Vage onregelmatigheid, wat zou het kunnen zijn? -lang!-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Vage onregelmatigheid, wat zou het kunnen zijn? -lang!-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:27

Ongeveer 1,5 week terug begon het allemaal, mijn paard liep plotseling licht onregelmatig. Ik heb haar toen direct onderzocht maar er waren geen verdikkingen of warme plekken te vinden aan haar benen. De dagen daarop heb ik haar maar op rust, dagelijks wat stappen en vervolgens onder het solarium. Na een dag of 3 liep mijn paard imo weer rad en leek het probleem verholpen. Afgelopen zaterdag stond mijn paard met koliek en mijn va heeft toen ook direct nog even gekeken naar de vage kreupelheid van die week. Ze liep toen volgens hem helemaal rad en deed het probleem af als een verstapping oid. Helaas begon het gedonder de dag daarop alweer opnieuw, die zondag liep ze dus weer licht onregelmatig.

Gister maar opnieuw een va laten komen om alles nu eens heel goed te laten nakijken. De va liet mijn paard op de volte draven op het zachte en harde en merkte idd een lichte onregelmatigheid/stijfheid op. Vervolgens nam hij een buigproef af en linksvoor was positief, mijn paard liep zichtbaar vrij ernstig kreupel maar herstelde daarentegen wel weer vrij snel. Aangezien mijn merrie een hele geschiedenis heeft aan dit been (vergroeid sesambeentje) schrok natuurlijk behoorlijk... Mijn va dacht echter niet aan problemen met het sesambeen of de kogelkatrol, bij een ontsteking of irritatie zou er namelijk een warme of dikkere plek zichtbaar moeten zijn. Hij opperde dus vrijwel direct artrose, ook niet zo'n leuk vooruitzicht natuurlijk... Om toch eventuele voorbarige conclusies uit te sluiten wilde hij haar toch eerst enkele dagen aan de pijnstillers/ontstekingsremmers zetten.

De komende 5 dagen moet mijn merrie dus aan de pijnstillers. (metacam oid?) De komende 3 dagen moet ik haar dagelijks 30 min. onder het zadel stappen en de dagen hierna moet ik haar weer aan het werk zetten. Loopt ze na de kuur nog niet rad dan dien ik maandag met haar naar de kliniek te komen voor verdere onderzoeken. (verdovingen en foto's etc.)

Gisteravond dus begonnen met de kuur en vervolgens 30 min. met haar stappen. In eerste instantie leek ze heel aardig te lopen maar naarmate het half uur vorderde werd ze slechter en slechter... Naar mijn idee liep ze nu wel degelijk echt kreupel in tegenstelling tot eerst. Zou dit mogelijk van de buigproef/onderzoek kunnen komen? Ik heb ergens het vermoeden dat het geen artrose is maar iets anders… Bij artrose verbeterd een paard toch naarmate het ‘’los’’ is gelopen? Mijn paard liep juist na enkele dagen rust weer rad en ook gisteren tijdens het stappen verergerde het alleen maar naarmate ik langer bezig was… Naar mijn idee gaat mijn veearts er nu al 100% vanuit dat het daadwerkelijk om artrose gaat.

Ik denk dat ik aanstaande maandag sowieso voor foto’s en onderzoek naar de kliniek ga. Mijn stalgenoten waarschuwde mij al voor de altijd negatieve diagnoses van mijn kliniek dus ik vrees er nu al voor… Wat is jullie visie op dit verhaal? Ik heb zelf geen verstand van artrose maar naar mijn idee kloppen mijn merrie’s symptomen hier niet echt bij. Heeft iemand misschien ooit een zelfde soort vage onregelmatigheid mee gemaakt en waar zou ik nog meer aan kunnen denken? Alvast bedankt voor de hulp!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:30

Volgens mij is t idd zo bij artrose dat je juist opstartproblemen hebt.
Als je geen fijn gevoel hebt bij jouw klininek, waarom ga je dan niet naar een andere?
Ik hoop dat t allemaal mee gaat vallen.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:37

Needje schreef:
Volgens mij is t idd zo bij artrose dat je juist opstartproblemen hebt.
Als je geen fijn gevoel hebt bij jouw klininek, waarom ga je dan niet naar een andere?
Ik hoop dat t allemaal mee gaat vallen.

Ik ben eigenlijk juist wel altijd heel erg te spreken over mijn kliniek, ik heb nu alleen het gevoel dat de tot dusver gestelde diagnose er naast zit. Natuurlijk zal ik maandag waarschijnlijk opheldering hebben na de tests en de foto's maar tot die tijd hoop ik wat info te kunnen vinden over soortgelijke problemen. Pffff... ik hoop ook maar dat het allemaal mee gaat vallen want ik maak mezelf echt ontzettend veel zorgen

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:41

Ik kan je niet aan n positief verhaal helpen helaas. Mijn paard bleek na een vage kreupelheid ook niet goed te zijn op z'n straalbeen. Hij heeft nu aangepast beslag en ik moet afwachten of dat goed blijft gaan.
Maar kijk anders eens kritisch naar t diagonale achterbeen. Komt nl ook vaak voor dat ze juist aan n ander been de blessure hebben, en daardoor de diagonaal overbelasten....

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:02

Needje schreef:
Ik kan je niet aan n positief verhaal helpen helaas. ...

en ik helaas ook niet...
mijn paardje lijd al 5 maanden aan vage kreupelheid...zelfs rontgen en echo's wezen niks uit..
zoals je in mijn onderschrift kan zien is hij nu in de kliniek en wacht ik op uitslag

Jester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:05

Mijn paardje liep de laatste maand ook onregelmatig (dan weer goed, dan weer heel licht kreupel). Uiteindelijk naar de kliniek geweest, verdoofd en foto's gemaakt. Blijkt hij dunne/gevoelige zolen te hebben. Hij staat nu (voorlopig een maand) op ijzers en krijgt extra biotine. Moet het probleem over zijn. Waarschijnlijk heeft het te maken met de koude en de bevroren bodem (weiland). Verder heeft hij "platvoeten", iets om rekening mee te houden.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:29

En ik helaas ook niet....
Mijn paard had ook last van kreupelheid. Ontstond van de een op andere dag. En na twee weken ben ik naar de kliniek gegaan omdat hij de ene keer weer rad was en de dag erna liep ie weer slecht. Bleek vanuit zijn rug te komen. Terwijl zijn rug niet bijzonder gevoelig was. Ze hebben kreupelheidsonderzoeken gedaan (met verdovingen), thermografie en rontgenfoto's gemaakt e.d. Hij blijkt kissing spines te hebben. Hij staat nu in aquatraining en het gaat de goede kant op. Maar blijft afwachten wat we uiteindelijk nog of weer kunnen. Ik hoop voor je dat het meevalt.

aisie

Re: Vage onregelmatigheid, wat zou het kunnen zijn? -lang!-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:54

Ik heb ook een paard wat al langere tijd niet echt lekker loopt. Het is niet echt kreupel maar helemaal goed is het ook niet. Er zijn ook al foto's en buigproeven e.d. gedaan maar daar was niks aan te vinden.
Ik heb nu een afspraak gemaakt voor een scan, ben benieuwd of er dan nu wat uitkomt.
Het is bijzonder vervelend als je paard niet helemaal goed loopt en vooral als je niet weet waar het probleem zich precies bevind.
Sterkte ermee en ik hoop voor je dat je er achter komt wat het precies is en dat er wat aan gedaan kan worden natuurlijk!
Hou ons maar op de hoogte als je wilt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:01

Mijn paard is ook een hele tijd kreupel geweest. Ook naar de kliniek, maar helemaal niets kunnen vinden. Toen bleek later (via een paranormale vrouw) dat het vanaf zijn schouder kwam. Toen heb ik een nieuw zadel aangeschaft en heb ik acupunctuur laten doen bij mijn paard.
Weg onregelmatigheid.

Maar laat eerst de DA onderzoeken. Als daar niets uit komt, kun je de alternative weg inslaan (osteopaat, acupunctuur).

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:46

Bedankt voor jullie antwoorden Mijn paard staat nu sinds 2 dagen op de pijnstillers/ontstekingsremmers en gisteravond liep ze in stap vrijwel rad. Alhoewel dit natuurlijk positief klinkt sta ik er toch heel laconiek tegenover, door de pijnstillers heeft ze er uiteraard minder last van. As. zaterdag zou ik haar icm de pijnstillers weer aan het werk moeten zetten. Ik zie dit dus helemaal niet zitten aangezien ik bang ben dat mijn paard dan gewoon door zijn blessure heen loopt.

Ik heb zojuist de kliniek maar even gebeld met mijn vragen. Ik heb besloten om as. maandag toch maar direct naar de kliniek te gaan voor een onderzoek. Het feit dat mijn paard niet goed was op de buigproef LV zegt mij toch dat er iets niet helemaal ok is. (ze is altijd perfect geweest op de buigproeven) As. maandag hoop ik dus meer te weten. Hopelijk valt het allemaal mee

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:51

Ik ben er ook geen voorstander van om zonder een diagnose op pijnstillers te gaan rijden. Hoop dat de uitkomst maandag meevalt!!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:18

Jep we duimen voor je..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:09

Ik vind dat je een zeer juiste keuze gemaakt hebt. Top! Ik duim ook voor je mee, dat het allemaal maar mee mag vallen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 11:25

Phoe, het was me gister het dagje wel zeg... Het onderzoek is achter de rug en ik kan zeggen dat de uitslag alles mee lijkt te vallen

Eenmaal aangekomen begonnen we direct met de volte op het harde en de buigproeven. Mijn paard is ''slechts'' onregelmatig, dit maakte het onderzoek wel wat lastig. De buigproeven die eerder die week echt bagger slecht was leek nu eigenlijk wonder boven wonder vrij goed... Het onregelmatige bleef maar het verslechterde zeker niet met de buigproef. Vervolgens werden de verdovingen gezet, na de 1e verbeterde mijn paard wel iets maar niet voldoende. Na de 2e eigenlijk hetzelfde verhaal, het vreemde was echter dat mijn paard nu ook op rechts onregelmatig leek... Toen sloeg de angst bij mij pas echt toe, ik dacht direct aan hoefkatrolontsteking. Mijn va zei het niet met zoveel woorden maar ook bij hem neigde het er wel naar.

Aangezien mijn paard wel reageerde op de verdovingen werd er gestopt met verdoven en konden er foto's gemaakt worden. Het duurde erg lang voor alle foto's geschoten waren en de uitslag bekend was. Ik was echt onwijs nerveus en bang voor wat er komen ging... De foto's vielen echter alles mee! Haar straalbenen waren erg goed en goed voor 1'tjes. Volgens mijn va was perfect haast onmogelijk maar de straalbenen van mijn merrie zaten er dicht tegenaan Ook van de artrose waar eerder over gespeculeerd werd was niet veel van te zien. Op de haar linker kogel kreeg ze een 2'tje, de rest was allemaal goed voor een 1. De lichte artrose was volgens mijn va normaal voor een paard van haar leeftijd (10 jr) en dus absoluut niet verontrustend. Toen restte er alleen nog de foto's van haar sesambeentjes. Het was goed mogelijk dat er in 2 jaar tijd veranderingen waren die voor problemen zorgde. Ook deze foto's waren echter goed, het sesambeentje was identiek aan 2 jaar terug. Kortom röntgenologisch was er helemaal niks verontrustends te vinden.

De uitslag/diagnose is nu als volgt, mijn paard is kreupel op de weke delen. Mijn va denkt aan een lichte overbelasting/irritatie. Vandaag wordt Ozis op break-over beslag gezet door van Nassau en vervolgens gaat ze 2 weken op rust. Daarna zou ik haar weer onder het zadel mogen stappen en alles weer langzaam opbouwen. Volgens mijn va zou mijn paard tegen die tijd weer rad moeten lopen, mocht dit niet zo zijn dan moet ik terug komen voor verder onderzoek. Mijn va had er echter een goed gevoel over en verwachtte goede resultaten te halen met wat rust icm het break-over beslag.

Al met al lijkt het dus allemaal reuze mee te vallen Nu maar afwachten en hopen dus!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:22

O gelukkig meid! Ben blij dat t mee lijkt te vallen! Heel veel succes!

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:39

Blij dat mee lijkt te vallen. Maar, wat mij niet zou zinnen is dat je nu een heel vage diagnose hebt. Een blessure in de weke delen moet toch ook gevonden kunnen worden? Een peesblessure oid zou met een scan kunnen worden gevonden. Of zijn er nog andere weke delen dan de pees die voor een dergelijke onregelmatigheid kunnen zorgen en niet gescaned kunnen worden?

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:50

Gelukkig dat het mee blijkt te vallen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:09

Citaat:
Maar, wat mij niet zou zinnen is dat je nu een heel vage diagnose hebt. Een blessure in de weke delen moet toch ook gevonden kunnen worden?

Misschien komt het nu over als een vage diagnose maar dit was het eigenlijk niet. Het betreft zeker een lichte overbelasting/irritatie van de pezen, dit konden ze opmaken uit het feit dat mijn paard positief reageerde op de verdovingen. De plek waar de irritatie zich bevind is inderdaad niet makkelijk te scannen. Aangezien het volgens mijn va gaat om een lichte blessure luid het eerste advies rust, mocht het na een poosje niet beter gaan dan kunnen we alsnog gaan scannen.