Allergie voor wortelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andjena

Allergie voor wortelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 14:52

In BIT las ik een stukje over een 3jr. KWPN merrie en een shetlander die begonnen te schuren. Er wordt gedacht dat dit een reactie is van het voeren van wortelen omdat in de periode dat het schuren begon ze ook wortelen gingen bijvoeren.
Mijn twenter merrie is ook in het najaar met schuren begonnen, ik dacht eerst aan eczeem of schurft. De plekken zijn nu niet meer zo heftig en er is al weer haargroei. Maar inderdaad ben ik ook in die periode dat ze begon te schuren wortelen gaan bijvoeren. De andere paarden hebben hier geen last van.
Zijn er nog anderen die hier ervaring mee hebben en weten waar het dan wegkomt, bevat wortelen toch een bepaalde stof waar sommige paarden op kunnen reageren?

Mosquito

Re: Allergie voor wortelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:06

mijn paard ging vreselijk aan de dunne aLS IK HAAR MEER ALS 5 WORTELS VOERDE

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:08

misschien krijgt ze teveel vocht binnen

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:01

een kennis van mij had een paard wat allergies voor caroteen (wat dus in wortels zit) was.
Ook wortel snoepjes enzo. De volgende dag zat ze dan helemaal onder de bulten

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:05

Ja mijn pony krijgt ook geen wortels meer.
Toen ik haar kocht zat ze vol met bulten en van mij kreeg ze nooit wortels en de bulten gingen weg...
Toen hadden we op onze stal wortels ingekocht en ze zat na 3 dagen helemaal vol met bulten.

Ik was toen die zak leeg was weer gestopt met wortels geven en de bulten verdwenen langzaam weer weg...

Na een hoop uitzoekerij kwamen we erachter dat het door de wortels is gekomen..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:33

Heb ook wel eens gehoord dat je paarden geen wortelen moet voeren als ze hoesten. Iemand daar ervaring mee?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:05

mijn ekrijg juist wortols voor zijn darme
het verschilt per paard en ponY

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:17

Er zijn paarden die allergisch zijn voor wortels. Ze gaan aan de dunne
Maar meer symptomen ken ik niet. Maar of ze er ook van gaan schuren

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:25

Een paard dat hoest krijgt misschien kriebel door de stukjes wortel in zijn keel, vandaar dat hij meer gaat hoesten. Vergelijkbaar met een mens die verkouden is en hoest en dan nootjes of chips gaat eten, dit verergert ook het hoesten.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:09

had gehoord dat er een stofje in zit (net als bij bananen bijv.) dat hoesten zou opwekken.

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:55

Ik heb vorig jaar ook problemen gehad met de paarden door wortels te voeren, dit jaar heb ik ze zelf geteeld en nergens last van. Ik vermoed dat ze de wortels ernstiger aan het bemesten zijn gegaan aangezien ik dezelfde problemen met de paarden heb met te sterk bemest hooi en kuil.

CherryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:52

Wortels kunnen ook slecht zijn voor ponies/paarden met chronische hoefbevangenheid. Als dit hoefbevangen komt door te hoge suikerwaardes, dan draagt het geven van penen (en appels, ander fruit, brood, biks, haver, etc.) bij aan het verhogen van de suikerwaardes in het bloed.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:41

Ik heb mijn paard enige tijd geleden ook wortels gegeven en in het begin was er niets aan de hand..Zo'n anderhalve week later verscheen er in zijn manen oranje/geel achtige(ja, echt waar )korstjes. De dierenarts zei dat het een allergische reactie was. Ben er toen mee gestopt en na vele wasbeurten met betadineshampoo trok het eindelijk een beetje weg dus voor mijn paard geen wortels meer!