Honing als wondzalf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 14:36

Zag dit gister in amerika gebruikt worden op een geinfecteerde wond. Gewoon pure honing erop en dan verband erom. De honing zou een zuiverende en pijn/jeuk stillende werking hebben en ze gebruikten het in die kliniek regelmatig voor wonden die ontstoken waren of dreigden te gaan ontsteken.
Nu wil ik niet bereiken dat iedereen een pot honing in zn kast zet, maar ben wel nieuwschierig of hier mensen zijn die er ervaring mee hebben?

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:38

haha, wat toevallig
ik zag dit gisteren ook bij animal planet
ik wilde er ook een topic over openen het is echt wonderbaarlijk hoe goed de wonden erdoor genezen; het was immers op beide honden gebruikt die grote open wonden door bijtwonden

ben ook wel heel benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben of hier al ooit over gehoord hebben
ik had er nog nooit eerder overgehoord en vind het wel een fantastische uitvinding

_Susan_

Berichten: 2939
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Denekamp

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:39

Moet je urobi even een pb sturen, zij hebben hier ervaring mee.
Ik weet wel dat het imkerhoning moet zijn en geen honing dat je bij een "normale" supermarkt koopt.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:48

Heb er zelf ook heel goede ervaringen mee. Jammer dat maar weinig DA's hiervan weten. Moet inderdaad wel pure honing zijn, niet de goedkope soorten waar meestal suiker aan is toegevoegd.
Wonden genezen mooi en wildvleesvorming is nihil. Genezingsproces is ook wat korter.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:54

het wordt ook op hoeven gebruikt meende ik voor bepaalde ziektes, maar weet niet meer hoe dat zat

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:34

Zelf gebruik ik voor wondjes mesitran( honingzalf). Dit is eigenlijk voor mensen maar bij paarden werkt het ook prima. Een stalgenoot gebruikt het tegen de mok maar ook voor wondjes werkt het goed.Echt goedkoop is het alleen niet.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:09

Honingzalf gebruiken wij veel op onze dierenartsenpraktijk, onder de productnaam dermiel.
Het is niet aangetoond als werkzaam en wordt daarom ook niet als geneesmiddel verkocht, maar hebben er goede ervaringen mee, vooral bij grotere wonden die onder een verband moeten helen.
Pure honing weet ik niet of het fijn is voor open wonden.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:05

Pure honing die eigenlijk bedoeld is voor op de pannekoek en de boterham kan sporen bevatten van Clostridium bacterieën. En als dat in de wond komt heb je een groot probleem. Om diezelfde reden mag je ook pasgeboren baby's geen honing geven. Voor mensen werd voorheen, voordat de honingwondzalven op de markt kwamen, speciaal gesteriliseerde honing gebruikt (en dan niet gesteriliseerd d.m.v. verhitting, want dat gaat dus niet met honing).

Ik denk dat je dus bij hoefproblemen prima met pure honing kan werken, alleen bij open wonden is er dus een risico op een nare infectie dóór de honing, en kan je beter de medische zalf gebruiken.

claudianoa
Berichten: 1076
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: baarn

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:07

ik heb ook een zalf met honing en thee tree, dit helpt erg goed

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:32

Gewone honing uit de supermarkt is vaak wel gesteriliseerd ivm bacterien. Daardoor zijn de enzymen die een zuiverende werking zouden hebben kapot en heeft het dus wat dat betreft weinig zin. Ongesteriliseerde honing draagt het risico van bacterien met zich mee en die wil je natuurlijk niet in een wond hebben. Je moet dus wel speciaal "ontsmette" medische honing of honingzalf hebben voor het maximale effect. Overigens is het hoge suikergehalte van honing juist 1 van de redenen dat het antibacterieel werkt.
Dat het niet wetenschappelijk aangetoond zou zijn dat het werkt klopt volgens mij niet. Even googlen (google scholar) levert een hele rits aan wetenschappelijke artikelen op waarin de werkzaamheid van honing aangetoond wordt.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:34

Wij gebruiken honing voor hoefproblemen op aanraden van de hoefsmid. Hij zei wel dat het onbewerkte honing moest zijn. Volgens hem was biologische honing goed.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:35

JA klopt, ik heb het ook gebruikt voor een wond bij Odin, na het lezen van een column van Evert Offereins, zal hem ff opzoeken...

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:36

Hierbij het stukje:

Honingzalf, Evert Offereins

Het klinkt of het er altijd al geweest is. Maar het bestaat niet.
In het oude Egypte stond honing al bekend als een probaat werkend middel bij de behandeling van wonden. En nu de tijd mezit, omdat de klant steeds meer vraagt om milieuvriendelijke en natuurlijke geneesmiddelen, zien we steeds vaker onderzoek naar de werking van 'geneesmiddelen' waarmee onze voorouders zich moesten redden toen er nog geen farmaceutische internationals bestonden.
Veelal waren dat producten die voorhanden waren in de natuur. Zo is ook honing weer in de belangstelling gekomen door enkele wetenschappelijke artikelen over werkzaamheid ervan bij wonden.
Naast een grote hoeveelheid suiker bevat honing aminozuren, vitamines, mineralen en talrijke enzymen.
Maar bovendien bevat honing een stof die grote overeenkomsten vertoont met waterstofperoxide, een stof die mogelijk een belangrijke rol speelt bij de bacteriedodende werking van honing.
Honing remt de groei van veel wondinfectieveroorzakende bacterien. Naast het hoge suikergehalte spelen daarbij vermoedelijk de enzymen en de peroxideachtige stof een grote rol. Daarnaast blijkt het de wondgenezing te bevorderen door de sterke stroperigheid waardoor de wond goed wordt afgesloten en vochtig blijft. Honing zou ook de vorming van de nieuwe huid stimuleren.
Bij gesteriliseerde honing die is geproduceerd met behulp van verhitting, blijkt de antibacteriele werking verloren te zijn gegaan. Deze blijft alleen intact bij 'koudgeslingerde' honing.
Lindebloesemhoning zou het beste werken omdat het een hoog gehalte aan de peroxideachtige stof bevat.
Veel 'zou' en 'mogelijk' en 'vermoedelijk' en 'blijkt'.
En daar zit het probleem. de farmaceutische industrie waagt zich er niet aan. Het is heel moeilijk een zeer kostbaar een natuurproduct gepatenteerd te krijgen, bovendien is het gemakkelijk na te maken. En dus financieel niet interessant.
Toch zou het dom zijn om goede heilzame stoffen die de natuur ons aanreikt te laten liggen om die reden.
We hebben nog steeds geen goede, genezende wondzalf voor paarden.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:32

In honing zit een stof genaamd propolis (weet niet of ik het goed schrijf) maar dit is een natuurlijke antibiotica. Mijn hoefsmid gebruikt het vaak tegen white line disease, mijn moeder werkt in een verpleegtehuis en daar gebruiken ze het ook op schimmels en doorligwonden.

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:33

ja ik heb onlangs van de dierenarts ook een wondspray gekregen waar honingextract in zat. schijnt idd goed te werken

summerland
Berichten: 133
Geregistreerd: 29-05-05

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:21

Onze jaarling merrie heeft al een aantal weken mok. Wij behandelen nu alleen nog met vetramil zalf of L-mesitran gel. Andere middelen gaven geen resultaat, heeft zelfs antibiotica kuur gehad omdat het zo slecht ging. We smeren nu sinds een week en er komt al haar terug op de plekken. De mok ziet er wel wat viezig uit met die zalf erop maar naar ons idee werkt het toch wel!
Naast de zalf krijgt onze merrie een kuur D-tox.

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:32

weet iemand waar je dit soort honing kan kopen? M'n paard heeft een schimmelinfectie in z'n hoef, en moet van de hoefsmid honing met propolis halen, maar zou niet weten waar.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:05

Gewoon bij de reformwinkel heb ik het gehaald

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:33

Iets van 8 jaar geleden had Rap een nare wond op zijn sprong, bijna tot op het bot, net geen spieren/pezen door, oppervlakte van ong. een hand en een uitloper naar binnen.
We kregen van de DA een tube zalf die volgens mij inmiddels uit de handel is en een vriendin van me adviseerde dus honing. Toen de tube een eind op was zijn we om en om gaan smeren, daarna alleen de honing(puur dus). Let wel, de wond was toen nog steeds minstens een halve hand groot en nog lang niet dicht. Wat mij betreft heeft het goed gewerkt, geen problemen met verdere genezing, de wond is mooi dichtgegaan zonder wildvleesvorming. De eerste jaren was de sprong nog licht verdikt, maar nu zie je er eigenlijk niets meer van. Alleen een soort ritsje in de haren (groeirichting) waar de laatste paar cm huid zijn dichtgegroeid. Maar daar moet je wel met je neus bovenop zitten om het te zien.

Volgens mij is die clostridium bacterie in dit verband niet gevaarlijk en gaat het er alleen om dat je dus de vloeibare imkerhoning hebt inclusief bacterie/enzym enz. huishouding.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:42

Bij ons in het ziekenhuis wordt het ook bij mensen gebruikt. Maar ik weet niet precies welke honing, ik zal het eens navragen bij de wondverpleegkundige.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:51

interessant, ik volg dit topic even.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:55

Ik heb thuis een wondzalf voor mensen liggen op basis van honing. Ideaal voor open blaren enzo. *LOL*

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:13

Heb inmiddels een imker gevonden ( kwam m'n stiefmoeder mee aanzetten), die moet ik vanmiddag even bellen of ik morgen langs kan komen. Gelukkig zag ik dat het goedje wat de hoefsmid op een prop watten had gedaan, nog steeds in het gat zat, dus zolang dat erin zit, heb ik nog even een dag of wat de tijd om de honing te halen.

gerano
Berichten: 107
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:35

mijn grootvader is imker en die bevoorraadt me altijd met propoliszalf. dit werkt heel goed vind ik voor het genezen van wondjes. gewoon elke dag een beetje hiervan op smeren en het is in no time genezen

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Honing als wondzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:09

Ik heb honing gebruikt voor schimmel in de hoef van ons shetje, en het werkte ontzettend goed!! Voor wondjes zou ik eerder gaan voor een speciale wondzalf met propolis, en niet de pure honing, zeker niet 's zomers met al die insecten Knipoog