Bultjes? Wat kan dit zijn? [met foto!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Aise_

Bultjes? Wat kan dit zijn? [met foto!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:25

Hallo allemaal,

ons bijrijdpaard heeft sinds een aantal dagen ineens heel erg last van bultjes.
Het zit alleen aan haar rechterkant en alleen in 'groepen' op haar hals, buik en schouder, achterhand en bovenbenen.
Waar deze bultjes zitten is het iets warmer.
Het is geen schimmel.
Wat zou dit kunnen zijn?
Ze heeft sinds kort een nieuwe deken, kan het daardoor komen? Of een allergische reactie? Maar waarvoor, want haar ritme of voer is niet veranderd. Ze voelt zich ook totaal niet ziek, is heel levendig en vrolijk.

(her)kent iemand dit?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:27

misschien geprikt door een insect op die plekken?

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:28

Ja dat dachten wij eerst ook, maar er zijn helemaal geen insecten in de winter.
Ze heeft in de zomer wel last van zomereczeem, maar die mugjes zijn er in deze tijd van het jaar niet. En het zit ook niet overal, maar alleen op alle plekken waar haar deken gezeten heeft. (daarom dachten wij aan een reactie op de deken)
ik had zoiets nog nooit eerder gezien

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:29

Dit heeft een van mijn verzorgpaarden ook, de dierenarst heeft gezegd dat het niks ernstigs is.
We hebben ook een stukej op kweek laten zetten maar het was geen basterie of virus ofzo.
Als je vaak en goed poetst komen de bultjes vanzelf los, je moet ze er vooral niet uit gaan trekken als ze bijna helemaal los zitten, want dat doet ze ongelooflijk veel pijn.
Er komt dan een stuk huid met etter eronder mee, en krijgt een kale plek, maar er groeit later weer haar over.
Ze hebben hier alleen maar last van in de winter.
Maar nogmaals, de dierenarts heeft gezegd dat het niks ernstigs was, maar ik vind het nog steeds iets raars.
Laatst bijgewerkt door AapjeAstrid op 26-01-06 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:30

Megamutsj schreef:
misschien geprikt door een insect op die plekken?

Ik weet niet hoe het weer in Utrecht is, maar hier zijn echt geen insecten meer
Lijkt mij een allergische reactie, kan bijv. een plantje in het hooi/kuil zitten waar ze niet tegen kan (en dat kan per baal verschillen) of misschien iets in de stof van de deken.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:30

Weet niet precies wat het is. Misschien irritatie van het deken.
Heeft ze die om in de stal?
Maar iig niet ernstig hoor!

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:31

Hoihoi... krijgt die wortels of heb je toevallig iets van babydoekjes of zo gebruikt om hem schoon te maken, een paard die ik verzorgde had dit ook en kreeg door beide dingen ook deze rare bultjes. Als het dat nioet is doe dan vaak schone dekjes erop zodat het niet in de dekjes blijft hangen laat maar zeggen

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:31

mijn paard heeft rainrot gehad, kreeg ook van die bultjes.
daarna viel het haar eraf en kwam er allemaal bloed en etter uit.
bij mijn paard kwam het door zijn deken zei de DA.
maar wat het bij jou is, kan ik niet zien vanaf de pc

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:33

ik kende een paard en die had ook zulke bultjes.. zij zei dat het door te veel eiwit kwam... misschien heb je er wat aan

flora

Re: Bultjes? Wat kan dit zijn? [met foto!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:35

mijn pony had de vorige winter ook allemaal bultjes,
of dit hetzelfde soort bultjes zijn weet ik niet.
maar bij mijn pony bleek het een soort eiwit allergie te
zijn. nu voeren we hem minder broken krijgt hij
meer gerst. de bultjes zijn helemaal verdwenen.

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:36

zo wat een reacties!
hartstikke bedankt allemaal!
Wel allemaal heel verschillende dingen, maar dat betekent alleen maar dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn!
Ik heb in ieder geval geen babydoekjes gebruikt en wortels krijgt ze ook niet (wel bieten).

Ik ben benieuwd of er bij haar ook allemaal bloed en etter uit gaat komen over een paar dagen als we goed blijven poetsen. Tot nu toe zag het er nog niet uit als iets waar veel pus onder zat, maar dat kan natuurlijk nog wel komen.

In ieder geval hartstikke bedankt voor alle reacties!
En het is al een beetje een geruststelling dat jullie bijna allemaal zeggen dat het niets ernstigs is..

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:37

Misschien een soort allergie op dekje of zadel? Bultjes staan precies net op die plaats van zadel en dekje...

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:39

Hoe weet je dat het geen schimmel is? Als het een huidziekte is, is het een schimmel of een bacterie. Bacterien kan je eenvoudig bestrijden door de plekken te wassen met betadine-shampoo. Misschien het proberen waard?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:41

sunrice schreef:
Dit heeft een van mijn verzorgpaarden ook, de dierenarst heeft gezegd dat het niks ernstigs is.
We hebben ook een stukej op kweek laten zetten maar het was geen basterie of virus ofzo.
Als je vaak en goed poetst komen de bultjes vanzelf los, je moet ze er vooral niet uit gaan trekken als ze bijna helemaal los zitten, want dat doet ze ongelooflijk veel pijn.
Er komt dan een stuk huid met etter eronder mee, en krijgt een kale plek, maar er groeit later weer haar over.
Maar nogmaals, de dierenarts heeft gezegd dat het niks ernstigs was, maar ik vind het nog steeds iets raars.

Heb ik ook gehad bij mijn paard heb t met betadine shampoo behandeld zodat t sneller uitdroogt

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:41

dit is een reaktie op warmte(deken)en afvalstoffen die via de zweetklieren het lichaam verlaten, ze krijgt teveel eiwitten(kuil of biks)

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:42

ja dat moest ik wel doen, goed wassen met betadine-zeep en droogwrijven!
zowel op de bultjes die opengesprongen waren als op de gesloten.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:42

ik ken het wel,
mijn verzorgpony had het ook toen ik haar net kreeg.
de veearts zei dat het door horzels kwam die onder de huid zijn gekropen.

het komt zowieso door horzels, maar dat met onder de huid zitten weet ik niet helemaal zeker meer.

je moet in elk geval 1 of ander chemisch zooitje er voor kopen zodat ze dood gaan.

dwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:44

Misschien heeft daar iets gezeten tijdens het rijden. Of dat er iets op de singel zat, en ging schure??? Kweet t nie. Mijn paard heeft ook een paar van die bultjes gehat, ma dat kwam gewoon door insecten.(zijn trouwens ook al weer weg hor)

Veel suc6...
groetjes J.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:45

mayday schreef:
sunrice schreef:

Heb ik ook gehad bij mijn paard heb t met betadine shampoo behandeld zodat t sneller uitdroogt

Okee, bedankt voor de tip. Zal het tegen de eigenaren zeggen

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:48

Geen dank hoor

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:48

Het kan wel door het dekje komen, maar dat zou niet verklaren waarom het ook op haar hals, bovenbenen en achterhand (bij achterbenen) zit. (dat staat niet op de foto)

Misschien is wassen met betadineshampoo wel een goed idee. Kan nooit kwaad in ieder geval.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:56

Een paardje bij ons op stal heeft precies hetzelfde.
Ook het bloed is onderzocht...maar was goed.
Hij kreeg teveel biks/ muslie /slobber ...hoeveelheid is vermindert en je ziet hem opknappen...een teveel aan eiwit enz wat het lichaam niet kwijt kan!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:25

Mijn paard had dit ook. Het waren eiwitbultjes door te veel krachtvoer. Kan ook een allergische reactie zijn op iets int voer.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:31

Lijkt niet erg op eiwitbultjes, temeer omdat er niets veranderd is in 't voer. Misschien toch de deken. Te warm???? Lijkt niet op iets ernstigs hoor

Elly__J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:04

Zou misschien kunnen liggen aan je kuilgras of hooi...Daar zit dan ws een kruidje in waar ie niet tegen kan, gewoon een paar dagen niet voeren trekt het vanzelf weer weg!