met steffie van de laarse.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:25

Jeetje wat ontzettend naar op de eerste plaats!!

Ik zweer zelf bij osteopathie: kijk eens op www.paardenosteopathie.org

Hans Lenselink is heel erg goed. Een stalgenootje van mij liep al 1,5 jaar te klooien met dierenartsen en fysio's voor een ernstige schouderblessure. Ze zag het niet meer zitten. Toen heeft ze hem laten komen en haar paardje is inmiddels genezen verklaard!

Heel erg veel sterkte!

Het klinkt mssn raar: maar kun je niet iemand met je paardje laten praten?

pol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:26

Afbeelding

treintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:46

Hmmm, hij doet het niet de hele tijd.... Maakt het uit als je druk erop zet? Voor de rest sluit ik me aan bij anderen: is het gebit nagekeken door een goede paardengebitsverzorger (zelf vind ik JAmie Stouthamer een zeer goede), heeft hij misschien iets vastzitten qua spieren (wij hebben net Kerry Sharp gehad en zijn zeer enthousiast over hem, hij doet eerst een VRIJBLIJVEND consult voordat hij met een rekening komt, daarnaast past hij verschillende methodes toe en niet maar één techniek, kijk maar eens op www.kerry-sharp.nl), misschien is het een soort tik dan betekent het dat hij er een goed gevoel door krijgt.... hmm lijkt mij niet, maar je weet het nooit!

Veel sterkte ermee! Ik hoop dat het op te lossen valt!

pol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 15:03

Headshaking is iets wat wel genoemt is door "Utrecht". Ik heb me er een heel klein beetje in verdiept maar ik kan geen verband vinden tussen hoofdschudden en atactie en coördinatie probleem.
Ik heb mijn paard vanaf augustus niet meer bereden omdat dit volgens de veeartsen zeer gevaarlijk is. Het paard valt namelijk ook wel eens of dreigt te vallen. Ik heb hem al die tijd alleen aan de longe + halster gehad. Toen hij begon met hoofdkantelen ben ik niet doorgegaan met longeren. Hij ging wel dagelijks in de bak en wei. Na de tweede behandeling van Rodinde(waar ze het bekken behandeld heeft) is dus dat kantelen begonnen. Rodinde en in Utrecht zijn ze er van overtuigd dat dit probleem niet een halsprobleem is. Ze hebben hem nu een aantal keren verdoofd bij zijn hals / nek en het beeld (kantelen) bleef gelijk. Hij doet dit dus niet door een pijn uit zijn nek. Via de scoop hebben ze wel kunnen zien dat hij een kleine afwijking heeft in zijn rechter luchtzak?! Ik zie ook wat "ellepel" ziet dat linkerachterbeen dat niet de pas volledig afmaakt. Verder is hij natuurlijk in mijn vakantie gevallen. Met zijn achterbenen uitgegleden. Maar het is dus een mogelijkheid dat door het "heup probleem" hij probeert te compenseren met zijn hals?! Voor alle duidelijkheid hij laat dat kantelen steeds zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:05

dat filmpje van de andere kant..poeh ik vind t echt niet mis!

je ziet gewoon heel duidelijk bij het stappen al dat het linker achterbeen gewoon niet goed meegaat.

als jij ( ben jij dat op t filmpje?) het commando geeft voor draf, zie je dat hij met het hoofd een beweging maakt net alsof hij wil zeggen:
" ik wil wel, maar mijn lichaam gaat niet mee"
hij schud met zijn hoofd, de oren gaan naar achter en dan pas gaat hij de draf in..

zodra hij overgaat in draf zie je dat het linker achterbeen, maar trouwens ook met linksvoor een soort hupje maakt, met dat been zet hij de draf in ,maar niet op een goede manier, kijk daarbij ook naar het dragen van de staart, t lijkt alsof hij daarmee juist naar rechts ( naar binnen) wijst, teken dat er links iets vastzit toch?

dat hupje komt mij ontzettend bekend voor, mijn eigen pony heeft die soms ook, teken van een ( bij hem) schouderblessure ...

zie je trouwens wel dat zodra dat hoofd naar de grond gaat dat alles dan prima is??
dan zie ik geen onregelmatigheid,beide achterbenen dragen heel mooi zijn massa, t hoofd is stil en de rug draagt heel mooi!

ik weet haast absoluut wel zeker dat het hier om een probleem gaat van de linker boven lijn van het paard, of hij zit ontzettend vast, en dat er wervels zodanig op elkaar drukken dat een normale doorgifte van signalen niet mogelijk is, of er is iets anders aan de hand ...

nogmaals, ik ben geen veterinair hoor, heeft dit dier ooit ens vastgelegen of een val gemaakt?