vraag mbt 1 paard wel en 1 paard niet geeint tegen rhino

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

vraag mbt 1 paard wel en 1 paard niet geeint tegen rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:42

hoi,

na alle Rhinogekte in Nederland de afgelopen weken, heeft een vriendin van me onmiddelijk al haar paarden laten enten. Ze zijn nu 2 weken geleden voor de 1e keer geeint. Wij hebben na overleg met onze dierenarts besloten dit niet te doen. Volgens mij werd iedereen gewoon wat paniekerig in 1x. Want paarden zijn immers altijd wel eens verkouden/snotterig en nooit iemand die zich dan afvroeg wat het was. Geef toe, die ernstige vorm van Rhino, dat wil niemand uiteraard en dat wens je ook niemand toe. Maar daar tegen enten zeggen ze kan toch niet.
Dus ent je tegen de verkoudheid. Nou komen wij niet veel met andere paarden in aanraking, dus besloten het niet te doen.

Die vriendin van mij dus wel.
Had ook wel zoiets van "jullie moeten het eigenlijk ook wel doen op stal, is beter".

Nu gaan we komend weekend naar een menwedstrijdje en vervoer ik mijn paard in ons 2 paards veewagentje. Nu zouden we ook haar paard mee nemen in de vrachtwagen.

Kan dit?? Ik bedoel...maakt dit voor beide of een van beide paarden iets uit????
(die van haar heeft nu nog maar 1 enting gehad, de vervolgenting moet nog)

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:01

Ja dat kan, en nee, dat maakt voor geen van beide paarden iets uit.

Echwel

Re: vraag mbt 1 paard wel en 1 paard niet geeint tegen rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:15

Paarden hebben het altijd onder de leden,net als wij verkoudheden.
Alleen bij verminderde weerstand kan het naar boven komen.

Er is vreselijk paniekvoetbal over het hele onderwerp en dat gebeurt ieder jaar weer.

De incubatietijd is 2wkn en afgelopen 2wkn is er niets gebeurt dus je kunt gewoon op wedstrijd zeker met 2 gezonde goed in hun vel zittende paarden

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:15

Wat ik heb begrepen is dat de enting alleen effectief is als iedereeen op stal ophet zelfde moment deze entingen geeft. Je ziet steeds meer dat de enting verplicht gesteld word op maneges ed en dit gebeurd dan alles in 1x..

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:27

M3isSi3j schreef:
Wat ik heb begrepen is dat de enting alleen effectief is als iedereeen op stal ophet zelfde moment deze entingen geeft. Je ziet steeds meer dat de enting verplicht gesteld word op maneges ed en dit gebeurd dan alles in 1x..

Dit is dus een van de problemen je weet iets niet zeker en gaat het dan roepen.

Rhino is niet erg het is een verkoudheid en net als bij mensen kunnen sommige zwakkeren er ziek van worden .
Inenten moet iedere 2 mnd gebeuren en niet pas als het heerst maar beginnend in de periode dat het niet heerst(lente) het virus kan nl. niet tegen warmte vandaar dat iedere winter deze paniek even ontstaat.

En enten is niet VERPLICHT net zo als een griepinjectie bij mensen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:37

Rhino heeft geen nut als de hele stal niet ingeënt is en daarbij,het beschermt alleen tegen de abortus vorm en de verkoudheids vorm en niet de neurologische en laat dat nou net de ergste vorm zijn

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:23

stalechwel schreef:
M3isSi3j schreef:

Dit is dus een van de problemen je weet iets niet zeker en gaat het dan roepen.

Rhino is niet erg het is een verkoudheid en net als bij mensen kunnen sommige zwakkeren er ziek van worden .
Inenten moet iedere 2 mnd gebeuren en niet pas als het heerst maar beginnend in de periode dat het niet heerst(lente) het virus kan nl. niet tegen warmte vandaar dat iedere winter deze paniek even ontstaat.

En enten is niet VERPLICHT net zo als een griepinjectie bij mensen.

Ik zal het anders formuleren: Men zegt dat het zo is maar het is nooit officieel bewezen.. Het is dus gegrond op vermoedens, theorieen en sugestisch en niet op feiten..