* Apart soort hoefkatrolontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:06

Er is een medisch antwoord op hoefkatrol: het paard is niet meer bruikbaar voor de sport of zwaar werk (en de fokkerij).
Mensen moeten eens leren nadenken wat ze met hun paard doen en het medisch hetzelfde behandelen als ze bij zichzelf zouden doen, dat probeer ik duidelijk te maken. Een paard is een zoogdier net als wij en reageert op therapie net als wij.
Ik zou ook naar homeopathie grijpen bij bv opgegeven ziekten maar ik zou wantrouwig zijn als mijn alternatieve genezer zegt dat hij de waarheid in pacht heeft. Niemand heeft dat en een goede alternatieve genezer zal de geneeskunde niet slechtmaken, denk ik, wel sommige beoefenaars wsch maar misschien terecht. Ik zou een homeopaat kiezen die daar voor gestudeerd heeft en er een grondige kennis van heeft, niet iemand die het als hobby doet omdat hij er brood in ziet. Vaak wordt homeopathie misbruikt en daar zijn werkelijke homeopathen ook niet gelukkig mee. Ik heb meneer de Bodt zeker niet afgebroken: hij zal een geweldige ruiter zijn maar moet zich niet profileren als de grote genezer, wat vooral zijn omgeving doet, denk ik, en niet hijzelf. Ik denk niet dat die man geïnteresseerd is in al die heisa die errond gemaakt wordt.
't Wordt tijd om over iets anders te beginnen zeker of willen jullie nog een beetje doordoen????

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:09

lovely,

Waarom sta je er niet voor open dan,
je hebt het gezien hoe het in zjn werk gaat en het heeft resultaat,
en toch doe je net of Antione een gogelaar is die het maar uit zijn duim zuigt,
ik snap niet als je het met je eigen ogen ziet dat deze methode werkelijk helpt dan er dan nog geen kwartje bij je valt dat het dan misschien echt nut heeft als je de paarden zo rijd,

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:28

Zannekin schreef:
Er is een medisch antwoord op hoefkatrol: het paard is niet meer bruikbaar voor de sport of zwaar werk (en de fokkerij).


Vind ik behoorlijk cru als de geneeskunde nog niet eens zeker weet waar hko vandaan komt. Fokken zou ik idd ook niet doen, om alle risico's uit te sluiten. Je hebt al het punt erfelijkheid aangestipt maar hoe zit dat dan als geen een van de beide ouders hier ook maar enige aanleg toe heeft?

Tim
Kan een paard waar op beide voorbenen hoefkatrol is geconstateerd op de foto's ook weer volledig gezond worden door deze training?[/b]

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:51

chantal1 schreef:

Vind ik behoorlijk cru als de geneeskunde nog niet eens zeker weet waar hko vandaan komt. Fokken zou ik idd ook niet doen, om alle risico's uit te sluiten. Je hebt al het punt erfelijkheid aangestipt maar hoe zit dat dan als geen een van de beide ouders hier ook maar enige aanleg toe heeft?


Ik weet niet waar jullie halen dat men niet weet wat het is: letsels aan het hoefkatrolbeentje, degeneratieve processen, waardoor het paard pijn krijgt. Net als arthrose bij mensen bv.
De twijfel ligt bij het diagnose stellen: niet iedereen kan een foto goed beoordelen. Als een foto slecht beoordeeld werd en het was geen hoefkatrol dan moet je dat door iemand anders laten doen.
Hoefkatrol heeft een slechte prognose maar ik zou de paarden niet naar de slacht brengen, ik denk dat ze nog goed recreatief te rijden zijn, mits goed beslag en niet te zware belasting. In beweging blijven kan een gunstig effect hebben.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:21

Citaat:
Hoefkatrol heeft een slechte prognose maar ik zou de paarden niet naar de slacht brengen, ik denk dat ze nog goed recreatief te rijden zijn, mits goed beslag en niet te zware belasting. In beweging blijven kan een gunstig effect hebben.


Dan moet je maar eens het paard bekijken op de site van Antoine : http://www.hoefkatrol.com/visie.asp?id=1

Dit paard is op 8 jarige leeftijd bij Antoine gekomen als totaal afgeschreven springpaard met ernstige hoefkatrol (fase 4). Dit was het eerste paard met hoefkatrol dat hij getraind heeft. Dit paard deed heeft daarna bijna 10 jaar lang dienst gedaan als leerlingenpaard. Kon alles uit de Prix. St. Georges. Had super uitgestrekte gangen. Nu rijdt er een jonge ruiter mee en het paard loopt nog steeds fantastisch. En dat op 20 jarige leeftijd! Er kan dus wel degelijk meer dan recreatief rijden gedaan worden met zo'n paard.

Bovendien begrijp ik niet waar jij je zo druk om maakt. Antoine mag dus wel paarden trainen met hoefkatrol. Hij mag die paarden ook helpen (zie de getuigenissen van deze mensen), MAAR hij mag vooral niet zeggen dat hij paarden met hoefkatrol succesvol kan helpen, WANT hij is geen dierenarts. Sorry, maar als je iets kan, waarom zou je daar dan niet voor mogen uitkomen?


Citaat:
Ja, het letsel zit dan in die regio.
Als jij een verstuiking hebt wordt toch ook de enkel onderzocht. Als je daarmee niet tevreden bent ga je naar een alternatieve genezer die schrijft je dan veel zonlicht voor en drie weken rust, en wat zie je.... de pijn is toch wel weg zeker, volgende keer weer veel zonlicht (goedkoper dan die kruiden)

Soms moet je toch wel eens verder kijken dan je neus lang is. En dat heeft niet noodzakelijk te maken met het verschil klassieke/alternatieve geneeskunde.

Pijn in je enkels bijvoorbeeld kan veroorzaakt worden door een ontsteking van de n. ischiadicus. Dat kan op zijn beurt veroorzaakt worden door verdrukking van die zenuw ter hoogte van de lumbale wervels. Bijvoorbeeld door een discus hernia of een slijtage van de tussenwervelschijven. Ook de klassieke geneeskunde kijkt soms wel verder dan de plaats waar de symptomen zich voordoen!

Ander voorbeeld, een slechte heup kan lijden tot pijnlijke, opgezwollen knieën door verkeerde belasting. Hierbij dringt een heupoperatie zich op en wordt de knie niet behandeld. Dat geneest vanzelf. Ook weer niets te maken met alternatieve geneeskunde maar dagelijkse praktijk voor orthopedisten.

Ontsteking van de slijmbeurs in de elleboog kan veroorzaakt worden door verkeerde belasting (tenniselleboog).

Moet ik nog zo even doorgaan?

Doen alsof de oorzaak van de pijn enkel in de voet kan ontstaan vind ik inderdaad kortzichtig, lopen met oogkleppen op. Maar wel handig als dierenarts natuurlijk }>

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:40

Tim VDH schreef:
Citaat:

Pijn in je enkels bijvoorbeeld kan veroorzaakt worden door een ontsteking van de n. ischiadicus. Dat kan op zijn beurt veroorzaakt worden door verdrukking van die zenuw ter hoogte van de lumbale wervels. Bijvoorbeeld door een discus hernia of een slijtage van de tussenwervelschijven. Ook de klassieke geneeskunde kijkt soms wel verder dan de plaats waar de symptomen zich voordoen!

Ander voorbeeld, een slechte heup kan lijden tot pijnlijke, opgezwollen knieën door verkeerde belasting. Hierbij dringt een heupoperatie zich op en wordt de knie niet behandeld. Dat geneest vanzelf. Ook weer niets te maken met alternatieve geneeskunde maar dagelijkse praktijk voor orthopedisten.

Moet ik nog zo even doorgaan?

Je mag, makkelijk om leken te beïvloeden zeker? Het eerste vb zal negatief zijn bij lage anaesthesie. Ontsteking van de n. ischiadicus zal pijn blijven geven na anaesthesie van de voet.
In het tweede vb zal je in de eerste plaats pijn in de heup hebben en niet in de knie.
En bij de tenniselleboog geef je ook geen beweging als behandeling en behandel je in de eerste plaats de ontsteking (met medicatie afh vd ernst).
Mr. De Bodt mag hoefkatrol behandelen maar behandelt voor het grootste deel rijtechnische problemen. De website is misleidende reclame en daar blijf ik bij.
Fijn dat hij 1 paard weer in de sport heeft gekregen maar zou die foto's voor en na wel eens willen zien.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:53

Waar het mij om ging hier was aan te tonen dat de symptomen op een andere plaats kunnen ontstaan. Wat me aardig gelukt is denk ik Knipoog

Wat betreft die heup, daar kan de pijn in de knie als eerste en soms enige symptoom optreden. Waardoor men in eerste instantie vaak probeert die knie te behandelen.

En een tenniselleboog. Daar is inderdaad rust voor nodig, gecombineerd met medicijnen enventueel. Het ging er mij alleen om duidelijk te maken dat ook hier de oorzaak niet een slechte elleboog is maar een verkeerde beoefening van de sport kan zijn.

Overigens ben ik niet zeker dat een lage anesthesie bij een ischias lijder niet kan leiden tot een verbetering van de klachten. Als de voet geen pijn meer doet zal de patiënt toch makkelijker terug gewicht op dat been willen zetten.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:58

Zannekin"]
[quote="chantal1 schreef:

Vind ik behoorlijk cru als de geneeskunde nog niet eens zeker weet waar hko vandaan komt. Fokken zou ik idd ook niet doen, om alle risico's uit te sluiten. Je hebt al het punt erfelijkheid aangestipt maar hoe zit dat dan als geen een van de beide ouders hier ook maar enige aanleg toe heeft?


Ik weet niet waar jullie halen dat men niet weet wat het is: letsels aan het hoefkatrolbeentje, degeneratieve processen, waardoor het paard pijn krijgt. Net als arthrose bij mensen bv.
De twijfel ligt bij het diagnose stellen: niet iedereen kan een foto goed beoordelen. Als een foto slecht beoordeeld werd en het was geen hoefkatrol dan moet je dat door iemand anders laten doen.
Hoefkatrol heeft een slechte prognose maar ik zou de paarden niet naar de slacht brengen, ik denk dat ze nog goed recreatief te rijden zijn, mits goed beslag en niet te zware belasting. In beweging blijven kan een gunstig effect hebben.
[/quote]
Zannekin, lees een goed. Chantal zegt dat de OORZAAK van hoefkatrol niet bekend is. Men weet wel wat het is, maar niet waar het vandaan komt.

Nog even een quote van www.keerhoeve.nl :
Citaat:
In principe kan het bij alle rassen voorkomen. Het komt vaak beiderzijds voor, vrijwel altijd aan de voorbenen en ontstaat meestal geleidelijk.

Erfelijkheid is bij hoefkatrolproblemen belangrijk maar ook het gebruik is van belang. Een weke stand en grotere belasting zullen eerder kreupelheid geven bij een slechte katrol. Vooral op harde bodem zal dit het duidelijkst zijn.

Alle aspecten van het ontstaan zijn niet helemaal bekend. Veel onderzoekers denken echter dat een slechte doorbloeding van het straalbeen een belangrijke rol speelt.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:08

Ik weet niet waar jullie je zo druk overmaken, maar meneer de Both zegt alleen dat een paard geen pijn meer heeft als hij op een correcte manier gereden wordt. De hoefkatrolontsteking gaat er echt niet mee weg (alleen mis ik dat wel op de site) maar de pijn verdwijnt omdat die door overbelasting wordt veroorzaakt. Nix geen tovernarij, gewoon correct rijden van een paard!!! (zodat de pijn verdwijnt)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:27

Zannekin"]
[quote="chantal1 schreef:

Vind ik behoorlijk cru als de geneeskunde nog niet eens zeker weet waar hko vandaan komt. Fokken zou ik idd ook niet doen, om alle risico's uit te sluiten. Je hebt al het punt erfelijkheid aangestipt maar hoe zit dat dan als geen een van de beide ouders hier ook maar enige aanleg toe heeft?


Ik weet niet waar jullie halen dat men niet weet wat het is: letsels aan het hoefkatrolbeentje, degeneratieve processen, waardoor het paard pijn krijgt. Net als arthrose bij mensen bv.
De twijfel ligt bij het diagnose stellen: niet iedereen kan een foto goed beoordelen. Als een foto slecht beoordeeld werd en het was geen hoefkatrol dan moet je dat door iemand anders laten doen.
Hoefkatrol heeft een slechte prognose maar ik zou de paarden niet naar de slacht brengen, ik denk dat ze nog goed recreatief te rijden zijn, mits goed beslag en niet te zware belasting. In beweging blijven kan een gunstig effect hebben.
[/quote]

Ik zeg niet dat men niet weet wat het is, dat weet men wel degelijk maar ik zeg, dat ze niet weten waar het vandaan komt.

Bedankt Pega, ik zag net jou bericht.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:02

Tim VDH schreef:
Waar het mij om ging hier was aan te tonen dat de symptomen op een andere plaats kunnen ontstaan. Wat me aardig gelukt is denk ik Knipoog

Wat betreft die heup, daar kan de pijn in de knie als eerste en soms enige symptoom optreden. Waardoor men in eerste instantie vaak probeert die knie te behandelen.

zeer slechte orthopedisten dan toch!
Citaat:
En een tenniselleboog. Daar is inderdaad rust voor nodig, gecombineerd met medicijnen enventueel. Het ging er mij alleen om duidelijk te maken dat ook hier de oorzaak niet een slechte elleboog is maar een verkeerde beoefening van de sport kan zijn.

een tenniselleboog is een ontsteking net als hoefkatrolONTSTEKING en heeft dus rust en behandeling met medicijnen nodig. Ik dacht ermee naar de kinesist te gaan en een half uurtje ontspannen te bewegen.

Citaat:
Overigens ben ik niet zeker dat een lage anesthesie bij een ischias lijder niet kan leiden tot een verbetering van de klachten. Als de voet geen pijn meer doet zal de patiënt toch makkelijker terug gewicht op dat been willen zetten.


Voor dat je zulke dingen zegt moet je er eerst toch je cursus Neurologie (nog niet gehad??) op naslaan. De pijn bij ischias is een uitstralende pijn. De zenuw is ontstoken en geeft prikkels door dat de voet pijn doet maar met de voet is niks aan de hand. Bij verdoven van de voet zal de patiënt pijn in de voet blijven houden net zoals een patiënt ook pijn in een geamputeerd lidmaat kan voelen. Dat wou ik dus zeggen: als de pijn na anaesthesie weg is, is er lokaal ook werkelijk een probleem.

Jullie zijn zo bezig met waarom een paard hoefkatrolontsteking krijgt. Wel het ene paard heeft aanleg omdat het bv slecht beslagen was, overmatig is belast, een straalbeen heeft dat minder goed gevormd is enz. Waarom krijgt een paard een allergie. Waarom heeft het ene zomereczeem en het andere niet. Waarom heeft het ene een chronische hoest hoewel het in dezelfde stal staat: aanleg en een samenkomen van verschillende factoren.
Ik vind het wel genoeg geweest nu. Vooral als er voorbeelden aangehaald worden die flagrant verkeerd zijn om het gelijk te bewijzen heeft een discussie geen zin.

Anoniem

Re: hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:13

Novelle schreef:
lovely,

Waarom sta je er niet voor open dan,
je hebt het gezien hoe het in zjn werk gaat en het heeft resultaat,
en toch doe je net of Antione een gogelaar is die het maar uit zijn duim zuigt,
ik snap niet als je het met je eigen ogen ziet dat deze methode werkelijk helpt dan er dan nog geen kwartje bij je valt dat het dan misschien echt nut heeft als je de paarden zo rijd,


Meneer De Bodt zuigt het niet uit zijn duim, want het is niks meer dan fatsoenlijk rijden. De manier waarop het gebracht wordt en de daaraan verbonden beloften, veronderstellingen etc.; die staan me niet aan. Er wordt mij iets te hard gesuggereerd dat hko door correcte training genezen kan worden en ik geloof dat dus niet.
Dat paarden er beter van gaan lopen wil ik ook wel geloven, maar dat doen er zoveel op een clinic. Zodra het een maand later niet meer werkt, dan legt de ruiter de fout alweer bij zichzelf, want die heeft zich aan laten praten iets fundamenteel fout te doen. Want wie zegt DAT de manier van rijden de oorzaak is?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Re: hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:24

Lovely schreef:
Meneer De Bodt zuigt het niet uit zijn duim, want het is niks meer dan fatsoenlijk rijden. De manier waarop het gebracht wordt en de daaraan verbonden beloften, veronderstellingen etc.; die staan me niet aan. Er wordt mij iets te hard gesuggereerd dat hko door correcte training genezen kan worden en ik geloof dat dus niet.
Dat paarden er beter van gaan lopen wil ik ook wel geloven, maar dat doen er zoveel op een clinic. Zodra het een maand later niet meer werkt, dan legt de ruiter de fout alweer bij zichzelf, want die heeft zich aan laten praten iets fundamenteel fout te doen. Want wie zegt DAT de manier van rijden de oorzaak is?


Dat is ook wat ik bedoel. Eigenlijk is het ook een beetje droevig voor de rijkunst dat er maar één man zou zijn die de paarden correct rechtgericht krijgt en dat ook kan overbrengen op z'n leerlingen. Ik heb veel respect voor die man maar vindt evenzeer de manier waarop het hier gebracht wordt verkeerd. Ik zou m'n paard daar niet brengen om hko maar gewoon om correct aan te rijden en te trainen, ook dat is goud waard heden ten dage.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:54

Zanniken schreef:
Dat is ook wat ik bedoel. Eigenlijk is het ook een beetje droevig voor de rijkunst dat er maar één man zou zijn die de paarden correct rechtgericht krijgt en dat ook kan overbrengen op z'n leerlingen. Ik heb veel respect voor die man maar vindt evenzeer de manier waarop het hier gebracht wordt verkeerd. Ik zou m'n paard daar niet brengen om hko maar gewoon om correct aan te rijden en te trainen, ook dat is goud waard heden ten dage.


En toch is het waar dat er maar weinig mensen weten hoe ze een paard moeten rechtrichten.
en waarom word het op een verkeerde manier gebracht dan.
Of ben je soms een beetje jarloers omdat hij het heeft bedacht, zo komt het namelijk over.


Waarom doe je dat dan niet je paard daar heen brengen,
[/quote]

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:14

Novelle schreef:
En toch is het waar dat er maar weinig mensen weten hoe ze een paard moeten rechtrichten.
en waarom word het op een verkeerde manier gebracht dan.
Of ben je soms een beetje jarloers omdat hij het heeft bedacht, zo komt het namelijk over.


Waarom doe je dat dan niet je paard daar heen brengen,

Mijn paarden zijn correct aangereden en ik heb dus geen reden om jaloers te zijn Haha!

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:26

Ik verbaas me een beetje over al jullie negatieve opmerkingen over A. de Bodt en zijn rijmethode.
En vraag me vervolgens af of jullie weten wat een hko-paard is.
Ik heb er een en spreek dus uit ervaring.
Op de manege waar ik sta met mijn paard heeft iedereen zich erg verwonderd over hoe ik mijn paard reed, nadat ik bij A. de Bodt geweest ben.
Om mensen uit te leggen hoe het werkt heb ik het volgende gedaan;
Ik vraag ze om zelf voor paard te spelen en op handen en knieeen te gaan staan.
Als ze recht staan en ontspannen, duw ik ze langzaam naar links.
Het lichaam gaat naar links en automatisch gaat dan hun hoofd naar rechts.
Iedereen voelt nu zelf dat het linkervoorbeen van een paard meer gewicht gaat dragen. Dat dit dus overbelasting is snapt iedereen.
Om nog makkerlijker te staan vraag ik om nu ook nog hun rechterknie naar rechts te schuiven. Je staat dan nog makkelijker.
Het "paard" hangt nu met zijn gewicht naar links.
Dat je zo wel rechterbochten kunt lopen, maar niet door de linkerbocht komt, wordt vervolgens ook wel begrepen.
Om het probleem nu heel duidelijk te maken duw ik het hoofd naar links.
Je moet in de linkerbocht toch stelling vragen???
Nu wordt het linkervoorbeen nog meer belast.
Het rechterachterbeen staat nu niet onder de achterhand, maar ernaast.
Het beweegt zich niet naar voren ,maar naar rechts.
Het linkerachterbeen draagt meer gewicht van de achterhand dan het rechterachterbeen en kan daarom niet geheel naar voren worden geplaatst. Eigenlijk bewegen de achterbenen zich elk in een andere richting.
Conclusie; Het paard kijkt naar rechts, is linksvoor kreupel door de overbelasting die alleen maar toeneemt als er linker stelling wordt gevraagt en het rechterachterbeen "kreupelt" ook omdat het niet naar voren gaat. En daardoor staan de heupen scheef.
Omdat de achterhand alleen gedragen wordt door het linkerachterbeen (dat dus onder de achterhand staat) loopt het paard ook nog eens op de voorhand.
Dit is trouwens het voorbeeld van een rechtsgebogen paard.

Omdat ik de mensen dit zelf laat voelen, wordt het wel begrepen.
En anders laat ik ze wel even op mijn paard rijden ,want dan weten ze echt hoe dat nu aanvoelt.
Als ze nu linksom gaan draven en aan de linkerteugel trekken is mijn paard DIRECT kreupel. Na het loslaten van de linkerteugel gaat mijn paard in contrastelling lopen, maar is dan niet meer kreupel.
Heet dit niet teugelkreupel??
En alleen daarom rijd ik mijn paard in de contrastelling. En omdat ik mijn paard in contrastelling rijd, krijg ik deze vragen.

Antoine de Bodt en overige bekwame instructeurs kennen dit probleem en hun enige oplossing is;
Zorg ervoor dat het paard zijn evenwicht weer in het midden kan leggen.
Dan los je n.l. in een keer alle problemen op.
Met andere woorden; je moet je paard rechtrichten.
Rechtrichten is niets anders dat je paard zijn evenwicht weer laten vinden.
Dat ik met het rechtrichten ook nog de nodige problemen heb is weer een ander verhaal.
Na het rechtrichten gaat het hoofd dus weer recht naar voren, het gewicht wordt weer verdeeld over de voorbenen, de heupen gaan weer recht staan en het rechterachterbeen komt weer onder de achterhand.
Nu pas kan het paard beginnen met correct voorwaart-neerwaarts te lopen en eerder niet!!

En dat is in het kort alles wat er in de clinics werd verteld.

Dat dit niets met "Jomanda" praktijken te maken heeft is nu hopelijk voor iedereen duidelijk.

Probeer het zelf nu maar eens uit en ik hoop dat het dan duidelijk is.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:46

Jouw paarden misschien niet Zanikken (daar kan ik niet over oordelen). Maar hoe zit het dan met de paarden van jouw klanten?

En Lovely, het is ondertussen ongeveer een jaar geleden dat ik mijn eerste discussie met jouw voerde. Sindsdien zijn er heel wat paarden op de clinics geweest, ook van Bokt. Lees maar eens de getuigenissen van Jura (moderater bij 'verslag van de dag') die slechts één les gehad heeft van Antoine De Bodt en ook een paard heeft met hko. Dat is al vele maanden geleden en toch getuigt ze nog steeds hoe het haar paard geholpen heeft. Moet dat dan zonodig steeds afgebroken worden?
Ik ben geen DA en Antoine ook niet. Ik heb ook niet alle antwoorden. Maar wat ik wel heb en Antoine nog meer, is ervaring met dit soort paarden en problemen.

Laten we het erover eens zijn dat de methode van Antoine De Bodt kan helpen. Waarom en hoe het helpt, daar valt nog over te discussiëren. Maar als je daarmee iemand kan helpen terug op een normale manier met zijn of haar paard te rijden. Is dat dan niet wat telt? Niet iedereen heeft het geluk gehad een goede rijopleiding te krijgen. Als iemand als Antoine daar dan wel in schijnt te slagen om dit over te brengen en mensen uit de problemen te halen, waarom dan zoveel tegenstand?

Zaniken, als jij een klant hebt met hko die je niet kunt helpen. Is er dan zoveel aan verloren om die klant eens naar een clinic te laten komen? Als het alternatief de slacht is? Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan jouw bezoek. En als die klant dan niet geholpen is, dan is dat jammer. Maar stel nu dat die klant wel geholpen is, zoals zoveel anderen, is dat dan niet prachtig. Ook al is Antoine geen DA?

Of waarom overtuig je jezelf ervan niet, dat het allemaal maar hocus pocus is, door eens zo'n klant naar België te sturen onder de voorwaarden no cure no pay. Jij kan er niets aan verliezen, en die klant die als enige optie de slacht of enkel recreatief rijden overhoud kan er in dat geval ook niets aan verliezen. En je kan die klant op voorhand inlichten dat je weinig geloof hecht aan de beweringen van mr. De Bodt maar dat je jezelf uitsluitsel hieromtrent wil geven. Dan hoef je toch ook helemaal geen gezichtsverlies te lijden als het dan toch niet zo lukken? Dat komt jou dan misschien goed uit. Kan je iedreen hier inlichten wat voor bedrieger Antoine toch wel is en dat hij helemaal geen paarden met hko kan helpen.

Just my opinion.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:59

Tim,

Ik heb je 2 pb's gestuurd, kan jij die a.u.b. beantwoorden.

Dank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:31

Tim VDH schreef:
En Lovely, het is ondertussen ongeveer een jaar geleden dat ik mijn eerste discussie met jouw voerde. Sindsdien zijn er heel wat paarden op de clinics geweest, ook van Bokt. Lees maar eens de getuigenissen van Jura (moderater bij 'verslag van de dag') die slechts één les gehad heeft van Antoine De Bodt en ook een paard heeft met hko. Dat is al vele maanden geleden en toch getuigt ze nog steeds hoe het haar paard geholpen heeft. Moet dat dan zonodig steeds afgebroken worden?


Inderdaad Tim en tijdens die discussie bleek jij niet op de hoogte te zijn wat het verschijnsel 'scheef gaan' inhield, laat staan het rechtrichten. Daarmee maakte je jezelf niet geloofwaardiger en de methode van De Bodt ook niet.
Via Jura (die ik persoonlijk ken) heb ik begrepen hoe of wat en zodoende weet ik waar het over gaat. Dat Jura's paard ermee geholpen is, is geweldig, maar ik betwijfel of dat paard genezen is van hko. Het zit me namelijk nogal dwars dat er beweert wordt dat paarden kunnen genezen.
Overigens weet ik zelf heel goed hoe ik een paard recht moet richten, dat is een van de elementaire facetten in de africhting. Hoe het komt dat maar heel weinig mensen weten wat het is en hoe je een paard recht richt, dat kan ik niet verklaren, noch verhelpen.
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag over het ontstaan van hko aan 2 voorbenen.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 01:00

Dat ik niet zou begrepen hebben wat rechtrichten en scheefheid inhouden is jouw conlcusie Lovely. Ik heb toen een andere conclusie gemaakt. Het is niet omdat iemand iets anders beweert dan jij dat het fout is. Maar daarover wens ik niet verder meer op in te gaan omdat het in dit geval mijn woord tegen het jouwe is en we zo nog tot in het oneindige kunnen doorgaan.

Citaat:
Het zit me namelijk nogal dwars dat er beweert wordt dat paarden kunnen genezen.

Tja, dat jou dat dwars zit, daar kan ik helaas niet aan verhelpen. Ben je daar al eens mee naar de dokter geweest?

Wat betreft hko aan beide voorbenen, ik dacht dat ik dat hierboven wel had uitgelegd? Misschien is mijn berichtje jou ontgaan?

En Chantal, zoals ik ook eerder uitgelegd heb zijn de meeste paarden kreupel aan beide voorbenen. Het is dus, om op jouw vraag te antwoorden, inderdaad mogelijk om zo'n paard correct en terug zuiver te laten werken.

Groetjes en slaap wel Slapen (het is ondertussen al voorbij één uur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 01:10

Tim VDH schreef:
Dat ik niet zou begrepen hebben wat rechtrichten en scheefheid inhouden is jouw conlcusie Lovely. Ik heb toen een andere conclusie gemaakt. Het is niet omdat iemand iets anders beweert dan jij dat het fout is. Maar daarover wens ik niet verder meer op in te gaan omdat het in dit geval mijn woord tegen het jouwe is en we zo nog tot in het oneindige kunnen doorgaan.

Nee hoor, niet tot in het oneindige, de kennis over rechtrichten strekt net tot in het oneindige. Maar soit, ken uw klassiekers.

Citaat:
Citaat:
Het zit me namelijk nogal dwars dat er beweert wordt dat paarden kunnen genezen.


Tja, dat jou dat dwars zit, daar kan ik helaas niet aan verhelpen. Ben je daar al eens mee naar de dokter geweest?


Nee Tim, nergens voor nodig. Kritisch vragen stellen is geen ziekte

Citaat:
Wat betreft hko aan beide voorbenen, ik dacht dat ik dat hierboven wel had uitgelegd? Misschien is mijn berichtje jou ontgaan?

Er is mij weinig ontgaan, ik constateer alleen dat jij er geen verklaring voor hebt. Paarden gaan niet alleen kreupel over twee benen, maar er zijn ook afwijkingen te zien op de foto.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:02

Tim VDH schreef:
Jouw paarden misschien niet Zanikken (daar kan ik niet over oordelen). Maar hoe zit het dan met de paarden van jouw klanten?

Ik heb geen klanten met paarden met hoefkatrol; maar ik heb dan ook geen website. Haha!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:46

Zannekin: waarom zijn er paarden met enorme gaten in hun straalbenen die pas aan het licht komen bij een aankoopkeuring en die nooit een dag kreupel zijn geweest? En waarom wordt er bij paarden met vlekkeloze straalbenen die wel kreupel zijn de diagnose klinische hoefkatrolontsteking gesteld?

Waarom loopt het ene paard hartstikke beroerd met slechte straalbenen en het andere loopt bij wijze van spreken Grand Prix?

Volgens A. de Bodt heeft dit met de wijze van rijden/belasten te maken en ik denk dat hij daar best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

Een ruw straalbeen geeft irritatie aan de buigpees die erlangs loopt, hierdoor ontstaat uiteindelijk een ontsteking, paard gaat kreupel lopen. Antibiotica en pijnstillers erin, rustperiode, eventueel aangepast beslag en dan na een aantal maanden weer rustig aan beginnen.

Na een maand of twee rijden is het paard ineens weer kreupel en begint het circus opnieuw met alle bijbehorende kosten. Ik ken zelf een flink aantal mensen die dit met hun hoefkatrolpaard hebben meegemaakt. Pas na aanpassing van hun wijze van rijden bleven de paarden rad. Een rad paard heeft naar mijn mening geen pijn, dus zal de ontsteking wel verdwenen zijn.

Of het straalbeen dan ook weer glad is, zou je op een foto moeten beoordelen. Feit is dat de meeste van deze ruiters al zoveel kosten gemaakt hebben dat ze een goed lopend paard niet nog eens op de foto gaan zetten.... Misschien is dit iets voor jou om te gaan onderzoeken? Knipoog

Al met al snap ik de weerzin niet helemaal. Antoine zelf is de eerste die beweert dat zijn methode helemaal niet uniek is, het is niet meer dan gewoon klassieke rijkunst. Alleen de uitvoering van het rechtrichten wijkt naar mijn mening wat af van wat de meeste ruiters doen. Echt goede ruiters kunnen op hun eigen manier een scheef paard prima recht krijgen hoor, maar niet iedereen lukt dat. En hoeveel paarden zijn er niet met vage kreupelheidsklachten waar maar geen duidelijkheid over komt?

Ik was misschien wat te zwartwit in mijn stelling dat de reguliere geneeskunst vaak niet het geheel bekijkt, maar ik kom dat in de praktijk (ook op humaan gebied) zo verdomd veel tegen. Symptoombestrijding..... Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:17

Mieke schreef:
Zannekin: waarom zijn er paarden met enorme gaten in hun straalbenen die pas aan het licht komen bij een aankoopkeuring en die nooit een dag kreupel zijn geweest? En waarom wordt er bij paarden met vlekkeloze straalbenen die wel kreupel zijn de diagnose klinische hoefkatrolontsteking gesteld?

Waarom loopt het ene paard hartstikke beroerd met slechte straalbenen en het andere loopt bij wijze van spreken Grand Prix?

Wel het probleem is dat die gaten niet altijd gaten zijn. Het straalbeentje krijgt bloedtoevoer. Onderaan het straalbeentje zie je opklaringen en dat zijn voedingsbloedvaten die in het beentje gaan. Nu heeft het ene paard duidelijker bloedvaten dan het andere. Die zijn op foto moeilijk te onderscheiden van botschade en dat is het hele probleem. Sommige paarden kunnen perfect opklaringen hebben die heel normaal zijn en een ander paard heeft met die opklaringen botschade. De grens wordt bepaald door de vorm en het aantal van die opklaringen maar het is moeilijk om een standaard te maken. Om die foto's goed te beoordelen zou je iemand moeten hebben die heeeeeel veel ervaring heeft met het beoordelen van die foto's en of die paarden dan ook problemen hadden.
Moest je de middelen hebben die in de mensengeneeskunde bestaan (CT, NMR) dan zouden alles veel duidelijker zijn.
Het is dus ook belangrijk om bij een paard met slechte foto's ook zeker te zijn dat de pijn uit de voet komt. Ik las een artikel dat iemand met een cameraatje ging kijken in het gewricht om alles goed te kunnen beoordelen maar dat gaat toch wel ver en is niet zo makkelijk uit te voeren.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:18

Maar hoe komt men dan aan die fasering die gebruikt wordt bij beoordeling van de ernst van de situatie? Klasse 1 is een straalbeen met bijna geen afwijkingen, toch zijn er paarden die erg kreupel lopen waarvan geconstateerd is dat de pijn toch echt uit het hoefkatrolgebied komt.

Het is allemaal zo vaag en dat is wat dierenartsen zelf ook zeggen over dit hoefkatrolgedoe. Foto's zeggen zo weinig, voegen hooguit wat toe (uitspraak van mijn eigen DA), en je moet ze ook nog kunnen beoordelen, maar het probleem is dat het beest pijn in zijn voet heeft en dat de oorzaak daarvoor gevonden moet worden. En die zit niet altijd in de voet zelf.

Dus als een paard na jarenlang tobben uiteindelijk goed gaat lopen na aanpassing van de wijze van trainen is dat toch hartstikke mooi? Ik zie daar dagelijks de praktijkvoorbeelden van lopen en dit waren door div. dierenartsen afgeschreven paarden (ook recreatiepaarden die helemaal niks ingewikkelds hoefden qua werk)..... met gelukkig zeer vasthoudende eigenaren die niet te beroerd bleken om het een en ander bij zichzelf te veranderen...

Ik ben als toeschouwer bij een clinic van de Bodt geweest, vorig jaar augustus en ik heb daar hele goede dingen gezien. Het zal alleen voor de meeste ruiters niet meevallen om zelf thuis deze positieve richting vast te houden. Het meest ideale is om een instructeur te vinden die je hierbij helpt. Mocht je bewijs willen voor "genezen" paarden, kom dan eens bij mij op stal langs.... je kunt ze uitkiezen! Knipoog