drachtige merrie doortrainen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie1976

drachtige merrie doortrainen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:47

hoi,

ik weet niet of het hier goed staat maar waag het erop.

ik rijd sinds vorig jaar augustus een merrie en zij is nu 7,5 mnd drachtig van haar 2e veulen.....
zij heeft nog niet echt een buik en ik train haar gewoon op wedstrijdniveau.
doe veel buigoefeningen e.d.....
nu vertelde een meisje bij ons op stal dat ik haar beter niet meer zo zwaar train omdat ze anders het veulen zou kunnen verwerpen,door te zware arbeid.dat zou betekenen dat je een merrie niet meer door kan trainen als ze drachtig is.ik vind dit een beetje kort door de bocht.ik heb nog nooit gehoord dat je een drachtige merrie niet meer mag doortrainen,dan komt het er op neer dat ze van sportpaard omgezet word naar fokmerrie,omdat je een drachtige merrie niet kunt berijden.wie kan mij juiste informatie verschaffen??
ik zou graag willen weten hoelang je een drachtige merrie door kunt rijden.mijn visie is tot aan de bevalling tenzij de merrie aangeeft het niet aan te kunnen,door bijvoorbeeld niet meer te willen lopen onder het zadel......

bedankt alvast.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:50

Ik heb ook met een drachtige merrie door getraint.
Maar ik wist ook niet dat ze drachtig was.
En zowel het veulen als de merrie heeft er niet onder geleden.
Had een week voordat ze moest werpen nog een zware rit gemaakt van 6 uur.
En op zich heel zwaar getraint onder de dracht.

Nathalie1976

Re: drachtige merrie doortrainen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:10

hoi,

nou dan kan de training dus geen kwaad,als jij doorgetraind heb omdat je niet eens wist dat ze drachtig was.
kan me ook niet voorstellen dat beweging slecht is voor de merrie.kijk je moet haar niet over de kop rijden maar dat moet je ook niet doen bij een merrie die niet drachtig is is mijn mening.uberhaut moet je een paard niet over de kop rijden dan ben je verkeerd bezig.bedankt voor je reaktie in ieder geval.ik hoop nog meer reaktie te krijgen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:20

Vroegah toen de paarden werkpaarden waren en geen luze paarden

ploegde de boer gewoon door met het paard tot aan de bevalling.
denk niet dat het kwaad kan
Springen is natuurlijk wat anders ,maar in beweging houden doen wij ook altijd tot en met de dag v/d bevalling.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:59

door trainen en dan het veulen verwerpen??? nou dan moet je wel heel vergaan!!!!!!

je merkt vanzelf aan je paard als ze het zat is de een wordt nou eenmaal dikker dan de ander en heeft meer last van de dracht

ik stop altijd als het zadel niet meer lekker ligt dan mag de merrie met zwangerschaps verlof

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:11

Het paardje wat ik reed heb ik doorgereden tot 9 maanden met intensief les, maar minder galop erbij. Ik ging aan d'r merken dat ze het snel zat was, zadel ging niet meer passen etc. Toen zijn we lekker naar buiten gaan rijden, veel gewandeld, longeren etc.

Niet elk paard houdt het 9 maanden vol, sommige hebben alle energie nodig en trekken het niet meer bij 5 maanden. Dat is echt per paard verschillend. Als je je paardje een beetje kent, dan merk je snel genoeg dat ze aangeeft dat ze het niet meer aankan en daar moet je dan gewoon naar luisteren en wat terug zetten in training.

Het is heel belangrijk dat je haar wel laat beweging, anders worden de spieren stijf en zal de bevalling moeilijker kunnen gaan.
Bij de KS (kraamstal) hier op bokt zijn veel mensen met drachtige merries, misschien kun je daar even kijken

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:48

Denk dat je nu ook wel met beleid aan het rijden bent dus zelf kijkt wat de merrie aan kan. Je merkt het straks vast wel als ze het wat rustiger aan wil gaan doen. Als je daar dan rekening mee houdt, is er niets aan de hand.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:01

Je voelt wel aan je merrie hoe ze zich voelt erbij. De ene merrie heeft een lastige drachtigheid en zou met 3 maanden al lichter werk moeten doen, de andere kun je tot de dag van het veulenen nog intensief rijden.
Zolang je merrie zich er goed bij voelt zou ik gewoon lekker doorrijden. De bevalling en het opnieuw in conditie komen na de bevalling worden er alleen maar gemakkelijker op.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:28

Kan opzich geen kwaad. verwerpen vanwege het werk doen ze niet, dan is er wel wat anders aan de hand.

Wel gewoon goed op je merrie letten hoe ze het werk aanpakt. Ik merk bijvoorbeeld nu aan mijn merrie dat ze het echt zwaarder begint te krijgen en die moet nu nog 3,5 maand.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:05

ik had een paard waarvan ik niet wist dat ze drachtig was. na negen maanden dracth ging ze wat moeilijker buigen. Zo kwam ik erachter dat ze drachtig was. Ik heb gewoon rustig doorgereden. Was juist goed volgens de DA. Ze geeft zelf wel aan wanneer ze niet meer wil. Daar moet je wel goed op letten.

Voordeel is dat ze in de spieren blijven, dus niet zo'n uitzakbuik krijgen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:11

Tussen dit en dat zit ook nog wat. En daar bedoel ik mee: doortrainen voor wedstrijden of meteen het land op als fokmerrie.
Als je het werk aanpast en goed naar het paard kijkt en blijft kijken, kun je blijven rijden. Het veulen zal uiteindelijk pas de laatste twee maanden van de dracht echt veel gaan groeien.
En dat een merrie het veulen verwerpt omdat je haar blijft rijden heb ik nog niet eerder gehoord....

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:42

Ik heb gewoon getraint met de merrie in aanloop naar sgmw.
Dus dat is best een pittige training.
Toen wij er kochten was ze zo rond als een tonnetje.Ben er dus op dieet gaan zetten en hard trainen.Op een gegeven moment viel ze niet meer af dus nog meer trainen en nog minder eten.Mijn intructrise zei op een gegeven moment dat de pony gewoon ronde ribben had en er niet meer af kon qua gewicht.Tot dat er op 1 April s'avonds een veulen naast stond.
Die ochtend heb ik nog gelongeerd en onder het rijden was ze af en toe aan het kreunen maar meer ook niet.
De merrie is bevallen in een stal met ijzers aan en een deken op met bilsingels.
Maar gelukkig is er niks gebeurd met het veulen en loopt nu nog vrolijk rond.

De moeder was een haflinger en de vader een grote arabier zijn we later achter gekomen.

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:23

Eigenlijk is het juist goed om een paard te blijven trainen (hoever je daarin kunt gaan geeft merrie op den duur zelf wel aan). Maar door trainen (wandelen longeren etc) zorg je juist dat der conditie goed blijft en dat ze der buikspieren houdt --> 2 dingen die ze hard nodig heeft bij het leveren van een veulen.
(persoonlijk vind ik het juist vervelender als er met drachtige merries niks meer wordt gedaan de laatste weken/ maanden van de dracht)

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:50

ik had dus dezelfde ideeen als jullie allemaal.het betreffende meisje beweerde dat het door te strakke buikspieren kwam dat de merrie ging verwerpen.ik geloofde daar zoiezo al niks van.

het is niet echt te vergelijken misschien maar ik heb zelf 4 kinderen en ik ging ook niet op de bank zitten omdat ik geen beweging meer mocht ivm de zwangerschap.dus dacht ik al dat het bij paarden(dieren in het algemeen)hetzelfde gold.

ik heb nu in ieder geval rust want het zat me toch niet lekker.ik ben soms errug blij met een forum als dit.bedankt meiden(en jongens als die er zijn)

ik heb antwoord dus voor mijn part mag er een slotje op.

greetzzzzzzz