voor het eerst ijzers en kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

voor het eerst ijzers en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:00

Mijn paard heeft gevoelige voeten en ze waren echt kort dus heeft hij nu ijzers, hij liep wat raar maar dat is logisch hij moet wennen aan de ijzers.Maar nu liep hij vanmorgen kreupel maar dat kan toch niet van die ijzers zijn? Hij heeft wel door de wei gerend vanmorgen en heeft zich misschien verstapt?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:01

Zou kunnen dat de ijzers wat krap eronder zijn gezet of dat hij vernageld is. Zou het even aankijken en anders de hoefsmid bellen en laten komen!

_Dunja_

Re: voor het eerst ijzers en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:02

Ik heb wel eens gehoord dat als een paard op ijzers moet staan omdat de hoeven te kort zijn dat een paard daar wel een paar weken kreupel van kan lopen.
Maar weet niet of de hoeven zo kort zijn dat het niet met een paar dagen gewenning over is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:11

Vrijdag komt de smit voor de ijzers achter dus dan kan hij het bekijken.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:15

Hoi,

Hij kan inderdaad last hebben van die ijzers, je had ze beter van de ijzers af kunne laten, daar krijg je alleen problemen van.

Gevoeligheid en korte hoeven kun je ook wat aan doen zonder dat je paard op ijzers word gezet.

Kijk eens op
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-01-06 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:47

Waarschijnlijk zijn de ijzers er niet goed onder geslagen. Goed dat je je smit laat komen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:49

Het is helemaal niet vreemd dat paarden die nooit ijzers hebben en ook nog eens te kort zijn kreupel lopen wanneer ze ineens ijzers krijgen.

Als ze echt tekort zijn dan was die ook kreupel zonmder ijzers.
Ik zou het even aankijken gewoon of even checken bij je smid

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:11

ze kan ook uitgegleden zijn, met ijzers in het weiland is het natuurlijk wennen voor je paard, het is namelijk een stuk gladder, en anders hs erbij

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:30

vlasta schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat als een paard op ijzers moet staan omdat de hoeven te kort zijn dat een paard daar wel een paar weken kreupel van kan lopen.
Maar weet niet of de hoeven zo kort zijn dat het niet met een paar dagen gewenning over is.

huh? dat is volgens mij een lam excuse van de smid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:35

jackie schreef:
vlasta schreef:

huh? dat is volgens mij een lam excuse van de smid.

Hoezo van de smid? Als ruiters over harde bodem rijden zodat de hoeven zover afslijten dat het paard kreupel loopt, kan de smid er wel een ijzer onderslaan, maar er geen stukje meer aanplakken hoor!
Te kort bekapt, of paard met gevoelige voeten, moet idd vanzelf bijtrekken. En doorgaans duurt dat een paar dagen.
Als de kreupelheid echter pas ontstaat na het onderslaan van de ijzers, denk ik ook eerder aan vernagelen.
Ik zou vragen of de smid vandaan nog komt....nog een nacht met pijn zou ik mijn paard niet willen aandoen.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:22

je paard kan zich natuurlijk ook aangetikt hebben dat komt met een ijzer harder aan dan met een bloot voetje

ik zou de smid wel even goed laten kijken maar als ze vernageld is zou de voet/hoef ook warm worden

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:35

De smit had het ijzer nog niet goed vastgezet dat zou hij vrijdag doen,hij had gezegd dat we die hoef niet uit konden krabben omdat die nagels scherp waren hij zou dat vrijdag goed doen.Maar mijn paard kwam een stukje omhoog en toen kwam hij langs de hand van de smit en die moest het gisteren laten hechten hoor ik net.Wel vreemd dat hij dat ijzer niet meteen goed eronder deed maar hij was bang dat als alles te lang zou duren mijn paard een smit fobie zou krijgen,terwijl hij juist heel braaf was. Maar iemand anders van stal heeft net de smit gebeld en gezegd dat dat ijzer eronder vandaan is,hij mocht naar buiten maar dat gaat niet want hij kan niet lopen. Zijn onderbeen schijnt iets warmer te zijn dat het andere been.Maar morgen vroeg komt de smit om te kijken naar zijn voeten en om te kijken wat er aan de hand is.Wel raar dat hij dat ijzer niet meteen heeft vastgezet, maar goed we zien het morgen wel.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:45

Wat ik wel jammer vind is dat mijn paard nu de kwaaie pier is zeg maar.Hij was juist erg braaf en hij had gewoon die 4 ijzers eronder kunnen zetten in 1 keer.Nu heb ik 2 keer dat gedoe en dat is voor een paard volgens mij ergens dan alles in 1 keer.Maar goed ik zie het morgen wel als de veearts moet komen dan bel ik meteen.Ik ben al geen voorstander van ijzers maar het lopen ging haast niet meer op de straat.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:02

marleen_usar schreef:
De smit had het ijzer nog niet goed vastgezet dat zou hij vrijdag doen,hij had gezegd dat we die hoef niet uit konden krabben omdat die nagels scherp waren hij zou dat vrijdag goed doen.Maar mijn paard kwam een stukje omhoog en toen kwam hij langs de hand van de smit en die moest het gisteren laten hechten hoor ik net.Wel vreemd dat hij dat ijzer niet meteen goed eronder deed maar hij was bang dat als alles te lang zou duren mijn paard een smit fobie zou krijgen,terwijl hij juist heel braaf was. Maar iemand anders van stal heeft net de smit gebeld en gezegd dat dat ijzer eronder vandaan is,hij mocht naar buiten maar dat gaat niet want hij kan niet lopen. Zijn onderbeen schijnt iets warmer te zijn dat het andere been.Maar morgen vroeg komt de smit om te kijken naar zijn voeten en om te kijken wat er aan de hand is.Wel raar dat hij dat ijzer niet meteen heeft vastgezet, maar goed we zien het morgen wel.

Wat een vreemd verhaal, als je een goede smid hebt maakt hij het werk AF hij heeft dus niet nadat hij de nagels had terug gehaakt en afgeknipt de nagels stomp gevijld en er gum over gedaan.

Ik was opzoek gegaan naar een nieuwe smid, want vind dit niet kunnen half werk leveren.

Gevoelig zijn dat klopt, je mag met een paard met korte voeten en net ijzers eerst nog niet werken, maar 2 dagen rustig aan doen omdat ze anders inderdaad hoefkneuzingen kunnen krijgen. Hoort je smid OOK te vertellen...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:23

Ik ga helemaal mee met Nimmedor.
Ik plaats mijn vraagtekens bij de werkwijze van je smid in dit geval.
Sterkte met je paardje!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:34

Dus ik begrijp dat het ijzer er inmiddels wel onderuit is? En de hoef is warm? Kan idd op vernagelen duiden, maar ook op een hoefzweer.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:43

Kiara schreef:
Ik ga helemaal mee met Nimmedor.
Ik plaats mijn vraagtekens bij de werkwijze van je smid in dit geval.
Sterkte met je paardje!

Ik ga helemaal met jullie mee ! ben ook benieuwd naar de naam van deze smid (per pb ?)

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:57

Ik had alleen maar goede verhalen gehoord over deze smit, hij ging ook rustig zijn werk doen. Maar ik heb geen verstand van ijzers dus ik dacht het zal wel goed zijn allemaal,maar ik hoop wel dat de ijzers er morgen onder gaan.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:26

andere smid zoeken dit is wel heel raar

een ijzer moet ten alle tijden goed vast gezet worden zo niet dan is je smid een kneus

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:14

alex66 schreef:
andere smid zoeken dit is wel heel raar

een ijzer moet ten alle tijden goed vast gezet worden zo niet dan is je smid een kneus

Niet helemaal mee eens. Als ik lees dat het paard een stukje omhoog kwam is hij bij lange na niet zo braaf geweest als de topicstarter wil doen voorkomen. En mijn smid is daar heel duidelijk in. Als hij een paard voor zich heeft dat echt een risico voor hem is om te beslaan, heb je de keuze tussen opvoeden, platspuiten en een andere smid zoeken.
Kun je hem een kneus noemen, als hij een wond opgelopen heeft die echt gehecht moet worden, neem ik het hem echt niet kwalijk dat hij daar eerst achteraan is gegaan. Geen enkel paard is het waard om je leven voor op het spel te zetten, echt geen enkel paard. En ik ga er van uit dat niemand van jullie de wao ( of tegenwoordig WIA) van de smid wil betalen?
Mijn smid heeft een keer een gebroken bovenbeen opgelopen bij het beslaan van een paard. Had hij het in jullie ogen dan ook met een gebroken been nog netjes af moeten maken?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 08:14

En wat denk je als mijn paard zich zelf aan had getikt met die scherpe punten,ik vind dat niet kunnen vlijm scherpe punten zo laten een paar dagen.maar goed hij sneed zichzelf in zijn eigen vingers zullen we maar zeggen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:31

mijn pony stond enorm vast toen ze voor het eerst weer ijzers kreeg. haar voetjes waren ook te kort geworden. Als ze kort zijn gaan ze voorzichtiger lopen als dan de ijzers eronder zitten kunnen ze weer "onvoorzichtig" lopen en dan overlopen ze zichzelf. Gewon rustig aan een weekje tijd geven om aan de schoenen te wennen en het komt wel goed.
succes

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:45

Het zou ook kunnen dat je paard omhoog kwam omdat die nagel er niet goed inging(dit kan elke smid gebeuren hoe goed hij ook is).Ik ben er niet bij geweest dus dat is alleeen maar een idee.

Je kan zelf wel een beetje testen of het ook aan de nagels ligt.Tik met een hamertje zachtigje op de hoefnagel.Zo wel aan de bovenkant al onderkant.Krijg je er bij 1 een heftigere reactie dan zal deze nagel dus waarschijnlijk niet goed zitten.Heb je de mogelijkheid dan zou ik hem eruit halen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:06

Pfff de smit is geweest maar mijn paard kon niet lopen, dus de smit keek in de stal maar we hebben hem toch naar buiten weten te krijgen.De smit deed hem wel een praam op want hij had erg veel pijn,het andere ijzer haalde hij er ook af.Hij zag wat er aan de hand was en zei ik vertel het je zo ik zal het even tekeken.Hij wist ook waarom mijn paard onrustig was en omhoog kwam toen de ijzers eronder gingen(arme drommel),de smit heeft zich verkeken op de lengte van de hoeven. Hij heeft de nagels in zijn leven gedaan en gelukkig is hij dat ijzer snel kwijt geraakt.Mijn paard moet na 5 dagen weer gewoon lopen anders moet ik hem bellen,ik heb hem pijnstilling gegeven want hij kan er niet op staan.Hij moet op stal blijven en mag af en toe op het land als de grond zacht is.Volgende week komt mijn testzadel nou daar heb ik dus geen drol aan.Over 5 weken zouden zijn hoeven lang genoeg moeten zijn voor ijzers dus tot dan geen wandeling op de straat.Hij vond het handig als ik hoefschoenen zou kopen dan kunnen de voeten niet slijten.Echt ik vind het zo zielig en mijn paard is al zo gevoelig.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:13

T klinkt allemaal wel een beetje klungelig maar goed ik was er niet bij en kan daar ook niet zo over oordelen. Ik hoop dat je paardje snel geneest hier van!
En ga je dat doen van de hoefschoenen?